Dodaj do ulubionych

Programy dla wyjątkowo zdolnych dzieci

12.10.21, 11:19
W US rozważają odejście od programów dla wybitnie zdolnych - specjaliści twierdza ze przynoszą więcej szkody niż pożytku. Co na to matka? Czy w Polsce coś podobnego miałoby w ogóle szanse?

link do art www.yahoo.com/news/should-schools-get-rid-of-programs-for-gifted-students-134930982.html
I link do art w tłumaczeniu (więc należy się wykazać kreatywnością w interpretacji
www-yahoo-com.translate.goog/news/should-schools-get-rid-of-programs-for-gifted-students-134930982.html?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=nui
Obserwuj wątek
    • iwoniaw Re: Programy dla wyjątkowo zdolnych dzieci 12.10.21, 11:35
      Ale czy co w Polsce miałoby szanse? Osobne klasy dla uzdolnionych? W praktyce to się dzieje niejako z automatu, zwłaszcza na etapie szkoły średniej, natomiast proby przeprowadzenia takich podziałów oficjalnie, w podstawówce państwowej kończą się materiałami w mediach w tonie "straszliwa dyskryminacja i segregacja".
      Nie wiem, skąd przeciwnicy tego programu biorą pogląd, że nie ma dowodów na to, by komuś taki podział (klasy słabsze, w których uczniowie dostają więcej czasu i uwagi i mocniejsze, gdzie mogą szybciej i sprawniej przechodzić dalej) służył, bo ja o takich badaniach, prowadzonych w różnych systemach szkolnych, czytałam z ćwierć wieku temu i owszem, wszystkie podkreślały, że trafienie do klasy na swoim poziomie jest korzystne dla każdego. Najlepiej sprawdzały się takie podziały klas, gdzie co jakiś czas następowała ewaluacja i przesunięcia do innych oddziałów.
      W opisywanym artykule jednak rzecz dotyczy NYC i kwestią wiodącą są dyskusje nt. równości etnicznej, a nie pochylanie się nad tym, jak najlepiej uczyć każde dziecko z osobna i wszystkie razem, więc nie wiem, czy jest sens w ogóle to odnosić do warunków polskich.
      • hanusinamama Re: Programy dla wyjątkowo zdolnych dzieci 12.10.21, 11:56
        U nas wyglądałoby to tak, ze dzieci były zaorane korepetycjami byle tylko dostać się do klasy dla najlepszych. Poza tym ja mam problem kiedy ten podział miałby nastąpić. Bo dzieci mają skoki rozwojowe i to tez w nauce. Jedno od poczatku jest pilne i mu dobrze idzie, innemu w 4 klasie, jeszcze innemu w 6.
        Ja bym sie chyba bała ze w tych klasach dla najdolniejszych dosżłoby do takiego wyścigu szczurów, ze dzieci by tego nie wytrzymały
        • iwoniaw Re: Programy dla wyjątkowo zdolnych dzieci 12.10.21, 13:07
          hanusinamama napisała:

          > U nas wyglądałoby to tak, ze dzieci były zaorane korepetycjami byle tylko dosta
          > ć się do klasy dla najlepszych. Poza tym ja mam problem kiedy ten podział miałb
          > y nastąpić. Bo dzieci mają skoki rozwojowe i to tez w nauce. Jedno od poczatku
          > jest pilne i mu dobrze idzie, innemu w 4 klasie, jeszcze innemu w 6.

          Dlatego wspomniałam, że wg badań, które chwalily skutki podziałów, to się sprawdzało, gdy dzieci co rok czy dwa były przydzielane na nowo do klas. Ktoś doganiał, ktoś zwalniał, wszyscy lądowali w grupie mogącej pracoeać w zblizonym tempie i poziomie.


          > Ja bym sie chyba bała ze w tych klasach dla najdolniejszych dosżłoby do takiego
          > wyścigu szczurów, ze dzieci by tego nie wytrzymały
          >

          Jest to możliwe, niestety, natomiast moim zdaniem na dłuższą metę "przeciętny szczur" nie da rady wiecznie wygrywać i w sumie to dla niego lepiej, gdyby od czasu do czasu sobie odpoczął sam będąc liderem w średniakach niż goniąc peleton w najlepszych.

          Natomiast po prostu nie wierzę, że ktokolwiek, kto nie jest teoretykiem, tylko na żywo miał do czynienia z grupą dzieci o kompletnie różnym poziomie, zdolnosciach, percepcji itd. powie, że tak jest lepiej, niż gdyby dostał grupę mniej wiecej tak samo szybko łapiących/wytrzymałych/nudzacych się/pracujacych - nieważne, czy "mocniejszą" czy "słabszą".

          W kwestii zaś konkretnego przypadku NYC i propozycji, żeby nie było "gifted classes" zebranych z całego dystryktu, tylko niech każdy u siebie w szkole rejonowej ma swoje zajęcia rozwijajace - no zgadnijmy, kto w ten sposób dostanie po dudzie najmocniej i dlaczego będzie to te 25% uczestników programu rekrutujace się ze społecznosci, w których są rzadkim wyjątkiem i tam sobie zostaną, żeby ich kumple z ulicy nie czuli się gorsi...
          • daniela34 Re: Programy dla wyjątkowo zdolnych dzieci 12.10.21, 13:09
            iwoniaw napisała:


            > W kwestii zaś konkretnego przypadku NYC i propozycji, żeby nie było "gifted cla
            > sses" zebranych z całego dystryktu, tylko niech każdy u siebie w szkole rejonow
            > ej ma swoje zajęcia rozwijajace - no zgadnijmy, kto w ten sposób dostanie po du
            > dzie najmocniej i dlaczego będzie to te 25% uczestników programu rekrutujace si
            > ę ze społecznosci, w których są rzadkim wyjątkiem i tam sobie zostaną, żeby ich
            > kumple z ulicy nie czuli się gorsi...


            Obawiam się, że masz rację. Nie poprawi to sytuacji tej społeczności, podejrzewam.
          • hanusinamama Re: Programy dla wyjątkowo zdolnych dzieci 12.10.21, 13:25
            Pytanie ilu szczurkom rodzice pozwoliliby odpoczywać w sredniakach?

            Co do tego:

            W kwestii zaś konkretnego przypadku NYC i propozycji, żeby nie było "gifted classes" zebranych z całego dystryktu, tylko niech każdy u siebie w szkole rejonowej ma swoje zajęcia rozwijajace - no zgadnijmy, kto w ten sposób dostanie po dudzie najmocniej i dlaczego będzie to te 25% uczestników programu rekrutujace się ze społecznosci, w których są rzadkim wyjątkiem i tam sobie zostaną, żeby ich kumple z ulicy nie czuli się gorsi...

            Tu się zgadzam i tam tez o tym mówiono. W ramach walki z rasizmem teraz zadne "niebiałe" i/lub biedne dziecko nie bedzie miało szansy na coś więcej.
    • bigimax4 Re: Programy dla wyjątkowo zdolnych dzieci 12.10.21, 11:43
      W US rozważają odejście od programów dla wybitnie zdolnych - specjaliści twierdza ze przynoszą więcej szkody niż pożytku. Co na to matka? Czy w Polsce coś podobnego miałoby w ogóle szanse?

      to co tam sie dzieje to ludzkie pojecie przechodzi
      school boards obsadzone jakimis maniakami ,wprowadzaja jakies kosmiczne bzdury
      a rodzice protestujacy na zebraniach beda teraz aresztowani za naruszanie porzadku publicznego
      komunistyczny program pod tytulem kazdemu po rowno kazdemu gowno
      wszyscy maja wyjsc ze szkoly tak samo identycznie oglupieni
    • hanusinamama Re: Programy dla wyjątkowo zdolnych dzieci 12.10.21, 12:04
      Swoją drogą tłumaczenie na wesoło smile

      Mike Bebernes
      Mike Bebernes · Starszy redaktor
      poniedziałek, 11 października 2021, 06:49 · 7 minut czytania

      „360” pokazuje różne spojrzenia na najważniejsze historie i debaty dnia.
      Nie można odtworzyć wideo
      Ze względu na ograniczenia licencyjne; ten film można oglądać tylko w Yahoo.
      RS-100-204
      Co się dzieje

      Burmistrz Nowego Jorku Bill de Blasio ogłosił w piątek plan stopniowego eliminowania miejskiego programu dla uzdolnionych i utalentowanych uczniów w szkołach podstawowych. Od przyszłej jesieni największy okręg szkolny w kraju nie będzie już przyjmował przychodzących przedszkolaków do specjalnych klas lub szkół. Zamiast tego przyspieszone uczenie się będzie dostępne dla wszystkich uczniów w ich własnych szkołach.

      Zbliżająca się zmiana następuje po latach krytyki rasowego składu studentów w programie dla uzdolnionych i utalentowanych miast. Około 75 procent z 16 000 uczniów nowojorskiego programu dla uzdolnionych to biali lub Azjaci, ale według New York Times grupy te stanowią tylko około 25 procent ogółu studentów.

      Programy, które zapewniają zaawansowane nauczanie akademickie dla uczniów osiągających najlepsze wyniki, są oferowane w prawie każdym stanie . Nie ma krajowych standardów dotyczących sposobu ich przeprowadzania, więc szczegóły różnią się znacznie w zależności od standardów stanowych i miejskich. W zależności od okręgu, uzdolnieni uczniowie mogą uczęszczać do oddzielnej szkoły, być umieszczeni w innej klasie lub mieć określoną liczbę godzin zajęć specjalistycznych tygodniowo.

      Jak Nowy Jork, liczba od szkolnych okręgów w całym kraju zaczęły też rozważyć wartość umieszczenie wysokiej skuteczności studentów na osobnej ścieżce edukacyjnej z rówieśnikami.
      Dlaczego jest debata

      Konwencjonalna mądrość przedstawia programy dla uzdolnionych jako korzyść dla wszystkich dzieci, ponieważ zapewniają wyjątkowym uczniom więcej miejsca na rozwój, a jednocześnie dają nauczycielom w typowych klasach więcej czasu na skupienie się na uczniach, którzy najbardziej potrzebują pomocy. Zwolennicy często twierdzą, że niesprawiedliwe jest proszenie zaawansowanych uczniów o zahamowanie własnej edukacji, ponieważ niektórzy z ich kolegów z klasy nie uczą się w tym samym tempie. Inni twierdzą, że sposobem na poradzenie sobie z różnicami rasowymi w edukacji uzdolnionych jest rozszerzenie programów, a nie pozbywanie się ich .

      Krytycy twierdzą, że w praktyce programy dla uzdolnionych w dużej mierze służą dodawaniu dodatkowej nogi dzieciom, które już cieszą się znacznymi korzyściami. Wielu ekspertów twierdzi również, że jestbardzo mało badańaby poprzeć twierdzenia, że ​​oddzielanie zaawansowanych uczniów od ich rówieśników pomaga którejkolwiek z grup. W rzeczywistości twierdzą, że takie postępowanie szkodzi obu grupom. Inni odrzucają pomysł, że można nawet zidentyfikować uzdolnione dzieci, ponieważ uczenie się objawia się na wiele niewymiernych sposobów.

      Co dalej

      Głównym pytaniem związanym z posunięciem de Blasio, aby zakończyć program utalentowanych i utalentowanych Nowego Jorku, jest to, czy następny burmistrz miasta podąży za tą decyzją. Nominowany przez demokratówEric Adams, zdecydowany faworyt, aby zostać następnym burmistrzem, gdy kadencja de Blasio kończy się pod koniec roku, w przeszłości bronił programów dla uzdolnionych. Rzecznik Adamsa powiedział, że „oceniać” plan de Blasio.
      Perspektywy
      Utalentowani zwolennicy programu

      Wszyscy studenci korzystają z programów dla uzdolnionych

      „Kiedy uczniowie wszystkich umiejętności są zgrupowani razem, nauczyciel jest rozciągnięty, aby pomóc zwykłym uczniom, jednocześnie rzucając wyzwanie zaawansowanym uczniom. Czas jest ograniczony i zwykle zaniedbuje się zaawansowanych. W ten sposób zarówno zwykli, jak i zaawansowani czerpią korzyści, gdy istnieją różne strumienie akademickie”. — John Barsby,Globus i poczta

      Programy dla uzdolnionych dają upośledzonym dzieciom szansę na pokonanie bogatych dzieci

      „Dla tych upośledzonych dzieci, które marzą o zostaniu chirurgami, pielęgniarkami, informatykami lub klimatologami, potrzebują systemu szkół publicznych, aby oferować uzdolnione opcje. Po prostu nie mogą bez nich konkurować z uczniami szkół prywatnych

      A tu org:
      Gifted programs give underprivileged children a chance to outcompete rich kids

      “For those underprivileged children dreaming of becoming surgeons, nurses, computer scientists, or climate scientists, they need the public school system to offer gifted options. They just cannot compete with the private school children without them.”

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka