Dodaj do ulubionych

Czy warto zabawy fundamentalne ???

29.06.05, 09:53
Witajciesmile
Interesuje mnie wasze zdanie na temat zabaw fundamentalnych zwłaszcza 2. Moja Julia w czwartek kończy dwa latka a dopiero niedawno (właściwie dziś) odkryłam zabawy.... NAd jedynką się nie zastanawiam bo już za późno poza tym cena do przeżycia, natomiast cena dwójki jest dość wysoka. Stąd moje pytanie, jakie są wasze doświadczenia z tym programem i czy sądzicie że warto w to zainwestować czy lepiej sobie odpuścić i przeznaczyć pieniążki na coś innego.
------------------------------------------------------
Betty to mama a to jestem ja:
GWIAZDECZKA
Obserwuj wątek
      • dolly5 Re: Czy warto zabawy fundamentalne ??? 02.07.05, 16:54
        "Zabawy fundamentalne" to nic innego jak opisane różnego rodzaju zabawy
        rozwijające różne umiejętności.
        Kiedyś przepisałam sobie troszeczkę bo niestety ich nie kupowałam. Przeczytaj
        sobie i sama zdecydujesz.
        Najpierw jest cały spis treści a potem zabawy z pierwszego rozdziału.
        Pozdrawiam

        PIĘĆ ZMYSŁÓW
        1. Przesypywanie ryżu, przelewanie wody
        2. Obrót helikoptera
        3. Rozpoznawanie dźwięków
        4. Odkrywanie zapachów
        5. Ćwiczenia każdego dzionka
        6. Nawlekanie makaronu
        7. Części ciała
        8. Gry z woreczkami fasoli
        9. Zgadywanki z zamkniętymi oczami
        10. Nauka przez dotyk
        11. Lewa i prawa
        12. Zrób układankę
        13. Stymumulujące zabawki
        14. Inspirujące wizyty
        15. Rodzinny popis ekwibrystyczny
        16. Kręgle
        17. Wiązanie sznurowadeł i pastowanie butów
        18. Badanie smaków
        19. Nauka przez odbijanie piłki

        BUDOWANIE SŁOWNICTWA
        20. Mów! Mów! Mów!
        21. I jeszcze trochę rozmowy
        22. Przyimki
        23. Gra w kolory
        24. „Małpka mówi”
        25. Kto powie co ja widzę
        26. Pamiętnik
        27. Zabawa w zdania
        28. Nagrywanie
        29. Rodzinne rozmowy
        30. Rymowanki
        31. Ile potrafisz nazwać
        32. Wywiad
        33. Podróżnik
        34. Czerpiemy wiedzę z wizyt
        35. Gra „kot mojej babci”
        36. Królewna Śnieżka
        37. Ile znacie słów
        38. ABC gra w przymiotniki
        39. Gra ze znakiem zapytania
        40. Poznajemy zawody

        CZYTANIE
        41. Rozpoznawanie alfabetu
        42. Kształty liter
        43. Alfabetyczne bingo
        44. Brzmi identycznie, klaszczemy
        45. Gry alfabetyczne
        46. Duże karty z rzeczownikami
        47. Dźwiękowe wędkowanie
        48. Jedna karta dziennie
        49. Gra w aktywne słowka
        50. Karty z imieniem
        51. Trzystopniowy proces nauczania
        52. Zabieranka
        53. Zabawa z początkowymi literami
        54. Wierszyki dla wtajemniczonychęę
        55. Fonetyczna zabieranka
        56. Dlaczego
        57. Dźwiękowa zabawa
        58. Magiczna tablica
        59. Sprytne karty
        60. Własna książka
        61. Moje własne specjalne pudełko do czytania
        62. Czytanie podczas zakupów
        63. Słowa komputerowe
        64. Dźwiękowe drabinki
        65. Słowne bingo
        66. Słowa utworzone z imienia
        67. Pismo do przeczytania
        68. Pierwsze zdanie
        69. Poszukiwanie skarbów w domu
        70. Gry słowne z użyciem nazw znanych marek
        71. Czytelniczy tor wyścifowy
        72. Rozsypanki wyrazowe
        73. Czytanie, potem gotowanie
        74. Zabawa w pełne zdania
        75. Czytanie wspomagane taśmą
        76. Cztery gry-czytanki
        77. Czterominutowy program czytania
        78. Słowne poszukiwania
        79. Podwójna gra
        80. Mała zmiana za każdym razem
        81. Mini scrable
        82. Znajdowanie słów w rozsypance
        83. Z przodu i z tyłu

        PISANIE
        84. Koordynacja ruchu ręki i wzroku
        85. Używanie szablonów do pisania
        86. Rysowanie kształtów
        87. Litery z ciekawa fakturą
        88. Łączenie kropek
        89. Pisanie na plecach
        90. Pisanie imienia
        91. Pisanie ulubionych słów
        92. Początki i końce wyrazów
        93. Łatwe pisanie liter
        94. Pisanie liter DRUKOWANYCH
        95. Potrójne litery
        96. Układanie krzyżówek
        97. Słowa w słowach
        98. Zawieszki na klamki
        99. Brzmi podobnie
        100. Motywowanie do pisania
        101. Pociąg wyrazowy
        102. Popatrz, zakryj, napisz, sprawdź

        MATEMATYKA
        103. Licz codziennie
        104. Poznawanie kształtów przez dotyk
        105. Sortowanie
        106. Zabawa w największe i najmniejsze
        107. Polowanie na kształty
        108. Wszystko można zważyć
        109. Smaczna matematyka
        110. Karciana matematyka
        111. Cyfrowe domino
        112. Zabieram
        113. Dodawanie – plansza nr 1
        114. Dodawanie (i dzielenie) – plansza nr 2
        115. Karty z kropkami i cyframi
        116. „Pchełki „ w misce
        117. Dodawanie zwierząt
        118. Cyfry z ciekawą fakturą
        119. Matematyka w ruchu
        120. Oswajanie matematyki
        121. Zrób to zanim doliczę do
        122. Wzory
        123. Matematyka w kuchni
        124. Bingo
        125. Gra z kostką
        126. Butelka z ułamkami
        127. Prawdziwe i udawane zakupy
        128. Oswajanie matematyki
        129. Nauka ułamków
        130. Szalone jadłospisy
        131. Gry z kostką
        132. Monety i matematyka
        133. Zabawa ze stoperem
        134. Wzorzec w pamięci
        135. Plus lub minus
        136. Patyczki do liczenia
        137. Dziesiątki i jedności
        138. Bajki uczą matematyki
        139. Mierz wszystko
        140. Polowanie na liczby
        141. Liczenie na ulicy
        142. Zawody w liczeniu
        143. Tablice rejestracyjne
        144. Ile w garści
        145. Kieszonkowe
        146. Gra w mnożenie
        147. Rzut do celu
        148. Dziesiątki i jedności
        149. Podstawy mnożenia
        150. Mnożenie
        151. Magiczne Licz codziennie

        KREATYWNOŚĆ
        152. Pacynki i uczucia
        153. Śmieszne historyjki
        154. Miasto dla lalek
        155. Zaawansowane zabawy z wodą
        156. Liście
        157. Naśladuj wszystko
        158. Nie tylko z pędzelkiem
        159. Palcem malowane
        160. Magiczne woreczki
        161. Obrazy z tkaniny
        162. Kolaże
        163. Wesołe jedzenie
        164. Kolorowe motyle
        165. Własny labitynt
        166. Pantomima
        167. Artystyczne pudełko
        168. Figurki z foremek
        169. Robimy mapy
        170. Nowe słowa – stare piosenki
        171. Zabawa w zawody
        172. Magia umysłu
        173. Rysowanie z modelem i bez
        174. Producent telewizyjny
        175. Wyobraźnia
        176. Na ile sposobów
        177. Własny teatr na podwórku
        178. Prace z kropek i kwadratów
        179. Naucz dziecko rysować (1)
        180. Naucz dziecko rysować (2)
        181. Naucz dziecko rysować (3)
        182. Naucz dziecko rysować (4)
        183. Naucz dziecko rysować (5)
        184. Naucz dziecko rysować (6)

        MYŚLENIE
        185. Myślę o
        186. Co to jest
        187. Klasyfikowanie
        188. Świat wokół nas
        189. Przewidywanie
        190. Celowe błędy
        191. Ziemniak to
        192. Planowanie
        193. Logiczne zagadki
        194. Co będzie następne
        195. Przeciwieństwa i pary
        196. Co nie pasuje
        197. Dobrze! Mamy problem
        198. Instrukcje
        199. Domyśl się
        200. Punkt widzenia
        201. Powiązania
        202. Gry logiczna
        203. Analogie
        204. A gdyby
        205. Telewizja pobudzająca do myślenia
        206. Burza mózgów
        207. Dwadzieścia pytań
        208. Za i przeciw
        209. Pomyśl – zaplanuj – zrób – sprawdź
        210. Fakt czy opinia
        211. Łączenie rysunków
        212. Planeta Id
        213. Dopasuj liczby i kształty
        214. ostatni przegrywa
        215. kolejność
        216. Rodzinne muzeum
        217. Zastanawiam się

        MUZYKA
        218. Muzykowanie
        219. Polowanie na dźwięki
        220. Poruszanie w takt muzyki
        221. Muzyka na poczekaniu
        222. Czego słuchać
        223. Rysowanie muzyki|

        NAUKA I PRZYRODA
        224. Nauka w kąpieli
        225. Żywa przyroda
        226. Motyle
        227. Eksperymenty z roślinami
        228. Szkło powiększające
        229. Przygarnij drzewo
        230. Geografia zwierzęca
        231. Dinozaury
        232. Przewidywanie
        233. Pamięci Archimedesa
        234. Konstrukcje
        235. Rozkładanie na części pierwsze
        236. Prosta gra naukowa
        237. Więcej eksperymentów naukowych
        238. Poszukiwania przyrodnicze
        239. Jak funkcjonuje nasze ciało?
        240. Bańki mydlane
        241. Sily
        242. Własny wulkan
        243. Eksperymenty z wodą
        244. Eksperymentuj wszędzie

        PAMIĘĆ
        245. Trzy kubeczki
        246. Co było
        247. Memo
        248. Zapamiętywanie sentencji i czynności
        249. Skupianie uwagi
        250. Podaj dalej
        251. Pociąg wyrazowu
        252. Słowa, miejsca liczby
        253. Zabawa w chowanego w wyobraźni
        254. Mapy pamięci
        255. Jak wspomagać pamięć

        POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI
        256. Uczucia
        257. Urodziny
        258. Moja książka
        259. Najważniejsze jest pozytywne myślenie
        260. Uwagi konstrukcyjne i destrukcyjne
        261. Fotografowanie dzieł sztuki
        262. Konsekwencje zamiast kary
        263. Quiz
        264. Wszystko co dziecko umie zrobić
        265. Muzyka mówi o uczuciach
        266. Drzewo genealogiczne
        267. Kupon za wysiłek
        268. Więcej o uczuciach
        269. Księga rekordów
        270. Pamiętnik
        271. Kącik humoru
        272. Herb
        273. Zrób to sam
        274. Bezpieczeństwo
        275. Mapa pamięci przyjaciół dziecka
        276. Dobre wspomnienia

        WARTOŚĆ
        277. Obowiązki
        278. Uczciwość
        279. Odwaga
        280. Siła woli
        281. Ukochane zwierzątka
        282. Więcej o obowiązkach
        283. Lista codziennych zadań
        284. Zasady
        285. oszczędzanie
        286. cztery sposoby na wyciszenie
        287. Szacunek
        288. Bohater
        289. Poprawmy świat


        Przesypywanie ryżu, przelewanie wody
        Wiek 2 - 4

        Co przygotować
        Gdy dziecko skończy 18 miesięcy zachęcaj je do przesypywania ryż z jednego
        małego dzbanka do drugiego, a następnie do przesypywania piasku w ten sam
        sposób.
        Gdy dziecko potrafi to zrobić bez rozsypywania ryżu i piasku, pozwól mu
        przelewać wodę
      • dolly5 Re: Czy warto zabawy fundamentalne ??? 02.07.05, 16:57
        Trochę było za dużo i ucieło

        Przesypywanie ryżu, przelewanie wody
        Wiek 2 - 4

        Co przygotować
        Gdy dziecko skończy 18 miesięcy zachęcaj je do przesypywania ryż z jednego
        małego dzbanka do drugiego, a następnie do przesypywania piasku w ten sam
        sposób.
        Gdy dziecko potrafi to zrobić bez rozsypywania ryżu i piasku, pozwól mu
        przelewać wodę.

        Jak to pomaga w nauce
        To ćwiczenie to ważne kroki prowadzące do nauki pisania. Trzymanie uszka
        dzbanka pozwala rozwinąć umiejętności trzymania ołówka, zaś wsypywanie bez
        rozsypywania i przelewanie bez rozlewania jest ważną czynnością rozwijającą
        drobne ruchy mięśni niezbędnych przy pisaniu

        Wskazówka
        Zacznij zabawę z ryżem, wstaw oba dzbanki do płaskiego naczynia. Możesz użyć
        tego samego naczynia później kiedy dziecko będzie przelewać wodę.
        I jeszcze jedno
        Wlewanie wody do piasku i mieszanie ich razem jest idealnym sposobem na
        zachęcenie do fizycznych eksperymentów – i tu rozlewanie nie ma znaczenia


        Obrót helikoptera
        Wiek 2 - 4

        Co przygotować
        Zachęć dziecko by stanęło z rozłożonymi rękoma i kręciło się tak szybko, jak to
        tylko możliwe przez 15 sekund. Powiedz „Zatrzymaj się i zamknij oczy, utrzymaj
        równowagę, stój prosto” Dziecko powinno stać spokojnie przez 25 sekund aż do
        momentu, gdy przestanie mu się kręcić w głowie. Powtórzcie ćwiczenie 5 razy, za
        każdym razem dziecko powinno się kręcić w tę samą stronę. Powtarzajcie
        ćwiczenie codziennie

        Jak to pomaga w nauce
        Obrót helikoptera sprawia, iż płyn znajdujący się wewnątrz mechanizmu
        słuchowego przesuwa się szybko, co wspomaga wzrost nowych aktywnych komórek w
        części mózgu odpowiedzialnej za poczucie równowagi oraz kształtuje w pamięci
        wzorzec niezbędny do czytania i pisania

        Wskazówka
        Jeśli dziecko ma kłopoty z obracaniem się, stań przy nim i pomóż, chwyć dziecko
        za rączkę i pociągnij, aby zaczęło się obracać.
        I jeszcze jedno
        Badane dzieci w Minnesoty w Stanach Zjednoczonych znalazły się w grupie
        najlepszych 5% dzieci pod względem osiągnięć w testach sprawdzających
        umiejętność czytania i pisania

        W jaki sposób działa
        Obracanie się, turlanie, przewroty oraz ćwiczenia na drabinkach stymulują
        rozwój móżdżku przedsionkowego czyli ośrodka równowagi
        Rozpoznawanie dźwięków
        Wiek 2 - 4

        Co przygotować
        Kiedy idziesz z dzieckiem na spacer zatrzymaj się od czasu do czasu i
        zaproponuj żebyście posłuchali wszystkich dźwięków, które umiecie rozpoznać.
        Nie chodzi tu tylko o dzięki oczywiste. Słuchacie odgłosu wiatru, szelestu
        liści i świstu opon przejeżdżających samochodów.
        Rozmawiaj o różnych dźwiękach takich
        jak „świst”, „szelest”, „trzepot”, „bzyczenie”, czy „wycie”, pomaga rozbudować
        słownictwo.

        Jak to pomaga w nauce
        Zazwyczaj używany drobnego ułamka naszej umiejętności słuchania, patrzenia,
        wąchania oraz smakowania.
        Nauczenie się jak w pełni wykorzystywać zmysły jest kluczową częścią procesu
        poznawania. Uważne słuchanie jest kluczowym elementem koncentracji.

        Wskazówka
        Bawcie się w ten sposób z zamkniętymi oczami – to zdumiewające, jak bardzo
        koncentracja wyostrza zmysły.
        I jeszcze jedno
        Kiedy wrócicie z „dźwiękowego spaceru”, sprawdź ile odgłosów pamiętacie i
        umiecie naśladować.



        Odkrywanie zapachów
        Wiek 2 - 4

        Co przygotować
        Wprowadź dziecko w świat wspaniałych zapachów natury. Wylej odrobinę perfum na
        nadgarstek dziecka i powiedz mu, że aromat ten pochodzi z olejku ze słodko
        pachnących kwiatów. Weź kawałek skórki pomarańczy i cytryny, ściśnij każdy z
        nich i pokaż dziecku , jak olejek pojawia się na powierzchni. Pozwól dziecku
        posmakować.
        Zrób mieszankę z suszonego rozmarynu, tymianku oraz liści mięty. Nazywaj
        zapachy związane z gotowaniem, aromaty ziół, zapach świeżo pieczonego chleba,
        itp.
        Odwiedźcie ogródek i powąchajcie różne rodzaje ziół oraz kwiatów. Pokruszcie
        kilka płatków kwiatka i włóżcie między dwie książki, tak aby powstał pachnący
        proszek.

        Jak to pomaga w nauce
        Rozbudowane słownictwo związane z zapachami oraz uczy rozróżniania aromatów.

        Wskazówka
        Nie tylko perfumy otrzymujemy z roślin. Rozszerz nieco przykład i pokaż inne
        produkty pochodzenia roślinnego – gumę, papier, cynamon, węgiel do grilowania
        itp.

        I jeszcze jedno
        Pokaż w jaki sposób pszczoły wybierają nektar z kwiatów, aby zrobić miód. Pokaz
        różne gatunki miodu z różnych kwiatów.



        Ćwiczenia każdego dzionka
        Wiek 2 - 6

        Co przygotować
        Każde dziecko musi codziennie dużo biegać, huśtać się, wspinać, robić
        przewroty, turlać, tańczyć. Pobawcie się trochę przed kąpielą. Jest to świetna
        okazja, żeby zagrać w „czasowniki”. „Zobaczmy ile razy musisz podskoczyć, żeby
        przejść przez pokój”. „Zobaczmy ile razy potrafić obrócić się dookoła”.
        Naucz dziecko jak mierzyć puls po bieganiu lub po zrobieniu kilku pajacyków.
        Wytłumacz dlaczego ćwiczenia są tak ważne.
        Wprowadź nawyk codziennego podskakiwania, maszerowania, skakania na skakance i
        wspólnego tańczenia przy muzyce. Pozwól dziecku zaproponować nowe kroki.

        Jak to pomaga w nauce
        Szybkie ćwiczenia ruchowe wspomagają wzrost komórek móżdżku . Sprawność
        fizyczna jest kluczowym elementem rozwoju dziecka, gdyż zdrowe ciało i zdrowy
        umysł współpracują ze sobą

        Wskazówka
        Aby nieco urozmaicić program zajęć , zaproponuj skoki na jednej nodze,
        czołganie tyłem, i przewroty, ale niech te ćwiczenia nie będą na początku zbyt
        forsowne.
        I jeszcze jedno
        Te ćwiczenia to dobry sposób aby połączyć sprawność fizyczną z wprowadzeniem
        podstawowych nazw mięśni oraz pozostałych części ciała







        Nawlekanie makaronu|
        Wiek 2 - 4

        Co przygotować
        Dala małych dzieci makaron jest nie tylko do jedzenia. Między drugim i trzecim
        rokiem życia można używać makaronu w celu rozwinięcia umiejętności nawlekania
        drobnych przedmiotów na nitkę.
        Rozłóż trochę surowego makaronu na stole i daj dziecku sznurowadło zakończone
        na końcu. Najpierw pokaż, jak nawlec pierwszy kawałek makaronu, a potem zachęć
        dziecko do samodzielnego nawlekania makaronu.
        Potem dziecko może pomalować makaron, by powstał naszyjnik.

        Jak to pomaga w nauce
        Nawlekanie drobnych elementów na nitkę lub sznurek rozwija motoryczne
        umiejętności palców, które będą potem potrzebne przy pisaniu.

        Wskazówka
        Nie zwlekaj , że dziecko będzie nawlekało małe elementy, zanim nauczy nawlekać
        się większe przedmioty.
        I jeszcze jedno
        Mniej więcej w tym samym czasie gdy dziecko potrafi nawlekać na sznurek drobne
        kawałki makaronu, powinno też umieć posegregować kłębki wełny według koloru


        Części ciała
        Wiek 2 - 5

        Co przygotować
        Na dużych kartkach obrysuj ciało dziecka: ramiona, ręce, palce itd. A następnie
        wytnij pozostały zarys postaci. Połącz części tego „szkieletu”, zszywając je
        nicią lub używając spinaczy do papieru. Następnie wpisz nazwy części ciała::
        palec wskazujący, łokieć, ścięgno Achillesa.
        Potem pytaj dziecko czy lubi (np. ser), a maluch w odpowiedzi niech pokiwa
        palcami u nóg, jeśli odpowiedź brzmi „tak” lub dotknie ucha jeśli odpowiedź
        jest przecząca. W kolejnych zabawach zmieniaj pytania i części ciała – w ten
        sposób dziecko rozbuduje słownictwo związane z ciałem.

        Jak to pomaga w nauce
        Oto inteligencja ruchowa w najlepszym wydaniu: używanie własnego ciała jako
        punktu wyjścia do zgłębienia wielu kwestii bardziej naukowo.

        Wskazówka
        Najlepiej będzie jeśli wypiszesz nazwy tych części ciała, które wybierze
        dziecko.
        I jeszcze jedno
        Gdy uczycie się danej części ciała, zastosuj dowolna grę, na jako tylko
        przyjdzie ci ochota: „Kto pierwszy dotknie swojego ścięgna Achillesa”.

        Gry z woreczkami fasoli
        Wiek 2 - 5

        Co przygotować
        Przygotuj jeden woreczek fasoli dla każdego członka rodziny, wsypując pół
        filiżanki nieugotowanej fasoli do małego woreczka. Wypuść z niego powietrze i
        za
      • dolly5 Re: Czy warto zabawy fundamentalne ??? 02.07.05, 17:38
        Gry z woreczkami fasoli
        Wiek 2 - 5

        Co przygotować
        Przygotuj jeden woreczek fasoli dla każdego członka rodziny, wsypując pół
        filiżanki nieugotowanej fasoli do małego woreczka. Wypuść z niego powietrze i
        zabezpiecz plastikową gumką, a następnie włóż woreczek do starej skarpetki,
        zaszyj i odetnij niepotrzebny materiał.
        W pierwszej grze rzuć jeden woreczek na ziemię w odległości około 2 metrów.
        Wszystkie grające osoby rzucają swoje woreczki tak blisko pierwszego woreczka,
        jak tylko się da. Najbliższy rzut wygrywa.

        Jak to pomaga w nauce
        Bardzo dobre ćwiczenie kształtujące koordynacje między ręką a okiem. Dodatkowo
        jeśli będziecie liczyć woreczki podczas rzucania, gra stanie się lekcją
        matematyki!

        Wskazówka
        W wielu grach jest lepiej używać woreczków z fasolą niż piłek – zwłaszcza przy
        pokonywaniu toru przeszkód z woreczkiem na głowie, co wspomaga równowagę.
        I jeszcze jedno
        Jako alternatywę do rzutu w woreczek z fasolą, narysuj koło lun linie na
        podłodze i sprawdź, kto potrafi wrzucić swój woreczek do środka koła lub
        najbliżej linii
        Zgadywanki z zamkniętymi oczami
        Wiek 2 - 5

        Co przygotować
        Zawiąż dziecku oczy – oczywiście pod warunkiem, że dziecko się tego nie boi.
        Następnie zachęć do rozpoznawania różnorodnych dźwięków i przedmiotów – dawaj
        dziecku pewne wskazówki. Na przykład. możesz pokroić kawałek chleba i dać
        dziecku do dotknięcia, możesz zetrzeć kawałek sera do powąchania, przynieść
        kawałek pomidora do posmakowania, potrzymać gazetę do powąchania, otwierać i
        zamykać okno, odkręcić kran z wodą, ruszać klamką.
        Od czasu do czasu zamieńcie się rolami – niech dziecko poszuka przedmiotów i
        zada tobie zagadkę.

        Jak to pomaga w nauce
        Doskonale rozwija percepcje z wykorzystaniem wielu zmysłów. Ta gra rozwija
        również koncentrację oraz zasób słownictwa, jeśli poprosisz dziecko aby
        opisało, jaki dany przedmiot jest w dotyku, jak smakuje i jaki dźwięk wydaje.

        Wskazówka
        Poproś dziecko aby spróbowało rozpoznać świeże owoce, warzywa oraz kwiaty,
        tylko za pomocą smaku oraz węchu.
        I jeszcze jedno
        Staraj się znaleźć przykłady niecodziennych odczuć, np., pocieraj opuszkiem
        palca dziecka cebulę pokrojoną w plasterki.

        Nauka przez dotyk
        Wiek 2 - 5

        Co przygotować
        Włóż do torby wiele przedmiotów o różnych kształtach, rozmiarach i fakturze,
        np. okrągłe ołówki, długopisy i kołki, książki w twardej i miękkiej oprawie,
        czasopismo, kawałki różnych materiałów itp.
        Powiedz dziecku, aby włożyło jedną rękę do torby i znalazło „ kwadratową
        podstawkę z korka” albo „prostokątny ołówek”, używając tylko dotyku..
        Przypilnuj, aby dziecko używało obu rąk na zmianę.

        Jak to pomaga w nauce
        Zdolności dotykowe (poznawanie przez dotyk) są kluczową częścią inteligencji
        ruchowej

        Wskazówka
        Jeśli dziecko ma trudności, zachęć je do opisania słowami tego, co wyczuwa
        dotykając każdego przedmiotu aż do momentu gdy dojdzie do szukanego przedmiotu.
        I jeszcze jedno
        Aby urozmaicić zabawę, poproś dziecko, by znalazło w torbie jakiś przedmiot i
        opisało go, a tgy musisz go rozpoznać. Następnie zamieńcie się rolami.

        Lewa i prawa
        Wiek 2 - 5

        Co przygotować
        Pozwól dziecku poćwiczyć odkręcanie i zakręcanie nakrętki od słoika. Podczas
        wykonywania tej czynności naucz dziecko, że w lewą stronę zakręcamy, w prawą -
        zakręcamy. Potem dziecko jak ma powiedzieć która strona jest lewa może sobie
        wyobrazić odkręcanie słoika.
        Pobawcie się w zabawę „pomniki”, :dziecko trzyma się za lewe ramię i stoi
        nieruchomo, albo obejmują prawą kostkę prawą ręką i skacze przez pokój.

        Jak to pomaga w nauce
        Samodzielne ubieranie się i nakładanie butów na właściwą nogę pomaga zdobyć
        pewność siebie i świetnie wpływa na poczucie własnej wartości.

        Wskazówka
        Gdy ubierasz dziecko, mów ”To twój prawy bucik” i poproś by dotknęło właściwej
        nogi. Kiedy jedziesz samochodem, często rozmawiajcie o prawej i lewej stronie.
        I jeszcze jedno
        Jeśli dziecko jest praworęczne, powtarzaj „Piszesz prawą ręką”


        Zrób układankę
        Wiek 2 - 4

        Co przygotować
        Możesz w prosty sposób wykonać proste układanki ze starych kart świątecznych
        lub jakichkolwiek kart z kolorowymi obrazkami. Jeśli wytniesz obrazek z gazety
        pryk lej go na tekturkę. Potem potnij obrazek na kawałki o różnych kształtach i
        poproś dziecko, by złożyło go w jedną całość. Jeśli układanki są większe i
        bardziej skomplikowane, najlepiej mieć dwa takie same obrazki i jeden zachować
        jako model.

        Jak to pomaga w nauce
        Znakomicie rozwija pamięć i umiejętność porównywania kolorów. Obrazuje także
        jedną istotną prawdę: łatwiej jest nauczyć się czegoś, jeśli najpierw widzimy
        kompletny obrazek. Dobrze wpływa ma rozwój mniejszych mięśni, jest zatem także
        ćwiczeniem wprowadzającym do nauki pisania.

        Wskazówka
        Jeśli przygotujesz kilka układanek , oznacz każdy zestaw z tyłu innym kolorem i
        trzymaj w różnych kopertach.
        I jeszcze jedno
        Gdy dziecko ma około dwóch lat, możesz wprowadzić gotowe układanki kupione w
        sklepach. Naucz dziecko jak można ułatwić sobie układanie obrazka patrząc na
        wzór.

        Stymumulujące zabawki
        Wiek 2 - 6
        Szczególnie wartościowe są:
         Drewniane klocki kwadratowe, prostokątne, trójkątne, półkola, klocki ukośne,
        wygięte oraz słupy, z których dziecko może budować
         Proste instrumenty muzyczne, takie jak: ksylofon, dzwonki, tamburyn, trójkąt,
        bębenek.
         Tablica z kołkami do przypinania, na których możemy rozciągnąć gumkę,
        formuując je w proste kształty geometryczne.
         Ciężarówki i zabawki, które można rozbierać na części.
         Zabawki na kołach popychane w górę i w dół po rampie, uczą podstaw logiki
        (zasada akcja – reakcja) i pomaga wypracować precyzyjnie ruchy palców
         Domek dla lalek, jeśli możesz na to sobie pozwolić (możesz go też wykonać, ze
        starych kartonowych pudełek.
         Jednorazowe opakowania, pojemniki po jogurtach, tekturowe opakowania,
        plastikowe słoiczki, rolki od papieru toaletowego, sznurek
         Duży magnes, szkło powiększające i latarkę do eksperymentowania.
         Dopasowana do wzrostu dziecka kuchnia i przybory do sprzątania: miękka
        miotła, mop do podłogi, mała szufelka, zmiotka i kilka małych szczotek do
        czyszczenia.
         Mała konewka, szczotka, ściereczka do naczyń, gąbka, kosz i małe plastikowe
        wiaderka mogą okazać się lepszą inwestycją, niż srogie zabawki.

        Ważne:
        Kiedy dziecko używa klocków lub pustych kartonów w celu przedstawienia czegoś
        innego np. kostka staje się samochodem, oznacza to , że zaczyna ono myśleć w
        kategorii symbolu – jeden przedmiot przedstawia inny. To początek zjawiska
        zwanego „myśleniem wyższego porządku”. Później dziecko zacznie używc symboli
        przy czytaniu i w zadaniach matematycznych

        Wskazówka
        Zabawki „Duplo” „Lego’ oraz „K-Nex”
        I jeszcze jedno
        Pytaj dziecko co można zrobić z tego pudełka po jogurcie i dwóch rolek papieru
        toaletowego. Do czego podobne są te kształty.

      • dolly5 Re: Czy warto zabawy fundamentalne ??? 02.07.05, 17:44
        Inspirujące wizyty
        Wiek 2 - 6

        Wycieczki pobudzają zmysły, rozbudowują słownictwo i pozwalają dziecku poznawać
        ludzi, a także odkrywać, jak funkcjonuje świat. Nie tylko ogrody zoologiczne,
        parki czy rzekiposiadaja wartość edukacyjną. Jest wiele innych miejsc wartych
        obejrzenia, omówienia oraz zbadania:
        Lotnisko, terminal portowy i promowy, sklep z antykami, rynek, ogródek, farma,
        sala sortowania na poczcie, warsztat samochodowy, giełda rzeczy używanych,
        szczyt katedry, wystawa rolnicza, centrum przetwarzania śmieci, złomowisko,
        centrum religijne odmienne od twojego, redakcja lokalnej gazety, sieć
        wodociągowa, piekarnia, magazyn w supermarkecie, lokalna fabryka, drukarnia,
        stajnia koni wyścigowych, komisariat policji, remiza strażacka, galeria sztuki,
        stacja telewizyjna lub radiowa, historyczne wioski, cyrk lub wesołe miasteczko,
        zakład szewski, centrum szkolenia psów, wyprawa na zakupy.
        Wykorzystaj w pełni centa informacji turystycznej, szukaj miejsc ze znakiem „i”
        i proś o broszurki z opisem najatrakcyjniejszych miejsc.

        Wskazówka
        Sklepy dają wiele możliwości edukacyjnych: policzcie zawody, które widzicie
        wokół siebie, porozmawiajcie o potrzebnych umiejętnościach i kwalifikacjach.
        I jeszcze jedno
        Niektórzy producenci żywności zapewniają ciekawe ulotki tłumaczące dzieciom
        stosowne porocesy; wiele z nich zachęca do odwiedzin w fabryce.

        Rodzinny popis ekwibrystyczny
        Wiek 2 - 6

        Co przygotować
        1. Zachęć dziecko by starało się utrzymać równowagę przenosząc różne przedmioty
        z jednej części domu do ogrodu lub drugiej. Dziecko może próbować utrzymać
        piórko, książkę lub pudełko kart na dłoni. Zaproponuj dziecku by spacerowało
        szybkim krokiem z książką na głowie lub leżało na plecach z głową uniesioną w
        górę i starało się utrzymać różnorodne przedmioty na stopie.
        2. Połóż drewnianą deskę na trawniku albo ścieżce około 25 cm szerokości i 2 m
        długości. Bawcie się w chodzenie po desce, później możesz użyć do tego celu
        liny rozłożonej na ziemi.

        Jak to pomaga w nauce
        Świetnie uczy utrzymać prawidłową postawę oraz równowagę. Pomaga również
        wykształcić wzorzec pamięciowy w części mózgu odpowiedzialny za równowagę.
        Kształtuje koordynacje całego ciała oraz koordynacje ręka / oko; wzmacnia
        pewność siebie.

        Wskazówka
        Dziecko może uczyć się trzymania równowagi na innych przedmiotach (np. miotła)
        albo z piłkami na dłoniach. Wpierw powiedz dziecku jak zachować bezpieczeństwo.
        I jeszcze jedno
        Żonglowanie również wspomaga koordynacje ruchową. Rozpoczynajcie od dwóch
        miękkich piłek stopniowo zwiększajcie trudnością. Próbujcie też żonglować
        chustami.


        Kręgle
        Wiek 2 - 5

        Co przygotować
        Gdy dziecko ma trzy lata zaczynajcie grać w kręgle w domu, używając piłki o
        średnicy około 10 cm i sześciu pustych plastikowych butelek po napojach. Ustaw
        butelki w rzędzie tak jak kręgle na kręgielni.
        Na podłodze połóż kijek w odległości około metra od najbliższego kręgla dla
        trzylatka (do 2 m dla czterolatka). Pokaż dziecku jak toczyć kulę na podłodze w
        ten sposób, aby strącić jak najwięcej kręgli.

        Jak to pomaga w nauce
        Istotne ćwiczenie wspomaga koordynację ręka / oko, które uczy prostych działań
        matematycznych.

        Wskazówka
        Pokaż dziecku, że butelki są bardziej stabilne, kiedy są do polowy wypełnione
        wodą – dzięki temu dziecko uczy się także fizyki.
        I jeszcze jedno
        Liczcie poprzewracane kręgle – w ten sposób dodacie do zabawy nieco prostej
        matematyki.
      • dolly5 Re: Czy warto zabawy fundamentalne ??? 02.07.05, 17:47
        A te są z rozdziału o pisaniusmile

        Koordynacja ruchu ręki i wzroku
        Wiek 2 - 4

        Co należy zrobić
        To ćwiczenie wstępne, które przygotowuje dziecko do opanowania umiejętności
        pisania. Ćwiczenia te umożliwiają dziecku kontrolowanie precyzyjnych ruchów rąk.
        Układanki, gry z piłką, przelewanie wody z pojemników, zabawa klockami, a także
        zabawy w wodzie są wstępem do opanowania umiejętności posługiwania się kredkami
        ołówkowymi, a następnie ołówkiem

        Jak to pomaga dziecku w nauce
        Szczególne pomocne są ćwiczenia, których celem jest wypracowanie koordynacji
        palca wskazującego i kciuka.

        Wskazówka
        Rysowanie jest naturalnym i ważnym etapem. Daj dziecku dużo zwykłego białego
        papieru i różnokolorowe kredki świecowe (dziecku jest łatwiej utrzymać w ręku
        grubą kredkę).
        I jeszcze jedno
        Nie martw się, jeśli dziecko trzyma kredkę w pięści – chwyt szczypcowy zostanie
        wypracowany z czasem. Chwal rezultaty i zachęcaj do wykonywania wolnych,
        równych ruchów.

        Używanie szablonów do pisania
        Wiek 2 - 4

        Co należy zrobić
        Kiedy dziecko potrafi już trzymać kredkę na tyle dobrze, że może rysować i
        nakładać farbę na arkusz papieru przy pomocy pędzelka, użyj szablonów z
        naszego zestawu.
        Zachęć dziecko do odrysowywania grubym ołówkiem lub flamastrem, kształtu
        wewnątrz szablonu. Później wypełnijcie kształt kolorem, a następnie narysujcie
        pionowe, poziome lub ukośne linie wewnątrz niego.
        Chwal dziecko, lecz pamiętaj by pochwały były konstruktywne np. „Świetnie to
        zrobiłeś, wygląda tak dobrze bo odpowiednio trzymałeś ołowek”.

        Jak to pomaga dziecku w nauce
        Kiedy dziecko opanuje umiejętność rysowania mniejszych kształtów, jest już
        gotowe do „eksplozji” pisania.

        Wskazówka
        Gdy dziecko będzie już umiało odrysować kształty wewnątrz szablonów, zbierz
        wewnętrzne elementy szablonów i zachęć je do rysowania ołówkiem wokół
        zewnętrznej krawędzi.
        I jeszcze jedno
        Wszystkie kształty drukowanych liter zawierają w sobie kształt kwadratu,
        trójkąta lub koła.


        Rysowanie kształtów
        Wiek 2 - 4

        Co należy zrobić
        Pozwól dziecku rysować kształty i tworzyć obrazki z kwadratów, prostokątów,
        kół, trójkątów, owalów i krzywych. Szukajcie kształtów w książkach z obrazkami,
        w pokoju i w czasie spaceru.

        Jak to pomaga dziecku w nauce
        Litery w alfabecie składają się z linii prostych, kół i krzywych. Gdy dziecko
        będzie potrafiło narysować kształty, będzie mu łatwiej pisać litery.

        Wskazówka
        Zaproponuj by dziecko narysowało na przykład koła na czerwono, a kwadraty na
        zielono – będzie wówczas segregować i przygotowywać się do pisania.
        I jeszcze jedno
        Zaproponuj by dziecko narysowało pociąg, dom, samochód, osobę używając znanych
        mu tylko kształtów, jak prostokąty, koła, trójkąty.


        Litery z ciekawa fakturą
        Wiek 2 - 4

        Co należy zrobić
        Kup lub wykonaj pełen zestaw liter z delikatnego papieru ściernego lub kup
        fakturowe litery pisane. Zacznij od dwóch liter, które mają kontrastujący
        dźwięk, na przykład b i m. Zachęć dziecko do odrysowywania liter palcem
        wskazującym ręki.
        Powiedz to jest litera „b” (wypowiedz „b” a nie „be”wink „ Słyszysz ten dźwięk w
        wyrazie bałwanek?” Zrób to samo z druga literą, a następnie zastosuj
        trójetapowe uczenie, by upewnić się, że dziecko odróżnia obie litery.

        Jak to pomaga dziecku w nauce
        Dobrze rozwija w pamięci dziecka wzorzec, który jest potrzebny przy pisaniu i
        czytaniu.

        Wskazówka
        Dziecko powinno odrysowywać litery w takim kierunku, w jakim należy je pisać.
        Pomóż mu w tym prowadząc jego palec.
        I jeszcze jedno
        Samo patrzenie na litery nie wystarczy. Dziecko musi je odrysowywać, by ruch
        zakorzenił się w pamięci.


        Łączenie kropek
        Wiek 2 - 4

        Co należy zrobić
        Kiedy dziecko potrafi rysować kształty i umie używać szablonów, jest gotowe do
        nauki właściwego pisania. Zacznij od utworzenia liter z kropek. Wytłumacz, że
        trzeba zacząć od czerwonej kropkii następnie łączyć kropki tak, jak wskazują
        strzałki.
        Jak to pomaga dziecku w nauce
        Pomaga poznać kształt liter i kierunek pisania.
        Wskazówka
        Pomyśl o zalaminowaniu zestawu „kropkowanych liter” wówczas dziecko będzie
        mogło wielokrotnie po nich pisać zmywalnym flamastrem.
        I jeszcze jedno
        Gdy dziecko będzie umiało pisać litery, podaj mu wiele krótkich słów, które
        będzie mogło dokończyć, wpisując pierwsze litery.
        Pisanie na plecach
        Wiek 2 - 4

        Co przygotować
        Jeżeli dziecko czasem myli kształty liter (np. b i d), weź dużą
        kartkę papieru i powieś ją na gładkiej ścianie. Daj dziecku gruby flamaster i
        ustaw tak, by mogło pisać na kartce.
        Stań za nim i używając palca wskazującego pisz na jego plecach jedną literę, ale
        bardzo dużą. Powiedz dziecku: "To jest b". Nakłoń dziecko do powtórzenia i
        napisania litery na kartce. Ucz tylko jednej litery aż do momentu, gdy dziecko
        będzie pisać ją poprawnie.

        Jak to pomaga w nauce
        Dzięki takim ćwiczeniom tworzy się w pamięci
        wzorzec, który ułatwi pisanie liter.


        Wskazówka
        Pisz każdą literę dwukrotnie, a przy drugim razie opisuj
        pociągnięcia. Powiedz: "b" (nie "be"). "Najpierw kreska w dół, a potem kółko,
        jak piłka". Powtórz, jeśli trzeba.

        I jeszcze jedno
        To ćwiczenie pomaga zarówno dzieciom, które mają słabą
        koordynację ruchu ręka-oko, jak i tym, które mylą wygląd liter.


Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka