Dodaj do ulubionych

czynności przekraczających zwykły zarząd

21.10.16, 21:02
Witam!
mieszkam w dużej wspólnocie, w której mieszkańcy większością głosów podjęli uchwale i dali Zarządowi prawo do czynności przekraczających zwykły zarząd . Zarząd pracuje charytatywnie, zatrudnia administratora na umowę o prace. CZy w tej sytuacji zarząd może sam dać podwieszkę administratorowi i przyznać roczną premię przewodniczącemu Zarządu?
Obserwuj wątek
    • lesher Re: czynności przekraczających zwykły zarząd 22.10.16, 12:36
      Takie "upoważnienie" jest nieważne.
      Art. 22 ust. 2 ustawy o własności lokali wyraźnie wskazuje, że:
      "2. Do podjęcia przez zarząd czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na dokonanie tej czynności oraz udzielająca zarządowi pełnomocnictwa do zawierania umów stanowiących czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w formie prawem przewidzianej."
      Ustawa nie przewiduje możliwości "delegowania" tego uprawnienia na zarząd.

      Natomiast zasadniczo podwyższenie wynagrodzenia administratora nie przekracza zakres zwykłego zarządu.
      Taka podwyżka rzeczywiście powinna być ujęta w planie gospodarczym, ale to nie oznacza, że jeżeli nie była (plan jest tylko planem), to będzie niezgodna z prawem. Na koniec dnia to i tak właściciele rozliczają zarząd i mogą w każdej chwili podjąć uchwałę o jego odwołaniu (tzn. poszczególnych członków).

      Jeżeli chodzi o wynagrodzenie dla przewodniczącego zarządu, to jego przyznanie wynika wprost z art. 28 ustawy o własności lokali (Właściciel lokalu pełniący obowiązki członka zarządu może żądać od wspólnoty wynagrodzenia odpowiadającego uzasadnionemu nakładowi pracy.), zarząd de facto wypełnia tylko ten zapis. Natomiast to, czy jest to czynność przekraczająca zwykły zarząd będzie zależało od konkretnych okoliczności w danej sprawie. Czym innym będzie przyznanie premii w wysokości 100 tys. zł, czym innym w wysokości 5 tys. zł.
      • majkowa Re: czynności przekraczających zwykły zarząd 27.10.16, 09:20
        Jeżeli chodzi o wynagrodzenie dla przewodniczącego zarządu,....
        ================================================

        Wynagrodzenie zarządu WM trzeba zgłosić w zeznaniu podatkowym rocznym jako przychód ze źródeł innych i zapłacić od niego podatek.

        Dlatego do jego wypłacenia konieczna jest uchwała wspólnoty określająca imię i nazwisko pobierającego wynagrodzenie oraz jego wysokość.
        Urząd Skarbowy czasem pyta o podstawę prawną wypłaty wynagrodzenia zarządu, a nie zgłoszenie dochodu grozi sankcjami karno-skarbowymi.

        Inną sprawą jest wynagrodzenie firmy administrującej z którą wspólnotę łączy umowa-zlecenie, a inną wynagrodzenie zarządu, gdzie zarząd pełni swoją funkcję z wyboru.
    • kaasica1986 Re: czynności przekraczających zwykły zarząd 24.10.16, 10:48
      u nas we wspólnocie jest podobna sytuacja. Zarząd zwołał zebranie wszystkich członków zarządu i na tym zebraniu ustalili, że podwyższą administratorowi pensję o 200 zł. I moje pytanie brzmi: Czy mogą sami bez uchwały i zgody mieszkańców podnieść pensję czy nie mogą???
      • majkowa Re: czynności przekraczających zwykły zarząd 27.10.16, 09:11
        Czy mogą sami bez uchwały i zgody mieszkańców podnieść pensję czy nie mogą???

        Nie mogą.
        W planie gospodarczym są rozdysponowane wszystkie przychody wspólnoty, więc zwiększenie wydatków na jedno zadanie wymaga zmniejszenia wydatków na inne zadanie, a to wymaga uchwały WM.
        • lesher Re: czynności przekraczających zwykły zarząd 27.10.16, 10:02
          W planie gospodarczym nic nie jest "rozdysponowane".
          Plan gospodarczy jest planem gospodarczym, czyli prognozą kosztów w danym okresie.
          To nie jest dokument "zakazujący" ponoszenia wydatków innych niż ujętych w planie, mogłoby to prowadzić zresztą do kuriozalnych skutków. Przykładowo, jeżeli awaria windy spowodowałaby konieczność poniesienia znacznych wydatków na przywrócenie jej funkcjonalności, to właściciele mieliby czekać bez windy (często nawet kilka miesięcy) aż zostanie podjęta uchwała w przedmiocie zmiany planu finansowego w zakresie ujęcia dodatkowych kosztów?

          Ustawa jest w tym względzie jasna - czynności zwykłego zarządu podejmuje zarząd samodzielnie, do czynności przekraczających ten zakres potrzebna jest uchwała właścicieli.
          Podwyższenie kwoty płaconej administratorowi o 200 zł nie przekracza zakres zwykłego zarządu.

          Poza tym - właściciele w każdej chwili mogą odwołać zarząd (bez obowiązku podawania jakiejkolwiek przyczyny), jeżeli uważają, że nie działa w ich interesie.

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka