emjotzg
28.11.11, 01:16
Witam!
Jestem mieszkańcem Zielonej Góry od urodzenia, w pełni się z naszym pięknym miastem utożsamiam i leży mi na sercu zdrowy, zrównoważony rozwój Grodu Bachusa. Niedawno w GL (ale nie tylko) pojawił się artykuł o planowanej w przyszłym roku budowie 1 etapu Trasy Aglomeracyjnej. Chodzi o odcinek między rondem Dworcowa-Batorego a Al. Zjednoczenia. Określono go w artykule jako bezkonfliktowy i nie budzący większych protestów. Moim skromnym zdaniem jest jednak zupełnie inaczej. O moich obawach napiszę za chwilę.
Celem inicjowanej właśnie dyskusji jest swoista "burza mózgów". Chciałbym przedstawić swój punkt widzenia, mam nadzieję, że Wy przedstawicie swój po zapoznaniu się z "moimi" propozycjami. Nie wyobrażam sobie, aby po powstaniu 1 etapu inwestycji złapano się za głowę i zmieniano koncepcję przebiegu trasy, w oparciu o nowe problemy.
Osobom nie dysponującym przestrzenną wyobraźnią zalecam wizytę na stronie maps.google.pl, na której to w sposób szybki i łatwy można zobaczyć interesujący mnie (mam nadzieję, że NAS) obszar. Dla osób nie mających czasu, chęci, umiejętności, bądź możliwości przygotowałem kilka zrzutów ekranu z tejże strony.
Na początku napiszę czym miała być Trasa Aglomeracyjna. Trasa Aglomeracyjna dojrzewała w głowach planistów już przed kilkudziesięcioma laty, miała za cel przebicie się przez miasto w linii zachód-wschód, mniej więcej idąc śladem torów kolejowych co usprawniłoby komunikację w tych kierunkach. W kierunku zachodnim (od ronda Batorego-Dworcowa) planowo miała przebiegać do przebicia przez Al. Zjednoczenia nieopodal wieżowców przy ul. Objazdowej, następnie kierować się tropem ul. Foluszowej, przebiec nieopodal ZPB KACZMAREK, by dotrzeć do Trasy Północnej. W części wschodniej (mniej więcej od dworca PKP) Trasa miała biec wzdłuż torów kolejowych, by zakończyć swój bieg nieopodal Os. Pomorskiego. Dodam, że miała to być trasa dwujezdniowa, po dwa pasy w każdą stronę. Część środkowa (między rondem Batorego-Dworcowa a dworcem PKP) w wyniku zabudowania terenu jest obecnie praktycznie niemożliwa do zrealizowania.
Skupię się na zachodnim odcinku interesującej mnie drogi, gdyż jest w tym momencie stosunkowo najłatwiejszy do zrealizowania. Urząd Miasta ogłosił plany jakoby rozsądniejszym rozwiązaniem, niż to proponowane wiele lat temu jest "puszczenie" Trasy niejako w głąb miasta tj. ulicą Działkową, następnie (tu są dwa warianty) 1. ul. Zacisze do Lidla i Al. Wojska Polskiego do rogatek miasta, 2. ul. Prostą do ronda i Al. Wojska Polskiego do rogatek miasta. Miało by to wyglądać mniej więcej jak na załączonym niżej zrzucie:
images46.fotosik.pl/1194/4a8cb046acab42c8.jpg
W moim odczuciu plan UM jest pójściem po najmniejszej linii oporu. Co zyskujemy? Jeszcze większy ruch, z czasem pewnie też permanentne korki w godzinach szczytu w rozszerzającym się śródmieściu; drogę, która nie jest perspektywiczna bo nie łączy nowych nieskomunikowanych do tej pory terenów; wycinkę starej alei drzew jeśli możnowładcy wybiorą wariant CZERWONY; obejście ronda PCK.
Mam głębokie przekonanie, że planiści sprzed kilkudziesięciu lat mieli większą wyobraźnię niż teraźniejsi. Proszę spojrzeć na ich propozycję na mojej skleconej szybko grafice:
images35.fotosik.pl/1050/401409766181d0f4.jpg
W legendzie (mam nadzieję, że do przeczytania) widoczny jest podział na etapy inwestycji.
Co zyskujemy realizując tę koncepcję? Wyprowadzenie ruchu ze śródmieścia na obrzeża; perspektywiczną drogę, która komunikuje os. Zacisze, os. Leśne, os. Leśny Dwór; trasę będącą alternatywą dla al. Wojska Polskiego, al. Zjednoczenia jadąc od Trasy Północnej; trasę, która uruchamia "zapomniane" tereny wzdłuż ul. Foluszowej; realizując Etap 3 obejście ronda PCK w sposób mniej inwazyjny w moim odczuciu; realizując etap 4 (z wiaduktem nad torami kolejowymi do ul. Zimnej) alternatywę dla al. Zjednoczenia w komunikacji północ-południe.
Etap 5 jest ewentualnym połączeniem Trasy Aglomeracyjnej, ul. Lisiej z al. Zjednoczenia i ul. Działkową.
Jak już robić to robić porządnie i na wiele lat w przyszłość.
A Wy jak widzicie Trasę Aglomeracyjną?