Dodaj do ulubionych

Wymagana długość pasa startowego

IP: *.toya.net.pl 25.06.03, 18:36
Czy ktoś zna adres jakiejś strony gdzie jest tabelka albo spis długości pasa
startowego potrzebnego do startu lub lądowania różnych typów samolotów? Z
góry dzięki!

Pozdrawiam,
robbie

www.airport.lodz.prv.pl
Obserwuj wątek
    • Gość: michal_pilot Re: Wymagana długość pasa startowego IP: *.arc.nasa.gov 25.06.03, 21:14
      To jest akurat problem dosc zlozony. Potrzebny rozbieg
      zalezy bowiem nite tylko od typu samolotu ale i od wagi,
      wysokosci lotniska i temperatury. Piloci maja cale tabele
      dla typu samolotu ktorym lataja. To co widizisz na
      internecie to przewaznie sa liczby zakladajace poziom
      morza i standartowa temperature (15 stopni). Im cieplej,
      im wyzej polozone lotnisko tym bardziej wydluza sie
      poztrzebny pas startowy. Np wlasnie ukonczyli budowe
      nowego pasa startowego w Denver - najdluzszego w USA -
      16000 stop - bo Denver jest na wysokosci prawie 1800
      metrow i w lecie przy wysokiej temperaturze ciezkie
      samoloty lecace na dlugie trasy musialy do tej pory
      redukowac ilosc bagazu lub paliwa (do tej pory najdluzsze
      pasy w Denver mialy 12000 stop - i tak juz bardzo
      dlugie).

      Ogolne zasady: prawie dla kazdego typu samolotu na
      swiecie dlugosc potrzebna do startu jest wieksza niz
      dlugosc potrzebna do ladowania (dla tego samego
      lotniska).

      Oprocz tego duze samoloty (powyzej 12,500 lbs) i
      odrzutowce obowiazuja specjalne przepisy bowiem dlugosc
      startu musi uwzgledniac mozliwosc ze jeden z silnikow
      wysiadzie podzczas startu (najgorszy taki moment jest jak
      silnik wysiadzie przy szybkosci V1). Te samoloty musza
      miec wystarczajacy pas by albo sie zatrzymac albo
      kontynuowac start na jednym silniku. Nie wiem jak to sie
      nazywa po polsku ale po angielsku na to sie mowi
      "balanced field" a wiec np. "balanced field" dla samolotu
      XXX wynosi YYY metrow/stop. Np. dla odrzutowca
      biznesowego CJ1 balanced field podaje sie jak 2900 stop.

      • Gość: robbie Re: Wymagana długość pasa startowego IP: *.toya.net.pl 25.06.03, 23:29
        Dzięki za odpowiedź. Co do łódzkiego lotniska to jest już ładne parę lat ;) Ma
        status międzynarodowego portu lotniczego od 1998 roku, obsługujemy na razie
        regularne loty do Warszawki, a teraz Ryanair zastanawia się pomiędzy Łodzią a
        Radomiem co do uruchomienia tanich połączeń lotniczych z zagranicą. Trzeba
        jeszcze wydłużyć pas do ok. 2100 metrów (teraz 1443), bo Ryanair chce do Łodzi
        przysyłać B737-800. Pieniądze na ten cel juz powoli "się zbierają" więc za parę
        lat na bank będzie mozna latać (wg. Ryanaira) z Łodzi do Londynu, Berlina,
        Wiednia, Dublina, Pragi za ok. 40 euro. A jeśli nie Ryanair to w Łodzi węszą
        teren Silesian Air, Globus travel, Germania i Eurowings.


        P.S. Jest jeszcze druga nieoficjalna angielska strona Portu w Łodzi tworzona
        przez Holendra (!), który ma rodzinę w Łodzi -
        www.lublinekairport.prv.pl niestety rzadko aktualizowana...

        Pozdrawiam,
        robbie

        www.airport.lodz.prv.pl
    • Gość: axx Re: Lodz IP: 209.136.102.* 26.06.03, 04:55
      Cap Canaveral dysponuje rowniez dosc dlugim pasem 15,000 ft/ 300 ft przystosowanym do ladowania
      promow kosmicznych. Ale rekordem jest prawdopodobnie lotnisko Zukowski pod Moskwa(proby
      w locie praktycznie wszystkiego co lata) 5,4 km dlugosc i 120 m szerokosc. 16,875/375.ft przystosowane
      rowniez do promow.
      Lotnisko w Lodzi posiada bardzo niekorzystne polozenie poniewaz praktycznie znajduje sie w miescie a
      kierunek pasu startowego prowadzi wprost na dwa kominy 120 m wysokosci elektrocieplowni
      im. Lenina (za moich czasow).
      Loty pasazerskie rowniez praktycznie pozbawione sa ekonomicznego uzasadnienia poniewaz odleglosc
      miedzy Lodzia a Warszawa wynosi 135 km tj.85 mil.W USA wielu ludzi jezdzi codziennie do pracy
      nawet ponad 85 mil.
      W okolicy Lodzi istnieja rowniez jeszcze inne lotniska ale nie slyszalem o ich cywilnych zastosowaniach.
      Transport ludzi pomiedzy Lodzia a Warszawa wymaga przebudowy istniejacej linii kolejowej do szybkosci
      min.120/godz.
      Natomiast lotnisko z prawdziwego zdarzenia musi powstac pomiedzy Lodzia i Warszawa powiedzmy o
      okolicach Rawy Mazowieckiej. Musi byc to ogromne miedzynarodowe lotnisko praktycznie dla calej
      Polski. Dojazd z Warszawy to 45 mil i tyle samo z Lodzi. Plany te oczywiscie nie sa moje,ale sa one
      przekonywujace zwlaszcza ze osobiscie
      poznalem wiele portow lotniczych w USA. Znane byly juz w 1972 podobnie jak plany budowy
      autostrad ktorych do dzisiaj nie wybudowano i prawdopodobnie sie nie wybuduje.( nie tylko z braku
      pieniedzy).
      W chwili obecnej lotnisko w Lodzi stanowi raczej efekt propagandowy lokalnych bonzow partyjnych
      niz zasad ekonomicznych. Z chwila wlaczenia tego transportu do UE oczywiscie to upadnie.
      Oczywiscie Warszawa nie chce slyszec o zadnym nowym lotnisku z tych samych powodow co
      New York JFK o przeniesieniu portu do Newburga(okolo 80 mil na polnoc NY byle strategiczne
      lotnisko Air Force z pelna infrastruktura) Sprawa so powazne dochody podatkowe i miejsca pracy.
      Sprawa budowy i projektowania zajmuja sie w Polsce specialistyczne biura projektowe
      i Ministerstwo Transportu. Jest wiele opracowan specialistycznych. Rowniez budowa i projektowanie
      lotnisk i drog startowych bylo na Politechnikach Warszawskiej i Wroclawskiej i prawdopodobnie jest.
      Prywatnie moge polecic wyburzenie pasa startowego,likwidacje aeroportu i sprzedaz terenu
      pod budownictwo. Cena gruntu tutaj jest wieksza niz korzysci z aeroportu. Prosze tylko nie zapomniec o
      Aeroklubie i jego nowej siedzibie.
      • Gość: robbie Re: Lodz IP: *.toya.net.pl 26.06.03, 09:47
        Lotnisko w Łodzi owszem leży blisko miasta, ale na zachód ma dużo terenu na
        rozwój. Kominy już nie są żadnym problemem, ponieważ jest ILS, dawniej bez ILS
        rzeczywiście piloci marudzili, ale teraz są zadowoleni. Lot z Łodzi do Warszawy
        trwa ok. 30 minut i korzysta z niego coraz więcej pasażerów, po prostu droga
        Łódź-Warszawa jest w okropnym stanie. Od listopada 2002 na tej trasie
        obsłużylismy ok. 4 lub 5 tys. pasażerów. Łódź lub Radom ma stać się na Mazowszu
        centrum tanich linii lotniczych, po to żeby województwo korzystało z któregos z
        nich. Cdn. spieszę sie...
      • arturx2 Re: Lodz 17.08.03, 00:12
        Gość portalu: axx napisał(a):

        > Lotnisko w Lodzi posiada bardzo niekorzystne polozenie poniewaz praktycznie
        zn
        > ajduje sie w miescie
        I bardzo dobrze!
        > kierunek pasu startowego prowadzi wprost na dwa kominy 120 m wysokosci
        elektro
        > cieplowni
        > im. Lenina (za moich czasow).
        Są gorsze, a nawet dużo gorsze.
        > Loty pasazerskie rowniez praktycznie pozbawione sa ekonomicznego
        uzasadnienia p
        > oniewaz odleglosc
        > miedzy Lodzia a Warszawa wynosi 135 km tj.85 mil.
        Ale po pierwsze są tacy co chcą latać a nie jeździć, a po drugie lecą z Okęcia
        dalej.
        > W USA wielu ludzi jezdzi codzi
        > ennie do pracy
        > nawet ponad 85 mil.
        Bo tam prądu nie ma (często).
        > Transport ludzi pomiedzy Lodzia a Warszawa wymaga przebudowy istniejacej
        linii
        > kolejowej do szybkosci
        > min.120/godz.
        Bardzo odkrywcze. Sami byśmy na to nie wpadli.
        > Natomiast lotnisko z prawdziwego zdarzenia musi powstac pomiedzy Lodzia i
        Warsz
        > awa powiedzmy o
        > okolicach Rawy Mazowieckiej. Musi byc to ogromne miedzynarodowe lotnisko
        prakty
        > cznie dla calej
        > Polski. Dojazd z Warszawy to 45 mil i tyle samo z Lodzi. Plany te oczywiscie
        ni
        > e sa moje,ale sa one
        > przekonywujace zwlaszcza ze osobiscie
        > poznalem wiele portow lotniczych w USA. Znane byly juz w 1972 podobnie jak
        plan
        > y budowy
        > autostrad ktorych do dzisiaj nie wybudowano i prawdopodobnie sie nie
        wybuduje.(
        > nie tylko z braku
        > pieniedzy).
        Już się buduje i wybuduje.
        > W chwili obecnej lotnisko w Lodzi stanowi raczej efekt propagandowy
        lokalnych b
        > onzow partyjnych
        > niz zasad ekonomicznych. Z chwila wlaczenia tego transportu do UE oczywiscie
        to
        > upadnie.
        Pokaż mi 1 mln aglomerację w EU która nie ma lotniska.
        > Sprawa budowy i projektowania zajmuja sie w Polsce specialistyczne biura
        proje
        > ktowe
        > i Ministerstwo Transportu.
        Nie ma takiego ministerstwa.
        > Prywatnie moge polecic wyburzenie pasa startowego,
        > likwidacje aeroportu i sprzedaz terenu
        > pod budownictwo.
        Bardzo mądra rada. Prywatnie to zajmij się elektrycznością w Juesej, bo z tym
        są kłopoty.
        > Cena gruntu tutaj jest wieksza niz korzysci z aeroportu.
        Grunt jest wart góra 1 euro za mkw. Aeroport (to chyba po rosyjsku, tu się
        mówi port lotniczy lub krócej LOTNISKO) przynosi nie tylko bezpośrednie
        korzyści ekonomiczne.
      • adalberto3 Chce Pan udusić Warszawę ? 28.05.17, 22:03
        Deweloperzy najchętniej zabudowaliby każdy skrawek terenu w Warszawie. Mogliby oszaleć ze szczęścia patrząc na pusty teren po Okęciu. Tymczasem to lotnisko i graniczące Pole Mokotowskie to jedyna szansa, że trochę świeżego powietrza dociera do centrum stolicy.
    • Gość: bik Wymagana długość pasa startowego IP: *.lot.pl 26.06.03, 18:20
      tak generalnie ostatnio na Okeciu byla ciekawa sprawa z zamknieciem dluzszego
      pasa startowego-w zwiazku z tym wprowadzono ograniczenia co do maksymalnej wagi
      do startu i niektore samoloty (rejsy atlantyckie na 767) musialy byc nawet do
      20 ton lzejsze niz maksymalna waga do startu (czyli 185085kg)-w zasadzie nie
      latalo zupelnie cargo-niektore starty z krotkiego pasy byly bardzo widowiskowe-
      samolot odrywal sie doslownie na samych koncu drogi startowej-i co
      najwazniejsze w zwiazku z tymi ograniczeniami wywazenie samolotu musialo byc
      krancowo tylne(czyli punkt polozenia srodka ciezkosci)-wtedy latwiej wzniesc
      sie w powietrze-no, ale to juz inna historia..
      • crannmer Uzywanie gugla 22.04.16, 20:38
        qwe93 napisał(a):
        > Zastanawiam się jak długi powinien być pas startowy dla odrzutowca Learnjet 75

        Primo Learjet, nie Lear_n_jet.
        Secundo nie ma sie co zastanawiac, lecz nalezy uzyc gugla.

        Np.
        www.google.de/search?q=learjet+75+runway+length+minimum&safe=off&hl=de&gbv=1&sa=X&as_q=&spell=1&ved=0ahUKEwjLlaH78KLMAhUEOJoKHWR_CUYQBQgRKAA

        Gdzie w drugim trafieniu dostajesz:
        Take-off Field Length (MTOW) 4440 ft
        Landing Field Length (MLW) 2660 ft

        Przeliczenie ze stop na metry pozostawiam pytaczowi.
Inne wątki na temat:

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka