dreaded88
30.08.02, 15:38
Wydaje mi się, że w latach 60-tych XX stulecia podjęto kilka decyzji ( bądź
nie podjęto tych, które były potrzebne ), które zaważyły na obecnej zapaści
sektora.
1. Anulowanie programu opracowywanego przez zespół T. Sołtyka naddźwiękowego
samolotu szkolno-bojowego TS-16 Grot. Mógłby być użyteczny dla WL jako
następca LiM-ów a po dopracowaniu i modyfikacjach nawet najstarszych MiG-ów-
21. Miałby potencjał eksportowy ( kraje arabskie, Indie ) jako odpowiednik T-
38 Talona. Oczywiście - sukces dałby potężne doświadczenie, które mogłoby
pozwolić nawet w odpowiednich warunkach finansowych na próbę opracowania
lekkiego myśliwca klasy masowej Gripena ( taki projekt był w końcu lat 80. w
Jugosławii - Novi Avion ). A gdyby nie ( finanse ) - chociaż wersji
rozwojowej mającej się jak A-159 do A-39.
2. Sprawa doskonalenia i eksportu Iskry. Sołtyk chciał robić wersję
dwusilnikową - przemysł nie. Hindusi chcieli współpracować przy rozwoju i
eksporcie - przemysł nie. Syryjczycy chcieli kupować - przemysł nie był
zainteresowany...
3. Projekty cywilne - dyspozycyjny TS-15 Fregata albo transportowce...
Wszystkie plany spełzły na niczym, zespoły się porozsypywały. Nic dziwnego,
Iryda, do której startowano prawie od zera się nie udała.