Dodaj do ulubionych

Zapomniana śluza na Brdzie na tyłach "Kabla"

24.06.13, 23:16
Maże kilka słów uzupełnienia. Holowniki łańcuchowe nie zostały sprowadzone do Bydgoszczy, a zostały wykonane na zamówienie bydgoskiej spółki "Bumcke & Co" przez bydgoską stocznię „Th.& A. Wulff” w 1872 r. Stocznia ta mieściła się przy ulicach Kr. Jadwigi (Victoriastrasse) i Dworcowej (Banhofstrasse). Holowniki służyły do holowania tratew na Brdzie na odcinku od śluzy Brdyujście wówczas „Brahemünde” do Śluzy Miejskiej wówczas „Stadtschleuse”. Długość trasy jaką pokonywały holowane pod prąd tratwy wynosiła około 12 km i była to najdłuższa linia holownicza tego rodzaju na świecie. Ponieważ pomiędzy tymi śluzami znajdowała się jeszcze śluza Kapuściska (Karlsdorfschleuse). Jeden holownik ciągnął tratwy z śluzy Brdyujście do śluzy Kapuściska, tam przepinano tratwy do drugiego holownika, który holował je do śluzy Miejskiej. System ten działał łącznie z holownikiem o napędzie bocznokołowym „VICTOR”, który pracował głównie na Wiśle, podholowując spławiane Wisłą tratwy, na Brdę pod linię holowników łańcuchowych. Linia holowania łańcuchowego działała 70 lat, bo do roku 1943. A łańcuch leżał na dnie Brdy do lat 60 XX w. Był to bardzo sprawny system holowania, bo silniki parowe holowników miały moc zaledwie 35 KM, a potrafiły holować pod prąd Brdy zestaw tratew liczący do 3 km długości. Znane są nazwy holowników „BORUSSIA” i „GERMANIA” znane są też ich losy i nazwiska kolejnych kapitanów którzy nimi dowodzili. W 1905 r. sprowadzono z Haveli dwa dodatkowe holowniki łańcuchowe Kettenschiff I - moc 90 KM i „Kettenschiff II – moc 86 KM. W 1908 roku „Borussia” przeszła remont, wymieniono jej maszynę parową na nową o mocy 60 KM. W roku 1924 zmieniono jej nazwę na „Brdyujście”, w 1926 roku została wycofana z holowania łańcuchowego. W 1943 roku statek przebudowano na dźwig pływający, otrzymał silnik spalinowy firmy Deutz o mocy 45 KM oraz napęd śrubowy, (niestety nazwy nie udało się ustalić). Od 1948 do 1951 roku eksploatowany jako „Karol” w Przeds. Państw. Żegluga na Wiśle. Ekspozytura Bydgoszcz. W 1955 roku wycofany i złomowany. Holownik „Germania”, w 1899 roku przeszedł remont wraz z wymianą maszyny parowej na nową o mocy 60 KM. W 1924 roku wycofany z eksploatacji i prawdopodobnie złomowany.
Obserwuj wątek

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka