Dodaj do ulubionych

Czy światła w dzień są nam potrzebne?

25.03.12, 20:00
Zgodnie z zapowiedzią zwolenników jazdy na światłach w ciągu dnia i uruchomionej przez nich kampanii medialnej nakaz jazdy na światłach w dzień miał zredukować liczbę wypadków na polskich drogach o około 20%. Jak jednak było w rzeczywistości? Wystarczy wejść na stronę internetową policja.pl lub dadrl.pl i zapoznać się ze statystyką wypadków w Polsce w ostatnich latach. I tak w 2006 r., kiedy nie było nakazu włączania świateł w ciągu dnia, liczba wypadków w naszym kraju wyniosła 46876, natomiast w 2007 r., kiedy nakaz ten zaczął obowiązywać, liczba ta wzrosła o 5,6% i wyniosła 49536. Odnotowano wzrost liczby wypadków, rannych i zabitych pomimo wcześniejszego trendu malejącego. Trudno więc mówić o jakiejkolwiek poprawie bezpieczeństwa, a co dopiero o 20-procentowym spadku liczby wypadków. Wprawdzie liczba samochodów w roku 2007 r. wzrosła, jednak od kilkunastu lat liczba pojazdów nad Wisłą rośnie co roku w podobnym tempie, przy stałym spadku liczby wypadków. Co więcej, w kolejnych latach liczba wypadków zaczęła ponownie spadać, co jest tylko potwierdzeniem faktu, ze trend malejący został zakłócony wprowadzeniem nakazu włączania świateł w dzień, bo przecież inne czynniki mające wpływ na wypadkowość nagle nie zmieniły się o 180 stopni, więc nie mogły spowodować takiej gwałtownej zmiany w 2007 r. Można zaryzykować więc twierdzenie, że gdyby nie włączone światła, to liczba wypadków, rannych i zabitych byłaby teraz sporo niższa (dadrl.pl/images/wykres_dadrl.png).

Wszystko wskazuje więc na to, że pozytywny wpływ używania świateł w ciągu dnia jest mitem. Między innymi dlatego w Austrii na początku 2008 r. zniesiono taki sam nakaz po dwóch latach obowiązywania, a od tego czasu liczba zdarzeń drogowych w tym kraju wyraźnie zmalała. Austriacy zrozumieli, że z dróg nie korzystają jedynie samochody. Są tam również obiekty niewyposażone w światła, takie jak piesi, rowerzyści, czy inne obiekty. W sytuacji obowiązywania nakazu kierowcy przyzwyczaili się do tego, iż wszystko co znajduje się na drodze ma włączone światła i przestali w porę dostrzegać obiekty nieoświetlone. To właśnie piesi i rowerzyści byli grupą, która najbardziej ucierpiała na tym nakazie - liczba wypadków z ich udziałem istotnie wzrosła. Identycznie zresztą sytuacja wygląda w Polsce oraz każdym kraju, który w ostatnim czasie wprowadził podobny nakaz.

Ponadto zarówno w Austrii, jak i w Polsce odnotowano wzrost liczby wypadków z udziałem motocyklistów. W Polsce liczba ta wzrosła z roku na rok aż o 16,8%, a zabitych motocyklistów o 40% (!), mimo że nie zanotowano gwałtownego wzrostu liczby zarejestrowanych motocykli. Co więcej, fakt ten jest pomijany w oficjalnych publikacjach policji i rządu, w których kładzie się za to nacisk na spadek liczby wypadków w pewnych kategoriach o 0,5%, co ma świadczyć o skuteczności nakazu. A rzeczywistość wygląda tak, że w sytuacji, kiedy każdy pojazd ma włączone światła, motocykliści przestali, tak jak dawniej, wyróżniać się w ruchu ulicznym, a z racji swych mniejszych rozmiarów i prędkości, z jaką się poruszają, zostali narażeni na dodatkowe niebezpieczeństwo. Z tego powodu organizacje motocyklistów zablokowały wszelkie próby wprowadzenia takiego przepisu w krajach zachodnich, a rząd Japoński odmówił nawet stosowania w samochodach świateł do jazdy dziennej.

Wracając do Austrii. Użytkownicy dróg byli często oślepiani przez auta, które miały źle wyregulowane światła. Wystarczyło też, że auto podskoczyło na nierównościach albo kierowca zabrał 3 pasażerów na tylną kanapę i nie zmienił ustawienia świateł, przez co oślepiał nadjeżdżające z naprzeciwka samochody. Austriakom częściej zaczęły przepalać się żarówki. Pół biedy, gdy auto bez sprawnego jednego reflektora poruszało się w dzień, jednak gdy taki "cyklop" wyjechał na drogę w nocy, stwarzał poważne niebezpieczeństwo. Ludzie bowiem nie potrafili często sami wymienić żarówki, a wizytę w warsztacie odkładali w czasie. Wysyp "cyklopów" można doskonale zaobserwować również i w naszym kraju, gdzie nawet co dziesiąty samochód ma niesprawne oświetlenie, również z tyłu. A czy jazda w nocy z przepaloną jedną żarówką świateł mijania albo brak świateł pozycyjnych z tyłu ma pozytywny wpływ na bezpieczeństwo? Niewątpliwie nie.

Niebagatelną rolę w zniesieniu nakazu jazdy na światłach w ciągu dnia w Austrii odegrały względy ekologiczne. Wiadomym jest, że auto z włączonymi światłami mijania spala nawet do kilku procent więcej paliwa (jest to różna wartość w zależności od mocy silnika i warunków ruchu), przez co emituje do atmosfery więcej dwutlenku węgla i substancji toksycznych. W przypadku pojedynczego pojazdu różnica ta jest niemal niezauważalna, jednak przemnożona przez liczbę samochodów w całym kraju (w Polsce około 15 milionów), staje się pokaźna, zwłaszcza w sytuacji, gdy kraje europejskie zmuszane są do płacenia kar za emisję CO2.

I wreszcie najważniejsze - w Austrii przeprowadzono badania pod kierunkiem profesora Ernsta Pflegera polegające na analizie reakcji badanych kierowców na włączone światła mijania w rzeczywistym ruchu drogowym (badania dostępne na stronie dadrl.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=819). Pokazały one, że używanie świateł w dzień nie działa korzystnie na bezpieczeństwo, a wręcz przeciwnie - w niektórych sytuacjach może być szkodliwe (dłuższa reakcja oka na włączone światło, koncentracja uwagi na światłach nadjeżdżających samochodów). To był gwóźdź do trumny dla świateł w dzień w Austrii, która niezwłocznie wycofała się z tego pomysłu.

W Polsce zarejestrowanych jest ponad 14 mln pojazdów osobowych. Doliczając do tego samochody ciężarowe oraz ruch tranzytowy mamy poważne źródło zanieczyszczeń. Ekolodzy obliczają, iż od 17 kwietnia 2007 r. do atmosfery emitujemy rocznie więcej o ponad 500 tys. ton dwutlenku węgla niż przed wprowadzeniem nakazu oraz równie duże ilości trujących substancji. Zważywszy na brak pozytywnego wpływu używania świateł na bezpieczeństwo drogowe, jest to świadome i bezcelowe zatruwanie środowiska naturalnego. Dziwi zatem fakt, że na ten problem nikt tak naprawdę nie zwraca uwagi, za to media emocjonują się akcjami typu "Godzina dla Ziemi", których znaczenie dla środowiska jest marginalne.

Większe zużycie paliwa z tytułu włączonych świateł mijania ma również swoje konsekwencje ekonomiczne - z jednej strony zwiększa się wpływ z akcyzy do budżetu państwa oraz rosną zyski firm paliwowych i żarówkowych, a z drugiej strony chudnie portfel kierowców. Szacuje się, że w Polsce koszt samego paliwa zużytego z tego powodu wynosi aż 3 mln zł dziennie, a w roku wprowadzenia nakazu sprzedaż żarówek samochodowych wzrosła o 60%. Rocznie więc Polscy kierowcy tracą tylko na niepotrzebnie spalonym paliwie ponad miliard złotych!

Niekorzystne konsekwencje używania świateł w ciągu dnia można wprawdzie zniwelować stosując specjalne światła do jazdy dziennej, które pobierają zdecydowanie mniej energii i są bardziej trwałe, a dodatkowo nie powodują efektu olśnienia. Jednak z uwagi na ich koszt (kilkaset złotych) oraz czasochłonność, a czasem brak możliwości montażu w niektórych modelach samochodów (brak miejsca na zamontowanie, konieczność dziurawienia zderzaka), niewielu kierowców się na nie decyduje i w efekcie używa zwykłych świateł mijania, zaprojektowanych przecież do jazdy nocą. Co więcej, wielu kierowców samochodów wyposażonych w takie światła nie używa ich w obawie przed mandatem, ponieważ władze praktycznie wcale nie informują o możliwości legalnego ich używania.

Jak kwestia świateł wygląda w Europie? Nakaz taki obowiązuje wyłącznie w krajach postkomunistycznych oraz skandynawskich, z tym że Szwecja jako pierwsza wprowadziła go w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku po zmianie ruchu na prawostronny, jako kolejny środek zapobiegania wypadkom
Obserwuj wątek
    • Gość: PJX Re: Czy światła w dzień są nam potrzebne? IP: *.10.199.109.static.rdi.pl 25.03.12, 20:54
      Chciało Ci się przeklejać te pierdoły? Mi tam moje światła nie są potrzebne (i tak ich nie mogę wyłączyć, bo dba o to automat z homologacją na Polskę, by zawsze się świeciły jakieś światła po przekręceniu kluczyka - w pozycji 0 są to światła dzienne, w auto: w zależności od oświetlenia zewnętrznego: dzienne lub mijania, można też włączyć tylko postojowe, ale wyłączyć całkiem się nie da) - za to u innych pomagają w ocenie odległości (przydatne przy wyprzedzaniu). Oślepiają w dzień jedynie, jak są źle ustawione... Za to w nocy - zakazałbym zdecydowanie świateł, bo oślepiają :D
    • zetkaf Re: Czy światła w dzień są nam potrzebne? 25.03.12, 22:53
      > latach. I tak w 2006 r., kiedy nie było nakazu włączania świateł w ciągu dnia, liczba
      > wypadków w naszym kraju wyniosła 46876, natomiast w 2007 r., kiedy nakaz ten zaczął
      > obowiązywać, liczba ta wzrosła o 5,6% i wyniosła 49536.
      Wypadki na drogach to nie tylko wypadkowa włączonych świateł, ale także chęci policji do interwencji, stanu technicznego dróg, pojazdów i tysięcy innych czynników. Dlatego takie statystyki "porównawcze" są mało wiarygodne.
      Mi światła uratowały życie co najmniej raz. Lato, piękna pogoda, i w ogóle "idealne warunki". Zwłaszcza gdy jedziesz przez las, na przemian masz plamy jasne i ciemne. Nie daj Boże wjeżdżasz z jasnego, silnie nasłonecznionego terenu prosto w "ciemną dziurę" czyli obszar zacieniony przez gęste drzewa. Wtedy TYLKO TE ŚWIATŁA WIDZISZ, czasem nie widać nawet zakrętu w strefie cienia - to był właśnie taki przypadek - zobaczyłem światła jadącego z naprzeciwka. Co do zwiększonej wypadkowości wśród pieszych - ciekawe czy nie większy wpływ ma coraz większe lekceważenie łamania przepisów wobec pieszych (np. nie przepuszczanie pieszych na przejściu) ze strony policji? Nie leczone, objawy choroby się nasilają... Co do cyklopów i pojazdów jeżdżących bez świateł po nocy - no cóż, bardziej idiotycznego argumentu nie słyszałem. Jazda niesprawnym pojazdem to nie wina jazdy na światłach, to wina BEZMÓZGICH IDIOTÓW JEŻDŻĄCYCH NIESPRAWNYMI POJAZDAMI. Nawet włączając światła tylko w nocy, prędzej czy później żarówki się przepalą, a taki idiota i tak będzie jeździł po nocy autem i tak. Różnica dotyczy tylko pojazdów rok od fabrycznego zakupu (bo wtedy jeszcze z pewnością mają nowe żarówki), później już w każdym aucie zdążą się przepalić żarówki. Jaki jest procent 1-rocznych aut w Polsce? 10%? Dodajmy, że policja (O ILE BY REAGOWAŁA), może wyłapać (i unieruchomić nawet) takie cyklopa za dnia, bo widzi, że któreś światło nie działa, a z daleka widzi samochód. W przypadku gdy świateł używamy tylko w nocy, pojazd taki jest do wyłapania dopiero, gdy stwarza już ogromne zagrożenie. O ile w nocy policja w ogóle zauważa, że zbliża się taki bezoki potwór.
      Co do zużycia paliwa... żarówka ma ledwie kilka dziesiąt wat, 50 Watt w samochodzie to już reflektor. Zakładając nawet zaledwie 20% wydajność alternatora, daje ci to zapotrzebowanie na energię na poziomie max 500W. No dobrze, przemnóżmy skrajnie absurdalną sytuację, że masz zainstalowane 4 takie żarówki - to razem daje 1kW mocy przy wyjątkowo niekorzystnych (i nierealnych) dla żarówek założeniach. Moje auto ma silnik 60kW, który jest wręcz miniaturowym na tle innych. To daje... 1,5% maksymalnie. Nie mówię o mnóstwie osób jeżdżących po mieście dżipami, itp., to bardziej wpływa na emisję CO2.
      Obydwa ostatnie wywody (zużywanie żarówek i zużywanie paliwa) to przy założeniu KLASYCZNYCH żarówek, coraz więcej aut jeździ jednak na oddzielnych lampach albo wręcz LED-ach "dziennych" - więc wartości należy zredukować, a i prawdopodobieństwo przepalenia żarówki spada do zera.

      > I wreszcie najważniejsze - w Austrii przeprowadzono badania pod kierunkiem profesora
      > Ernsta Pflegera
      poszukaj dobrze to się przekonasz, że takich badań przeprowadzano setki - i zależnie od prowadzącego, wykazywały przeciwne wyniki.

      > sytuacjach może być szkodliwe (dłuższa reakcja oka na włączone światło
      CO??? Jakieś wytłumaczenia natury fizjologicznej? Aha, jak słońce świeci, to też wolniej reagujemy?

      > koncentracja uwagi na światłach nadjeżdżających samochodów).
      Sorry, ale W NIEKTÓRYCH WARUNKACH samochód widać wcześniej dzięki światłom. W innych, wcześniej zauważana jest bryła pojazdu, i ta odległość nie zmniejsza się z powodu świateł. Jeśli kierowca jadący z naprzeciwka nie widzi z normalnej odległości bryły pojazdu przy korzystnych warunkach oświetleniowych, i zauważa jedynie obiekty jasno świecące w postaci świateł samochodu, to pora iść do okulisty. Bo piesi nie świecą.

      > Doliczając do tego samochody ciężarowe oraz ruch tranzytowy
      Bo 1kW to tak zwiększa spalanie tira... wiesz, może nakażmy sprawdzanie każdemu kierowcy codziennie, czy nie wozi zbędnych rzeczy? Przewożenie 2-3 kilo zbędnego ładunku ma podobny (lub większy według niektórych szacunków) wpływ na spalanie, co jazda na włączonych światłach żarowych. Przy LEDowych, wynik jest oczywisty...

      > . Ekolodzy obliczają, iż od 17 kwietnia 2007 r. do atmosfery emitujemy rocznie
      > więcej o ponad 500 tys. ton dwutlenku węgla niż przed wprowadzeniem nakazu oraz
      > równie duże ilości trujących substancji.
      W tym ile z powodu zwiększonej ilości pojazdów? Może, skoro już podajesz dane z 2006 i 2007 roku, PODAJ O ILE ZWIĘKSZYŁA SIĘ ILOŚĆ ZAREJESTROWANYCH POJAZDÓW?

      Zalety włączania świateł za dnia? Mniej idiotów, którzy przy ulewnym deszczu tłumaczą się, że to jeszcze jest opad atmosferyczny nie wymagający włączenia świateł, nie pamiętających o konieczności jazdy na światłach w okresie zimowym czy uważających, że to jeszcze nie mrok - mimo iż słońce dawno temu zaszło za horyzontem. Teraz już się nie tłumaczą, że za jasno, za mało pada, a w ogóle co to za różnica grudzień czy lipiec...
    • gonzales.wroclaw Liczba wypadków 26.03.12, 00:07
      Hm, od 2006 roku liczba pojazdów wzrosła niemalże o połowę.

      2006: 16457566; 2007: 17818047; 2008: 21336913; 2009: 22024697; 2010: 23037149.

      W tym samym czasie liczba wypadków wyraźnie spadła:

      2006: 46876; 2007: 49536; 2008: 49054; 2009: 44196; 2010: 38832.

      Dzięki Bogu, spadła również liczba zabitych:

      2006: 5243; 2007: 5583; 2008: 5437; 2009: 4572; 2010: 3907.

      Summa summarum spadła również liczba rannych:

      2006: 59123; 2007: 63224; 2008: 62097; 2009: 56046; 2010: 48952.

      Źródło: Główny Urząd Statystyczny, Bank Danych Lokalnych, Zakładka "Transport i Łączność".
      • faux.pas Re: Liczba wypadków 26.03.12, 01:13
        Każda dyskusja na temat przypomina tę o wyższości jednych świąt nad drugimi. Tymczasem istnieje kompromis w postaci świateł do jazdy dziennej. Zresztą na linkowanej przez autora wątku stronie jest dość obszerny materiał na ich temat. Koszt zakupu to równowartośc 4 do 6 markowych żarówek H7, a montaż można przeprowadzić we własnym zakresie. Pobierają znacznie mniej prądu od świateł mijania i są praktycznie bezobsługowe. Wilk syty i jeszcze zostaje spory kawałek owcy... :)
        • gonzales.wroclaw Re: Liczba wypadków 26.03.12, 01:35
          faux.pas napisał:

          > Każda dyskusja na temat przypomina tę o wyższości jednych świąt nad drugimi. Ty
          > mczasem istnieje kompromis w postaci świateł do jazdy dziennej. Zresztą na link
          > owanej przez autora wątku stronie jest dość obszerny materiał na ich temat. Kos
          > zt zakupu to równowartośc 4 do 6 markowych żarówek H7, a montaż można przeprowa
          > dzić we własnym zakresie. Pobierają znacznie mniej prądu od świateł mijania i s
          > ą praktycznie bezobsługowe. Wilk syty i jeszcze zostaje spory kawałek owcy... :
          > )

          W sumie to się nie mieszam do dyskusji, bo tutaj każda strona okopała się mocno. Nie lubię natomiast ściemniania, zwłaszcza gdy pod ręką są dane ukazują dobitnie zjawisko.

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka