Dodaj do ulubionych

Dlaczego zimą na ulicach powstają dziury?

IP: 212.180.147.* 07.02.10, 10:33
Dla fizykochemika sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. - Dwie
cząsteczki wodoru i jedna cząsteczka tlenu to jedna cząsteczka wody. Więcej
cząsteczek tworzy trójwymiarowe struktury, czyli gołym okiem widoczną wodę.
Problem pojawia się, gdy woda zamarza: uporządkowana struktura jest burzona,
cząsteczki są dalej od siebie.


Skąd wzięliście tego fizykochemika? Cząsteczka wody do nie dwie CZĄSTECZKI
wodoru i jedna CZĄSTECZKA tlenu tylko, dwa ATOMY wodoru i jeden ATOM tlenu.
Poza tym, gdy woda zamarza to właśnie uporządkowana struktura się tworzy a nie
burzy, dlatego woda zamarzając zwiększa objętość.
Pozdrawiam
Obserwuj wątek
    • wkkr Dlaczego zimą na ulicach powstają dziury? 07.02.10, 10:48
      Bo drogi w Polsce remontuje się i buduje po partacku.
      Przetargi wygrywa najtansza firma. Aby zarobić musi "oszczedzać" na
      wszystkim. A to się odbija na jakości.
      Najgorzej gdy spartolono podbudowę i wbudowano grunt wysadzinowy.
      Wtedy nic takiej drogi nie uratuje. W zasadzie trzeba by ją budowac
      od nowa.
      PS
      Gwarancja na droge powinna wynosić conajmniej 10 lat.
      • kosmiczny_swir Prawda jest taka, że nic nie jest wieczne 21.02.10, 13:26
        Prawda jest taka, że nic nie jest wieczne. Drogi muszą być porządne, drogie i
        często remontowane. Oczywiście, że to kosztuje.

        Alternatywy są dwie - podatki jak w Szewecji i drogi jak w Szecji albo podatki
        jak na Ukranie i drogi jak na Ukrainie. Nie da się zrobić tak, żebuy były
        podatki jak na Ukrainie a drogi jak w Szwecji. Da się natomiast srobic tak, żeby
        były podatki jak w Szwecji a drogi jak na Ukrainie i wydaje mi się, że ten model
        jest najbardziej dochodowy dla naszych przesiębiorców i polityków.
      • rock73 Re: Dlaczego zimą na ulicach powstają dziury? 21.02.10, 23:39
        wkkr napisał:

        > Bo drogi w Polsce remontuje się i buduje po partacku.
        > Przetargi wygrywa najtansza firma.

        Dobrze powiedziane. A teraz pytanie, dlaczego nie wygrywa najtańsza spośród
        tych, które gwarantują dobrą jakość, tylko po prostu najtańsza w ogóle? Otóż
        dlatego, że zarządcy drogi, czyli samorządowi, to wisi, bo oni są wybrani na jedną
        kadencję i nie interesuje ich, a nawet im to jest na rękę, że za 4 lata, jak już stracą
        władzę na rzecz obecnej opozycji, te drogi się rozlecą.
    • Gość: Przemeq Zapraszam na Wrocławską wyremnotowaną w 9/2009 IP: *.adsl.inetia.pl 07.02.10, 11:10
      Zapraszam na Wrocławską w Warszawie, wyremontowaną we wrześniu ubiegłego roku
      podczas remontu weekendowego. Asfalt piękny, równy, nic mu się nie stało.
      Tylko jakimś dziwnym trafem dwie studzienki, które wcześniej były na tym samym
      poziomie, co nawierzchnia, dziś są ładne kilka centymetrów głębiej... Pod
      naciskiem samochodów i autobusów na krawędziach zagłębienia zacznie się
      kruszyć i znów zamiast pięknej ulicy będzie "salceson"...

      Morał z tego taki, że u nas wszystko da się zepsuć, nawet gdy ma się dobry i
      drogi asfalt.
    • Gość: spec Dlaczego zimą na ulicach powstają dziury? IP: *.acn.waw.pl 07.02.10, 11:30
      Gdyby kładli porządnej jakości asfalt w porządny sposób to by takie rzeczy się
      nie działy! Krew mnie zalewa gdy widzę ekipę remontująca która wsypuje z worka
      tzw "asfalt" do dziury w której jest woda ! Przecież wiadomo, że to się nie
      będzie trzymać, potem niby to grzeją palnikiem i wyrównują kawałem dechy,
      często w taki sposób ze zamiast dziury jest grab na drodze który wyrzuca auto
      w powietrze.
      • Gość: K Re: Dlaczego zimą na ulicach powstają dziury? IP: *.chello.pl 22.02.10, 08:41
        Gość portalu: driwer napisał(a):

        Gdzie ty widziałeś 5 cm? W Ząbkach gdzie rządzi pisowski burmistrz drogi mają takie dziury, że drogi powinny być zamknięte, do porządnego remontu. Ale jak to w Ząbkach, ułożony asfalt na niektórych drogach całkiem niedawno o grubości 2 cm jest cały w kawałkach, może jakby miał pięć centymetrów to by nie było tak źle.
    • Gość: Konrad Dlaczego zimą na ulicach powstają dziury? IP: 213.17.253.* 07.02.10, 12:24
      Przejrzyste wyjaśnienie, które ma zastosowanie zimą. Ale jest jeszcze wiosna,
      lato i jesień. No i dochodzi nieróbstwo drogowców, którzy się tłumaczą, że
      jezdnia albo ulica jest na gwarancji. Dziwne, że takich dziur jak w Warszawie
      i w Polsce nie widziałem w Paryżu - Francja, Ankara - Turcja o Jordanii nie
      wspomnę. Co więcej znajomi mieszkający poza Polską byli zaszokowani, że przy
      dużych mrozach i opadach śniegu u nas jest wylewany lepik a nie asfalt. Tak,
      że trzeba wiosną bądź latem naprawiać to co zostało "zrobione" w zimie...
    • Gość: Seba Dlaczego zimą na ulicach powstają dziury? IP: *.ssp.dialog.net.pl 07.02.10, 13:23
      Socjalistyczny problem?
      ROTFL
      Myślałem, że fizyka na całym świecie tak samo działa :)
      W stanach jest wiele dróg, których nawierzchnie są bez porównania gorsze po zimie niż nasze...
      Inną sprawą jest oczywiście technologia naprawy.
      To co robi się w zimie to doraźne łatanie.
      Na wiosnę, w dobrych warunkach powinno się to naprawić porządnie. I ztym jest rzeczywiście różnie...
    • Gość: Kierowca Dlaczego zimą na ulicach powstają dziury? IP: 80.50.34.* 07.02.10, 13:41
      18 potęga gospodarcza świata, ale dróg to nie potrafi budować. Latem asfalt staje się niczym guma, koleiny, tarki powstają już po roku użytkowania całkowicie nowej nawierzchni.
      Zimą ciągle powstają dziury. 90% dróg w mieście to ciągły slalom między zapadającymi się studzienkami i dziurami. Ciekawe, że nawet świeżo wyremontowane drogi mają na dzień dobry nierówno "zainstalowane" studzienki (vide Aleje Jerozolimskie między Żelazną, a Chałubińskiego i sama Chałubińskiego), a z czasem (zwykle parę miesięcy)stan ten pogarsza się w zastraszającym tempie. A pieniądze płyną i płyną....Polska jest zacofana o dekady pod względem ogólno pojętej wiedzy technicznej i technologicznej
      • rock73 Re: Dlaczego zimą na ulicach powstają dziury? 21.02.10, 23:36
        Nie mieszaj myślowo dwóch systemów walutowych. Polską potęgę gospodarczą
        budują firmy prywatne i im nie możesz zarzucić zacofania. Tymczasem drogi są
        państwowe i dlatego wyglądają jak całe nasze państwo. Chociaż przyznaję, że w
        Polsce nawet prywatne drogi (słynny płatny odcinek A4) nie nadają się do użytku.
    • Gość: Piotr Dzięki za artykuł! Teraz wszystko jasne. IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 07.02.10, 16:56
      Dziury w drogach? Teraz wiem - sprawa chemii i fizyki. Nie
      poradzisz. Będziesz walczył z siłami natury. Ponad ludzkie siły, a i
      walczyc z naturą jakby nie wypada. Co prawda za Kaczora na tych
      samych łamach okazałoby się, że te dziury są efektem bezradności
      ludzi Kaczora odpowiedzialnych za utrzymanie dróg, a więc i samego
      Kaczora. Ale dzisiaj wiadomo -kwestia chemii i fizyki. Rzecz jasna
      nie mam zamiaru twierdzic, że ten artykuł jest w jakikolwiek sposób
      tendencyjny, albo coś.
    • felicjan15 Stan jezdni a zimowe problemy 08.02.10, 21:39
      ...a woda na jezdni na zmianę zamarza i rozmarza, przy okazji
      rozsadzając asfalt.
      Jak ZDM nie dba o jezdnie dopuszczając do powstawania uszkodzeń oraz
      ich nie likwidując to wtedy mamy do czynienia z wnikaniem wody w
      jezdnię.
      W Nieczech widziałem jak drogowcy latem likwidowali szpary w
      jezdniach - tego w Warszawie się nie robi!
      • wj_2000 Re: Dlaczego zimą na ulicach powstają dziury? 14.02.10, 22:39
        Gość portalu: TED napisał(a):
        > ...(sól topi snieg, a ta woda potem zamarza).

        Tak prosto nie może być. Ta "woda", to nie woda, a solanka. Solanka (w
        zależności od stężenia soli) pozostaje cieczą do pewnej temperatury ujemnej (w
        skrajnym wypadku nawet do nieco poniżej -20 stopni Celsjusza)i jak się stopiła,
        to już nie zamarznie (chyba, że przyjdzie większy mróz). Jeśli jednak śnieg, po
        posypaniu solą nadal pada (czy wkrótce zacznie padać), to solanka się
        rozcieńcza, rozcieńcza i wtedy może ponownie zamarznąć, ale nie jest już ta
        sama solanka.
        Ale to detal.
        Skandynawowie nie solą, a też i przesadnie nie odśnieżają. Zakładają opony z
        kolcami na zimę.
        U nas chyba nie było by to możliwe, bo rzadko której zimy tworzyłaby się bez
        odśnieżania trwała warstwa śniegu. A jazda z kolcami po czarnym asfalcie jest
        zapewne niewskazana.
        • kosmiczny_swir Też solą 21.02.10, 13:39
          Też solą i to bardzo konkretnie. Przynajmniej w południowo-zachodniej Szwecji.

          Skończcie te gatki o jeżdżeniu po ujeżdżonym śniegu. To ma sens na drogach o
          małym natężeniu ruchu. Przy dużym natężeniu ruchu,w tym ubitym śniegu robią się
          koleiny a do tego ten ubity śnieg zamienia się w lód.

          Najważniejsze jest mechaniczne usuwanie śniegu zanim nie zostanie on zajeżdżony.
          Solanka pomaga usuwać zajeżdżony śniego.
    • Gość: 19633 to działa Dlaczego zimą na ulicach powstają dziury? IP: *.chello.pl 20.02.10, 22:09
      Zgłoszenia o awariach drogowych przyjmowane są przez Pogotowie Drogowe 24
      godziny na dobę pod numerami telefonów:

      * 19633
      * 22 19633 - z telefonu komórkowego
      * 022 624-25-35, 0-22 620-68-70
      * fax. 022 620-76-82
      * 506002682 - tylko sms dla osób głuchoniemych

      Osoby zgłaszające awarie proszone będą o podanie:

      * imienia i nazwiska
      * telefonu kontaktowego
      * możliwie najdokładniejszej lokalizacji awarii, umożliwiającej szybkie
      odnalezienie i zabezpieczenie miejsca przez załogę interwencyjną (np.: nazwa
      ulicy, numer posesji, charakterystyczny obiekt w pobliżu miejsca awarii)
      * opis uszkodzenia (np.: wyrwa w jezdni, wykruszenie nawierzchni,
      zapadnięcie chodnika, złamanie latarni na skutek wypadku drogowego,
      uszkodzenie urządzeń bezpieczeństwa ruchu itp.)

      Pogotowie Drogowe

      Pogotowie Drogowe to jednostka, której zadaniem jest m.in.:

      * zabezpieczanie wszelkich awarii w pasie drogi będącej w zarządzaniu ZDM
      (np.: zapadnięcia jezdni, chodników itp.)
      * patrolowanie pasa drogi pod kątem bezpieczeństwa jej użytkowników
      (wszelkie napotkane nieprawidłowości przekazywane są właściwym instytucjom)
      * kontrolowanie należnych zezwoleń na wejście w pas drogowy oraz
      prawidłowości zajęcia pasa drogowego przez obcych wykonawców pod względem
      bezpieczeństwa
      * ustawianie tymczasowego oznakowania pionowego w miejsce zniszczonego
      * zabezpieczanie oznakowaniem pionowym imprez kulturalnych na terenie miasta

      Pogotowie Drogowe pracuje 24 godziny na dobę. Wszelkie awarie rejestrowane są
      w komputerowej bazie danych i przesyłane do właściwych jednostek celem naprawy
      lub usunięcia nieprawidłowości.
      W skład zespołu Pogotowia Drogowego wchodzą także załogi interwencyjne,
      których zadaniem jest bezzwłoczne działanie po otrzymaniu informacji od
      dyspozytora.
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka