Dodaj do ulubionych

Drewniane rury wodociagowe na Starym Rynku!

13.06.22, 14:59
Widzieliście na Starym Rynku tę drewnianą rurę wodociągową? Budowlańcy musieli ją przecięć. Obstawiam, że to z rurociągu Raczyńskiego - ale pewny nie jestem.
W każdym razie następne poznańska ciekawostka. Prawdziwa a nie polityczna. ;)
Ciekawe jest to nasze miasto!
Obserwuj wątek
    • qwardian Re: Drewniane rury wodociagowe na Starym Rynku! 20.06.22, 22:01
      epoznan.pl/news-news-129978-znaleziska_archeologiczne_na_starym_rynku_kiedys_mozna_bylo_dojechac_tu_tramwajem

      - Na placu budowy odnaleziono też drewniane rury wodociągowe. Wstępnie założono, że pochodzą z XVII wieku - podają PIM. Jednak dokładny wiek znaleziska mają określić specjalne badania dendrochronologiczne wyciętej próbki drewnianej rury.

      Bardzo ładnie, że w części wyjaśniła się jedna zagadka, otworzyła się kolejna, co to u licha znaczy PIM? OK rozwiązałem również tą, co oznacza Poznańskie Inwestycje Miejskie. W taki sposób Narodowy Robotnik ogłasza uroczyście sezon ogórkowy za otwarty..
      • kiks4 Re: Drewniane rury wodociagowe na Starym Rynku! 21.06.22, 10:53
        Niepotrzebnie archeolodzy kopali w poszukiwaniu śladów tramwaju na Starym Rynku. Było zapytać mnie to bym powiedział. Na Stary Rynek jeździła "jedynka" z Dworca Głównego przez św. Marcin ( wówczas Armii Czerwonej) i Paderewskiego. Najwięcej emocji budził zjazd tą ulicą, zresztą zdarzyło się wjechać w narożny budynek przy Szkolnej.
        Jeśli dobrze pamiętam objeżdżała Ratusz. choć wozy tej linii nie wymagały pętli. bo miały sterowanie na obu końcach wagonu. Motorniczy musiał za pomocą sznura ściągnąć pałąk z kółkiem (pantograf nie był wtedy jeszcze w użyciu) i obrócić cały ten majdan na drugą stronę. Wagony jedynki miały otwarte stanowiska kierowania, zimą motorniczowie mieli baranice sięgające niemal do ziemi.
        Przed wojną ( ale to słabo pamiętam) tramwaje tej linii dojeżdżały ul. Wielką i mostem Chwaliszewskim aż do Katedry. Gdzie na szczęście miłośnicy tramwajów obronili kawałek torowiska w trakcie modernizacji tamtejszej nawierzchni wokół Katedry.
        • qwardian Re: Drewniane rury wodociagowe na Starym Rynku! 13.07.22, 10:26
          kiks4 napisał:

          > Niepotrzebnie archeolodzy kopali w poszukiwaniu śladów tramwaju na Starym Rynku
          > . Było zapytać mnie to bym powiedział. Na Stary Rynek jeździła "jedynka" z Dwor
          > ca Głównego przez św. Marcin


          Ale z pewnością nie wiedziałeś Kiksie, że stacja transformatorowa znajdowała się pod ziemią, najbardziej idiotyczny pomysł w miejscu historycznie narażonym na powodzie i wilgoć..

          epoznan.pl/news-news-130623-stary_rynek_udalo_sie_wejsc_do_podziemnej_stacji_transformatorowej
          Do tej pory archeolodzy zajmowali się m.in. reliktami budynku Nowego Ratusza, który został rozebrany po wojnie.
          Podczas badań archeologicznych odsłaniane są także liczne urządzenia wodno-kanalizacyjne, między innymi drewniane rury wodociągowe sprzed ok. 400 lat.
          • kiks4 Re: Drewniane rury wodociagowe na Starym Rynku! 13.07.22, 20:05
            Oczywiście o podziemnej stacji transformatorowej nie wiedziałem. Pomysł umieszczenia stacji pod ziemią nie jest oryginalny, widziałem film z remontu takiej stacji w Nowym Yorku.
            Lepsze to niż obskurny ceglany budyneczek z drutami na Starym Rynku. Nie do wyobrażenia.
            Tramwaj Jedynka miał- o czym pisałem- stare wozy z pałąkiem, zakończonym kółkiem, które toczyło się po drucie sieci zasilającej. Do pałąka przywiązany był sznur konopny , którego drugi koniec wprowadzony był do wnętrza wagonu. Koniec ten można było zacisnąć np. po ściągnięciu pałąka na końcowym przystanku, gdzie nocował do następnego dnia.
            Młodzi ludzie, dla draki, jak się wówczas mówiło, zaciskali sznur i w miejscu, gdzie sieć była odrobinę wyższa- tramwaj tracił kontakt z prądem i stawał a motorniczy się wściekał. Tak się kiedyś bawiliśmy :-)

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka