Dodaj do ulubionych

Wielka Obwodnica Mazowsza

03.12.03, 09:36
Pisza o tym tutaj:

www.wspolczesna.pl/
ponizej artykul:

===========================
NIE TĘDY DROGA

Tworzony właśnie plan
zagospodarowania
przestrzennego województwa
mazowieckiego zakłada
powstanie "Wielkiej obwodnicy
Mazowsza?. Byłby to pierścień
dróg szybkiego ruchu,
przechodzący przez wszystkie
byłe miasta wojewódzkie na
Mazowszu. Wszystkie poza...
Ostrołęką. Władze miasta
zamierzają zrobić wszystko, by
do tego nie dopuścić.

Za kilkanaście, a wedle innych
szacunków - za kilkadziesiąt lat
Warszawa może stać się jednym z
największych "skrzyżowań? Europy.
Przez stolicę Polski przebiegać będą
trzy olbrzymie "korytarze
transportowe? Europy: Via Baltica (z Helsinek, przez Estonię, Łotwę i Litwę),
strategiczna trasa Moskwa - Berlin i, być może, korytarz Bukareszt - Gdańsk.
Ostrołęka jak chory ogran
To odległa przyszłość, ale już dzisiaj planiści myślą nad tworzeniem sieci dróg,
"odciążających? stolicę. Temu celowi ma służyć koncepcja dwóch obwodnic
stolicy - sieci dróg szybkiego ruchu, okalających Warszawę. Pierwsza z nich
obiegałaby Warszawę w promieniu kilkudziesięciu kilometrów. Druga, tzw.
"Wielka Obwodnica Mazowsza? łączyłaby - w zamyśle planistów - Siedlce,
Radom, Łódź, Płock, Ciechanów, i dalej: Maków, Różan i Ostrów Mazowiecką.
Mija natomiast Ostrołękę. Na planowanej trasie Wielkiej Obwodnicy są wszystkie
byłe miasta wojewódzkie wchodzące obecnie w skład województwa
mazowieckiego. Wyjątkiem jest Ostrołęka. Nie przypadkiem.
Wielka Obwodnica ma - oprócz podstawowego celu - do spełnienia także inne
zadanie. Ma pomóc w "zrównoważonym? rozwoju całego Mazowsza. Pominięcie
w planach Ostrołęki dziwi, kiedy wziąć pod uwagę, że w planie zagospodarowania
regionu wielokrotnie wspomina się o postępującej degradacji byłych miast
wojewódzkich. Ostrołęka jest w tym gorszej sytuacji, że tuż obok niej znajduje się
Ostrów Mazowiecka - miasto, które według wizji planistów, może wiele zyskać.
Jeśli idea "Wielkiej Obwodnicy? zostanie w przyszłości zrealizowana, to Ostrów
znajdzie się na skrzyżowaniu owej obwodnicy i trasy Via Baltica.
- Takie węzły komunikacyjne to bardzo ważne czynniki rozwoju - uważa Lucjan
Chojnowski, architekt miejski. - To oczywiście kwestia przyszłości, ale nie można
wykluczyć sytuacji, że "odsunięta? od głównych szlaków komunikacyjnych
Ostrołęka, będzie się w szybkim tempie degradować. I stracimy na tym nie tylko
my, ale cały region. Jeśli potraktujemy Mazowsze jak żywy organizm, to nie może
być w nim takiego "chorego? organu. Wojewódzcy planiści muszą o tym
pamiętać.
Koncepcja ratusza
W interesie Ostrołęki leży, żeby głośno się upominać o poprawki planu. Jest ku
temu okazja, bowiem projekt trafił właśnie do ostrołęckiego ratusza. Formalnie do
jego zaopiniowania uprawniony jest prezydent. Ten uznał jednak, że sprawa jest na
tyle poważna, że postanowił wesprzeć swoją opinię stanowiskiem Rady Miasta.
Przygotowano projekt uchwały w tej sprawie. Zakłada on negatywne
zaopiniowanie planu zagospodarowania i przedstawienie wojewodzie własnej
propozycji. Według niej, "Wielka Obwodnica? z Ciechanowa do Ostrowii, zamiast
przez Maków i Różan, miałaby prowadzić przez Przasnysz i Ostrołękę. Jest w
projekcie uchwały jeszcze jedna propozycja - uznania drogi Ostrołęka - Goworowo
- Pasieki - Wyszków za drogę krajową (w planach ma ona status drogi
wojewódzkiej).
Radni zajmą się projektem uchwały podczas jutrzejszej sesji.

Janusz Kotowski, przewodniczący Rady Miasta:
? Nie ukrywam, że przedstawiony nam plan zagospodarowania województwa
wywołał, mogę tak powiedzieć, powszechne oburzenie w radzie. Nie po raz
pierwszy Ostrołęka została pominięta. Myślę, że decydowały o tym nie tylko
merytoryczne przesłanki, ale, nazwijmy to, naciski polityczne. Tym bardziej to
dziwi, że w zeszłej kadencji sejmiku, kiedy plan powstawał, mieliśmy tam przecież
?swoich? ludzi. Mamy także swojego posła. Teraz inicjatywa należy jednak do
nas. Jako rada na pewno zajmiemy jednoznaczne stanowisko. Mam nadzieję, że
wszystkie siły polityczne, włącznie z prezydentem, użyją poza tym wszystkich
możliwych środków, żeby takie niekorzystne dla Ostrołęki rozwiązanie pozostało
jedynie w fazie projektu.
Obserwuj wątek

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka