Dodaj do ulubionych

Fatal Error! Fabryczny pod ziemię zmiana nazwy :-/

IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 18.07.07, 09:52
lodz.naszemiasto.pl/wydarzenia/750441.html
W 2012 roku, gdy rozpoczną się mistrzostwa Europy w piłce nożnej, pociągi będą
przyjeżdżać do Łodzi na podziemny dworzec, który zastąpi Łódź Fabryczną. Nowa
stacja ma przyjąć nazwę Łódź Centralna lub Łódź Centralny.

- Budowę musimy zacząć najpóźniej za dwa lata - mówi Marek Faber, pełnomocnik
zarządu PKP ds. przebudowy łódzkiego węzła kolejowego.

PKP wciąż pracują nad projektem przedsięwzięcia, którego koszt ma wynieść ok.
1,2 mld euro. Polskie koleje będą się ubiegać o dofinansowanie z funduszy
unijnych.

Plany przewidują, że stacja znajdzie się na głębokości 14 metrów pod ziemią
(to niżej niż Dworzec Centralny w Warszawie) w miejscu, gdzie teraz znajduje
się dworzec autobusowy PKS. Przewidziano 8 peronów o długości 400 metrów, na
każdy będą mogły wjeżdżać po dwa pociągi.

Pierwsze z czterech wejść prowadzących do podziemnego dworca zostanie
zlokalizowane między Łódzkim Domem Kultury a Hotelem Centrum, drugie od strony
ul. Targowej (ma być przebite w stronę Teatru Wielkiego), trzecie od strony EC
I, czwarte, główne, będzie usytuowane przy budynku obecnego dworca. Od strony
Warszawy pociągi będą wjeżdżać do tunelu już przy ul. Widzewskiej (w
przyszłości będzie można przedłużyć tunel do dworca Łódź Kaliska). Powstanie
także węzeł komunikacyjny ze stanowiskami dla autobusów PKS i przystankami
tramwajowymi.

Nie jest jeszcze przesądzone, co stanie się z budynkiem starego dworca - czy
zostanie zachowany, czy będzie wyburzony. Na pewno znikną stamtąd kasy,
poczekalnia i sklepiki (centrum handlowe ma być pod ziemią). Torowiska i
perony zostaną zdemontowane.
Obserwuj wątek
    • aron2004 Re: Fatal Error! Fabryczny pod ziemię zmiana nazw 18.07.07, 10:02
      zapewne okaże się że stary dworzec to zabytek i UE nie pozwoli go tknąć palcem
      i ludzie dalej będą korzystać ze śmierdzącego starego dworca. Albo okaże się że
      pod dworcem w ziemi mieszkają jakieś żyjątka i nie będzie można ich tknąć
      palcem bo ekolodzy będą protestować.

    • markus.kembi Re: Fatal Error! Fabryczny pod ziemię zmiana nazw 18.07.07, 15:49
      Ciekaw jestem jak to dokładnie będzie wyglać, w którym miejscu linia kolejowa
      będzie się "chowała" pod ziemię. "Zakopanie" dworca miałoby sens gdyby dało się
      dzięki temu połączyć obie części ulicy Targowej, a Lindleya przedłużyć do Wodnej
      (nie wiem czy tak się da, musiałbym spojrzeć w mapę).
    • Gość: barnaba Re: Fatal Error! Fabryczny pod ziemię zmiana nazw IP: *.lodz.msk.pl 18.07.07, 17:07
      > W 2012 roku, gdy rozpoczną się mistrzostwa Europy w piłce nożnej, pociągi będą
      > przyjeżdżać do Łodzi na podziemny dworzec, który zastąpi Łódź Fabryczną. Nowa
      > stacja ma przyjąć nazwę Łódź Centralna lub Łódź Centralny.

      Rozumiem, Łódź Centralna brzmi bardziej po warsiawsku. Nie ma to jak zmienić
      nazwę z XIX wieku, by podleczyć swoje kompleksy.

      Autorowi propozycji "Łódź Centralny" proponuję przyspieszony kurs gramatyki
      języka polskiego. Rodzaje rzeczowników i przymiotników przerabiano kiedyś w II
      klasie szkoły podstawowej. Autor zapewne wtedy chorował na świnkę albo szkarlatynę.

      Dworzec powinien nazywać się "Łódź Fabryczna". To jedyna sensowna nazwa,
      zakorzeniona w łódzkiej tradycji.

      > - Budowę musimy zacząć najpóźniej za dwa lata - mówi Marek Faber, pełnomocnik
      > zarządu PKP ds. przebudowy łódzkiego węzła kolejowego.

      Bardzo dobrze.

      > Przewidziano 8 peronów o długości 400 metrów, na
      > każdy będą mogły wjeżdżać po dwa pociągi.

      Bardzo dobrze. Widać, że myśli się o budowie tunelu średnicowego. Dla dworca
      końcowego wystarczyłyby cztery.
      /rozumiem, że autorowi chodzi o 16 w sumie torów?/

      > Pierwsze z czterech wejść prowadzących do podziemnego dworca zostanie
      > zlokalizowane między Łódzkim Domem Kultury a Hotelem Centrum, drugie od strony
      > ul. Targowej (ma być przebite w stronę Teatru Wielkiego), trzecie od strony EC
      > I, czwarte, główne, będzie usytuowane przy budynku obecnego dworca.

      Ciekawy jestem budynku, w którym będzie główne wejście.
      Kilka wejść na dworzec, nawet niezbyt reprezentacyjnych to dobry pomysł.

      > Powstanie
      > także węzeł komunikacyjny ze stanowiskami dla autobusów PKS i przystankami
      > tramwajowymi.

      Zmiana trasy tramwajów z ul. Narutowicza albo ul. Kilińskiego? Podjeżdżałyby pod
      dworzec?

      > Nie jest jeszcze przesądzone, co stanie się z budynkiem starego dworca - czy
      > zostanie zachowany, czy będzie wyburzony.

      Zostawić. Wrósł w pejzaż Łodzi, mimo że jego wartość zabytkowa jest znikoma.
      • gothmucha Re: Fatal Error! Fabryczny pod ziemię zmiana nazw 18.07.07, 23:57
        Gość portalu: barnaba napisał(a):

        > Autorowi propozycji "Łódź Centralny" proponuję przyspieszony kurs gramatyki
        > języka polskiego. Rodzaje rzeczowników i przymiotników przerabiano kiedyś w II
        > klasie szkoły podstawowej. Autor zapewne wtedy chorował na świnkę albo szkarlat
        > ynę.

        Pewnie chodziło o Dworzec Centralny, tak jak Dworzec Kaliski czy Fabryczny. Zresztą - patrz niżej...

        > Dworzec powinien nazywać się "Łódź Fabryczna". To jedyna sensowna nazwa,
        > zakorzeniona w łódzkiej tradycji.

        Dworzec nie powinien nazywać się Łódź Fabryczna, bo to jest językowy potworek stworzony w latach 50-tych naszego wieku i niestety pokutujący do dziś na kolejach. Od XIX w. aż do tamtego okresu to był po prostu Dworzec Fabryczny (z małą przerwą na Litzmannstadt Mitte) i taka forma do dziś przetrwała w mowie potocznej. Dlatego tak dla Dworca Fabrycznego, a nie dla Łodzi Fabrycznej.
        • Gość: Tomasz.bu Re: Fatal Error! Fabryczny pod ziemię zmiana nazw IP: *.lodz.dialog.net.pl 19.07.07, 13:33
          > Dworzec nie powinien nazywać się Łódź Fabryczna, bo to jest językowy potworek
          s
          > tworzony w latach 50-tych naszego wieku i

          Bredzisz. Nazwa Łódź Fabryczna została nadana w 1902 roku, kiedy powstała kolej
          warszawsko - kaliska (wcześniej była to po prostu Łódź) i pojawiła się potrzeba
          odróżnienia od siebie dworców. Dworce nazwano od linii na których się
          znajdowały. Dworzec na linii warszawsko-kaliskiej nazwano więc Łódź Kaliska,
          zaś na linii fabryczno-łódzkiej - Łódź Fabryczna.
          • gothmucha Re: Fatal Error! Fabryczny pod ziemię zmiana nazw 19.07.07, 16:29
            > Bredzisz. Nazwa Łódź Fabryczna została nadana w 1902 roku, kiedy powstała kolej
            >
            > warszawsko - kaliska (wcześniej była to po prostu Łódź) i pojawiła się potrzeba
            >
            > odróżnienia od siebie dworców. Dworce nazwano od linii na których się
            > znajdowały. Dworzec na linii warszawsko-kaliskiej nazwano więc Łódź Kaliska,
            > zaś na linii fabryczno-łódzkiej - Łódź Fabryczna.

            Nie bredzę (w ogóle dzięki za kulturę osobistą - no comment).

            Popytaj starszych najpierw, popatrz na stare plany miast i tym podobne, a potem zarzucaj mi brednie.

            Ps - wiem, czemu dworce się tak nazywały, nie jestem znikąd... I czy chcesz czy nie, to był Dworzec Fabryczny i Dworzec Kaliski, a dopiero od II wojny Łódź-Kaliska czy Łódź-Fabryczna...
            • Gość: Tomasz.bu Re: Fatal Error! Fabryczny pod ziemię zmiana nazw IP: *.lodz.dialog.net.pl 20.07.07, 20:49
              Sprawa nie jest taka prosta jak sie wydaje. Otóż na pocztówce z 1914
              reprodukowanej w "Jerczyńskim" rzeczywiście mamy w opisie do niej "Łódź,
              dworzec kaliski". Ale już na okładce tego wydawnictwa widnieje zdjęcie tegoż
              dworca na którym jak byk napisane jest "Łódź Kal.". Zdjęcie, na moje oko,
              pochodzi sprzed podciągnięcia tramwaju pod dworzec, a wiec sprzed 1928(7?)
              roku. Na reprincie mapy z 1946 mamy wyraźnie Łódź Kaliska, Łódź Fabryczna. BTW.
              na reprincie wojennym są to odpowiednio Hauptbanhof(sic!) oraz Ost, zaś Chojny
              to Litzmastadt Züd.
              Tak więc sprawa nie jest jednoznaczna. Prawdopodobnie to co się mówi zwyczajnie
              nie pokrywało się z nazwą dworca. Nawet współcześnie nikt ci nie powie: "jadę
              na dworzec Łódź Fabryczna", tylko "jadę na fabryczny". Swoją drogą ciekawe
              czy "dworzec jakiśtam" nie jest przypadkiem kalką z rosyjskiego, ale to już
              pytanie do językoznawców.
              Nade wszystko zaś to jest sprawa trzeciorzędna, która co najwyżej opisuje w
              jaki sposób tworzone były nazwy dwuczłonowe stacji, nie jest zaś żadnym
              argumentem w propozycji zmiany drugiego członu nazwy dworca.
    • Gość: sebek Re: Fatal Error! Fabryczny pod ziemię zmiana nazw IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 18.07.07, 18:55
      nazwa powinna zostać z uwagi na bardzo długą tradycję, nietypowość, nawiązanie
      do łódzkiej historii. zmiana na Łódź Centralna śwaidczy jak najgorzej o
      pomysłodawcy. Budynek powinien zostać, ale miasto powinno wymóc na projektancie
      układu urbanistycznego, by przynajmniej duża częśc infrastruktury dworca była na
      powierzchni, szczególnie poczekalnie, kasy, przechowalnie bagażu, a nie wszystko
      na peronach albo po drodze do nich. W Łodzi mamy coraz mniej budynków z XIX w.
    • Gość: Tomasz.bu Re: Fatal Error! Fabryczny pod ziemię zmiana nazw IP: *.lodz.dialog.net.pl 18.07.07, 22:53
      > W 2012 roku, gdy rozpoczną się mistrzostwa Europy w piłce nożnej, pociągi będą
      > przyjeżdżać do Łodzi na podziemny dworzec, który zastąpi Łódź Fabryczną. Nowa
      > stacja ma przyjąć nazwę Łódź Centralna lub Łódź Centralny.

      Moje serdeczne gratulacje. Tak to by przyjeżdżali na wstrętny fabryczny, a tak
      na nowoczesny centralny. To zupełnie co innego.

      > Plany przewidują, że stacja znajdzie się na głębokości 14 metrów pod ziemią
      > (to niżej niż Dworzec Centralny w Warszawie) w miejscu, gdzie teraz znajduje
      > się dworzec autobusowy PKS.

      Czyli gdzie w zasadzie? Czy perony będą dosunięte do Kilińskiego, cz też jednak
      robimy kaliski-bis tyle, że dojścia zamiast naziemnych będą podziemne?
      Następna sprawa - czy dworzec będzie dworcem czy supermarketem i czy będzie
      doświetlony z zewnątrz dziennym światłem?

      > Pierwsze z czterech wejść prowadzących do podziemnego dworca zostanie
      > zlokalizowane między Łódzkim Domem Kultury a Hotelem Centrum,

      Po co?

      > drugie od strony
      > ul. Targowej (ma być przebite w stronę Teatru Wielkiego), trzecie od strony EC

      To od Targowej czy teatru?

      > I, czwarte, główne, będzie usytuowane przy budynku obecnego dworca.

      Ciężko powiedzieć, czy to dobrze

      > Od strony
      > Warszawy pociągi będą wjeżdżać do tunelu już przy ul. Widzewskiej

      Czemu tak daleko? Mają tamtędy jeździc ciężkie pociągi towarowe?
      Jak rozwiązana zostanie sprawa kolizji z ew. Trasą Konstytucyjną? Nie ma szans,
      żeby nie przebiegła ona po powierzchni przez park, za dużo zieleni mamy w
      mieście?

      (w
      > przyszłości będzie można przedłużyć tunel do dworca Łódź Kaliska). Powstanie
      > także węzeł komunikacyjny ze stanowiskami dla autobusów PKS i przystankami
      > tramwajowymi.

      Szczegóły, szczegóły, szczegóły. Dzisiaj też mamy przy kaliskim "węzeł
      komunikacyjny bla bla..".
    • Gość: Aleczko Re: Fatal Error! Fabryczny pod ziemię zmiana nazw IP: *.internetdsl.tpnet.pl 19.07.07, 13:01
      Proponuję zmienić również nazwy Łodzi Widzewa na "Łódź Wschodni" i Kaliskiej
      na "Łódź Zachodni". Możnaby pójść też dalej Żabieniec mógłby być "Łodzią
      Gdański" a np Chojny "Łodzią Wileński".

      A teraz serio. Podstawowa kwestia to możliwość późniejszego podpięcia do
      Fabrycznej linii Y. Ważne żeby projekt stacji przewidział to już teraz. Trzeba
      rozwiązać jakoś kwestię oddzielenia ruchu TGV od ruchu koplei tradycyjnej -
      Promienie łuków, parametry torowiska, systemy zasilania (pociągi te nie będą
      zasilane systemem 3kV -ew. mogą być dwusystemowe)

      Najważniejsza sprawa - TUNEL ŚREDNICOWY!!!! Projekt ABSOLUTNIE PRIORYTETOWY,
      powinien być realizowany jak najszybciej - idealnie byłoby równolegle z dw.
      Fabrycznym.

      Stacja Widzew - generalna przebudowa układu torowego, w przyszłości z co
      najmniej dziesięcioma krawędziami peronowymi - stacja początkowa/końcowa dla
      pociągów aglo, regionalnych i międzyregionalnych w ruchu na zachód i północ.

      Łącznica Ł. Stoki - Ł. Niciarniana jako opcja, ale niezwykle przydatna, prawda?

      Lublinek - zbędna fanaberia w sytuacji braku tunelu.
      • Gość: Tomasz.bu Re: Fatal Error! Fabryczny pod ziemię zmiana nazw IP: *.lodz.dialog.net.pl 19.07.07, 13:39
        > Stacja Widzew - generalna przebudowa układu torowego, w przyszłości z co
        > najmniej dziesięcioma krawędziami peronowymi.

        Eee tam. Nie takie stacje radzą sobie z dwoma peronami.

        > stacja początkowa/końcowa dla
        > pociągów aglo,

        Nie. Te powinny dojeżdżać do Koluszek, w najgorszym wypadku - gdzieś na Janów
        lub do Andrzejowa.

        > regionalnych

        Nie. te powinny dojeżdżać do Skierniewic/Radomska/Tomaszowa/Skarżyska/Radomia
        itp itd.

        > i międzyregionalnych w ruchu na zachód i północ.

        Tylko pojedyncze, które akurat by tu kończyły (wiec np. najwcześniejsze
        poranne). Cała reszta - przelotowa.

        > Lublinek - zbędna fanaberia w sytuacji braku tunelu.

        Jak również przy jego istnieniu.
        • Gość: Aleczko Re: Fatal Error! Fabryczny pod ziemię zmiana nazw IP: *.internetdsl.tpnet.pl 19.07.07, 14:10
          > Eee tam. Nie takie stacje radzą sobie z dwoma peronami

          A które? :) Nie można zapominać o fakcie obsługi przez ten dworzec wschodniej
          części miasta i skomasowanego ruchu w takich relacjach jak Kraków - Poznań
          (Szczecin), Łódź - Wwa, Katowice - Gdynia + ruch regionalny + stacja
          początkowa/końcowa

          > > Lublinek - zbędna fanaberia w sytuacji braku tunelu.
          >
          > Jak również przy jego istnieniu.

          Jestem spokojny o to, że w przeciągu 5 lat nasze lotnisko będzie obsługiwać co
          najmniej milion paxów w skali roku. Część przejazdów Łódź - Warszawa
          realizowanych ED59 czy jak to tam się będzie nazywać, startowałoby stamtąd. To
          byłby uzupełniający się i samonapędzający mechanizm. IMHO coś takiego w dużym
          stopniu stymulowałoby rozwój portu. Wahadło Fabryczna - Lublinek przez Widzew z
          podwójną zmianą czoła to delikatnie rzecz ujmując herezja.
          • Gość: Tomasz.bu Re: Fatal Error! Fabryczny pod ziemię zmiana nazw IP: *.lodz.dialog.net.pl 19.07.07, 14:25
            > A które? :) Nie można zapominać o fakcie obsługi przez ten dworzec wschodniej
            > części miasta i skomasowanego ruchu w takich relacjach jak Kraków - Poznań
            > (Szczecin), Łódź - Wwa, Katowice - Gdynia + ruch regionalny + stacja
            > początkowa/końcowa

            W naszych warunkach choćby Kraków Płaszów. 3 krawędzie + jakiś skrawek dla
            aglobusów w krzakach.

            > Nie można zapominać o fakcie obsługi przez ten dworzec wschodniej
            > części miasta i

            Jak ZDiT nie wpadnie na to (a nie wpadnie), żeby ten dworzec czymkolwiek
            obsłużyć, to obsłuży co najwyżej kilka okolicznych bloków.

            > skomasowanego ruchu w takich relacjach jak Kraków - Poznań
            > (Szczecin), Łódź - Wwa, Katowice - Gdynia + ruch regionalny

            Ale niemal wyłącznie relacje przelotowe. Wyjątkiem byłyby poranne pociągi
            jadące na zachód/północ, których nie opłacałoby się ciągnąć z Warszawy czy
            południa

            + stacja
            > początkowa/końcowa

            j.w. Rano i wieczorem w przypadku niektórych dalekobieżnych. Nie mówię, ze
            jeszcze ze 2 krawędzie by się nie przydały, skoro można i jest miejsce, ale 10
            to stanowczo przerost formy nad treścią.
              • Gość: monika Re: Fatal Error! Fabryczny pod ziemię zmiana nazw IP: *.toya.net.pl 21.07.07, 09:18
                projekt na stronie :
                www.ipt_lodz.toya.net.pl/proj/proj_2/LCK.htm
                nie podoba mi sie - wedlug projektu autora stacja lodz fabryczna powinna byc
                glownym dworcem lodzi
                a wedlug mnie to dworzec lodz kaliska powinien byc dworcem glownym
                a oto co przemawia za tym faktem :
                1.bliskosc lotniska
                2.szerokie dwupasmowe drogi prowadzace + estakada
                3.mniejsze koszty przebudowy ze wzgledu na mniejsza ilosc zabudowan
                4.hala ,stadion ,kompleks sportowy na kotrym maja sie odbywac wazne spotkania
                takie jak np w 2009 roku
                5.nie potrzebne tunele ,i inne wizionwerskie pomysly

                --------------
                wedlug mnie powinno sie nawet przeniesc dworzec centralny w miejsce przy dworcu
                kaliskim w okolicy dzisjeszej krancowki autobusowej linie kotre w tej chwili
                maja krancowke wydluzyc ( i tak sa to krotkie trasy )

                linie 52 z kurczakow puscic al.bandurskiego-al.unii ( przy projektowanej fali )-
                i dalej po trasie lini 83 w kierunku teofilowa

                linie 50 z gadki starej-al.wlokniarzy-konstantynowska-al.unii- i dlaej trasa
                lini 74


                • slavekk Re: Fatal Error! Fabryczny pod ziemię zmiana nazw 21.07.07, 10:09
                  Gość portalu: monika napisał(a):

                  > projekt na stronie :
                  > www.ipt_lodz.toya.net.pl/proj/proj_2/LCK.htm
                  > nie podoba mi sie - wedlug projektu autora stacja lodz fabryczna powinna byc
                  > glownym dworcem lodzi
                  > a wedlug mnie to dworzec lodz kaliska powinien byc dworcem glownym

                  Łódź nie ma dworca głównego. Nie ma czego przenosić.

                  > a oto co przemawia za tym faktem :
                  > 1.bliskosc lotniska

                  Które jest skomunikowane jednakowo zle z obu dworcami

                  > 2.szerokie dwupasmowe drogi prowadzace + estakada

                  które odgradzaja pasażerów od miasta i utrudniają dostanie sie do miasta

                  > 3.mniejsze koszty przebudowy ze wzgledu na mniejsza ilosc zabudowan

                  przebudowy czego?
                  On tam jest

                  > 4.hala ,stadion ,kompleks sportowy na kotrym maja sie odbywac wazne spotkania
                  > takie jak np w 2009 roku

                  to już z dworca "niegłównego" nie można się dostać na ŁKS?

                  > 5.nie potrzebne tunele ,i inne wizionwerskie pomysly

                  przeleć się tymi "wizjonerskimi" tunelami w nocy...;-))

                  Problem "główności" któregoś z dworców mogą rozstrzygnąć tylko pasażerowie,
                  zwłaszcza gdy po wybudowaniu tunelu średnicowego pociągi będą się mogły
                  zatrzymywać na obu

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka