Dodaj do ulubionych

Pismo w sprawie linii Radom-Drzewica

04.01.07, 13:45
Dzisiaj wysłałem do radomskich parlamentarzystów oraz do Piotra
Szprendałowicza i Bożenny Pacholczak pismo następującej treści:

Szanowna Pan/i (imię nazwisko)
Poseł/Senator

SPRAWA: URUCHOMIENIE POŁĄCZEŃ KOLEJOWYCH
NA LINII RADOM – DRZEWICA (RADZICE).


Nad ponownym uruchomieniem połączeń kolejowych na trasie Radom –
Drzewica pracuje wiele osób, głównie sympatycy transportu kolejowego oraz
propagatorzy ekologicznych środków transportu..
Pragnę Pani przypomnieć, że od grudnia 2004 roku Radom utracił stałe
połączenia kolejowe z Drzewicą i Tomaszowem Mazowieckim. Powodem zawieszenia
przewozów była ich deficytowość.
Powstała spółka Koleje Mazowieckie – odpowiedzialna za kolejowy transport
publiczny na terenie województwa mazowieckiego – zakupiła szynobusy, które
miały obsługiwać linię do Drzewicy.
Pomimo licznych monitów Koleje Mazowieckie do dnia dzisiejszego nie wywiązały
się z obietnicy. Przyczyną jest brak w Radomiu i okolicy miejsca obsługi
technicznej dla szynobusów.
Uważam, że powyższa przyczyna nie jest uzasadniona. Poniżej podaję dwa
możliwe warianty rozwiązań.
1) Szynobusy mogłyby nocować w lokomotywowni Idzikowice, skąd rano
wyjeżdżałyby do Radzic jako pociąg służbowy (ok. 8 km) i stamtąd do Radomia
jako pociągi planowe. Wieczorem wracałyby do Radzic, skąd następnie
zjeżdżałyby do Idzikowic.
2) Wariant ten zakłada zgrupowanie szynobusów w lokomotywowni w
Skarżysku Kamiennej. Ich obieg wyglądałby podobnie jak w przypadku nr 1.
Wariant nr 1 jest najbardziej optymalny ze względu na bliskość lokomotywowni
do stacji początkowej. Ponadto pociągi zaczynałyby bieg na wcześniejszej
stacji tj. Radzice. Tym samym powrócono by do dawnych rozwiązań
komunikacyjnych.
Linia kolejowa Radom – Tomaszów Mazowiecki jest linią o dobrych parametrach
technicznych, jest zelektryfikowana, dwutorowa. Obecnie kursuje po niej jeden
pociąg pasażerski – uruchomiony po licznych protestach radomian – relacji
Lublin – Poznań. Jest to pociąg pośpieszny, który nie zapewnia mieszkańcom
zachodniej części Ziemi Radomskiej dostępu do komunikacji kolejowej.
Zatrzymuje się on jedynie na dwóch stacjach: Przysucha i Drzewica.
Obecna sytuacja nie może być przedłużana. Koleje Mazowieckie, podmiot który
powinien realizować obowiązek transportu publicznego traktuje niniejszą
sprawę po macoszemu, szukając coraz to nowych powodów uniemożliwiających
uruchomienie przewozów pasażerskich.
Jednocześnie informuję, że Koleje Mazowieckie nie wykorzystują w pełni
szynobusów. Radomskie szynobusy stoją obecnie na bocznicach jako rezerwa dla
tych kursujących.
Nie jest to do końca prawdą, bowiem jak wspomniałem wyżej KM kupiły szynobusy
także z myślą o linii do Drzewicy, zatem o żadnej rezerwie mowy być nie może –
kolejny pretekst przeciwko tej inicjatywie.
Nie wyobrażam sobie sytuacji takiego marnotrawstwa pieniędzy publicznych.
Mieszkańcy Radomia, powiatów zachodniej części Radomskiego tak samo płacą
podatki i zasługują na równe traktowanie przez władze województwa i jego
spółkę samorządową Koleje Mazowieckie.
Fakt, że Drzewica oraz okoliczne miejscowości w tym Radzice, znajdują się w
woj. łódzkim, nie może być powodem odcięcia mieszkających tam obywateli od
komunikacji z Radomiem.
Istniejące 25 lat woj. radomskie wypracowało określone więzi między
mieszkańcami zachodniej części dawnego województwa a Radomiem. Wielu z nich
uczy się, pracuje lub ma rodziny w Radomiu.
Zwracam się do Pani z prośbą o pilne zajęcie się opisaną sprawą. Za
szybkością jej załatwienia przemawia ważny interes społeczny, oraz możliwość
uruchomienia przewozów już przy lutowych zmianach rozkładu jazdy PKP.
Liczę na Pani osobiste zaangażowanie, bowiem w obecnej sytuacji tylko pomoc
parlamentarzystów Ziemi Radomskiej może wpłynąć na bezczynność Kolei
Mazowieckich.

Z poważaniem
Andrzej Lewandowski

Mam nadzieję, że adresaci tego pisma poczynią starania nad uruchomieniem
połączeń kolejowych do Drzewicy zmuszając do tego kierownictwo Kolei
Mazowieckich.
Obserwuj wątek
          • pitagor Re: Pismo w sprawie linii Radom-Drzewica 08.01.07, 17:37
            W ostatnim numerze "Z biegiem szyn":

            SZYNOBUSY KOLEI MAZOWIECKICH:
            Miejsce stacjonowania – Tłuszcz
            VT627 (jednoczłonowe): 3 sztuki
            VT628 (dwuczłonowe): 8 sztuk

            SZYNOBUSY WYKORZYSTYWANE:
            5 sztuk: 2 szynobusy VT627 – obsługa linii Nasielsk-Sierpc
            3 szynobusy VT628 – obsługa linii Tłuszcz-Ostrołeka

            Koleje Mazowieckie podaja, że uruchamianych jest sześć obiegów dziennie –
            czyli tak jakby kursował pociag „Zegrzyk”, który jezdzi wyłacznie w wakacje

            SZYNOBUSY STOJACE BEZCZYNNIE:
            6 sztuk: 1 szynobus VT627
            5 szynobusów VT628

            Ktoś tu chyba kłamie:

            Raz w szynobusie, raz pod szynobusem

            Pomimo, że sredni wiek szynobusów wynosi ponad dwadziescia lat, to są jednak w
            bardzo dobrym stanie, a pod wzgledem technicznym sa o wiele bardziej nowoczesne
            niż tabor obecnie eksploatowany.
            Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich
            (Informacja prasowa Kolei Mazowieckich, 24.08.2005)

            Trzeba pamietac, że te pojazdy maja ponad 20 lat. Dlatego tylko szesc z nich
            jest uywanych. Pozostałych piec stanowi rezerwe na wypadek, gdyby którys
            sie zepsuł lub byłyby potrzebne czesci zamienne.
            Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich
            („Życie Warszawy”, 12.12.2006)

            Sprawnych jest osiem, a eksploatujemy szesc. Na potrzeby obecnego rozkładu
            jazdy to wystarcza. Dwa zostaja w rezerwie, a pozostałe sa w naprawie.
            Andrzej Myszka, naczelnik wydziału utrzymania i napraw taboru KM
            („Telewizyjny Kurier Mazowiecki” TVP3, 15.12.2006)

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka