Dodaj do ulubionych

Ma powstać dziewięć nowych lotnisk

IP: *.devs.futuro.pl 12.01.07, 10:12
biznes.onet.pl/5,1384422,prasa.html
Bez dziewięciu nowych lotnisk, krajowa sieć lotniskowa nie obsłuży
spodziewanego w 2010 roku ruchu lotniczego - stwierdza resort transportu w
nowym programie rozwoju sieci lotnisk.

Przygotowanym dopiero co przez resort transportu programem rozwoju sieci
lotnisk w Polsce wkrótce zajmie się Rada Ministrów. Na ten dokument czeka
Komisja Europejska, która zgodnie z zawartymi w nim wytycznymi dofinansuje
budowę nowych lub modernizację istniejących już portów lotniczych w Polsce. ]

- Obecnie nieomal każde województwo chce mieć u siebie port lotniczy. Program
z jednej strony studzi lokalne ambicje, a z drugiej, istniejącym portom
lotniczym da podstawę do składania wniosków o dofinansowanie zaawansowanych
już projektów - mówi Zbigniew Sałek, szef Związku Regionalnych Portów
Lotniczych.

W latach 2007-2013 do wykorzystania ze środków unijnych jest blisko 350 mln
euro pochodzących z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego
Infrastruktura i Środowisko oraz 372 mln euro z Regionalnych Programów
Operacyjnych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Te pieniądze, przy współudziale środków własnych portów, pieniędzy samorządów
oraz kredytów bankowych, mają dostosować krajową sieć lotnisk do standardów
unijnych.

Przepaść do UE

Obecnie sieć lotnisk w Polsce jest sześciokrotnie mniejsza od rozwiniętych
krajów europejskich. Jedno krajowe lotnisko obsługuje bowiem 3,1 mln
mieszkańców, podczas gdy średnia europejska to 459 tys. osób.

Według czterostopniowej kategorii Komisji Europejskiej mamy tylko jedno
lotnisko kat. B, obsługujące 5-10 mln pasażerów. Jest nim Okęcie. Są też
cztery porty lotnicze kat. C, czyli uważane przez UE za duże porty
regionalne, obsługujące 1-5 mln pasażerów. Zaliczają się do nich Kraków,
Katowice, Gdańsk i Wrocław. Pozostałe osiem lotnisk to, zgodnie z
nazewnictwem UE, małe i nieznaczące porty kategorii D.

W takich warunkach - zdaniem resortu transportu - sieć lotnisk nie jest w
stanie sprostać prognozowanemu dla Polski w najbliższych latach wzrostowi
ruchu lotniczego.

Według Instytutu Turystyki i Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2010 roku ruch
lotniczy ma wzrosnąć do 25 mln pasażerów, a 10 lat później o kolejne 10 mln
pasażerów.

Dla porównania w 2006 roku krajowe porty obsłużyły 15 mln pasażerów.

Potrzebne nowe porty

Autorzy raportu stwierdzają więc, że do 2010 roku należy rozbudować obecną
infrastrukturę lotniskową o kilka nowych portów lotniczych.

- Z analizy funkcjonujących już portów lotniczych wynika, że celowe jest
uzupełnienie infrastruktury transportu naziemnego o 2-3 porty regionalne.
Mogłyby one być zlokalizowane w województwie warmińsko-mazurskim, podlaskim
lub lubelskim - czytamy w programie.

W programie sugerowane jest również zlokalizowanie portów o charakterze
lokalnym lub regionalnych na Pomorzu Zachodnim oraz w województwie
świętokrzyskim.

Dodatkowo, w związku z porzuceniem planów budowy nowego centralnego portu
lotniczego dla Polski, autorzy programu wskazują na konieczność budowy tak
zwanych lotnisk wspomagających Okęcie. Zdaniem resortu transportu możliwe są
cztery lokalizacje takich lotnisk: Modlin, Sochaczew, Mińsk Mazowiecki i
Radom.

Najważniejszy Modlin

Dla urzędników ważna jest zwłaszcza inwestycja w Modlinie. Ten port, który
mógłby już powstać w 2008 roku, ma przejąć z Okęcia ruch niskokosztowy,
czartery i uciążliwe ze względu na hałas operacje nocne.

Do budowy lotniska jeszcze w grudniu 2006 r. zawiązana została spółka. Jej
udziałowcami są Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL), Agencja
Mienia Wojskowego, Mazowiecki Sejmik Wojewódzki i gmina Nowy Dwór Mazowiecki;
ogłoszą dziś biznesplan przedsięwzięcia.

- Inwestycja o wartości 180-250 mln zł powinna zostać ukończona w połowie
2008 roku - zapowiada Paweł Łatacz, dyrektor naczelny PPL.

Ma to być lotnisko, którego przepustowość roczna wyniesie 2 mln pasażerów, a
opłaty lotniskowe będą o 40-50 proc. niższe od tych obowiązujących na Okęciu.

Zdaniem Tomasza Kułakowskiego, dyrektora marketingu na Europę Środkową w
Ryanair, to stanowczo za mało.

- Jeżeli taki jest docelowy plan spółki, to już w drugim roku działania tego
portu lotniczego będą tam się działy gorsze sceny niż obecnie w ciasnym
terminalu Etiuda - uważa Kułakowski.

Jego zdaniem roczna przepustowość terminala w Modlinie powinna wynieść 8-10
mln pasażerów rocznie.

- Tylko Ryanair w ciągu pięciu lat swojej obecności na tanim lotnisku pod
Warszawą jest w stanie wygenerować ruch na poziomie 5-6 mln pasażerów! A co z
innymi liniami lotniczymi - zastanawia się Kułakowski.

Cezary Pytlos
Obserwuj wątek
    • Gość: Marcin Re: Ma powstać dziewięć nowych lotnisk IP: *.umed.lodz.pl 12.01.07, 13:20
      No, ale jak min. Gosiewski promuje budowę lotniska w Kielcach to GW uważa za
      stosowne z pomysu szydzić. A prawda jest taka, że w niektórych inwestycjach
      konieczna jest pewna doza woluntaryzmu i nieliczenia się z rachunkiem
      ekonomicznym. Nie chwalę oczywiście socjalistycznych budów-gigantów, ale - co
      by nie mówić - przynajmniej mają dużo lotnisk, BAM, sieć metra w wielu miastach
      i jeszcze parę innych drobiazgów typu gazociągi ;-)
    • Gość: barnaba Re: Ma powstać dziewięć nowych lotnisk IP: *.lodz.msk.pl 12.01.07, 16:30
      A teraz spróbujmy to odczytać między wierszami:

      > - Z analizy funkcjonujących już portów lotniczych wynika, że celowe jest
      > uzupełnienie infrastruktury transportu naziemnego o 2-3 porty regionalne.
      > Mogłyby one być zlokalizowane w województwie warmińsko-mazurskim, podlaskim
      > lub lubelskim - czytamy w programie.

      Zatem w wizji Polski wg PiS będzie duże lotnisko na Okęciu, oraz porty regionalne w:
      - Krakowie
      - Katowicach
      - Wrocławiu
      - Gdańsku
      - Lublinie
      - Białymstoku
      - Olsztynie
      Ciąg dalszy pieszczenia krainy kwitnącego moheru. Łódź, Poznań i Szczecin są dla
      PiSu zbyt proeuropejskie i dostaną guzik.

      > W programie sugerowane jest również zlokalizowanie portów o charakterze
      > lokalnym lub regionalnych na Pomorzu Zachodnim oraz w województwie
      > świętokrzyskim.

      Ciekawe, czemu zapomniano o Szczecinie. Może PiS chce zainwestować w Słupsk,
      albo Koszalin.
      Województwo Świętokrzyskie- to zapewne Włoszczowa, mimo że po północnej stronie
      Kielc już istnieje lotnisko aeroklubowe- chyba najładniej położone w Polsce.

      > Dodatkowo, w związku z porzuceniem planów budowy nowego centralnego portu
      > lotniczego dla Polski, autorzy programu wskazują na konieczność budowy tak
      > zwanych lotnisk wspomagających Okęcie. Zdaniem resortu transportu możliwe są
      > cztery lokalizacje takich lotnisk: Modlin, Sochaczew, Mińsk Mazowiecki i
      > Radom.

      Starannie pominięto wszystkie możliwe lokalizacje poza Woj. Mazowieckim.
      Stanowiłyby konkurencje, a tak wszystko zostanie w rodzinie tzn. w Warszawie.

      > Najważniejszy Modlin
      > Dla urzędników ważna jest zwłaszcza inwestycja w Modlinie. Ten port, który
      > mógłby już powstać w 2008 roku, ma przejąć z Okęcia ruch niskokosztowy,
      > czartery i uciążliwe ze względu na hałas operacje nocne.

      I dlatego nikomu nie zależy na rozwoju Lublinka, który mógłby popsuć taki dobry
      interes.

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka