Dodaj do ulubionych

silnik gwiazdowy w czołgu

03.06.09, 00:14
Spotkałem się z taką informacją kilkakrotnie, np. tutaj:
pl.wikipedia.org/wiki/M4_Sherman
ale nie mogę zrozumieć - jak? Czy to rzeczywiście prawda? A co z chłodzeniem?
I jak taki silnik w czołgu jest (był) zamontowany?
Obserwuj wątek
    • wladca_pierscienii Re: silnik gwiazdowy w czołgu 03.06.09, 09:53
      m98 napisał:

      > Spotkałem się z taką informacją kilkakrotnie, np. tutaj:
      > pl.wikipedia.org/wiki/M4_Sherman
      > ale nie mogę zrozumieć - jak? Czy to rzeczywiście prawda?

      dlaczego nie ?
      Sherman był tanim czołgiem (pancerz odlewany zamiast
      kutego/walcowanego) więc mógł mieć tani silnik
      (albo taki, jaki brat kochanki prezesa produkował ;-) )


      > A co z chłodzeniem?

      o ile pamiętam to na rosyjskiej stronie (po angielsku)
      były radziecki czołgista "Dmitriy Loza"
      wspominał coś o silnych wentylatorach/wentylatorze
      co pobierał powietrze z wnętrza czołgu

      czołgiści mówili coś takiego:
      "jak otworzysz usta, to powietrze dupą ci wyjdzie"
      • wladca_pierscienii Re: silnika chłodzenie - uzupełnienie 04.06.09, 08:13

        po "radziecku":
        www.iremember.ru/content/view/85/19/1/4/lang,ru/
        - У Шермана было два двигателя, соединенные муфтой. Это одновременно
        и плюс и минус. Бывали случаи, что в бою один из двигателей
        подбивали. Тогда из боевого отделения муфту можно было выключить и
        на одном двигателе худо-бедно уползти из боя. С другой стороны, над
        каждым из двигателей стояли мощные вентиляторы. Мы так
        говорили "Откроешь рот - из задницы ветер"

        po angielsku:
        www.iremember.ru/content/view/85/19/1/4/lang,en/
        - The Sherman had two engines connected by a coupling joint. This
        was both good and bad. There were cases when one of these motors was
        disabled in battle. Then the coupling joint could be disengaged from
        the crew compartment and the tank could crawl away from the fight on
        one engine. On the other hand, there were powerful fans located
        above both engines. We used to say, "Open your mouth and the wind
        came out your ass!"
      • m98 Re: silnik gwiazdowy w czołgu 03.06.09, 20:36
        Jak to z wnętrza czołgu? A jeżeli nawet zasysał z wnętrza, to gdzie to powietrze
        "wysysał"? Żeby schłodzić taaki silnik trzeba chyba dużo powietrza - tyle przez
        szpary nie wejdzie ani nie wyjdzie... chyba...
        Druga sprawa - jeżeli to prawda, to w jaki sposób ten silnik był zamocowany? Na
        sztorc, na płasko, w poprzek w skos - ma ktoś jakis obrazek?
        Filmik (dzięki za znalezienie) pokazuje silnik poza czołgiem a ciekawi mnie jak
        to wygląda w samym czołgu.
        www.youtube.com/watch?v=rt5uSx3eFYU&feature=related
        tu też jest filmik też podpisany jako "sherman motor" a motor nie jest gwiazdowy.
        • speedy13 Re: silnik gwiazdowy w czołgu 04.06.09, 11:04
          Hej

          Po kolei:

          m98 napisał:

          > Jak to z wnętrza czołgu? A jeżeli nawet zasysał z wnętrza, to
          gdzie to powietrz
          > e
          > "wysysał"? Żeby schłodzić taaki silnik trzeba chyba dużo
          powietrza - tyle przez
          > szpary nie wejdzie ani nie wyjdzie... chyba...

          Piszę z pracy a więc z pamięci, nie mam tu oczywiście żadnej
          monografii Shermana pod ręką. Niemniej jeśli dobrze pamiętam,
          wentylator chłodzący silnik nie pobierał powietrza z przedziału
          załogi. Wpadało ono i wypadało przez szczeliny w pokrywie przedziału
          silnikowego. Natomiast powietrze które pobierał silnik do swej pracy
          zasysane było z przedziału bojowego.

          > Druga sprawa - jeżeli to prawda, to w jaki sposób ten silnik był
          zamocowany? Na
          > sztorc, na płasko, w poprzek w skos - ma ktoś jakis obrazek?
          Silnik ustawiony był pionowo (tzn. płaszczyzna w której leżą
          cylindry gwiazdki była pionowo, a oś silnika poziomo - mam nadzieję
          że zrozumiale to opisałem) poprzecznie do kierunku jazdy.
          upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0b/M4A4_cutaway.png

          > tu też jest filmik też podpisany jako "sherman motor" a motor nie
          jest gwiazdow
          > y.

          Sherman produkowany był w wielu wersjach z różnymi rodzajami
          silników. Oprócz tej chłodzonej powietrzem gwiazdki Continental
          stosowane były też dwa sprzężone diesle Forda (taki wariant opisuje
          Łoza) oraz taki dziwny silnik Chrysler A57, z 5 połączonych silników
          gaźnikowych od jakiejś ciężarówki (przepraszam jeśli pomyliłem
          producentów silników).
          --
          Pozdrawiam
          Speedy
          • habeas_corpus Re: silnik gwiazdowy w czołgu 05.06.09, 10:50
            speedy13 napisał:

            > Sherman produkowany był w wielu wersjach z różnymi rodzajami
            > silników. Oprócz tej chłodzonej powietrzem gwiazdki Continental
            > stosowane były też dwa sprzężone diesle Forda (taki wariant opisuje
            > Łoza)

            Opisuje taki wariant jaki widział, bo z tego co pamiętam to do Rosji
            przekazywano tylko Shermany napędzane dieslami.

            --
            Poradnik-prawny
          • m98 Re: silnik gwiazdowy w czołgu 11.06.09, 23:16
            Dzięki, obrazek trochę mi pomógł, wstyd, że sam nie znalazłem.
            Mam jeszcze pytanie - na obrazku widać urządzenie opisane jako "Radiator" - po
            naszemu to słowo oznacza chłodnicę... przepraszam za pewnie głupie pytanie, ale
            czy to jest chłodnica silnika? Przecież silniki gwiazdowe chłodzi się co do
            zasady powietrzem - pewnie coś pomyliłem tylko co?
            • rkcb Re: silnik gwiazdowy w czołgu 21.06.09, 09:58
              Jak w większości silników chłodzonych powietrzem jest to chodnica oleju. W
              takich silnikach bezpośrednio powietrzem są chłodzone głowice i cylindry, a z
              łożysk ciepło odprowadza olej, który musi być chłodzony. Notabene większość
              silników chłodzonych cieczą, też ma chłodnice oleju - albo jako chłodnice
              woda-olej, albo olej-powietrze.
              --
              Wielu ludzi szybciej umrze, niż pomyśli. I wielu tak umiera.
              Bertrand Russell
              ramoneska.blox.pl/html
              Cóż więcej może zrobić samoświadomy konglomerat kwasów nukleinowych, białek i
              wody, żyjący na grudce mokrej gliny zawieszonej w bezmiarze wszechświata niż
              starać przeżyć się swoje życie najlepiej jak potrafi?
    • wladca_pierscienii Re: wentylator w czołgu 05.10.09, 15:29
      tak czy siak
      wentylator musi być

      w 7TP silnik wysokoprężny miał 2 chłodnice i 2 wentylatory do tego

      opcjonalnie był rozpatrywany do wymiany w przyszłości
      silnik benzynowy (bo lżejszy i niższy)
      ten miałby 1 chłodnicę i 1 wentylator
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka