Dodaj do ulubionych

Autostrada A4 będzie płatna najwcześniej od maja

28.11.11, 09:26
W Czechach, Austrii, Szwajcaria, Słowacji, a nawet w Rumunii i Bułgarii kupuje się winietkę, przykleja ją na szybę, wsiada się do auta, odpala silnik i wjeżdża na autostradę. Proste? Owszem, ale nie dla naszych speców od komunikacji. Według nich rozsądniej jest wybudować jakieś chore bramki na środku autostrady, do tego cały system elektroniczny oraz resztę kosztownej infrastruktury. Jak dodamy do tego jeszcze obsługę tych miejsc, wychodzi nam, że większość z opłaty za autostrady będzie szła w ich amortyzację. Polak głupi przed szkodą i po szkodzie...
Obserwuj wątek
    • Gość: a Re: Autostrada A4 będzie płatna najwcześniej od m IP: *.tkyo.fnt.ngn.ppp.infoweb.ne.jp 28.11.11, 10:29
      > W Czechach, Austrii, Szwajcaria, Słowacji, a nawet w Rumunii i Bułgarii kupuje
      > się winietkę, przykleja ją na szybę, wsiada się do auta, odpala silnik i wjeżdż
      > a na autostradę.

      We Włoszech, Francji, Norwegii, USA a nawet w Japonii płaci się na bramkach. Chcesz się dalej licytować? Jak ja uwielbiam takich krzykaczy z klapkami na oczach jak ty...
      • czechofil Re: Autostrada A4 będzie płatna najwcześniej od m 28.11.11, 10:33
        > We Włoszech, Francji, Norwegii, USA a nawet w Japonii płaci się na bramkach. Ch
        > cesz się dalej licytować? Jak ja uwielbiam takich krzykaczy z klapkami na oczac
        > h jak ty...

        Wydaje mi się, że bliżej nam gospodarczo i strukturalnie do Czech oraz Słowacji niż do krajów, które wymieniłeś. Także nie wiem, czemu miał służyć twój przykład...
          • czechofil Re: Autostrada A4 będzie płatna najwcześniej od m 28.11.11, 14:01
            Gość portalu: ja napisał(a):

            > Nie chodzi o to, gdzie nam bliżej gospodarczo tylko o wielkość kraju. W małych
            > krajach, gdzie są krótkie odcinki autostrad sens ma winieta (Czechy, Słowacja,
            > Austria), a w dużych, gdzie są długi odcinki - bramki (np. Włochy, Francja, His
            > zpania).

            Nie ma żadnej logiki w tym, co piszesz. Poza tym te małe kraje mają sieć autostrad zbliżoną pod względem ilości kilometrów do większej Polski...
            • Gość: ja Re: Autostrada A4 będzie płatna najwcześniej od m IP: *.internetia.net.pl 28.11.11, 15:34
              Bzdury opowiadasz. Niedługo, kiedy skończą się trwające właśnie budowy, Polska będzie miała autostrady o łącznej długości liczonej w tys. km. Żadna Słowacja, Słowenia, czy Czechy nigdy tyle mieć nie będą, bo są to zwyczajnie małe kraje. I tam koszt budowy krótkich odcinków można dość szybko pokryć wpływami z winiet. W krajach jak Włochy czy Francja gdzie z samej północy na południe kraju jest ponad tysiąc kilometrów winiety nie mają racji bytu, bo nikt nie budowałby autostrad licząc, że zwrócą się za 100 lat :)
              • czechofil Re: Autostrada A4 będzie płatna najwcześniej od m 28.11.11, 15:40
                Gość portalu: ja napisał(a):

                > Bzdury opowiadasz. Niedługo, kiedy skończą się trwające właśnie budowy, Polska
                > będzie miała autostrady o łącznej długości liczonej w tys. km. Żadna Słowacja,
                > Słowenia, czy Czechy nigdy tyle mieć nie będą, bo są to zwyczajnie małe kraje.
                > I tam koszt budowy krótkich odcinków można dość szybko pokryć wpływami z winiet
                > . W krajach jak Włochy czy Francja gdzie z samej północy na południe kraju jest
                > ponad tysiąc kilometrów winiety nie mają racji bytu, bo nikt nie budowałby aut
                > ostrad licząc, że zwrócą się za 100 lat :)

                Bzdury to ty opowiadasz, bo autostrad nie buduje się z wpływów winietowych. Słyszałeś o czymś takim jak podatek drogowy? Poza jaki związek ma długość autostrady z systemem poboru opłat? Według twojego toku rozumowania najwięcej bramek powinni mieć Niemcy, a u nich jeździ się przecież za darmo...
                  • jureek Re: Autostrada A4 będzie płatna najwcześniej od m 28.11.11, 18:27
                    Gość portalu: ja napisał(a):

                    > Budowa autostrad z podatku drogowego ??? Buhahaha, bzdura roku. Nie masz bladeg
                    > o pojęcia o czym mówisz. Słyszałeś o konsorcjach, kredytach bankowych, partners
                    > twie publiczno-prywatnym ?

                    A4 budowana była za pieniądze budżetowe i unijne.
                    Jura
                  • czechofil Re: Autostrada A4 będzie płatna najwcześniej od m 28.11.11, 18:57
                    Gość portalu: ja napisał(a):

                    > Budowa autostrad z podatku drogowego ??? Buhahaha, bzdura roku. Nie masz bladeg
                    > o pojęcia o czym mówisz. Słyszałeś o konsorcjach, kredytach bankowych, partners
                    > twie publiczno-prywatnym ? Kasa z winiet czy bramek idzie na zwrot kosztów poni
                    > esionych na budowę autostrady, później eksploatację i jej utrzymanie, no i na z
                    > ysk - przecież to biznes.

                    To zależy od sytuacji, np. A4 od Wrocławia do Katowic została zbudowana w większości za pieniądze z UE, a resztę dopłacił skarb państwa, czyli również za pieniądze z podatku drogowego. Nie każda autostrada w tym kraju została zbudowana przez Kulczyka, także nie wiem, kto tu ma pojęcie o tym co pisze...
      • Gość: Pako Walcie się złodzieje! IP: *.play-internet.pl 28.11.11, 13:22
        Oczywiście,ze tak będzie. Większość wróci na tę nieszczęsną trasę bo nik normalny nie będzie płacił 40 złotych za przejazd do Opola i z powrotem. Licząc,że ma samochód palący np. 6 litrów paliwa na trasie, które za chwilę będzie po 6 złotych to wydałby 40 za a4 i 70 za paliwo czyli razem ponad 110 złotych!Parodia.
      • czechofil Re: Autostrada A4 będzie płatna najwcześniej od m 28.11.11, 11:52
        > Co za debil, w Niemczech czy Holandii zjazdy poza miastami są często co 3 km i
        > żaden kretyn nie chce ich likwidować. Teraz zlikwidują istniejące, dobrze dział
        > ające zjazdy i ludzie będą nadkładać 10-15 km wiejskimi drogami, zabijając przy
        > okazji w wypadkach masę osób...

        Tylko, że tam autostrady są bezpłatne, nie ma więc na zjazdach bramek do poboru opłat. U nas część zjazdów się zlikwiduje, żeby zmniejszyć koszty budowy systemu tychże bramek, jak i całego systemu...

        Czy ktoś jeszcze dziś pamięta, że na A4 można było wjechać z drogi między Ślęzą, a Wysoką?
        • nazimno "System" to przezytek. 28.11.11, 12:05
          Panstwo przyjmuje zawsze najbardziej represyjne wersje.
          I jednoczesnie wyjatkowo DROGIE w utrzymaniu.
          Widocznie sa tacy, ktorym jest to na reke.
          Winiety mozna sprzedawac jak znaczki pocztowe.
          I madre kraja tak wlasnie robia.

    • Gość: Cezary To może jest wygodne ale czy sprawiedliwe? IP: 192.100.112.* 28.11.11, 13:52
      Tyle samo płaci ten co przejeżdża autostrAdami 100 km rocznie jak i ten co przejeżdża 50000km rocznie. Oznacza to, że mało jeżdżący subsydiują tych co jeżdżą intensywnie. Czy to jest OK? Poza tym, żeby autostrady zarabiały w tym systemie na siebie, trzeba by ustalić cenę winiety dość wysoko - czy wtedy Ci mało jeżdżący zdecydują się na korzystanie z autostrad?
      • czechofil Re: To może jest wygodne ale czy sprawiedliwe? 28.11.11, 14:04

        > Tyle samo płaci ten co przejeżdża autostrAdami 100 km rocznie jak i ten co prze
        > jeżdża 50000km rocznie. Oznacza to, że mało jeżdżący subsydiują tych co jeżdżą
        > intensywnie. Czy to jest OK? Poza tym, żeby autostrady zarabiały w tym systemi
        > e na siebie, trzeba by ustalić cenę winiety dość wysoko - czy wtedy Ci mało jeż
        > dżący zdecydują się na korzystanie z autostrad?

        Bzdura, nie zapłacą tyle samo, ponieważ ten, co chce się raz przejechać kupi winietę na najkrótszy okres czasu (np. dwa dni), a ten co jeździ dużo kupi całoroczną. Ich koszt się w krajach z winietami znacznie się różni...
      • Gość: "!" Re: To może jest wygodne ale czy sprawiedliwe? IP: *.dip.t-dialin.net 28.11.11, 16:20
        Gość portalu: Cezary napisał(a):
        > Tyle samo płaci ten co przejeżdża autostrAdami 100 km rocznie jak i ten co prze
        > jeżdża 50000km rocznie. Oznacza to, że mało jeżdżący subsydiują tych co jeżdżą
        > intensywnie. Czy to jest OK?

        Winiety są "czasowe" a nie "kilometrowe" ! Nie porównuj ogórków z pomidorami !

        Winietą płaci się za korzystanie z autostrady a nie za przejazd X km. autostrady.
        A tym, którzy w ogóle nie jeżdżą to co, wypłacać ekwiwalent czy odszkodowanie ?
        • Gość: Cezary Re: To może jest wygodne ale czy sprawiedliwe? IP: 192.100.112.* 28.11.11, 16:43
          Nie wiem o co Ci chodzi. Porównuję dwa systemy płacenia za przejazd i mówię, że opłata w zależności od liczby przejechanych kilometrów jest sensowniejsza niż opłata nie uwzględniająca tego. Nie wiem dlaczego uważasz, że takie porównanie jest bez sensu. Nie wiem też dlaczego sugerujesz że z tego można wysnuć wniosek że tym co w ogóle nie jeżdżą należy się jakiś ekwiwalent.
          • Gość: "!" Czy to jest sprawiedliwe? IP: *.dip.t-dialin.net 28.11.11, 18:17
            Gość portalu: Cezary napisał(a):

            > opłata w zależności od liczby przejechanych kilometrów jest sensowniejsza niż
            > opłata nie uwzględniająca tego.

            No to policzmy:
            Kupujesz za parę groszy 3-dniowa winietę i … 72 godziny x 200 km/h = 14400 km.
            A na bramkach za ten sam dystans, zapłacisz (0,10zł/km.) = 1440 zł. !
          • opolak TIRy omijają bramki 23.02.12, 21:42
            40 tonowy TIR tyle co 160000 sam. osobowych

            na podstawie informacji z PSM

            Ocena wpływu poruszania się pojazdów przekraczających dopuszczalne
            w Polsce naciski na oś na degradację sieci drogowej, opis systemu
            udzielania zezwoleń i pobierania opłat za przejazd po
            niedostosowanych odcinkach dróg oraz mapy obrazujące polską sieć
            drogową, na którą w latach 2004-2010 dopuszczone zostaną pojazdy o
            maksymalnym nacisku 11,5 tony/oś, z zaznaczeniem odcinków
            niedostosowanych, na przejazd którymi niezbędne będzie uzyskanie
            zezwolenia i uiszczenie dodatkowej opłaty Ocena degradacyjnego
            wpływu pojazdów przekraczających dopuszczalne obciążenie na oś na
            polską sieć drogową Podczas eksploatacji nawierzchnia drogowa ulega
            zużyciu i zniszczeniu, na co wpływają dwa podstawowe czynniki: ruch
            pojazdów i klimat, z czego główną przyczynę zniszczeń stanowi
            pierwszy z nich.
            Im większa masa (ciężar) pojazdu, tym większe oddziaływanie
            niszczące na nawierzchnię. Liczy się zatem nie tylko natężenie
            (liczba pojazdów w jednostce czasu), lecz także, a niekiedy przede
            wszystkim, ich ciężar wyrażany obciążeniem osi. W Polsce
            dopuszczalne obciążenie osi wynosi 100 kN (10 T).Każde zwiększenie
            obciążenia pojazdu ponad dopuszczalny prawem limit przynosi wymierną
            stratę w postaci zwiększonych i narastających uszkodzeń nawierzchni
            drogowej. Jeśli stan nawierzchni sieci
            drogowej jest dobry, to zwiększenie zniszczeń wskutek przeciążenia
            pojazdów jest mniejsze niż wtedy, gdy nawierzchnia jest nierówna i
            charakteryzuje się złym stanem technicznym. W tym wypadku dochodzi
            bowiem zwiększenie agresywności obciążenia pojazdem wskutek efektu
            oddziaływania dynamicznego. Wziąwszy pod uwagę stan dróg w Polsce
            trzeba wyraźnie stwierdzić, że pojazdy o ponadnormatywnym obciążeniu
            przynoszą znacznie większe szkody niż w krajach Europy Zachodniej.
            Efektem jest dalsze pogarszanie stanu nawierzchni. W rezultacie
            dopuszczenie większego limitu obciążenia, które miało przynieść
            pożytek przewoźnikowi, działa przeciwko niemu, przyczyniając się do
            pogorszenia stanu nawierzchni, który staje się rzeczywistym
            zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu.
            Nawierzchnia drogowa nie jest niszczona przez samochody osobowe z
            obciążeniem osi rzędu 5 kN (0,5 T), lecz przez samochody ciężarowe.
            Niszczące działanie pojazdu na nawierzchnię rośnie w funkcji
            potęgowej obciążenia. Z powszechnie przyjmowanego prawa czwartej
            potęgi wynika, że przejazd jednego samochodu ciężarowego
            normatywnego 100 kN/oś wywiera taki wpływ na nawierzchnię, jak
            przejazd 160 tys. samochodów osobowych. Natomiast pojazd ciężarowy o
            nacisku dwukrotnie większym – 200 kN/oś – powoduje 16-krotnie
            większe zniszczenie nawierzchni.


            PRAWO CO DNIA
            Rzeczpospolita 27-28 XI. 1999 ( 277)
            REWIZJA NADZWYCZAJNA
            Czy zakaz jest dozwolony

            Nocne przejazdy tirów przez Sochaczew
            Rzecznik praw obywatelskich twierdzi, że Rada Miejska w Sochaczewie miała prawo zakazać prze¬jazdów tirów nocami przez miasto. Zaskarżył rewizją nadzwyczajną wyrok Naczelnego Sądu Admini-stracyjnego, który ocenił taki za¬kaz jako sprzeczny z prawem. Po¬przedziły go głośne protesty miesz¬kańców przeciwko masowemu ru¬chowi ciężkich pojazdów przez centrum miasta.
            Sochaczewianie żądali budowy obwodnicy która wyprowadziłaby samo¬chody poza miasto, a dopóki jej nie będzie - przynajmniej doraźnego ograniczenia ruchu, zwłaszcza tirów jadących tędy tranzytem. W czerwcu 1999 roku Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie ograniczenia w Sochaczewie ruchu pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 10 t w godzinach od 22.00 do 6.00. Miesiąc później uchwałę unieważnił wojewoda skierniewicki, zarzucając, że Radą przekroczyła swoje kompetencje. Należą bowiem do niej jedynie sprawy z zakresu organizacji ruchu na drogach gminnych, podczas gdy drogi, ,tranzytowe przebiegające, przez Sochaczew, są drogami krajowymi i zarządzanie ruchem na nich należy do wojewody.
            Burmistrz Sochaczewa zaskarżył to rozstrzygnięcie do NSA. Jednakże w kwietniu tego roku NSA - Ośrodek Zamiejscowy w Łodzi oddalił skargę, gdyż uznał, że wojewoda trafnie ocenił, uchwałę jako sprzeczną z prawem i prawidłowo stwierdził jej nieważność.
            Natomiast rzecznik praw obywatelskich dostrzegł w wyroku NSA „rażące naruszenie prawa, skutkujące negatywnie w sferze praw i wolności obywatelskich, gwarantowanych w konstytucji" Zgodnie z nią organa samorządu ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze ich działania. Również ustawa o ochronie i kształtowaniu środowiska przewiduje możliwość wprowadzenia na podstawie przepisów gminnych ograniczeń dla środków transportu i komunikacji, jeżeli stwarzają one uciążliwości dla środowiska powodując hałas i wibrację. Zdaniem prof. Adama Zielińskiego uchwała RM w Sochaczewie stanowi właśnie akt prawa miejscowego, a podstawę do jej podjęcia dała konstytucja oraz ustawa o ochronie środowiska. D.FR.

            Obwodnica w Sochaczewie została zrealizowana – trasa Poznań - Warszawa
            • opolak Re: TIRy omijają bramki 23.02.12, 21:44
              Opole
              Będziemy płacić 10 groszy za 1 kilometr na opolski


              Będziemy płacić 10 groszy za 1 kilometr na opolskiej autostradzie

              opole.gazeta.pl/opole/1,35114,10606586,Bedziemy_placic_10_groszy_za_1_kilometr_na_opolskiej.html
              Za przejazdy A4 na odcinku opolskim zaczniemy płacić w połowie przyszłego roku. I będziemy płacić najmniej w kraju
              Minister infrastruktury wniósł na obrady rządu projekt rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek opłat za przejazdy państwowymi autostradami dla samochodów osobowych oraz motocykli. - Projekt przeszedł już przez poszczególne ministerstwa - podkreśla wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz, opolski poseł PO.

              Od kiedy zaczniemy płacić? - Dokładnej daty nie ma. Mamy poślizg, ale to chyba kierowców nie martwi. Moim zdaniem opłaty zostaną wprowadzone nie od stycznia, ale raczej w pierwszej połowie 2012 roku - mówi Jarmuziewicz.


              Powstają już punkty do poboru opłat. Kierowców bardzo więc interesuje ile będą płacić, tym bardziej że ceny paliw już nie rosną, ale wręcz galopują. Od stycznia zapowiadana jest kolejna podwyżka.

              - Chcemy, by kierowcy korzystali z autostrad. Opłaty więc muszą być tak skalkulowane, by nie zjeżdżali na drogi lokalne. A opolski odcinek A4 wg danych policji jest najbardziej obciążonym odcinkiem spośród autostrad w Polsce. 10 groszy za kilometr, czyli 10 zł za 100 km, to cena, która nie powinna zniechęcić kierowców do korzystania z autostrady - uważa Jarmuziewcz.

              Obniżenie o połowę planowanej stawki za przejazdy autostradami to efekt m.in. głośnego niezadowolenia polskich kierowców, gdy w lipcu na odcinku Konin - Stryków autostrady A2 zaczęto pobierać 20 gr za km. Ale także nacisków samorządów i UE, która na część autostrad przekazała Polsce wsparcie finansowe. A uzyskiwanie zbyt dużych zysków z inwestycji finansowanych przez UE grozi zwrotem części unijnej dotacji. Tyle że akurat opolski odcinek A4 był budowany przed wstąpieniem Polski do UE.

              - Niemniej także na tym odcinku auta osobowe miałyby płaciły 10 gr za km, a motocykle 5 gr. A to oznacza, że opolski odcinek autostrady będzie w grupie tych najtańszych w kraju - podkreśla Jarmuziewicz.

              Ostateczną decyzję w sprawie opłat podejmie już nowy rząd, obecny podaje się do dymisji na początku grudnia.
Inne wątki na temat:

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka