Dodaj do ulubionych

ostatnie minuty "Kościuszki" - zapis rozmowy

18.12.03, 16:37
Dla zainteresowanych: przypadkowo odkryłem w necie stronę z zapisem rozmowy
pilotów IL 62M "Kościuszko" od startu do katastrofy.

Jeśli ktos jest zainteresowany, proszę o kontakt. Sam nie chcę podawać, bo
być może dla niektórych czytelników tego forum jest to niemiły temat ze
względów osobistych.

Powiem tylko tyle, że zapis świadczy o heroizmie pilotów, którzy od
pierwszych chwil po awarii silników mieli świadomość, że sytuacja jest
krytyczna a mimo to zachowali zimną krew i mając ograniczone możliwości
sterowania zawrócili znad Grudziądza i probowali dolecieć do Okęcia. Personel
pokładowy również stanął na wysokości zadania.

Wczoraj obchodziliśmy Dzień Lotnictwa... Cześć Ich pamięci.

fan latania
Obserwuj wątek
      • fan_latania zapis rozmowy - ocenzurowany ??? 19.12.03, 11:39
        Gość portalu: GAWEŁ napisał:

        > podobno magnetofon MARS BM pojechał do Moskwy i tyle go
        > widziano (oprócz stenogramów tam spisanych)


        Rzeczywiście, teraz dopiero zdałem sobie sprawę (po przeczytaniu Twojej uwagi),
        że zapis rozmowy jest chyba ocenzurowany (pojawiają sie liczne znaki ".....").

        Dziś wiemy, co było przyczyną katastrofy, natomiast w zapisie rozmowy temat
        eksplozji silników pojawia się zaledwie w kilku miejscach. Natomiast wiele jest
        miejsc, w których brakuje fragmentu wypowiedzi jednego lub drugiego z pilotów i
        trudno zrozumieć jej sens.

        Poza tym nagranie z rejestratora "Mars" zaczyna się dopiero od 24 minuty lotu,
        choć jeszcze przed awarią, a kończy na ok. 1,5 minuty przes uderzeniem w
        ziemię. Nie podoba mi się to.

        Co o tym sądzicie? Domyślam się, że ten temat był już poruszany wielokrotnie,
        więc może ktoś podrzuci ciekawy link.

        Pozdrawiam
        fan latania

        • Gość: GAWEŁ Re: zapis rozmowy - ocenzurowany ??? IP: *.plusgsm.pl 21.12.03, 14:44
          Nie sądzę by była to cenzura, niestety jakość dźwięku z mikrofonów załogi i
          mikrofonów w kabinie jest fatalna, do tego załoga w napięciu używa żargonu i
          skrótów sobie tylko znanych. Sygnały z mikrofonów podawane są przez "centralkę
          audio" o nazwie "SPGS-1 Wieszczanije" do manetofonu "MARS BM" bez włączenia
          którego start jest zabroniony. Magnetofon ma 4 ścieżki : 1_ obwód mikrofonowo
          słuchawkowy 1 pil, obw słuchawkowy 2 -pil, nawigator, 2_ mikrofonowo
          słuchawkowy 2 pil i nawigator, 3_ cztery mikrofony umieszczone w kabinie
          załogi, 4_ znaczniki czasu z urządzenia MSRP 64 . Rejestracja odbywa się z
          kasowaniem wcześniej nagranych danych, tak że pozostaje jedynie 30 min zapisu.
          Włączenie magnetofonu może być ręczne lub automatyczne przy osiągnięciu
          przędkości około 70 km/h.
          Niedawno w rosyjskich mediach podawano transkrypt rozmowy załogi z TU 154
          który wpadł w korkociąg pod Irkuckiem wiele było takich "...." z powodu
          niskiej jakości zapisu, rosjanie piszą wtedy NZRB czyli nie - rosborciwo (nie
          rozpoznane). Mars BM został wydobyty z pod zwałów ziemi i konarów już
          następnego dnia po katastrofie (pamiętam zdjęcia w dzienniku jak dwóch
          zomowców niesie ciężką żeliwną kulę oblepioną jakimś brunatnym syfem). Poza
          tym wiadomo że z powodu pożaru MARS przestał zapisywać co kolwiek przed samym
          uderzeniem stąd ostatnie słowa to zapis korespondencji radiowej z okęcia.
          Poza tym w 1987 roku nie było technicznych możliwości by w polsce odczytać
          marsa, więc przewieziono go do ZSRR najpierw do Moskwy, a póżniej do jakiegoś
          istytutu (MAI ?) cały transkrypt był spisywany tam. Później przedstawiciel
          producenta za pośrednictwem torgowliennowo posolstwa (przedstawicielstwa
          handlowego ZSSR) przekazał na ręce prezesa PLL LOT wyniki śledztwa że winę
          ponosi załoga i że wszystkie uszkodzenia detali śilnika w tym łożysk są
          skutkiem oderzenia o ziemię.
    • fan_latania WYSŁAŁEM link 19.12.03, 11:26
      Wysłałem wszystkim zainteresowanym.

      Napotkałem niejakie problemy ze strony serwera pocztowego "gazeta.pl", więc
      gdyby ktos z zainteresowanych nie otrzymał maila, to proszę o kontakt.

      Pozdrawiam
      fan latania
        • styro Re: ostatnie minuty "Kościuszki" - zapis rozmowy 20.12.03, 02:12
          Dziekuje bardzo za link.... Przygnebiajace... Pamietam jak program w jedynce
          przerwali wtedy... A pozniej w radiu cala rodzina sluchalismy, mialem wtedy
          gosci, bo Komunie Sw. mialem...

          Dzis czytalem to ponad godzine, po kilka razy, zlapalem sie na tym, ze niektore
          fragmenty na glos.... Moze ten Modlin byl lepsza opcja?

          Mam pare pytan, jest wiele slow niezrozumialych dla laika...

          - co sie stala ze stewardesa, ktorej brakowalo? Faktycznia ja wyssalo?
          - co to TMN?
          -Co to Beacon?
          - szyny?
          -trymer?
          -VOR?
          -BT?
          -PPD?
          Cavor?
          • fan_latania Re: ostatnie minuty "Kościuszki" - zapis rozmowy 20.12.03, 14:05
            Tez jestem laikiem, latanie znam tylko z teorii. Mino to sprobuję Ci wyjaśnić
            niektóre wyrażenia (proszę profesjonalistów o wyrozumiałość):


            > - co sie stala ze stewardesa, ktorej brakowalo? Faktycznia ja wyssalo?
            Nie wiem nic pewnego na Jej temat, ale słyszałem, że faktycznie biedaczka
            została "wyssana" przez otwór w poszyciu powstały wskutek pożaru na pokładzie.

            > - co to TMN?, > -Co to Beacon?
            Patrz VOR


            > - szyny?
            Nie wiem dokładnie, ale prawdopodobnie chodzi o linie (kable) zasilające w
            energię elektryczną urządzenia pokładowe. Ponieważ fragmenty rozerwanego
            silnika uszkodziły częśc kabli, piloci starali się doprowadzić zasilanie do
            ważnych urządzeń inną drogą.

            > -trymer?
            Urządzenie służace do "zablokowania" steru w określonej pozycji, tak, aby pilot
            nie musiał cały czas wywierać siły na wolant lub orczyk (np. przy stałym
            wznoszeniu można zablokować ster wysokości i "wypuścic wolant z reki"; przy
            bocznym wietrze o stałym kierunku można wiatr "skontrować" ustawieniem trymeru
            orczyka). Ponieważ elementy silnika przecięły cięgła steru wysokości, piloci do
            aktywnego sterowania używali trymeru, który szczęśliwie działał, mimo że nie
            jest on przewidziany do dynamicznego sterowania.

            > -VOR?
            Najprościej mówiąc: "latarnia morska - radiowa" która wysyła odpowiedni sygnał
            radiowy, dzięki któremu można sie zorientować co do pozycji samolotu względem
            niej. W tym celu ,po wybraniu odpowiedniej częstotliwości radiowej danego VOR-
            a, urządzenie na pokładzie odczytuje kierunek do "latarni" i odległość do niej.
            TMN (w alfabecie lotniczym "Tango-Mike-November") to właśnie nazwa jednego z
            VOR-ów w okolicach Warszawy. Kontroler z ziemi nakazał załodze kierować się
            kursem na TMN.
            Podobnie "beacon" to rodzaj radiolatarni pomocnej przy nawigacji.

            > -BT?> -PPD?
            Nie wiem, ale chodzi chyba o jakies mniej istotne urządzenia, które piloci
            planowali wyłączyć, by zaoszczędzic energię elektryczną dla ważniejszych
            układów awioniki.

            > Cavor?
            Chodzi prawdopodobnie o "CAVOK" - komunikat meteo oznaczający dobrą widoczność
            i brak niskich chmur.

            Polecam strone zawierającą wiele info na powyższe tematy:
            www.heading.enter.net.pl/acronyms.htm#B
            Pozdrawiam
            fan latania
            • Gość: GAWEŁ Re: ostatnie minuty "Kościuszki" - zapis rozmowy IP: *.plusgsm.pl 21.12.03, 14:11
              PPD to "Podogriew Pieredatczika Dawlienia" czyli ogrzewanie dajnika ciśnień do
              przyrządów, (około 700 W / 115V), jak ktoś hce coś wiedzieć do walcie w tym
              wątku, mam 3 tomy instrukcji eksploatacji IŁ 62m z opisem instalacji i
              zmianami które dokonane zostały w tych 3-ech tomach od 1979 r (najwięcej zmian
              1980/81 póżniej 1987/88 w tym zmiana nr 26 mówiąca o wprowadzeniu linkowego
              dublującego systemu sterowania sterem wysokości).
            • Gość: Janusz Re: ostatnie minuty "Kościuszki" - zapis rozmowy IP: *.arbuzowa.2a.pl 22.12.03, 10:38
              > - szyny?
              > Nie wiem dokładnie, ale prawdopodobnie chodzi o linie (kable) zasilające w
              > energię elektryczną urządzenia pokładowe.
              Potwierdzam tak określa się linie zasilające w energię elektryczną.

              -BT?> -PPD?
              > Nie wiem, ale chodzi chyba o jakies mniej istotne urządzenia, które piloci
              > planowali wyłączyć, by zaoszczędzic energię elektryczną dla ważniejszych
              > układów awioniki.
              - BT? - sądzę ,że chodzi o BTW czyli bloki prosownicze
    • god_save_the_queen Re: ostatnie minuty "Kościuszki" - zapis rozmowy 23.12.03, 17:21
      Zapis rozmów załogi samolotu IŁ 62M "Kościuszko" przed katastrofą
      Cytat z książki M. Saryusza - Wolskiego Cisza po życiu

      10:07:18

      * - Okęcie Ground. Dzień dobry. LOT 5055 na siedemnastce. Hotel na
      pokładzie, push-back prosimy i zapuszczanie silników.
      * 5055. Dzień dobry. Zapuszczajcie zero sześć zero siedem już czas. Hotel
      się zgadza. Jaki kierunek do startu chcecie?
      * Trzy trzy.
      * Trzy trzy. Zrozumiałem.

      10:09:54

      * Okęcie ground. LOT 5055. I kołowanie prosimy.
      * 5055 kołujcie alfą na trzy-trzy, przed dwa-dziewięć zgłoście się.
      * OK. Alfą na trzy-trzy, przed dwa-dziewięć zgłosimy.

      10:11:34

      * 5055 można przekołować dwa-dziewięć.
      * zrozumiałem. Możemy ciąć dwa-dziewięć. Dziękuję.

      10:12:53

      * LOT 5055. Przed trzy-trzy jesteśmy.
      * Możecie przeciąć trzy-trzy i zapiszcie zgodę z Warszawy do Nowego Jorku
      drogami planowymi. Wchodzić i utrzymywać poziom dwa-osiem-zero ze zmianą na
      trasie. Po starcie w lewo na kurs Tango Mike November. Do TMN-u macie przeciąć
      poziom sto osiemdziesiąt lub wyżej, squok siedemnaście-zero-trzy.
      * LOT 5055. Mamy zgodę do Nowego Jorku drogami planowanymi. Wychodzić i
      utrzymywać poziom dwa-osiem zero ze zmianą na trasie. Po starcie w lewo na TMN i
      w TMN-ie przeciąć sto osiemdziesiąt lub wyżej, wyżej, squok siedemnaście-zero trzy.
      * Zgoda

      10:15:42

      * LOT 5055. Gotowi do zajęcia pasa.
      * 5055 możecie zająć pas i startować.
      * Zrozumiałem. Możemy na pas trzy-trzy i startować. Dziękuję.

      10:16:02

      * 5055. Po starcie kurs pasa na razie utrzymujecie i przyspieszone
      wchodzenie do poziomu czterdziestego, do przecięcia poziomu czterdziestego.
      * LOT 5055. Zrozumiałem.

      10:17:11

      * 50, my startujemy.
      * Zgoda.

      10:18:35

      * 5055 w powietrzu osiemnaście. Przejdźcie na zbliżanie sto dwadzieścia
      osiem coma osiem. Dziękuję. Do usłyszenia.
      * Dziękujemy. Do miłego. 55.

      10:18:52

      * Warszawa zbliżenie. Dzień dobry. LOT 5055 po starcie z trzy-trzy.
      * Czołem! LOT 5055. Widzę po starcie. W lewo skręćcie kurs
      dwa-dziewięć-zero, wchodząc do poziomu dwa-osiem-zero, TMA sto osiemdziesiąt lub
      wyżej.
      * LOT 5055. W lewo kręcimy na kurs dwa-dziewięć-zero i wchodzimy w dwa-osiem
      zero, początkowo w TMA sto osiemdziesiąt i wyżej. Prawidłowo?
      * Prawidłowo. Na trasę dwa-osiem-zero ze zmianą w TMA sto osiemdziesiąt lub
      wyżej.
      * OK. LOT 5055, na trasę dwa-osiem-zero w TMA lub wyżej. Dziękuję.

      10:22:09

      * Zbliżenie. LOT 5055. Mamy utrzymywać dwa-dziewięć-zero?
      * Utrzymywać dwa-dziewięć-zero cały czas?
      * Tak, aż przetniecie poziom osiem-zero w górę. Po przecięciu osiem-zero
      kurs Tango Mike November.
      * Zrozumiałem. To aktualnie przecinamy osiem-zero i kręcimy w prawo na TMN.
      LOT 5055.

      10:24:28

      * 5055, do TMN-u pozostało jeszcze około dwudziestu siedmiu kilometrów.
      * Aktualnie poziom sto dwadzieścia w górę.
      * Dziękuję.

      10:26:0

      * 5055, do TMN-u pozostało dziesięć kilometrów. Czy panowie w przeciągu
      dziesięciu kilometrów przetniecie poziom sto osiemdziesiąt?
      * Nie, dokładnie sto osiemdziesiąt nie będzie, ale tak sto siedemdziesiąt w
      górę.
      * Wchodźcie do poziomu sto sześćdziesiąt. Utrzymujcie ten poziom aż do
      Grudziądza.
      * No, my lecimy do Nowego Jorku, może zdążymy przeciąć te sto osiemdziesiąt?
      * Panowie! Już nie zdążycie, bo do TMN-u pozostało tylko pięć kilometrów.
      Już na samym początku mówiłem, że clerance był w TMA sto osiemdziesiąt lub
      wyżej. Latają wojskowe samoloty i ja, niestety, nie mam z nimi łączności, żeby
      panów separować.
      * Zrozumiałem. Zrozumiałem.
      * Utrzymujcie poziom sto sześćdziesiąt. Już dochodzicie do TMN-u. Dalsze
      wchodzenie będzie od obszaru. Na razie na częstotliwość sto trzydzieści cztery
      coma osiemdziesiąt siedem. Kłaniam się. Do usłyszenia.
      * Zrozumiałem. Do miłego. Do usłyszenia. LOT 5055.

      10:27:5

      * Warszawa. Pe radar. Dzień dobry. LOT 5055.
      * 5055. Przeszliśmy TMN o dwadzieścia siedem. Utrzymujemy poziom sto
      sześćdziesiąt i Grudziąc przewidujemy o czterdzieści.

      Początek nagrania na rejestratorze MARS (tzw. "czarna skrzynka")

      10:31:35

      * 5055, wchodźcie na trzysta dziesięć i błyskawicznie sto siedemdziesiąt
      przecięcie.
      * 5055 zgłosimy. Do trzysta dziesięć wchodzimy.
      * Błyskawicznie. Błyskawica to ma być.

      10:32:10

      * LOT 5055, przecinamy poziom sto siedemdziesiąt w górę do trzysta dziesięć.
      * OK i dalszy nabór swobodny.
      * Dziękuję.
      * Bogdan! Załóż słuchawki. Poczekaj, ja muszę na sekundę do toalety, bo
      kurka, z moim pęcherzem...
      * .................
      * Co mamy im powiedzieć?
      * .................
      * U nas nie robi się chłodno czasem?
      * Darłowo będzie?
      * Trzynaście, czternaście, pięćdziesiąt.
      * O której Darłowo mówisz?
      * Za piętnaście minut.
      * No tak, więc...

      10:40:10

      * Warszawa. Radar. LOT 5055, przeszliśmy Grudziądz o trzydzieści dziewięć.
      Przecinamy poziom dwa-sześć-pięć w górę do trzysta dziesięć i Darłowo
      przewidujemy o pięćdziesiąt trzy.
      * OK. Dziękuję. Trzysta dziesięć zgłoście i sqouk sześć-jeden, sześć-jeden.
      * OK. Trzysta dziesięć zgłosimy. Squok sześć-jeden, sześć-jeden. Dziękuję.

      10:41:28
      Akustyczny sygnał przerywany, sygnalizujący wyłączenie się autopilota.

      10:41:30

      * Ej! Hermetyzacja!

      10:41:32
      Akustyczny sygnał dzwonka, sygnalizujący rozhermetyzowanie się kabiny.

      10:41:34

      * Czy pożar? Co jest?

      10:41:35

      * Pewnie pożar.

      10:41:37

      * Silnik? Wyłączyć!

      10:41:39

      * .... wyłączyć. Ten pierwszy płonie!

      10:41:42

      * -.... pożar ....

      10:41:44

      * -.... wszystkim mały.

      10:41:45

      * -Warszawa?

      10:41:46

      * -wszystkim mały. Rozhermetyzowanie.

      10:41:48

      * -Dwa silniki poszły!

      10:41:49
      Akustyczny sygnał ciągły, sygnalizujący pożar silnika.

      10:41:5

      * -Dwa silniki poszły!

      10:41:5

      * -Wyłączyć ...

      10:41:5

      * -Zawracamy! Pożar!

      10:41:55

      * -Niebezpieczeństwo!!! Warszawa radar lot! Warszawa radar!

      10:41:58

      * -Co jest? Ej!

      10:41:59

      * -Dwa silniki poszły!

      10:42:0

      * -Opuszczamy w niebezpieczeństwie!!!

      10:42:0

      * -Ej?!
      * -Silniki!

      10:42:05

      * -Nie mamy sterów.
      * -Podajcie swój call sign.
      * -...............

      10:42:1

      * -Dwa silniki oberwało! Dwa silniki obcięło!
      * -Czy to zderzenie?

      10:42:2

      * -Nie wiemy, co się stało. Dwa silniki obcięło. Opuszczamy się.
      * -LOT 5055. Zrozumiałem.
      * -Nie mamy...
      * -.............
      * -.............
      * -.............

      10:42:2

      * -Czekaj! Czekaj, bo ster nie działa!
      * -.............

      10:43:15

      * -Słyszysz mnie?
      * -Słyszę.

      10:43:2

      * -Ale nie możemy!
      * -Musimy na razie wziąć...
      * -.............
      * -Ale trzeba...
      * -Trza coś zrobić!
      * -Powiedziałeś, że zawracamy?

      10:43:4

      * -Czy zawracamy?
      * -Co?

      10:43:45

      * -Tak. Awaria. Podwozie w dół!
      * -Trzeba wyłączyć... Trzeba wyłączyć.
      * -Dobra. Wyłącz i koniec!

      10:44:0

      * -Następny! Następny ma awarię.
      * -...tak, jest.

      10:44:0

      * -Awaria...
      * -No mówiłem, bo wiesz.

      10:44:1

      * -Dobrze to!
      * -Stop! Stop!
      * -.............
      * -Wiem to dobrze, że jest...
      * -.............

      10:44:2

      * -Warszawa. Radar. Jeszcze raz 55. Pierwszy i drugi silnik wyłączony. Mamy
      awarię i schodzimy. Kręcimy w prawo.
      * -5055. Zrozumiałem. Obserwuję skręt. Co dalej zamierzacie robić?

      10:44:2

      * -Zaraz przejdziemy na awaryjną szynę.
      * -.............

      10:44:36

      * -No, wracamy do Warszawy.
      * -Zawracamy.
      * -.............
      * -OK. Czy zamierzacie wracać do Warszawy? Jaka wysokość?

      10:44:4

      * -Zlewamy paliwo.
      * -...awaryjny mówi.
      * -My mamy
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka