bmc3i
15.03.23, 02:16
Zdarzyły się wojenne historie, samolotów które nie miały prawa przetrwać, a mimo to przetrwały w walce.
1 lutego 1943 Na pierwszych dwóch zdjęciach, B-17 "All American", któremu podczas rajdu na Tunis, pilotowany przez niemieckiego asa z 16 zestrzeleniami - Ericha Paczię - Me109 wpakował się w ogon. Cudem żaden z członków załogi nie zginął, a samolot wrócił do bazy w Algierii. "All American" został odbudowany i dalej latał, zanim po wojnie wysłany został na złom
23 czerwca 1943 - uszkodzony po trafieniach 21 pociskami 20 mm z FW190, P-47C odłącza sie od swojej formacji, aby wrócić do bazy, gdy Focke Wolf 190 atakuje go od tyłu ze swoich działek 20 mm. Za sterami FW190 był ponoć słynny Egon Mayer (ale to niepotwierdzone). Gdy Mayerowi skończyła się amunicja 20 mm, podleciał do P-47 od boku, i złożył salut Amerykaninowi, na co Robert Johnson odpowiedział również salutem. Niemiec odleciał, po czym ku zaskoczeniu Johnsona znowu zaczął walić w niego od ogona, tym razem z karabinów 7,92 mm, i tak do całkowitego wyczerpania amunicji. Po czy Niemiec jeszcze raz podleciał z boku P-47, spojrzał Johnsonowi w oczy i odleciał na dobre. P-47 jednak przetrwał. Po wylądowaniu nikt nie policzył dokładnej liczby dziur Thunderbolcie - przestano liczyć przy 200. W chwili zdarzenia Johnson był zółtodziobem, do końca wojny z 27 potwierdzonymi zestrzeleniami, został jednak 2-gim amerykańskim pilotem pod względem liczby zestrzeleń, na europejskim teatrze działań. (Zdjecie 3 i 4)
6 czerwca 1942 - Douglas SBD-2 Dauntless BuNo 2106, z eskadry VMSB-241 marines, był jednym z samolotów które z Midway zaatakowały lotniskowce Nagumo, przed atakiem VB-6, VS-6 i VB-3 z lotniskowców Fletchera, i jedną z 8 maszyn VMSB-241 które zdołały wrócić na Midway. Atakowany z AA okrętów i kilka Zero przetrwał atak, i z ciężko rannym operatorem radia na tylnym siedzeniu zdołał wrócić na Eastern Island na atolu. Pilot odmówił wykonania rozkazu wodowania w morzu, czego mógł nie przeżyć jego operator. Poszatkowanym samolotem wylądował bez podwozia na lotnisku. W kadłubie SBD naliczono - wg różnych źródeł - 200 do 260 dziur. (Zdjecie 5, wykonane ponoć 4 czerwca, przed akcją.)
Trzy przypadki świadczące ,jak wytrzymałe były amerykańskie samoloty podczas wojny.
Ale może znacie tego rodzaju przypadki innych konstrukcji.