Dodaj do ulubionych

czyszczenie układu chłodzenia

08.06.05, 20:41
Mam problem z układem chłodzenia w swoim aucie. Jak stoję w korku czy przed
światłami to momentalnie podnosi mi się temperatura w układzie chłodzenia. Od
początku stosuję tylko markowe płyny : SELENIA, SHELL.Autko ma już jednak 7
lat i myślę,że nazbierało się tam szlamu i kamienia.
Jak go usunąć ?? Czy są jekieś preparaty do czyszczenia i jak to się robi ??
Czy preparat o ile jakiś jest wlewa się do układu , włącza silnik żeby
preparat sobie polatał po układzie ?? Czy może należy rozebrać chłodnicę i
czyścić ją poza autem ??
Proszę o pomoc , bo boję się że kiedyś jakiś przewó nie wytrzyma i wystrzeli
mi na drodze ;)
Obserwuj wątek
    • hondziarz Re: czyszczenie układu chłodzenia 08.06.05, 21:20
      najprościej wyjmij chłodnicę i ją po prostu przepłucz jakimś środkiem z
      odkamieniaczem. Wyjęcie chłodnicy nie jest nader skomplikowaną czynnością -
      jeżeli masz minimalne pojęcie o budowie samochodu, poradzisz sobie lewą ręką.
    • intimo Re: czyszczenie układu chłodzenia 09.06.05, 06:37
      Jeżeli używałaś markowych płynów i wody destylowanej jest mało prawdopodobne aby
      przyczyną były jakieś osady zatykające chłodnicę czy układ chłodzenia w bloku
      silnika. Najpierw sprawdziłbym, czy włącza się sterowany termostatem wentylator
      chłodnicy-na postoju włącz silnik i odczekaj aż się nagrzeje. Jeśli włączy się
      silnik wentylatora i będzie się obracał szybko-jest OK. Innym powodem może być
      zewnętrzne zabrudzenie chłodnicy-błoto, owady, liście itp potrafią skutecznie
      zatkać chłodnicę od zewnątrz uniemożliwiając właściwy przepływ powietrza przez
      jej szczeliny. Jeśli jest zatkana wystarczy ją oczyścić i będzie ok.
    • poldek16 Re: czyszczenie układu chłodzenia 09.06.05, 08:45
      Po pierwsze opisany objaw wcale nie wskazuje na problem z drożnością chłodnicy.
      Jeżeli podczas jazdy temperatura spada tzn że chłodnica jest OK.
      Pytanie zasadnicze to czy to świeże dla ciebie auto czy masz już go parę lat i
      ostanio grzeje sie szybciej. Wzrost temperatury na postoju jest zjawiskiem
      normalnym do poziomu zależnie od auta 95-105 C (brak przepływu powietrza przez
      chłodnicę).Jezeli załacza się wiatrak (powinien być słyszalny jeśli nie to dla
      pewności zagrzej sobie go na postoju z podniesioną maską) i temperatura spada o
      parę stopni to znaczy że wszystko działa prawidłowo.
      • antonka1 Re: czyszczenie układu chłodzenia 09.06.05, 14:02
        Auto mam od nowości i nigdy wcześniej tak szybko nie podnosiła się
        temperatura.Przecież tej wiosny jest wyjątkowo chłodno, a mimo to silnik bardzo
        szybko osiąga wysoką temperaturę. I to mnie dziwi. Termostat mam nowy (
        wymieniony w zimie ), płyny jak pisałem stosuję tylko markowe, nie żadne
        borygo, wymieniam regularnie co 2 sezony.Podczas kazdego mycia płuczę chłodnicę
        z zewnątrz a do sieny jest wyjątkowo łatwy dostęp.Dlatego ta sytuacja mnie
        zaniepokoiła. Wiadomo jak rośnie temperatura, rośnie też ciśnienie w układzie.A
        przewody mają 7 lat więc na pewno pojawiły się jakieś mikropękniećia
        osłabiające przewody.Dlatego postawiłem ten problem na forum. Czytałem na
        innych o różnych sposobach, np. z octem, z kretem ;), szukałem w slepach takich
        preparatów, ale w sklepach nic nie było.Jakby jednak było jakieś rozwiązanie to
        jestem wdzięczny za podpowiedź.
        • poldek16 Re: czyszczenie układu chłodzenia 09.06.05, 16:48
          Moze odczucie to jest wynikiem właśnie dobrze działającego termostatu, że auto osiąga temperaturę szybciej. Trudno przesądzić. Dla porównanie mogę ci powiedzieć że u mnie gdy auto jest nagrzane (~90) to wystarczy parę minut (2-4)takiego podtaczania się w korku by załaczył się wentylator (~100).
          Generalnie jeśli nie wchodzi na czerwone pole i wentylator się załacza to nie ma powodów do paniki.
          Jeśli chcesz koniecznie to możesz przepłukać układ ale albo czymś konkretnie dedykowanym do tego celu, albo wodą. Zarówno "kret" (NaOH) jak i kwas octowy mogą uszkodzić aluminium a napewno usuna warstwe pasywacyjną tlenku alu.
          Ja gdy wymieniam płyn to płuczę w ten sposób że napełniam układ wodą destylowana i po nagrzaniu (start wiatraka) spuszczam.
          Jeśli mam podejrzenia co do chłodnicy to ją demontuję i płukam bieżącą wodą w przeciw prądzie (tzn wlot wodu od dołu). Pózniej przepłukuję płynem i montuje.
          Jeśli nigdy nie lałeś wody do układu to jak już tu poprzednik napisał napewno nie ma tam kamienia Moze być co najwyżej taki muł który włąśnie w ten sposób usuniesz.
          Natomiast jeszcze raz powtarzam jeśli temperatura spada podczas jazdy i po załaczeniu wiatraka to chłodnica jest bankowo OK. Problem może być w termostacie jeśli się nie otwiera do końca.
          P.S. 7 lat to prawie nówka !!! Raczej przewód nie szczeli a przynajmniej nigdy mnie sie to nie przytrafiło jak już to pekł ze starosci przy okazji jakiś prac demontażowych.
    • intimo Re: czyszczenie układu chłodzenia 10.06.05, 07:33
      Uporządkujmy fakty:
      -motor szybko się nagrzewa
      -podzczas krótkich postojów (pod światłami, korek) temperatura szybko wzrasta
      Moje pytania:
      -do jakiego poziomu rośnie temperatura?
      -Czy sprawdziłeś silnik wentylatora chłodnicy? Czy po nagrzaniu załącza się i
      obraca szybko?
      O osadach czy szlamach możesz zapomnieć. Ja swoją Bravą przez 5 lat jeździłem na
      Petrygo i nic się nie działo. Takie objawy jak u Ciebie miałem wtedy, gdy padł
      silnik wentylatora chłodnicy. Sprawdź to.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka