Dodaj do ulubionych

Wrzesniowe tulipany

03.10.22, 22:32
Potrzeba ogrodniczej rady- wsadzilam wczoraj do donicy cebulki tulipanow, po czy popatrzylam na pogode (caly tydzien ponad 20°C) i zalamalam sie swoja glupota.

Czy cos z tego bedzie, czy moze odkopac i wsadzic do lodowki oczekujac na chlodniejsze temperatury? Czy to juz herbata po obiedzie?
Obserwuj wątek
    • berdebul Re: Wrzesniowe tulipany 03.10.22, 22:36
      Od wczoraj raczej nic im nie ruszyło, wyniosłabym donice w chłodne miejsce, lub jak się nie da to same cebulki.
      • boogiecat Re: Wrzesniowe tulipany 03.10.22, 22:45
        Donicy nie mam gdzie wstawic do chlodu. Wykopac, oczyscic (czy nie?)i do lodowki (nie za wilgotno?) czy bardziej piwnicy (jaka temperatura?)? W folii?

        Nie znam sie zupelnie.
        • berdebul Re: Wrzesniowe tulipany 03.10.22, 22:53
          Możesz narzucić kocem życia, żeby odbiło promienie słoneczne.
          Wyjelabym z ziemia i zaniosła do piwnicy, o ile jest przewiewna.
          • boogiecat Re: Wrzesniowe tulipany 03.10.22, 23:06
            Dlaczego z ziemia? Piwnica nie jest zatechla, ma mikro okienka wiec moze i nawet przewiewna.
    • boogiecat Re: Wrzesniowe tulipany 03.10.22, 22:36
      Nawet nie zauwazylam, ze juz pazdziernik.
    • mae224 Re: Wrzesniowe tulipany 03.10.22, 22:38
      poczekają sobie na mróz, nic nie będzie.
      • boogiecat Re: Wrzesniowe tulipany 03.10.22, 22:47
        Tuz po zasadzeniu przeczytalam dramatyczny artyku « Jak spieprzyc sadzenie najlatwiejszych kwiatow-tulipanow » i tam bylo o tej temperaturze.

        Stoja w cieniu ale jednak jest cieplo. Robilas juz tak? W sklepie nie byly w chlodni🤔
    • smoczy_plomien Re: Wrzesniowe tulipany 03.10.22, 22:51
      Będę sadzić cebulowe lazanie w tym tygodniu, bo później nie będę miała czasu. Też mi ta temperatura nie gra, ale postawię donice w cieniu po północnej stronie domu i nie podleję na razie.
      • boogiecat Re: Wrzesniowe tulipany 03.10.22, 23:03
        No wlasnie ja dokladnie podlalam. Ale donica stoi w cieniu.

        Cebulowe lazanie ❤️ 😺
    • boogiecat Re: Wrzesniowe tulipany 05.10.22, 20:45
      Posluchalam rady « nie ruszaj, nic im nie bedzie » (po to zakladalam watek😛)
      Teraz doczytalam, ze jakby przedwczesnie zakielkowaly, to nalezy okryc stroiszem lub sloma, w razie przymrozkow. Ale nie wczesniej.
      Przymrozki to spadek temperatury powietrza przy gruncie ponizej 0°. (ciekawe, czy ludzie to wiedza)

      Posadze jeszcze jedna partie jakos w listopadzie, zeby miec porownanie.

      I odkopie watek na wiosne, moze jakies niebogi skorzystaja.
      • snakelilith Re: Wrzesniowe tulipany 05.10.22, 23:06
        Ja się kiedyś pośpieszyłam, tulipany wyrosły mi już w grudniu. Niczym nie przykrywałam, ale akurat zima nie była okrutnie mroźna, a trochę poniżej zera tulipany wytrzymują. Miały fazę przestojową gdzieś do lutego, a potem normalnie kwitły w marcu/kwietniu.
        Teraz jednak nie wsadzam cebulek przed grudniem, bo nawet listopad potrafi być (za) ciepły.
        • mae224 Re: Wrzesniowe tulipany 06.10.22, 07:52
          Ale to jasne, że normalnie tulipan nie zakwitnie, jeśli nie przemarznie. Musi być temperatura dobre parę dni poniżej zera.
          • boogiecat Re: Wrzesniowe tulipany 06.10.22, 09:27
            mae224 napisała:

            > Ale to jasne, że normalnie tulipan nie zakwitnie, jeśli nie przemarznie. Musi b
            > yć temperatura dobre parę dni poniżej zera.


            no wlasnie najwyrazniej nie musi, bo tulipany sa hodowane calymi polami w Prowansji gdzie temperatura nie spada nigdy ponizej zera
        • boogiecat Re: Wrzesniowe tulipany 06.10.22, 09:19
          o Snejki, dzieki; mysle, ze klimat mamy ogolnie bardzo podobny (dzisiaj mam 22°)

          ja te druga partie bede sadzic pod koniec listopada w takim razie
          • snakelilith Re: Wrzesniowe tulipany 06.10.22, 11:20
            Jak mieszkasz w podobym klimacie, to spokojnie możesz czekać do końca listopada. W zeszłym roku w międzyczasie zrobiło się chłodniej, nawet mroźnie, ale na początku grudnia temperatury jeszcze raz poszły do góry i zasadziłam kupione za grosze sklepowe resztki jakiś mieszanych wiosennych kwiatów, między innymi hiacynty, które wiosną były chyba nawet ładniejsze od tulipanów.
            Chciałam w tym roku też czekać do grudnia z zakupami cebul, ale widzę, że wszystko już mocno przebrane, więc kupiłam co było i odpowiadało mi kolorystycznie. W zeszłym roku miałam głównie ogniste Rembrandty. W tym roku stawiam na różne odcienie różowego i fioletu, kombinowane z żółtymi narcyzami, bardziej klasycznie. Może dostanę jeszcze gdzieś ciemno fioletowe tulipany, by nie było zbyt radośnie. wink
            Ja tam się specjalnie nie przykładam do ogrodnictwa i stawiam na tanie rozwiązania, bo mam niestety, czy stety wiewiórki, które grzebią mi w ziemi, ale wiosenne cebule nie są chyba zbyt wrażliwe, czasem tylko muszę je tylko zimą przysypać znowu ziemią. big_grin
            • snakelilith Re: Wrzesniowe tulipany 06.10.22, 11:31
              Acha, właśnie doczytałam, że tulipany sadzi się najlepiej, gdy temperatury spadną na stałe poniżej 10 stopni, co u mnie przesuwa czas sadzenia zdecydowanie w kierunku grudnia.
              • boogiecat Re: Wrzesniowe tulipany 06.10.22, 11:41
                u mnie pisza, ze sadzic gdy temperatura jest ustabilizowana miedzy 7 a 13 °C, co mi sie wydaje trudno osiagalne
            • boogiecat Re: Wrzesniowe tulipany 06.10.22, 11:39
              snakelilith napisała:

              > Może dostanę jeszcze gdzieś ciemno fioletowe tulipany, by nie było zbyt r
              > adośnie. wink


              big_grin
              wyslalam faceta po cebulki i przyniosl m.in.ciemny fiolet (oraz roze i fiolety jasniejsze- dla mnie koszmar, ale moze na zywo bedzie to ladniejsze tongue_out)
              na koniec listopada posadzilabym niebieskie, zgodnie z wola bombelki, ale jak cie czytam to mi wychodzi, ze moze juz nie bedzie
              kupic teraz i trzymac w chlodnym miejscu?
              • snakelilith Re: Wrzesniowe tulipany 06.10.22, 12:31
                Nie wiem czy coś będzie, w sklepach ogrodniczych na pewno i do nich warto zajrzeć później, w zeszłym roku mieli sporo przecen w grudniu. Ja kupuję jednak ekonomicznie w Aldi i co, i z lekkim szokiem zauważyłam, że w tym roku już były. Wczoraj dokupiłam jeszcze coś w Penny, też wyglądało na przebrane, ale może histeryzuję i to tylko pierwsza partia. Aldi miało zawsze duży wybór, nie tylko kolory, ale przeróżne kształty i rodzaje.
                Jeżeli chodzi o fiolety, to nigdy nie byłam fanką, preferowałam żółto-pomarańczowo-ogniste kwiaty, bo miałam wrażenie, że wyglądają w chłodnym marcu/kwietniu jakoś tak cieplej, ale w zeszłym roku miałam różowe i błękitne hiacynty, i do tego widziałam u kogoś w ogródku orgię przeróżnych różo-fioletów, w tym takie bardzo ciemne, very sophisticated i bardzo mi się to spodobało. No i czasy stają się coraz cieplejsze, więc klasyczne wiosnne kolory nie są złe.
                Ja swoje cebule trzymam na razie w kartonie w mieszkaniu, w nieogrzewanej i praktycznie nieużywanej toalecie dla gości.
                Sprawdź jakie masz odmiany i kiedy one kwitną, bo są wcześniejsze i późniejsze. Ja sadzę zawsze tak, by mieć kwiaty od marca do maja. Krokusy wychodzą już w końcu lutego, w marcu muscari i narcyzy, hiacynty i tulipany w kwietniu, ale tulipany są też różne.
                Klasyczne odmiany zaczynają kwitnąć wcześniej, te o dziwnych kształtach, multikolorowe i o postrzępionych płatkach zwykle później.
                • boogiecat Re: Wrzesniowe tulipany 06.10.22, 12:56
                  snakelilith napisała:

                  > w tym takie ba
                  > rdzo ciemne, very sophisticated i bardzo mi się to spodobało.

                  Moj stary jest artysta wizualnym, a ja nie mam kolorystycznego gustu do takich spraw, wiec mu zawierzylam. On tez uwaza te czarne fiolety za very sofistikejted. Teraz to juz na pewno wrzuce na forum co tam z tego urosnie, moze zrobimy jatke o twoja wspanialosc i sofistikejtowosc big_grin
                  No w kazdym razie, wlasnie poczulam sie jak prawdziwa ematka.

                  > Sprawdź jakie masz odmiany i kiedy one kwitną, bo są wcześniejsze i późniejsze.

                  Juz oczywiscie wyrzucilam kartony z opisami, ale odnajde w sklepie. Stary zrobil mieszanke normalnych i papuzich.

                  • snakelilith Re: Wrzesniowe tulipany 06.10.22, 13:09
                    boogiecat napisała:

                    Teraz to juz na pewno wrzuce na forum co tam z tego urosnie, moze zrobimy ja
                    > tke o twoja wspanialosc i sofistikejtowosc big_grin

                    Hłe, hłe, hłe. big_grin Jezdem prekursorem jeżeli chodzi o tryndy kolorystyczne. Następnej wiosny rzondzom zgniło-mroczne fiolety. big_grin

                    > Juz oczywiscie wyrzucilam kartony z opisami, ale odnajde w sklepie. Stary zrobi
                    > l mieszanke normalnych i papuzich.

                    Papuzie kwitną ciut później. Taka mieszanka jest fajna, bo nie zdechną ci wszystkie na raz.

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka