Dodaj do ulubionych

Westland Lynx - podwozie

24.06.09, 14:45
Czy w Lynx'ach można zmieniać podwozie z kołowego na płozowy i odwrotnie?
Pytanie moje jest podyktowane tym zdjęciem:
Linx AH
z kołami
Obserwuj wątek
    • browiec1 Re: Westland Lynx - podwozie 24.06.09, 14:52
      Marynarka ma chybe te "kolowe",ladowka z plozami,wiec raczej nie ma
      takiej potrzeby.Ale czy sa mozliwosci?Mysle ze nie,ale moze ktos wie
      cos wiecej?
      • grogreg Re: Westland Lynx - podwozie 24.06.09, 15:05
        Nie, no na pewno Royal Navy używa kołowych podwozi ze względu na łatwiejsze
        "przesuwanie" śmigłowca na pokładzie okrętu.
        Ale my tu mamy Lynx'a armii gdzie standardem (przynajmniej do wprowadzenia Super
        Lynx'a) są jednak płozy. A tu niespodzianeczka.
        • browiec1 Re: Westland Lynx - podwozie 24.06.09, 15:39
          No wlasnie jak iszesz te nowe wersje maja byc kolowe,wiec moze to
          jakas przygryweczka do melodii przyszlosci?
          • grogreg Re: Westland Lynx - podwozie 26.06.09, 16:33
            To zdjęcie jest z przed prawie 20 laty. Po za tym to maszyna seryjna, więc o
            żadnych prototypach być mowy nie może.
            • grogreg No i zagadka rozwiązana 26.06.09, 16:37
              Wszystkie Lynx AH.9 ... czyli 16 sztuk.... miały podwozie kołowe takie samo jak
              Lynx III (wersja eksportowa opracowana z inicjatywy Westlanda).
              • browiec1 Re: No i zagadka rozwiązana 27.06.09, 02:12
                A jaki byl tego powod?
                • grogreg Re: No i zagadka rozwiązana 27.06.09, 10:20
                  A bladego pojęcia nie mam.
                  Może z czasem ktoś doszedł do wniosku, że koła są lepsze niż płozy?
                  Przynajmniej dla tego śmigłowca.
                  • browiec1 Re: No i zagadka rozwiązana 27.06.09, 10:27
                    Gdyby tak bylo to chyba wszystkie nastepne robiliby z kolami,a tak
                    zdaje sie nie bylo?
                    • grogreg Re: No i zagadka rozwiązana 27.06.09, 10:30
                      Może wyprawka nie warta skórki.
                      Ale wszystkie Lynx zamówione dla armii od wersji AH.9 a na nowym rozpoznawczym
                      Lynxie skończywszy mają już koła.
                • cie778 Re: No i zagadka rozwiązana 29.06.09, 11:35
                  browiec1 napisał:

                  > A jaki byl tego powod?

                  Masa i cena. Płozowe jest prostsze, tańsze i mniej skomplikowane w obsłudze.
                  • grogreg Re: No i zagadka rozwiązana 29.06.09, 13:30
                    I dlatego zdecydowano się na kołowe?
                    • cie778 Re: No i zagadka rozwiązana 29.06.09, 15:00
                      grogreg napisał:

                      > I dlatego zdecydowano się na kołowe?

                      Kołowe jest wygodniejsze dla użytkownika (w szczególności obsługi naziemnej -
                      ale pilota również), przy czym ta wygoda rośnie proporcjonalnie do masy
                      śmigłowca ;-).
                      Być może Brytolom wyszło, że opłaca się dołożyć trochę do ceny w zamian za
                      ułatwienia eksploatacyjne.

                      pozdrawiam
                      jasiol
                      • grogreg Re: No i zagadka rozwiązana 29.06.09, 15:13
                        Tak się zastanawiam, jak to wypada pod względem bezpieczeństwa.
                        CO lepiej się sprawuje przy twardym lądowaniu np przy wykorzystaniu autorotacji.
                        Podwozie płozowe raczej nie ma amortyzatorów.
                        • cie778 Re: No i zagadka rozwiązana 29.06.09, 15:36
                          grogreg napisał:

                          > Tak się zastanawiam, jak to wypada pod względem bezpieczeństwa. Co lepiej się
                          sprawuje przy twardym lądowaniu np przy wykorzystaniu autorotacji

                          To zależy raczej od tego, czy konstruktor myślał przy konstruowaniu czy też nie
                          - ale raczej jakie normy i jak uwzględniał. Przy lądowaniu autorotacyjnym
                          problemów nie powinno być, bo takie problemy uwzględniają od dość dawna
                          przepisy. Natomiast zaczynają się gdy jest to "autorotacja z rozbiciem" i np.
                          podwozie wchodzi do kabiny. Ale wtedy trzeba już uwzględniać cały kompleks:
                          podwozie, jego mocowanie, konstrukcja kadłuba i ścian kabiny, fotele.

                          > Podwozie płozowe raczej nie ma amortyzatorów.

                          A dlaczego? Zawsze można zawiesić sztywną ramę na amortyzatorach schowanych w
                          kadłubie (ztcp to tak jest zrobione w SW-4). Ale trend jest raczej w kierunku
                          sprężystych belek na których wiszą płozy.

                          jasiol
                          • grogreg Re: No i zagadka rozwiązana 29.06.09, 16:38
                            A jak wygląda sprawa instalacji wewnątrz kadłuba?
                            Co zabiera więcej miejsca w kadłubie? Koła czy płozy?
                            • cie778 Re: No i zagadka rozwiązana 29.06.09, 17:23
                              grogreg napisał:

                              > A jak wygląda sprawa instalacji wewnątrz kadłuba?
                              > Co zabiera więcej miejsca w kadłubie? Koła czy płozy?

                              Instalacja płóz może zajmować więcej miejsca wewnątrz kadłuba jeśli mają być
                              amortyzowane - wówczas ich punkty mocowania wypadają pod kadłubem i amortyzatory
                              trzeba upchnąć gdzieś w środku, a jak zastosujesz podwozie kołowe - to jak
                              choćby widać na "twoim" zdjęciu Lynxa - wszystko jest na zewnątrz.
                              Ale (znowu imo) - to nie jest duży problem. Ściany kadłuba czy podłoga kabiny
                              mają ze względu na sztywność mocno niezerową grubość i pojedynczy amortyzator
                              stosunkowo łatwo się mieści w obrysie.
                              A przy kołowym musisz prowadzić choćby instalację hamulcową.

                              pozdrawiam
                              • grogreg Re: No i zagadka rozwiązana 29.06.09, 17:34
                                Instalacja hamulcowa chyba nie musi być szczególnie skuteczna. W końcu śmigłowce
                                rzadko lądują na dobiegu i można ją też umieścić poza kadłubem.
                                • cie778 Re: No i zagadka rozwiązana 01.07.09, 13:08
                                  grogreg napisał:

                                  > Instalacja hamulcowa chyba nie musi być szczególnie skuteczna. W końcu śmigłowce
                                  > rzadko lądują na dobiegu i można ją też umieścić poza kadłubem.

                                  To nie całkiem chodzi o przewody do hamulców a bardziej o instalację
                                  pneumatyczną czy hydrauliczną, pompy, akumulatory...
                                  Swoją drogą: UH-1 i wszelakie pochodne miały/mają elastyczne płozy więc problem
                                  amortyzatorów odpada.

                                  pozdrawiam
                                  jasiol

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka