Dodaj do ulubionych

O integracji polskiego lotnictwa z F35

23.04.22, 04:44
theaviationist.com/2021/11/18/poland-f-35-issues/
Obecne maszyny

Interesujący artykuł The Aviationist, o warunkach integracji polskiego lotnictwa wojskowego z nowymi F35.
Btw, zgodnie z artykułem, pierwsze polskie F35 mają być gotowe w 2024, do kraju mają przylecieć w 2026 pełniąc do tej pory funkcje szkoleniowe w Stanach, zaś IOC w Polsce mają osiągnąć w 2028.

Autor analizuje możliwości integracji z F35 typów maszyn używanych przez Siły Powietrzne (Su-22 niemożliwe, MiG-29 nieopłacalne, F-16 jak najbardziej). Wg niego, nie ma sensu nawet przeszkalanie pilotów Migów-na F-35, jeśli przez przeszkolenie rozumieć nauczenie pilotów odpowiednich dla F35 nawyków. Autor pozytywnie ocenia M-346 Master AJT, jako dobra platformę dla szkolenia pilotów dla Lightningów.

F-16

Wskazuje tez na pilną potrzebę MLU dla Viperów. Te samoloty są już w połowie cyklu życia, i jeśli MoN dopiero teraz myśli o MLU, to na myslenie o tym jest już za późno - MLU jest już spóźniony. Wskazuje na opinię gen. Ireneusza Nowaka - dowódce 2 Skrzydła Taktycznego, o opóźnieniu MLU, konieczności instalacji radaru AN/APG-83, ktory uczyni polskie F16 pełnowartościowymi partnerami dla F35, oraz zestawów EW oraz C2. Pisze o tym, że polscy piloci Viperów chcieliby otrzymać IRST oraz AGCAS.

Komunikacja

Odrębną sprawą ma być komunikacja. F35 wyposażone są w Multifunction Advanced Data Link (MADL), pozwalający tym samolotom na skrytą komunikację z innymi maszynami, tymczasem polskie F16 mają tylko Link16. Pisze że MADL ma swoich krytyków, jako że Link16 jest standardem w NATO, twierdzi jednak, że możliwości rozwoju MADL są znacznie większe niż możliwości rozwoju całego F16 i Link16 w szczególności. Stąd też należy raczej dokonać pilnej modernizacji Falconów, niż downgreadować MADL.


Itd., itd. Sami przeczytajcie. Dla zainteresowanych, artykuł bardzo ciekawy i informatywny.





Obserwuj wątek
    • stary_chinczyk Re: O integracji polskiego lotnictwa z F35 23.04.22, 06:19
      > mają przylecieć w 2026 pełniąc do tej pory funkcje szkoleniowe w Stanach, zaś
      > IOC w Polsce mają osiągnąć w 2028.

      I patrząc na wojnę na Ukrainie w tych datach widzę duży problem. Dlaczego przy obecnym poziomie techniki szkolenie pilotów na nowym myśliwcu musi zajmować tyle czasu ??? Jeśli kiedyś Polska znajdzie się na miejscu Ukrainy będzie potrzebowała tych F-35 setki. I to operacyjnych w ciągu tygodni a nie lat.
      Przy obecnym rozwoju elektroniki, informatyki i sztucznej inteligencji, wymagania dla pilota powinny zostać drastycznie zredukowane. Sam samolot powinien rekompensować braki w doświadczeniu i umiejętnościach pilota.
      • bmc3i Re: O integracji polskiego lotnictwa z F35 23.04.22, 07:53
        stary_chinczyk napisał:


        > ia dla pilota powinny zostać drastycznie zredukowane. Sam samolot powinien reko
        > mpensować braki w doświadczeniu i umiejętnościach pilota.


        To przecież nie jest szkolenie w "doświadczeniu i umiejętnościach", lecz w posługiwaniu się konkretnym typem samolotu. Nawet jak nową grę komputerową dostajesz, to nie jesteś od razu jej mistrzem, lecz najgorszym w grupie jej użytkowników.
        • stary_chinczyk Re: O integracji polskiego lotnictwa z F35 23.04.22, 09:23

          > To przecież nie jest szkolenie w "doświadczeniu i umiejętnościach", lecz w posł
          > ugiwaniu się konkretnym typem samolotu. Nawet jak nową grę komputerową dostajes
          > z, to nie jesteś od razu jej mistrzem, lecz najgorszym w grupie jej użytkownikó
          > w.

          Zobacz sobie na sukces Javelina. Skąd się wziął ? Dokładnie z ich prostoty w użyciu. Każdy po krótkim przeszkoleniu może rozwalić z tego czołg.
          Oczywiście samolot jest z definicji bardziej złożonym systemem. Ale cała ta złożoność może zostać odizolowana od pilota, a masę rzeczy może być załatwiona przez sam samolot bez zawracania pilotowi głowy.
          Wojna na Ukrainie pokazuje, że broń przygotowywana latami na wypadek wojny, może się skończyć w dwa miesiące, gdybys wybuchnie.
          Uzupełnianie musi być szybkie. Rację bytu będą miały więc głównie systemy uzbrojenia, które da się szybko produkować i łatwo na nie szkolić.
          • menel13 Re: O integracji polskiego lotnictwa z F35 23.04.22, 11:39
            stary_chinczyk napisał:


            > Oczywiście samolot jest z definicji bardziej złożonym systemem. Ale cała ta zło
            > żoność może zostać odizolowana od pilota, a masę rzeczy może być załatwiona prz
            > ez sam samolot bez zawracania pilotowi głowy.
            >
            To po co pilot?
          • kstmrv Re: O integracji polskiego lotnictwa z F35 23.04.22, 20:40
            stary_chinczyk napisał:

            > Wojna na Ukrainie pokazuje, że broń przygotowywana latami na wypadek wojny, moż
            > e się skończyć w dwa miesiące, gdybys wybuchnie.
            > Uzupełnianie musi być szybkie. Rację bytu będą miały więc głównie systemy uzbro
            > jenia, które da się szybko produkować i łatwo na nie szkolić.


            Chyba nie wyobrażasz sobie że ruskie daliby radę zestrzelić F-35. Amunicja owszem, może się szybko skończyć, więc np. proste bomby kierowane (mieszczące się w komorze wewnętrznej F-35) rzeczywiście moglibyśmy produkować sami.
            • bmc3i Re: O integracji polskiego lotnictwa z F35 23.04.22, 20:46
              kstmrv napisał:

              > stary_chinczyk napisał:
              >
              > > Wojna na Ukrainie pokazuje, że broń przygotowywana latami na wypadek wojn
              > y, moż
              > > e się skończyć w dwa miesiące, gdybys wybuchnie.
              > > Uzupełnianie musi być szybkie. Rację bytu będą miały więc głównie systemy
              > uzbro
              > > jenia, które da się szybko produkować i łatwo na nie szkolić.
              >
              >
              > Chyba nie wyobrażasz sobie że ruskie daliby radę zestrzelić F-35. Amunicja owsz
              > em, może się szybko skończyć, więc np. proste bomby kierowane (mieszczące się w
              > komorze wewnętrznej F-35) rzeczywiście moglibyśmy produkować sami.


              Zwlaszcza ze mozesz kupic jedynie oprzyrządowanie JDAM.
      • stasi1 Re: O integracji polskiego lotnictwa z F35 23.04.22, 14:30
        Setek myśliwców pewnie na dzień dobry nikt nie dostarczy. Tyle trwa szkolenie aby móc wszystkie zalety wykorzystać. Teraz kupujesz auto i po jego zbyciu nie wiesz z czego nie korzystałeś a mogłeś, ale niestety nikt ci o tym nie powiedział
    • kstmrv Re: O integracji polskiego lotnictwa z F35 23.04.22, 20:35
      bmc3i napisał:

      > Wskazuje tez na pilną potrzebę MLU dla Viperów. Te samoloty są już w połowie cy
      > klu życia, i jeśli MoN dopiero teraz myśli o MLU, to na myslenie o tym jest już
      > za późno - MLU jest już spóźniony. Wskazuje na opinię gen. Ireneusza Nowaka -
      > dowódce 2 Skrzydła Taktycznego, o opóźnieniu MLU, konieczności instalacji radar
      > u AN/APG-83, ktory uczyni polskie F16 pełnowartościowymi partnerami dla F35, or
      > az zestawów EW oraz C2. Pisze o tym, że polscy piloci Viperów chcieliby otrzyma
      > ć IRST oraz AGCAS.


      Patrząc jak ruscy do dziś nie potrafią wyeliminować starych niezmodernizowanych Su-27 i Mig-29 Ukrainy to widać że nawet niezmodernizowane F-16 Block 52 byłyby dużym zagrożeniem dla ruskich. Szczególnie jeśli mają przejąć zadania Su-22 (które biją na głowę każdym parametrem). Oczywiście radar AESA, nowe EW czy AGCAS by się przydały, ale wszystko zależy od ceny. Jak taka modernizacja będzie kosztowac tyle co pół F-35 to zamiast modernizowac x F-16 lepiej kupić 1/2x F-35. Inna sprawa że F-16 nie będą latać samodzielnie, zawsze będzie im towarzyszył F-35 ze swoimi sensorami.


      > Odrębną sprawą ma być komunikacja. F35 wyposażone są w Multifunction Advanced D
      > ata Link (MADL), pozwalający tym samolotom na skrytą komunikację z innymi maszy
      > nami, tymczasem polskie F16 mają tylko Link16. Pisze że MADL ma swoich krytyków
      > , jako że Link16 jest standardem w NATO, twierdzi jednak, że możliwości rozwoju
      > MADL są znacznie większe niż możliwości rozwoju całego F16 i Link16 w szczegól
      > ności. Stąd też należy raczej dokonać pilnej modernizacji Falconów, niż downgre
      > adować MADL.


      F-22 mają odbiorniki Link-16 (nadawać nie mogą), więc F-35 chyba też. Nie wiem czy Amerykanie oferują opcję instalacji MADL w F-16.

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka