Dodaj do ulubionych

Metro we Wrocławiu już mamy, tylko o tym nie wiemy

05.08.11, 10:28
Nie no, litości. Wszystko, każdy pomysł, tylko nie PKP. Z tą instytucją rozmawiać nie da się i nie należy.
Obserwuj wątek
    • Gość: old man Re: Metro we Wrocławiu już mamy, tylko o tym nie IP: *.ssp.dialog.net.pl 05.08.11, 11:07
      Z upływem czasu zmieniają się poglądy na to jak powinna wyglądać komunikacja publiczna w dużym miescie. Przed laty czytałem powieśc science-fiction w ktorej akcja toczyła się w przyszłości. Do komunikacji miejskiej służyły ruchome chodniki o różnej predkości poruszania się. Aby znależć się na najszybszym należało wskoczyć na najwolniejszy, później przeskoczyć na pośredni, a potem na poruszający się z największą prędkością. Być może stopni pośrednich było więcej.
    • jacky Metro we Wrocławiu już mamy, tylko o tym nie wiemy 05.08.11, 11:20
      Dokładnie. To jest dobry pomysł. Wykorzystać infrastrukturę kolejową, dobudować stacje i mamy świetny system na kształt berlińskiego S-Bahn. Podobnie z tramwajami, które powinny jeździć po wydzielonych torowiskach. W tym świetle koncepcjaa tzw. tramwaju plus (ściema dwudziestolecia), gdzie tramwaje będą jeździły ul. Glinianą jest kompletnym absurdem. Pytanie do mędrków z UM: dlaczego tramwaju nie puszczono wydzielonym torowiskiem na Armii Krajowej do Ślężnej tylko wąskimi uliczkami?
      • paul123 Jak zwykle pierdu, pierdu 05.08.11, 14:49
        jacky napisał:
        "jacky napisał:
        "Dokładnie. To jest dobry pomysł. Wykorzystać infrastrukturę kolejową, dobudować stacje i mamy świetny system na kształt berlińskiego S-Bahn."

        S-Bahn e Berlinie ma calkowicie wydzielone i BEZKOLIZYJNY torowisko, nie KRZYZUJE sie z torami normalnych pociagow, jezdzi co 2-3minuty, prowadzi przez najwieksze dzielnice, nawet estakadami nad glowna ulica a nie obok dzialeczek i lasow jak jest we Wroclawiu.
      • Gość: kornik Re: Metro we Wrocławiu już mamy, tylko o tym nie IP: *.171.196.178.static.crowley.pl 05.08.11, 15:07
        Z czym ty porównujesz? S-Bahn było od początku projektowane jako kolej miejska, takie naziemne metro, czyli torowiska były prowadzone przez główne dzielnice, osiedla, w pobliżu istotnych punktów miejskich. Do tego częstotliwość kursowania jest jak w metrze: co 5 minut. Jak ty sobie to wyobrażasz na torach PKP? Nie dość, że się z nimi dogadać nie idzie, to jeszcze przecież po tych torach jeżdżą normalne pociągi, a torowiska są prowadzone opłotkami i nie przewidują potrzeb mieszkańców różnych części miasta. Tego pomysłu nie da się zrealizować. Dla miasta musi być osobna sieć torów i tyle. Takie gadanie, że Wrocław ma mnóstwo torów kolejowych jest bez sensu.
        • Gość: dżony Re: Metro we Wrocławiu już mamy, tylko o tym nie IP: *.dynamic.gprs.plus.pl 26.08.11, 10:02
          A ty za to jesteś pewnie "specjalistą" od transportu w naszym urzędzie, bo z góry zakładasz że "niedasię".

          W każdym innym mieście w Zachodniej Europie, mając do dyspozycji tak rozbudowany węzeł kolejowy, już dawno na takie osiedla jak Nowy Dwór, Leśnica czy Pracze śmigałyby SKM-ki i woziły ludzi w kilkanaście minut do centrum. Główna estakada kolejowa od Dworca Głównego ma trzy tory, co w zupełności wystarczy by pogodzić z aktualnym ruchem kolejowym, przecież przez kilkadziesiąt lat gdy kolej była podstawowym środkiem transportu w kraju, ruch kolejowy na naszym dworcu był co najmniej dwukrotnie większy i jakoś wszystko chodziło jak w zegarku. Teraz na głównym będzie nowy peron 6, idealny do obsługi takiej metropolitarnej kolejki, potrzeba jedynie kilka dodatkowych przystanków w mieście: przy Arkadach, Grabiszyńska/Zaporoska, Długa, Boya Żeleńskiego itp. oraz doprowadzić torowska do takiego stanu, żeby pociągi mogły się rozpędzać chociaż do tych 80km/h a nie przetaczać przez miasto jak żółw.
          • paul123 Re: Metro we Wrocławiu już mamy, tylko o tym nie 26.08.11, 23:34
            dżony napisał(a):
            "W każdym innym mieście w Zachodniej Europie, mając do dyspozycji tak rozbudowany węzeł kolejowy, już dawno (...) śmigałyby SKM-ki i woziły ludzi w kilkanaście minut do centrum."
            W kazdym innym miescie na zachodzie siec kolejowa przechodzi przez najwieksze dzielnice a nie wzdluz dzialek, łąk i lasów miejskich.

            "Główna estakada kolejowa od Dworca Głównego ma trzy tory, co w zupełności wystarczy by pogodzić z aktualnym ruchem kolejowym"
            Tak, tak... to zagraj mi na grzebieniu. W kazdym innym miescie, ba, nawet w polskich miastach SKM-ki maja wlasne wydzielone tory.

            "przy Arkadach, Grabiszyńska/Zaporoska, Długa, Boya Żeleńskiego itp. oraz doprowadzić torowska do takiego stanu, żeby pociągi mogły się rozpędzać chociaż do tych 80km/h a nie prze taczać przez miasto jak żółw."
            Dobry zart. Rozpedzac sie do 80km/h ale co 200m stacja. Brawo i gratulowac logiki. I tym sposobem z obrzezy miasta zamiast w 10min dojedzie sie w 50min. Kolego z glowa w chmurach: pociag to nie tramwaj. Jesli juz mialby jezdzic w charaketerze kolejki miejskiej, to odstep miedzy przystankami musialby byc na tyle duzy by umozliwil rozpedzenie sie skladu. A po drugie, tutaj nie tworzy sie stacji przy kazdym skrzyzowaniu itp. tylko jedna, max dwie na cala dzielnice. A dopiero przy tych stacjach buduje sie wezly przesiadkowe na tramwaj/autobus.
      • paul123 Co najpierw... 05.08.11, 14:52
        gandalph napisał:
        " publicznym we Wrocławiu. Metro (podziemne) na samym końcu!"

        Raczej na samym poczatku. Poznan i Krakow juz buduja - bezkolizyjny tramwaj. Na tyle i Wroclaw tez stac. O takich sprawach mysli sie na poczatku bo ich realizowanie trwa dlugo. A nie beda po kolei wywalac TYLE KASY w bloto - Tramwaj Plus a raczej minus, kolej miejska ktora jezdzi miedzy dzialeczkami zamiast miedzy duzymi osiedlami itp.
        • gandalph Re: Co najpierw... 05.08.11, 18:31
          paul123 napisał:

          > gandalph napisał:
          > " publicznym we Wrocławiu. Metro (podziemne) na samym końcu!"
          >
          > Raczej na samym poczatku. Poznan i Krakow juz buduja

          No i co z tego? Jak będą budować most wzdłuż rzeki, to Wrocław ma robić to samo?
          Właśnie o tym jest artykuł, że Wrocław ma rozbudowaną na wyrost sieć kolejową, którą warto wykorzystać miast pakować się w kosztowne i długotrwałe szambo z budową metra.
          Zresztą pomysł nie jest nowy, takie głosy pojawiały się już w latach 70-ych XX w.
          Rzecz jest w tym, że decyzja o budowie metra wiąże się z większą ilością stołków do obsadzenia i o wiele większą kasą, z której można "urwać" na lewo znacznie więcej, dlatego tę koncepcję lansują różne lobby. Przypomnę jednak, że chodzi o środki publiczne i dlatego warto 3 razy zastanowić się, jak je wydać, tym bardziej, że ich nie ma, jak na dzisiaj.

          - bezkolizyjny tramwaj. Na
          > tyle i Wroclaw tez stac. O takich sprawach mysli sie na poczatku bo ich realiz
          > owanie trwa dlugo.
          A więc właśnie dlatego, że budowa metra "trwa długo", warto rozważyć koncepcję rozwiązania, którą można zrealizować w 2-3 lata i to znacznie mniejszym kosztem. A równolegle można prowadzić badania studialne nad koncepcją metra do realizacji np. za 30 lat.
          • paul123 Re: Co najpierw... 05.08.11, 19:32
            gandalph napisał:
            "No i co z tego? Jak będą budować most wzdłuż rzeki, to Wrocław ma robić to samo?"
            Smiechu warte. Bierze sie przyklady z tego co najlepsze a nie idiotyzmy. Twoj most to idiotyzm, tramwaj bezkolizyjny to najlepszy przyklad dla Wroclawia.

            "Właśnie o tym jest artykuł, że Wrocław ma rozbudowaną na wyrost sieć kolejową"
            Jaka kurka siec? Pokaz mi mape tej sieci z zaznaczona gestoscia zaludniednia. Pokaz mi przez srodek ilu najwiekszych osiedli przebiegaja tory kolejowe. A jak nie masz takiej mapki, to popatrz sobie na zdjecia satelitarne z google earth. Zobaczysz ze tory sa prowadzone wzdluz dzialek i lasow az pod samo centrum, ktore i tak omijaja - przynajmniej najwazniejsze lokalizacje.
            • gandalph Re: Co najpierw... 08.08.11, 12:04
              "Pokaz mi mape tej sieci z zaznaczona gestoscia zaludniednia. Pokaz mi przez srodek ilu najwiekszych osiedli przebiegaja tory kolejowe. A jak nie masz takiej mapki, to popatrz sobie na zdjecia satelitarne z google earth. Zobaczysz ze tory sa prowadzone wzdluz dzialek i lasow az pod samo centrum, ktore i tak omijaja - przynajmniej najwazniejsze lokalizacje."

              Dworzec główny jest w samym centrum. Co za problem puścić krótki skład z Leśnicy do Brochowa i z powrotem? Wiesz, ilu ludziom to rozwiąże problem? A po drodze jest np. Nowy Dwór. To samo na trasie z Psiego Pola (oraz Zakrzowa, gdzie swego czasu była stacja, nie wiem, czy jeszcze jest), po drodze jest zaś Nadodrze; ze Świniar (albo i Obornik Śląskich) przez Osobowice itd. To można zrobić praktycznie bezinwestycyjnie. Ach, byłbym zapomniał o niewykorzystanej linii (towarowej) na d. lotnisko wojskowe. Strachowice można więc też obsłużyć. Nie widzę również problemu z ponownym uruchomieniem Świebodzkiego do obsługi podwrocławskich miejscowości na kierunku południowym i płd.-zach.
              Tu nie chodzi o to, żeby pociąg, niczym tramwaj, zatrzymywał się co 200 metrów, lecz o przerzucenie ludzi z peryferiów do centrum (i odwrotnie). Z metrem byłoby w końcu podobnie.
              • paul123 Re: Co najpierw... 08.08.11, 15:55
                gandalph napisał:
                "Dworzec główny jest w samym centrum."
                Nie. Jest na uboczu centrum. W samym centrum to jest Stare Miasto. Dodatkowo brak szybkiej komunikacji miejskiej w takich strategicznych miejscach jak wlasnie Rynek, pl. Spoleczny, pl. Grunwaldzki, pl. Bema itp.

                "Co za problem puścić krótki skład z Leśnicy do Brochowa i z powrotem?"
                Czy o tym jest dyskusja o metrze? Co to zadaniem metra jest wozic po 10-20 osob z malych, krancowych osiedli? Problem jest zaden. Frekwencja i ilosc ludzi jaka obsluzy takie polaczenie jest najwazniejsza. A nie ze wygodnie zrobi sie kilku mieszkancom z odleglych osiedli.

                "A po drodze jest np. Nowy Dwór"
                I to wszystko. Jedno osiedle, w dodatku gdzie stacja jest calkowicie na uboczu przez co komunikacyjnie bezsensowna. Reszta osiedli wzdluz torow to tylko domki jednorodzinne i dzialki.

                "To można zrobić praktycznie bezinwestycyjnie"
                Co bezinwestycyjnie? Jeden pociag na 30min od 6:00 do 9:00 i od 14:00 do 17:00? Tak, to mozna. A potrzebna jest czestotliwosc co najmniej co 5 in od 5:00 do 20:00.

                "Nie widzę również problemu z ponownym uruchomieniem Świebodzkiego do obsługi podwrocławskich miejscowości na kierunku południowym i płd.-zach."
                Hah... nie tylko pld-zach, mozna tez bez problemu (no z lekkim problemem bo wyremontowanie lacznika Dw. Mikolajow-Dw. Swiebodzki, ktory jest porosniety krzakami i zapomniany przez wszystkich) takze tereny pln-wch (poza Brochowem oczywiscie). Tu sie zgadzam co do Swiebodzkiego, ale tylko i wylacznie dla kolei aglomeracyjnej a nie miejskiej.

                "Z metrem byłoby w końcu podobnie."
                Prawie podobnie. Ale to prawie robi roznice. Bo metro mozna pociagnac przez najbardziej zaludnione tereny miasta laczac je z najbardziej strategicznymi miejscami w centrum. A nie jakies stacje miedzy dzialeczkami.
    • l_wro Metro we Wrocławiu już mamy, tylko o tym nie wiemy 05.08.11, 12:22
      Nareszcie zdroworozsądkowy głos w tej sprawie. Mam nadzieję że ktoś UM chociaż przeczyta ten artykuł. Od 10 lat miasto się miota bez spójnej długofalowej polityki związanej z transportem. Świadczy o tym kilka bardzo dużych błędów popełnionych przy inwestycjach miejskich. Jeśli np. błędy na Krakowskiej można w łatwy sposób naprawić to już oddalenie od Dworca Nadodrze węzła przy pl. Powstańców Wielkopolskich jest szczytem głupoty i błędem którego naprawa będzie bardzo kosztowna.
      Lepsze położenie tego węzła, tuż przed Dworcem pozwoliło by w łatwy sposób powiązać komunikacje tramwajową z pociągami jadącymi z Oławy, Długołęki, Mirkowi, Psiego Pola. Teraz jak ktoś ma iść od pociągu do tramwaju 800m. To woli stać w korku na Krzywoustego.
      • Gość: wrocławianka Re: Metro we Wrocławiu już mamy, tylko o tym nie IP: *.internetia.net.pl 05.08.11, 12:44
        Dawno nie czytałam tak dobrej analizy. Gratuluję autorowi, bo na głowę bije wszystkie plany przygotowane przez naszych urzędników. A wrocławscy dziennikarze powinni się od niego uczyć zdroworozsądkowego podejścia!
        Od wielu lat mam pewność, że w urzędzie nie ma spójnej koncepcji dotyczącej transportu miejskiego. Kolejni urzędnicy próbują wcielać w życie własne "genialne" koncepcje, które nijak się mają do sprawdzonych od dziesięcioleci rozwiązań, które można podpatrzeć w wielu europejskich (i nie tylko) miastach. Wykorzystanie kolei jest tak naturalne, że wierzyć się nie chce, że nikt tego nie uwzględnia. Przykład lotniska woła o pomstę do nieba. Jako osoba nie posiadająca z wyboru samochodu, chcę mieć możliwość sprawnego i szybkiego poruszania się po mieście. Teraz często szybciej dotrę do Opola, niż na przykład na Psie Pole, czy do Leśnicy. Zdaję sobie sprawę z burdelu panującego w PKP i uwiądu tej instytucji. Jeśli nie można się z PKP dogadać, to może trzeba zacząć o tym mówić na szczeblu rządowym? Wystarczy wysyłać dobrze opracowane analizy, dobrze przygotowanych urzędników (tak, wiem jak to brzmi) i nie poddawać się po pierwszych odmowach. Bo z tak rozbudowaną siecią kolejową mamy szansę stać się miastem z najlepszym transportem zbiorowym. I na bogów wszelakich, zacznijmy od połączenia lotniska z koleją. Nie tylko od strony Głównego, ale także od Legnicy i Wałbrzycha. To chyba tańsze i lepsze rozwiązanie, niż budowa lotnisk w tych miastach.
    • embriao Metro we Wrocławiu już mamy, tylko o tym nie wiemy 05.08.11, 13:21
      Ja bym tej kolei tak nie przeceniał bo ona też potrzebuje dużo pieniędzy by to działało (bocznice do osiedli, dodatkowe przystanki). To musi się zazębiać a w zazębianiu i planowaniu to Wrocław leży ale to nie dziwne jak zarządzają tym takie tuzy jak:
      www.wroclaw2011.pl/2011/08/pan-betonowy.html
      lub ręcznie jest to sterowane przez Dutkiewicza, który się kompletnie na tym nie zna.
Inne wątki na temat:

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka