grogreg 24.06.09, 14:45 Czy w Lynx'ach można zmieniać podwozie z kołowego na płozowy i odwrotnie? Pytanie moje jest podyktowane tym zdjęciem: Linx AH z kołami Odpowiedz Link Zgłoś Obserwuj wątek Podgląd Opublikuj
browiec1 Re: Westland Lynx - podwozie 24.06.09, 14:52 Marynarka ma chybe te "kolowe",ladowka z plozami,wiec raczej nie ma takiej potrzeby.Ale czy sa mozliwosci?Mysle ze nie,ale moze ktos wie cos wiecej? Odpowiedz Link Zgłoś
grogreg Re: Westland Lynx - podwozie 24.06.09, 15:05 Nie, no na pewno Royal Navy używa kołowych podwozi ze względu na łatwiejsze "przesuwanie" śmigłowca na pokładzie okrętu. Ale my tu mamy Lynx'a armii gdzie standardem (przynajmniej do wprowadzenia Super Lynx'a) są jednak płozy. A tu niespodzianeczka. Odpowiedz Link Zgłoś
browiec1 Re: Westland Lynx - podwozie 24.06.09, 15:39 No wlasnie jak iszesz te nowe wersje maja byc kolowe,wiec moze to jakas przygryweczka do melodii przyszlosci? Odpowiedz Link Zgłoś
grogreg Re: Westland Lynx - podwozie 26.06.09, 16:33 To zdjęcie jest z przed prawie 20 laty. Po za tym to maszyna seryjna, więc o żadnych prototypach być mowy nie może. Odpowiedz Link Zgłoś
grogreg No i zagadka rozwiązana 26.06.09, 16:37 Wszystkie Lynx AH.9 ... czyli 16 sztuk.... miały podwozie kołowe takie samo jak Lynx III (wersja eksportowa opracowana z inicjatywy Westlanda). Odpowiedz Link Zgłoś
grogreg Re: No i zagadka rozwiązana 27.06.09, 10:20 A bladego pojęcia nie mam. Może z czasem ktoś doszedł do wniosku, że koła są lepsze niż płozy? Przynajmniej dla tego śmigłowca. Odpowiedz Link Zgłoś
browiec1 Re: No i zagadka rozwiązana 27.06.09, 10:27 Gdyby tak bylo to chyba wszystkie nastepne robiliby z kolami,a tak zdaje sie nie bylo? Odpowiedz Link Zgłoś
grogreg Re: No i zagadka rozwiązana 27.06.09, 10:30 Może wyprawka nie warta skórki. Ale wszystkie Lynx zamówione dla armii od wersji AH.9 a na nowym rozpoznawczym Lynxie skończywszy mają już koła. Odpowiedz Link Zgłoś
cie778 Re: No i zagadka rozwiązana 29.06.09, 11:35 browiec1 napisał: > A jaki byl tego powod? Masa i cena. Płozowe jest prostsze, tańsze i mniej skomplikowane w obsłudze. Odpowiedz Link Zgłoś
grogreg Re: No i zagadka rozwiązana 29.06.09, 13:30 I dlatego zdecydowano się na kołowe? Odpowiedz Link Zgłoś
cie778 Re: No i zagadka rozwiązana 29.06.09, 15:00 grogreg napisał: > I dlatego zdecydowano się na kołowe? Kołowe jest wygodniejsze dla użytkownika (w szczególności obsługi naziemnej - ale pilota również), przy czym ta wygoda rośnie proporcjonalnie do masy śmigłowca ;-). Być może Brytolom wyszło, że opłaca się dołożyć trochę do ceny w zamian za ułatwienia eksploatacyjne. pozdrawiam jasiol Odpowiedz Link Zgłoś
grogreg Re: No i zagadka rozwiązana 29.06.09, 15:13 Tak się zastanawiam, jak to wypada pod względem bezpieczeństwa. CO lepiej się sprawuje przy twardym lądowaniu np przy wykorzystaniu autorotacji. Podwozie płozowe raczej nie ma amortyzatorów. Odpowiedz Link Zgłoś
cie778 Re: No i zagadka rozwiązana 29.06.09, 15:36 grogreg napisał: > Tak się zastanawiam, jak to wypada pod względem bezpieczeństwa. Co lepiej się sprawuje przy twardym lądowaniu np przy wykorzystaniu autorotacji To zależy raczej od tego, czy konstruktor myślał przy konstruowaniu czy też nie - ale raczej jakie normy i jak uwzględniał. Przy lądowaniu autorotacyjnym problemów nie powinno być, bo takie problemy uwzględniają od dość dawna przepisy. Natomiast zaczynają się gdy jest to "autorotacja z rozbiciem" i np. podwozie wchodzi do kabiny. Ale wtedy trzeba już uwzględniać cały kompleks: podwozie, jego mocowanie, konstrukcja kadłuba i ścian kabiny, fotele. > Podwozie płozowe raczej nie ma amortyzatorów. A dlaczego? Zawsze można zawiesić sztywną ramę na amortyzatorach schowanych w kadłubie (ztcp to tak jest zrobione w SW-4). Ale trend jest raczej w kierunku sprężystych belek na których wiszą płozy. jasiol Odpowiedz Link Zgłoś
grogreg Re: No i zagadka rozwiązana 29.06.09, 16:38 A jak wygląda sprawa instalacji wewnątrz kadłuba? Co zabiera więcej miejsca w kadłubie? Koła czy płozy? Odpowiedz Link Zgłoś
cie778 Re: No i zagadka rozwiązana 29.06.09, 17:23 grogreg napisał: > A jak wygląda sprawa instalacji wewnątrz kadłuba? > Co zabiera więcej miejsca w kadłubie? Koła czy płozy? Instalacja płóz może zajmować więcej miejsca wewnątrz kadłuba jeśli mają być amortyzowane - wówczas ich punkty mocowania wypadają pod kadłubem i amortyzatory trzeba upchnąć gdzieś w środku, a jak zastosujesz podwozie kołowe - to jak choćby widać na "twoim" zdjęciu Lynxa - wszystko jest na zewnątrz. Ale (znowu imo) - to nie jest duży problem. Ściany kadłuba czy podłoga kabiny mają ze względu na sztywność mocno niezerową grubość i pojedynczy amortyzator stosunkowo łatwo się mieści w obrysie. A przy kołowym musisz prowadzić choćby instalację hamulcową. pozdrawiam Odpowiedz Link Zgłoś
grogreg Re: No i zagadka rozwiązana 29.06.09, 17:34 Instalacja hamulcowa chyba nie musi być szczególnie skuteczna. W końcu śmigłowce rzadko lądują na dobiegu i można ją też umieścić poza kadłubem. Odpowiedz Link Zgłoś
cie778 Re: No i zagadka rozwiązana 01.07.09, 13:08 grogreg napisał: > Instalacja hamulcowa chyba nie musi być szczególnie skuteczna. W końcu śmigłowce > rzadko lądują na dobiegu i można ją też umieścić poza kadłubem. To nie całkiem chodzi o przewody do hamulców a bardziej o instalację pneumatyczną czy hydrauliczną, pompy, akumulatory... Swoją drogą: UH-1 i wszelakie pochodne miały/mają elastyczne płozy więc problem amortyzatorów odpada. pozdrawiam jasiol Odpowiedz Link Zgłoś