Dodaj do ulubionych

z_wijanie komunikacji tramwajowej

IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 10.01.05, 22:11
Z dużym zdziwieniem przeczytałem parę dni temu artykuł w gazecie wyborczej na
temat prawdopodobnych przyszłych cięć w komunikacji tramwajowej. Z jednej
strony mamy trzeci budżet w kraju, z drugiej zaś strony z_wijamy zamiast
roz_wijać komunikację szynową. Aż strach pomyśleć, co będzie przy przyciętnym
lub słabym budżecie. Dlaczego akurat oszczędności szuka się w tramwajach,
podczas gdy droższych w eskploatacji linii autobusowych przybywa? A autobusy
też często jeżdżą puste (np. o pewnych porach dnia119 na początkowym odcinku
trasy na Grabiszynku nie ma w ogóle pasażerów).

Co do rozrzedzania rozkładu też mam wątpliwości. Bo dobra częstotliwość
decyduje o atrakcyjności komunikacji zbiorowej. Patrząc na rozkłady jazdy
tramwajów w Krakowie i Poznaniu (dla większości linii odjazdy co 10 minut
przez większą część dnia), stwierdziłem, że nasze wrocławskie 12- 15 minut to
nic wyróżniającego się.

Zamiast likwidować część numerów na Biskupinie, może warto zastanowić się
nad szybkim dociągnięciem torów do gęsto zaludnionych Bartoszowic. Dlaczego
szyn nie położono na ul. Na Ostatnim Groszu i Bystrzyckiej? Na przeszkodzie
nie stoją żadne wiadukty, mosty, itp. Wówczas po wpięciu Gaju i południa
Gądowa w sieć tramwajową można by w ogóle zrezygnować z linii E (która na 90%
długości jedzie trasą trawaju), a 145 i 146 zastąpić linią tramwajową.

Za dotacje unijne mają powstać 2 jezdnie na ul. Krzywoustego. Dlaczego
przedsięwzięcie nie obejmuje dociągnięcia tramwaju na Psie Pole?

Obecnie w wysoko rozwiniętych krajach tramwaje pojawiają się nawet w
miastach, gdzie ich nigdy wcześniej nie było. Przykładem może być Dolina
Krzemowa, czyli aglomeracja San Jose - tam co roku powstają nowe tory.
Tramwaje po kilkudzięsięciu latach wracają także do Sydney.

Wrocław ma jak na razie ciągle całkiem nieźle rozbudowaną sieć (choć niestety
od lat powojennych praktycznie nie rozwija się ona wraz z przestrzenną
ekspansją miasta, problemem jest też niewymienianie taboru). Po kilku
inwestycjach (Gaj, Nowy Dwór, Gądów, Kozanów, Psie Pole) może ona obsługiwać
praktycznie wszystkie główne potoki komunikacyjne. Szkoda by było to
zmarnować! Bo ewentaulna odbudowa będzie o wiele trudniejsza i bardziej
kosztowna niż utrzymanie stanu obecnego.
Obserwuj wątek

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka