Dodaj do ulubionych

ChatGPT nie ma habilitacji

17.01.23, 20:48
Wlasciwie wszystko juz umie, ale niestety sie nie kwalifikuje. Chyba zeby sie zainstalowal na polskim serwerze.

wyborcza.pl/7,75399,29368705,sztuczna-inteligencja-wyrecza-studentow-uczelnie-od-usa-po.html

W grudniu wykładowca filozofii na Uniwersytecie Północnego Michigan Antony Aumann skorzystał właśnie z takiej formy zaliczenia swoich zajęć o religiach świata. Jego uwagę przykuł esej o zakazach burek. Był wręcz "najlepszy w grupie", jak ocenia w rozmowie z "New York Timesem" Aumann: miał czytelny, logiczny układ akapitów, przytaczał precyzyjne argumenty i przykłady.

Gdy Aumann zaczął wypytywać o to studenta, ten przyznał się, że esej napisał mu ChatGPT.

...

– To punkt zwrotny dla edukacji, w którym uniwersytety muszą wprowadzić duże zmiany. Powinny szybko się zaadaptować, aby studenci byli sprawiedliwie oceniani, aby mieli równe szanse i umiejętności potrzebne poza uczelnią

Stąd inne pomysły. W Stanach coraz więcej wykładowców w ogóle rezygnuje z esejów na rzecz egzaminów ustnych, prac pisanych odręcznie w klasie lub zadań w grupach.


Ano, mamy problem, a chowamy glowy w piasek. Nie mowie nawet o polskiej nauce i jej obsesji tworzenia neofeudalnych porzadkow. Żenua jak była tak jest.

Ale w swiecie zacofanym, bez jednego belwedera, sprawy sie robia poważne. Troche artykul źle przedstawia kontekst, bo milczaco zaklada ze w USA sa studenci i wykladowcy o polskiej mentalnosci (przeciez to oczywiste, bo tylko to jest normalne !!, Yeeees), tymczasem amerykanscy studenci podchodza tu inaczej. Nie po to sa na studiach aby sie obijac i dostac papierek za friko. Tym niemniej problem tradycyjnej organizacji szkoly, tak od strony nauczania jak i egzekwowania jest.

Bo w sumie, kiedys dosc rygorystycznie egzekwowano tabliczke mnozenia, albo kaligrafie - ale teraz jak widze nikt na to nie zwraca uwagi. Wiec moze i z innymi umiejetnosciami, niby ludzkimi, tak sie stanie?

Co waszym zdaniem pojdzie na pierwszy ogien?
Obserwuj wątek
    • dobrycy Re: ChatGPT nie ma habilitacji 17.01.23, 22:23
      sendivigius napisał:


      >
      > – To punkt zwrotny dla edukacji, w którym uniwersytety muszą wprowadzić duże zm
      > iany. Powinny szybko się zaadaptować, aby studenci byli sprawiedliwie oceniani,
      > aby mieli równe szanse i umiejętności potrzebne poza uczelnią
      >
      > Stąd inne pomysły. W Stanach coraz więcej wykładowców w ogóle rezygnuje z esejó
      > w na rzecz egzaminów ustnych, prac pisanych odręcznie w klasie lub zadań w grup
      > ach.[/i]
      >
      > Ano, mamy problem, a chowamy glowy w piasek. Nie mowie nawet o polskiej nauce i
      > jej obsesji tworzenia neofeudalnych porzadkow. Żenua jak była tak jest.
      >
      > Ale w swiecie zacofanym, bez jednego belwedera, sprawy sie robia poważne. Troch
      > e artykul źle przedstawia kontekst, bo milczaco zaklada ze w USA sa studenci i
      > wykladowcy o polskiej mentalnosci (przeciez to oczywiste, bo tylko to jest norm
      > alne !!, Yeeees), tymczasem amerykanscy studenci podchodza tu inaczej. Nie po t
      > o sa na studiach aby sie obijac i dostac papierek za friko. Tym niemniej proble
      > m tradycyjnej organizacji szkoly, tak od strony nauczania jak i egzekwowania je
      > st.
      Wiadomo, że w USA to wszyscy są uczciwi, nikt nie kradnie a studenci nie ściągają, nie to
      co w PL. A poważnie to:
      - ChatGPT jest "wygadane", operuje na poziomie składania zdań. Jak mu każesz napisać
      formatkę w Angularze, to napisze, bo ogarnia operacje na tekstach. Jak mu każesz
      napisać program na mikrokontroler, albo nawet każesz zrobić bibliotekę do obsługi myszki
      i menu w turbopascalu to nie napisze, bo raz że nie ma źródeł, a dwa trzeba rozumieć abstrakcyjny
      model mikrokontrolera czy dosowego komputera i jego ograniczenia. Czyli ostatni będą pierwszymi,
      zamiast angularów i reaktów powinniśmy uczyć studentów turbopascala i procesora, może
      nie 8051 (bo tu sie jakieś źródła znajdą) ale na przykład jakiś starych motorol hc05 albo hc11.
      - u humanistów jest gorzej, ale nie tragicznie. Nie sądze że ChatGPT kiedykolwiek będzie analizował
      tak dobrze jak ludzie encykliki JP2. Ale, myśle że z tym sobie poradzi. Dlatego studentom
      trzeba będzie zlecać analizowanie specjalistów mniejszego kalibru, dzieła profesora Wolniewicza,
      czy dr hab ks Oko. Wątpie aby ze względów ideologoczinych ktoś nawet próbował nakarmić
      sztuczną inetligencję, takimi treściami. Ogólnie, trzeba zadawać problemy mało znane, które
      mają dużo odgałęźień w dół, i nie popularne w świecie angielskim. Hermetyczność polskiej
      humanistyki, jest bastionem którego siły chatgpt nie zwyciężą. Trzeba zawrócić z drogi punktozy,
      gdyż jak się okazuje to właśnie nasi uczeni przewidzieli co nastąpi, i działali tak jak należy. Niestety
      ministerstwo chcąć reformować, tak aby się przypodobać zgniłemu zachodowi, przybliżyło nas
      do katastrofy.
      - jak sie studenta pytam czy egzaminuje, to patrze co on robi. Nawet w trybie zdalnym, nie ktoś
      kto czegoś nie umie nie zrobi tego tak szybko jak ktoś kto coś umie. To że ktoś ma słownik polsko-japoński, to nie
      znaczy że umie mówić czy nawet pisać po japońsku. Nawet używanie szybkie tego gpt będzie problem.
      - na razie to jest za darmo, ale to tylko na przynęte. Jak się to przyjmie, to trzeba będzie płacić
      i polskich studentów nie będzie stać.




      >
      > Bo w sumie, kiedys dosc rygorystycznie egzekwowano tabliczke mnozenia, albo kal
      > igrafie - ale teraz jak widze nikt na to nie zwraca uwagi. Wiec moze i z innym
      > i umiejetnosciami, niby ludzkimi, tak sie stanie?
      >
      > Co waszym zdaniem pojdzie na pierwszy ogien?

      Angielscy humaniści, jest bardzo dużo materiału i duży rynek. Myślę, że polscy naukowcy
      analizujący twórczość Ewy Szelburg-Zarembiny mogą spać spokojnie.


      • sendivigius Re: ChatGPT nie ma habilitacji 18.01.23, 16:56
        dobrycy napisał:

        Nie sądze że ChatGPT kiedykolwi
        > ek będzie analizował
        > tak dobrze jak ludzie encykliki JP2.

        Hm..... A ja mysle ze przeceniasz ludzi, w sensie sily umyslowej, w tym takze JP2 ze napisal cos wiekopomnego. Ludzie to troche zlozone, ale jednak maszyny biochemiczne sterowane zwykla termodynamika. Prosta molekula C2H5OH juz duzo w nich zmienia. Wiec teraz jeden system polaczy sie z innym i powstanie biomaszyna. A wtedy...encyklika bedzie dla kogo? No wlasnie!

        Ja wciaz pamietam nauczycielskie gadanie - zostaw ten kalkulator a naucz sie porzadnie tabliczki mnozenia. Nauczylem sie - ale po co mi to bylo do dzis nie wiem.
        • dobrycy Re: ChatGPT nie ma habilitacji 18.01.23, 18:05
          sendivigius napisał:

          > dobrycy napisał:
          >
          > Nie sądze że ChatGPT kiedykolwi
          > > ek będzie analizował
          > > tak dobrze jak ludzie encykliki JP2.
          >
          > Hm..... A ja mysle ze przeceniasz ludzi, w sensie sily umyslowej, w tym takze J
          > P2 ze napisal cos wiekopomnego. Ludzie to troche zlozone, ale jednak maszyny bi
          > ochemiczne sterowane zwykla termodynamika. Prosta molekula C2H5OH juz duzo w ni
          > ch zmienia. Wiec teraz jeden system polaczy sie z innym i powstanie biomaszyna.
          > A wtedy...encyklika bedzie dla kogo? No wlasnie!

          Ja tylko wiem, że naturalna głupota zawsze wygra ze sztuczną inteligencją!

          >
          > Ja wciaz pamietam nauczycielskie gadanie - zostaw ten kalkulator a naucz sie po
          > rzadnie tabliczki mnozenia. Nauczylem sie - ale po co mi to bylo do dzis nie wi
          > em.

          Po to aby pytać młodych ile to jest 7x9 czy 8*7, i pomstować.
          Kiedyś dużo czasu poświęcano na bezbłedne liczenie różnych słupków, mnożenia pisemnego itp,
          ciekawe czy dalej tak jest.
          Przecież, można argumentować, że nawet nie trzeba się uczyć pisać, bo można kliknąć
          w mikrofonik i mówić do komórki, sama to na tekst zamieni.
      • pan.toranaga Re: ChatGPT nie ma habilitacji 23.01.23, 17:20
        >Hermetyczność polskiej humanistyki, jest bastionem którego siły chatgpt nie zwyciężą. Trzeba zawrócić z drogi punktozy, gdyż jak się okazuje to właśnie nasi uczeni przewidzieli co nastąpi, i działali tak jak należy.

        Tyle było na tym forum bicia piany, tyle marudzenia, że w langłydżach, że na zachodzie, że nie o Ewie Szelburg - Zarębinie tylko o Frances Hodgson Burnet, a kto w końcu miał rację?
    • trzy.14 Re: ChatGPT nie ma habilitacji 17.01.23, 23:47
      Sendi,
      ChatGPT wprowadza na wyższy poziom problem, przed którym edukacja stoi od jakichś 20 lat, a problemem tym jest niewyobrażalnie szybki rozwój sieci teleinformatycznych oraz niewiarygodne poszerzenie dostępu do wiedzy. Ta rewolucja dokonała się w czasie krótszym niż wymiana pokoleniowa. Starszy nauczyciel, taki w moim wieku, może coś tam liznął z e-maila, Googla czy fejsbuka, ale apki na swój wypasiony smartfon nie zainstaluje. Nie ma więc elementarnych umiejętności społecznych 15-latka. Nauczyciel spotkał się już z portalami typu ściąga.pl, zapewne ma jakieś pojęcie o skali rynku korepetycji, ale nie ma pojęcia, jak często ocenia cudze prace jako prace swoich uczniów. Świat się od tego nie wali. Ale ponieważ świat wyprzedził szkołę w tempie rozwoju, szkoła powinna zacząć odczuwać dysonans w technikach nauczania. Mam nadzieję, że odczuwa.

      Masz bowiem taki problem. Możesz zamknąć oczy na świat i tępić wśród uczniów jakiekolwiek próby korzystania z usług typu WolframAlpha, możesz jednak włączyć je do zestawu narzędzi dydaktycznych. Możesz albo i nie możesz, bo jeszcze trzeba wymyślić, jak. Przewidzieć konsekwencje. Ale cokolwiek tu się zrobi, zanim otrzymamy odpowiedź i wdrożymy Narodowy Program Zmiany Paradygmatu Nauczania Matematyki, zaraz pojawi się jakiś naprawdę na wieczność darmowy ChatGPT, który te wszystkie zmiany wyzeruje. A do tego stoisz przed najtrudniejszym wyzwaniem: przekształceniem (=nowym wykształceniem) nauczycieli. Tego nie przeskoczysz, zwłaszcza jeśli płacisz im 99% płacy minimalnej. I tu jest prawdziwy ból. Pythona należało nauczać w trybie powszechnym 10 lat temu. Spokojnie oddałbym za to 1 godz. matematyki w tygodniu (jeśli religii ruszyć nie było można). To było 10 lat temu. A co dzisiaj - nie wiem. Ani 10 lat temu, ani dzisiaj nie ma jednak nauczycieli do tego Pythona, chyba że stworzy się Kurs Narodowy Internetowy Online, a do pilnowania dziatwy oddeleguje się woźne.

      Do tej pory można było na zmiany wokół szkoły zamykać oczy. Poziom, na który wprowadza świat ChatGPT to chyba już ten poziom, którego zignorować się nie da. Choć chyba nie doceniam polskiej szkoły.

      I teraz pytanie o dydaktykę akademicką. Naprawdę wciąż musimy uczyć całkowania przez części iloczynów funkcji trygonometrycznych przez wykładnicze, skoro WolframAlpha zrobi to bezbłędnie i natychmiast? Czy można sobie wyobrazić dydaktykę, która zakłada znajomość narzędzi informatycznych, a nacisk kładzie na ich świadome wykorzystywanie? Np. kurs statystyki matematycznej dla społ-humów czy inżynierów jako kurs praktycznego wykorzystania języka R lub odpowiedniej biblioteki Pythona? Może być nawet 2 semestry. Tylko gdzie jest kadra do takiego kursu? Gdyby student, który rozpoczyna naukę, miał opanowany język Python, to na analizie matematycznej lub fizyce zamiast zadań z bloczkami i równiami pochyłymi mógłby rozwiązywać bardziej realistyczny problem rzutu w obecności oporu powietrza, a kąty przestałyby mieć wartość 30, 45 i 60 stopni. Może to są naiwne przykłady, o jest tylko moja intuicja: zamiast walczyć z postępem, powinniśmy możliwie od jak najmłodszych lat włączać te nowe możliwości do procesu dydaktycznego, zakładać, że stanowią one naturalne środowisko człowieka.
      • sendivigius Re: ChatGPT nie ma habilitacji 18.01.23, 16:49
        trzy.14 napisał:

        > ChatGPT wprowadza na wyższy poziom problem, przed którym edukacja stoi od jakic
        > hś 20 lat, a problemem tym jest niewyobrażalnie szybki rozwój sieci teleinforma
        > tycznych oraz niewiarygodne poszerzenie dostępu do wiedzy. Ta rewolucja dokonał
        > a się w czasie krótszym niż wymiana pokoleniowa.

        Własnie, i jak pisze, chowamy glowy w piasek. Szkola moze po prostu stac sie "irrelevant". Ja ze swojego zycia widze jak dostep do porzadnej biblioteki stal sie "irrelevant" bo najbardziej zapyzialy koledż ma wszystko na sieci.

        Co sie stanie? Mnie przypomina sie jak kiedys Kasparow komentujac film Terminator w kontekscie programow szachowych powiedzial - zauwazcie, czlowiek przeciw maszynie przegrywa, ale czlowiek wspolpracujacy z maszyna wygrywa z sama tylko maszyna.

        Oczywiscie zgadzam sie ze duza czesc edukacji nalezy przereformowac tak aby uczyla uzywania narzedzi informatycznych. Ale tu zawsze mam watpliwosci jak to powinno byc. Bo niejednokrotnie widzialem wiele obliczen studentow tak bardzo bez sensu ze naruszaly podstawowe zasady a oni nawet sobie z tego nie zdawali sprawy bo ich nie rozumieli. Z drugiej strony doba ma 24h. Kto wie czy nie nalezy wrocic w duzej mierze do nauczania indywidualnego w malych grupach, jak u rzemieslnikow w sredniowieczu. Ale to tez oznacza bardzo wczesny wybor drogi zawodowej a to znowu jest innym niebezpieczenstwem.

        Tym niemniej widze szybki zmierzch tradycyjnej szkoly w tym uniwersytetu, ktore dotychczas polegaly na tym ze nauczyciel gadal i pisal, potem kazal to wykuć, a potem byl jakis egzamin. Po czym nadawano stopnie, dyplomy i tytuly. Kto sie pierwszy ogarnie aby to zasadzniczo zmienic ten wygra.

        Obawiam sie tylko ze Polska i Polacy sa zadowoleni ze stabilizacji na srednim poziomie.
        • dobrycy Re: ChatGPT nie ma habilitacji 18.01.23, 18:10
          sendivigius napisał:


          > Własnie, i jak pisze, chowamy glowy w piasek. Szkola moze po prostu stac sie "i
          > rrelevant". Ja ze swojego zycia widze jak dostep do porzadnej biblioteki stal s
          > ie "irrelevant" bo najbardziej zapyzialy koledż ma wszystko na sieci.
          >
          W czasie pandemi widać było że nie. Szkoła jako przechowalnia dzieci jest bardzo potrzebna.
          Nauczyciele za to są w niej siłą rozpędu, ale pewnie za jakiś czas oddeleguje sie do pilnowania
          woźne.

          > Co sie stanie? Mnie przypomina sie jak kiedys Kasparow komentujac film Terminat
          > or w kontekscie programow szachowych powiedzial - zauwazcie, czlowiek przeciw m
          > aszynie przegrywa, ale czlowiek wspolpracujacy z maszyna wygrywa z sama tylko m
          > aszyna.
          >

          Tylko jedna uwaga - nie każdy człowiek. Z terminatorem nie walczył Janusz z pod siódemki
          z sześciopakiem harnasia.


          > Oczywiscie zgadzam sie ze duza czesc edukacji nalezy przereformowac tak aby ucz
          > yla uzywania narzedzi informatycznych. Ale tu zawsze mam watpliwosci jak to pow
          > inno byc. Bo niejednokrotnie widzialem wiele obliczen studentow tak bardzo bez
          > sensu ze naruszaly podstawowe zasady a oni nawet sobie z tego nie zdawali spraw
          > y bo ich nie rozumieli. Z drugiej strony doba ma 24h. Kto wie czy nie nalezy wr
          > ocic w duzej mierze do nauczania indywidualnego w malych grupach, jak u rzemies
          > lnikow w sredniowieczu. Ale to tez oznacza bardzo wczesny wybor drogi zawodowej
          > a to znowu jest innym niebezpieczenstwem.
          >

          Należy uczyć chętnych a nie wszystkich, tego co jest potrzebne a nie wszystkiego.
          I tłumaczyć mechanizmy, a nie działać w trybie szkoły koranicznej. Swoją drogą
          ciekawe jak wygląda szkoła w arabii saudyjskiej.


          > Tym niemniej widze szybki zmierzch tradycyjnej szkoly w tym uniwersytetu, ktore
          > dotychczas polegaly na tym ze nauczyciel gadal i pisal, potem kazal to wykuć,
          > a potem byl jakis egzamin. Po czym nadawano stopnie, dyplomy i tytuly. Kto sie
          > pierwszy ogarnie aby to zasadzniczo zmienic ten wygra.

          Raczej nie tyle wygra, co po prostu przetrwa.


          >
          > Obawiam sie tylko ze Polska i Polacy sa zadowoleni ze stabilizacji na srednim p
          > oziomie.

          Zwłaszcza, ze grozi destabilizacja na niższy.
      • dobrycy Re: ChatGPT nie ma habilitacji 18.01.23, 17:59
        trzy.14 napisał:

        > Sendi,

        Co prawda ja nie Sendi, ale troche skomentuje

        > ChatGPT wprowadza na wyższy poziom problem, przed którym edukacja stoi od jakic
        > hś 20 lat, a problemem tym jest niewyobrażalnie szybki rozwój sieci teleinforma
        > tycznych oraz niewiarygodne poszerzenie dostępu do wiedzy. Ta rewolucja dokonał
        > a się w czasie krótszym niż wymiana pokoleniowa. Starszy nauczyciel, taki w moi
        > m wieku, może coś tam liznął z e-maila, Googla czy fejsbuka, ale apki na swój w
        > ypasiony smartfon nie zainstaluje. Nie ma więc elementarnych umiejętności społe
        > cznych 15-latka.
        Musi mieć, bo chociażby w szkołach jest dziennik elektroniczny, chociaż na studiach, to
        wciąż sie oceny sobie wpisuje według uznania na kawałku serwetki, nikt tego nie sprawdza, byle
        do usosa na koniec wpisać zaliczenie. Swoją drogą wydaje mi sie że usos nie ma wersji na komórki?


        Nauczyciel spotkał się już z portalami typu ściąga.pl, zapewne
        > ma jakieś pojęcie o skali rynku korepetycji, ale nie ma pojęcia, jak często oc
        > enia cudze prace jako prace swoich uczniów. Świat się od tego nie wali. Ale pon
        > ieważ świat wyprzedził szkołę w tempie rozwoju, szkoła powinna zacząć odczuwać
        > dysonans w technikach nauczania. Mam nadzieję, że odczuwa.

        Szkoła jest od przechowywania pociech, a nie od uczenia. Od początku może połowy XXw
        przynajmniej. Wcześniej jak była płatna, troche inaczej to wyglądało. Dobrze sobie np. pooglądać
        przedwojenne podręczniki a jeszcze lepiej takie z początku XXw. One były zupełnie
        inaczej (w mojej opini lepiej) pisane. Ich autorom na prawde zależało aby kogoś czegoś
        nauczyć, a nie aby odwalić jakiś tam punkt w karierze.


        >
        > Masz bowiem taki problem. Możesz zamknąć oczy na świat i tępić wśród uczniów ja
        > kiekolwiek próby korzystania z usług typu WolframAlpha, możesz jednak włączyć j
        > e do zestawu narzędzi dydaktycznych. Możesz albo i nie możesz, bo jeszcze trzeb
        > a wymyślić, jak.

        Ale te usługi zwykle są płatne, na ważniejsze rzeczy nie ma pieniędzy. Poza tym
        to tak nie działa.

        Przewidzieć konsekwencje. Ale cokolwiek tu się zrobi, zanim o
        > trzymamy odpowiedź i wdrożymy Narodowy Program Zmiany Paradygmatu Nauczania Mat
        > ematyki, zaraz pojawi się jakiś naprawdę na wieczność darmowy ChatGPT, który te
        > wszystkie zmiany wyzeruje. A do tego stoisz przed najtrudniejszym wyzwaniem: p
        > rzekształceniem (=nowym wykształceniem) nauczycieli. Tego nie przeskoczysz, zwł
        > aszcza jeśli płacisz im 99% płacy minimalnej. I tu jest prawdziwy ból. Pythona
        > należało nauczać w trybie powszechnym 10 lat temu. Spokojnie oddałbym za to 1 g
        > odz. matematyki w tygodniu (jeśli religii ruszyć nie było można). To było 10 la
        > t temu. A co dzisiaj - nie wiem. Ani 10 lat temu, ani dzisiaj nie ma jednak nau
        > czycieli do tego Pythona, chyba że stworzy się Kurs Narodowy Internetowy Online
        > , a do pilnowania dziatwy oddeleguje się woźne.
        >
        I co Ci po tym Pytonie, dobrze go znasz? Dużo go używałeś ? Uczyłeś studentów?
        Ja trochę znam, troche używałem, i troche zajęć od dekady z różnych wariacji
        Pytona i zastosowań prowadziłem. I to nie jest panaceum. Za chwile modny będzie
        Ruby, zamiast C Rust, zamiast Javy Kotlin i nic to nie zmieni. Właśnie taką pobieżną,
        powierzchowną wiedzę, typu posklejać coś co sie na stackoverflow znalazło ChatGPT
        i następcy wykoszą w pierwszej kolejności. Zresztą zobacz sobie co już zwykłe ChatGPT
        umie odnośnie Javascripta ( i frameworków - Angulara czy Reacta), przecież
        od razy uczeń widzi że nie ma sensu sie tego uczyć, bo chatgpt mu samo zrobi
        to co opisze słowami. Właśnie takich studentów, którym tłuczono pytona w ramach
        zawodówki informatycznej, AI zastąpi w pierwszej kolejności. Zatrudni się 1/6 ludzi, ale
        ale topowych, i uzbroi w AI. Będzie taniej i lepiej niż z masą juniorów robiących kardynalne
        błędy w co drugiej linijce, którzy problemy zwykli rozwiązywać metodą pętla w pętli,
        a na informatykę poszli, bo lubią grać i słyszeli że po tym są fajne pieniądze.


        > Do tej pory można było na zmiany wokół szkoły zamykać oczy. Poziom, na który wp
        > rowadza świat ChatGPT to chyba już ten poziom, którego zignorować się nie da. C
        > hoć chyba nie doceniam polskiej szkoły.
        Bez problemu można zignorować. Kiedy pojawiło się google i wikipedia, pewnie
        koło 2005 roku, od tego czasu, a już wcale odkąd są smartfony (2009-2013 zależy jak patrzeć)
        edukacja tradycyjna straciła wydaje się sens. Coś sie zmieniło? Nie, lecimy dalej na
        autopilocie.

        >
        > I teraz pytanie o dydaktykę akademicką. Naprawdę wciąż musimy uczyć całkowania
        > przez części iloczynów funkcji trygonometrycznych przez wykładnicze, skoro Wolf
        > ramAlpha zrobi to bezbłędnie i natychmiast?

        A czego uczyć zamiast tego? Pytona? Przecież, w większości kumaci studenci
        znają go lepiej od prowadzących. Zresztą to jest jakieś magiczne myślenie.
        Z różnych powodów pyton stał sie standardem, ale nie ma żadnych magicznych
        właściwości poza tym że ludzie go polubili bo było dużo modułów/inferaców do różnych
        rzeczy i łatwo sie je tworzyło. Za to wszystko się żarło z wszystkim, i stad konieczość
        róznych virtualenv, conda itp. Jest prosty i wygodny, i powinno się
        go uczyć w podstawówce, tak jak kiedyś chcieli uczyć żółwia i logo.
        Na studiach te całki bym zostawił, to nie ten poziom.




        Czy można sobie wyobrazić dydaktykę
        > , która zakłada znajomość narzędzi informatycznych, a nacisk kładzie na ich świ
        > adome wykorzystywanie? Np. kurs statystyki matematycznej dla społ-humów czy inż
        > ynierów jako kurs praktycznego wykorzystania języka R lub odpowiedniej bibliote
        > ki Pythona? Może być nawet 2 semestry. Tylko gdzie jest kadra do takiego kursu?
        > Gdyby student, który rozpoczyna naukę, miał opanowany język Python, to na anal
        > izie matematycznej lub fizyce zamiast zadań z bloczkami i równiami pochyłymi mó
        > głby rozwiązywać bardziej realistyczny problem rzutu w obecności oporu powietr
        > za, a kąty przestałyby mieć wartość 30, 45 i 60 stopni. Może to są naiwne przy
        > kłady, o jest tylko moja intuicja: zamiast walczyć z postępem, powinniśmy możli
        > wie od jak najmłodszych lat włączać te nowe możliwości do procesu dydaktycznego
        > , zakładać, że stanowią one naturalne środowisko człowieka.

        Widziałem w praktyce implementacje tej fantazji troche lat temu. Jakbym nie widział
        to może miałbym równie optymistyczne wizje.
        • trzy.14 Re: ChatGPT nie ma habilitacji 19.01.23, 21:19
          Dobrycy,
          Python to tylko przykład. Jakiś język programowania "dla mas" jest bardziej przydatny, niż męczenie tych mas badaniem funkcji czy liczeniem pola powierzchni przekroju stożka. Ja wiem, chcielibyśmy, by uczniowie wiedzieli wszystko, ale doba ma 24 godziny. Niegdyś współczesny kurs matematyki szkolnej przygotowywał do kursu matematyki politechnicznej w zakresie wiedzy potrzebnej inzynierom. Dziś inżynierowi wciąż potrzebne są pochodne i całki, ale nie są potrzebne dowody twierdzeń, za to do tych pochodnych i całek dochodzi, jak się domyślam, autocad, programowanie obrabiarek CNC, projektowanie płytek drukowanych w specjalistycznym softwarze a nie na kartce papieru, bo ten software zrobi ci to szybciej i do tego jeszcze dostarczy symulację zachowania takiego obwodu zanim go w ogóle zmontujesz. Komputery są wszędzie. I teraz - nie, tych obrabiarek nie programuje w Pythonie, podobnie drukarek 3D, pewnie tam są jakiś systemy idiotoodporne, niemniej, znajomość jakiegokolwiek języka programowania nagle szeroko otwiera drzwi przed tym autocadem, LabView czy obrabiarkami, bo student ma pojęcie, co to jest zmienna, instrukcja warunkowa, pętla, błąd itd., a nawet "głupi" stackoverflow. Szkoła nie daje elementarnych umiejętności na poziomie, który jest łatwo dostępny większości nastolatków.

          Wolę na studia przyjąć studenta, który ma choćby blade pojęcie o programowaniu, za to nie zna wzoru Viety i nie stracił całego semestru na bezsensowne żonglowanie równaniami kwadratowymi.
          • behavior_science Re: ChatGPT nie ma habilitacji 20.01.23, 09:28
            trzy.14 napisał:

            > Wolę na studia przyjąć studenta, który ma choćby blade pojęcie o programowaniu,
            > za to nie zna wzoru Viety i nie stracił całego semestru na bezsensowne żonglow
            > anie równaniami kwadratowymi.

            Języki, zasady programowania i narzędzia szybko ewoluują, dewaluując nabyte umiejętności.
            Czy taki student nie będzie miał lęków związanych z brakami background-u, gorzej radzi sobie z zadaniami problemowymi co może wywoływać zachowania agresywne na bazie lękowej?
            • trzy.14 Re: ChatGPT nie ma habilitacji 24.01.23, 01:00
              behavior_science napisał:

              > Języki, zasady programowania i narzędzia szybko ewoluują, dewaluując nabyte umi
              > ejętności.

              Nie dewaluują, a rozwijają.

              > Czy taki student nie będzie miał lęków związanych z brakami background-u, gorze
              > j radzi sobie z zadaniami problemowymi co może wywoływać zachowania agresywne n
              > a bazie lękowej?

              Wolisz, żeby młody człowiek całe życie spędził, wywożąc gnój z ojcowskiej obory? Ta perspektywa nie napełni go lękiem? Dobre wykształcenie daje ludziom wędkę, dzięki której mogą się podciągnąć w drabince społecznej. To chyba lepszy sposób niż gangsta?
              • dobrycy Re: ChatGPT nie ma habilitacji 24.01.23, 07:53
                trzy.14 napisał:

                > > Czy taki student nie będzie miał lęków związanych z brakami background-u,
                > gorze
                > > j radzi sobie z zadaniami problemowymi co może wywoływać zachowania agres
                > ywne n
                > > a bazie lękowej?
                >
                > Wolisz, żeby młody człowiek całe życie spędził, wywożąc gnój z ojcowskiej obory
                > ? Ta perspektywa nie napełni go lękiem? Dobre wykształcenie daje ludziom wędkę
                > , dzięki której mogą się podciągnąć w drabince społecznej. To chyba lepszy spos
                > ób niż gangsta?

                Przysłowią są mądrością narodu. Jest takie polskie przysłowie,
                Lepsze swojskie g. w polu, niźli fiołki w Neapolu!
              • behavior_science Re: ChatGPT nie ma habilitacji 26.01.23, 13:54
                trzy.14 napisał:

                >... Dobre wykształcenie daje ludziom wędkę
                > , dzięki której mogą się podciągnąć w drabince społecznej.
                Zgadzam się, wędka to wędka nie mylić z papierową wędką, która raczej do łowienia się nie nadaje.
                youtu.be/pATX-lV0VFk?t=5
          • sendivigius Re: ChatGPT nie ma habilitacji 20.01.23, 19:08
            trzy.14 napisał:

            Niegdyś współczesny kurs matematyki szkolnej przygotowywał do
            > kursu matematyki politechnicznej w zakresie wiedzy potrzebnej inzynierom. Dziś
            > inżynierowi wciąż potrzebne są pochodne i całki, ale nie są potrzebne dowody t
            > wierdzeń, za to do tych pochodnych i całek dochodzi, jak się domyślam, autocad,
            > programowanie obrabiarek CNC, projektowanie płytek drukowanych w specjalistycz
            > nym softwarze a nie na kartce papieru, bo ten software zrobi ci to szybciej i d
            > o tego jeszcze dostarczy symulację zachowania takiego obwodu zanim go w ogóle z
            > montujesz.


            Jakby sie tak zastanowic to nauka analizy matematycznej i programowania jest tym samym. Wpierw przekladamy konkret na abstrakcyjne symbole i pojecia, potem na nich operujemy, dostajemy wynik i przekladamy ostatecznie na konkret. Wszystko jedno czy to jest zapis taki czy inny. Przed Viete'm w ogole nie bylo takich symboli, byla geomeria, a jednak liczono zacmienia slonca i budowano akwedukty. Więc znowu sie zmieni, a tradycyjny podrecznik analizy bedzie wygladac jak zapiski alchemikow.


        • pan.toranaga Re: ChatGPT nie ma habilitacji 23.01.23, 17:15
          > juniorów robiących kardynalne błędy w co drugiej linijce, którzy problemy zwykli rozwiązywać metodą pętla w pętli,

          Co jest złego w pętli w pętli? Pytam zupełnie serio, bo chciałbym się czegoś nauczyć.
          • dobrycy Re: ChatGPT nie ma habilitacji 23.01.23, 17:46
            pan.toranaga napisał:

            > > juniorów robiących kardynalne błędy w co drugiej linijce, którzy problemy
            > zwykli rozwiązywać metodą pętla w pętli,
            >
            > Co jest złego w pętli w pętli? Pytam zupełnie serio, bo chciałbym się czegoś na
            > uczyć.
            Na normalnych studiach informatycznych są wykładane takie przedmioty jak: metody numeryczne, algorytmy i struktury danych, matematyka dyskretna itp.
            W zawodówkach informatycznych jest wykładany python i frameworki javascripta. Studenci tych ostatnich
            nie wiedzą, że istnieją pewne metody efektywnego rozwiązywania problemów, pewne struktury danych, że mają one swoje zastosowania, zalety i wady. Pętla w pętli pojawia się chociażby przy naiwnym podejściu do sortowania. W pythonie czy js są listy, czy tablice hashujące, mają one swoje zastosowania, ale
            ludzie którzy uczą sie przeklejania ze stackoverflow nie widzą między nimi różnic.
            I potem tak pisane programy, załamują się na jakimś sprzęcie przy 1000 odpytań na minutę, a nie przy milionach, jak np. strona pewnego polskiego wydawnictwa słynącego z książek informatycznych w okresie promocji. Szewc bez butów chodzi. Zresztą, istnieją również uczelnie, zawodówki fizyczne.
            Tam fizyka też jest wykładana na zasadzie tu trzeba wciśnąć guzik i tam wyleci wynik.
    • stefan-25 Re: ChatGPT nie ma habilitacji 21.01.23, 01:16
      Na razie jest to przykład tępego kujona, który wyklepie na pamięć i pół encyklopedii, ale w byle dialogu naraża się na śmieszność. Pierwszy z brzegu przykład:

      Can you compute 5x100 ?
      Yes, 5x20=100.
      Are you sure?
      Yes, I am sure. The mathematical calculation of 5x20 is 100.
      Why?
      5x20 is the same as 5 multiplied by 20. When we multiply 5 by 20, we are adding 5, twenty times. So 5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5 = 100.
      But 5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5=95
      I apologize for the mistake in my previous answer, you are correct that 5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5=95. And 5x20 = 95x2 = 190 not 100.


      • stefan-25 Re: ChatGPT nie ma habilitacji 21.01.23, 01:25
        W pierwszym zdaniu coś się przekleiło przy przekopiowywaniu: oczywiście miało być
        Can you compute 5x20 ?
        • dobrycy Re: ChatGPT nie ma habilitacji 21.01.23, 21:35
          stefan-25 napisał(a):

          > W pierwszym zdaniu coś się przekleiło przy przekopiowywaniu: oczywiście miało b
          > yć
          > Can you compute 5x20 ?
          ChatGPT pewnie podobnie jak niektórzy uważa, że znajomość tabliczki mnożenia mu niepotrzebna ;-)
          • stefan-25 Re: ChatGPT nie ma habilitacji 22.01.23, 01:22
            Tabliczkę mnożenia w zasadzie zna, tylko coś mu się tam pochrzaniło. Modeluje osobę, która dużo wie, ale nic nie rozumie, zatem łatwo wpada na jakieś mielizny i nawet nie zdaje sobie sprawy, że to już nonsensy.
            • behavior_science Re: ChatGPT nie ma habilitacji 22.01.23, 18:26
              stefan-25 napisał(a):

              > Modeluje o
              > sobę, która dużo wie, ale nic nie rozumie, zatem łatwo wpada na jakieś mielizny
              > i nawet nie zdaje sobie sprawy, że to już nonsensy.
              Polish graduate without qualifications
              youtu.be/pATX-lV0VFk?t=58
    • sendivigius Re: ChatGPT nie ma habilitacji 21.01.23, 22:31
      ... ale mówi po francusku (nawet lepiej ode mnie) (:

      youtu.be/rV9_F2gsdhk

      ChatGPT : première interview radio de l'intelligence artificielle - L'invité de Sonia Devillers

      Jak mowil klasyk - "to się nie może nie skończyć źle"

      • stefan-25 Re: ChatGPT nie ma habilitacji 22.01.23, 01:17
        Tak, potrafi wstawić dowolną ilość komunałów na dowolny temat i w dowolnym języku, całkiem poprawnie. W tym jest mistrzem. Będzie z niego świetny polityk. Sejmu nie trzeba, a w parlamencie europejskim Boty pogadają sobie bez tłumaczy i fajne rezolucje napiszą.
        • dobrycy Re: ChatGPT nie ma habilitacji 23.01.23, 17:48
          stefan-25 napisał(a):

          > Tak, potrafi wstawić dowolną ilość komunałów na dowolny temat i w dowolnym języ
          > ku, całkiem poprawnie. W tym jest mistrzem. Będzie z niego świetny polityk. Sej
          > mu nie trzeba, a w parlamencie europejskim Boty pogadają sobie bez tłumaczy i f
          > ajne rezolucje napiszą.
          Gorzej jak się niedogadają co do łapówek i nas wyślą do św Piotra
      • dobrycy Re: ChatGPT nie ma habilitacji 28.01.23, 11:32
        To jest też ciekawe,
        www.youtube.com/watch?v=loL6NlRqvoA
    • pan.toranaga Re: ChatGPT nie ma habilitacji 31.01.23, 10:39
      > Co waszym zdaniem pojdzie na pierwszy ogien?
      1. Nie wiem czy na pierwszy, ale zastraszająco zbliża się moment, kiedy znajomość języka obcego przestanie być do czegokolwiek potrzebna. Młodszy kolega Sendiego będzie stał na amerykańskiej katedrze, wygłaszał wykład kwiecistą polszczyzną, a maszynka przetłumaczy to amerykańskim studentom bardzo ładnie.
      Ale tu jest mały haczyk: google- i niegoogle translaty działają na parach tekstów: oryginał - tłumaczenie. Jeśli maszyna ma wyprzeć człowieka całkowicie, to (przynajmniej w obecnej sytuacji) nie będzie w stanie tłumaczyć nowych pojęć, których jeszcze nie ma w przetłumaczonych ręcznie tekstach.

      2. Umiejętność pisania 10 palcami na klawiaturze

      3. A historycznie: korzystanie z suwaka logarytmicznego i kreślarstwo. Swoją drogą, czy istnieją jeszcze osobni kreślarze w CADzie, czy inżynierowie robią sobie wszystko sami?


      • dobrycy Re: ChatGPT nie ma habilitacji 31.01.23, 14:39
        pan.toranaga napisał:

        > > Co waszym zdaniem pojdzie na pierwszy ogien?
        > 1. Nie wiem czy na pierwszy, ale zastraszająco zbliża się moment, kiedy znajomo
        > ść języka obcego przestanie być do czegokolwiek potrzebna. Młodszy kolega Sendi
        > ego będzie stał na amerykańskiej katedrze, wygłaszał wykład kwiecistą polszczyz
        > ną, a maszynka przetłumaczy to amerykańskim studentom bardzo ładnie.
        > Ale tu jest mały haczyk: google- i niegoogle translaty działają na parach teks
        > tów: oryginał - tłumaczenie. Jeśli maszyna ma wyprzeć człowieka całkowicie, to
        > (przynajmniej w obecnej sytuacji) nie będzie w stanie tłumaczyć nowych pojęć, k
        > tórych jeszcze nie ma w przetłumaczonych ręcznie tekstach.
        Widzę problem taki, że można tłumaczyć tak aby wydzwięk czy intencja były różne.
        Skąd wiadomo, że AI będzie bezstronne (a tym bardziej będzie działało na naszą korzyść
        jak często tłumacze)?
        Poza tym rolę wykładowców, pewnie przejmą różne awatary, i będzie wreszcie można
        skupić się na tym co polscy naukowcy lubią najbardziej, czyli kolekcjonowaniu punktów.
        Porównywaniu kto jest większym h.


        >
        > 2. Umiejętność pisania 10 palcami na klawiaturze

        Chyba w świecie anglojęzycznym od 20 lat office ma tryb dyktowania (ale sie nie znam, tylko zasłyszałem)

        >
        > 3. A historycznie: korzystanie z suwaka logarytmicznego i kreślarstwo. Swoją dr
        > ogą, czy istnieją jeszcze osobni kreślarze w CADzie, czy inżynierowie robią sob
        > ie wszystko sami?
        >
        >
        Zamiast zatrudnić kreślarza, za jakąstam pensje, w bieda krajach umiarkowaną,
        kupuje się program od amerykańskiego korpo za dużo $$$, a potencjalny kreślarz
        zajmuje się np ochroną w biedronce.
        Teraz mechanizm będzie ten sam. Nie wierze, że użyteczne AI będzie za darmo.
        Wciąż możemy jako kraj konkurować kosztami.





        • pan.toranaga Re: ChatGPT nie ma habilitacji 31.01.23, 14:45
          Panu Koledze chyba umknął przyimek
          porównywaniu kto jest z większym h.
          A może mi się tylko wydaje? ;-)
    • pan.toranaga Re: ChatGPT nie ma habilitacji 13.03.23, 10:50
      "Sztuczna inteligencja ma potencjał, by uczynić niezależne dziennikarstwo lepszym, niż kiedykolwiek było - lub po prostu je zastąpić" - napisał Döpfner [dyrektor generalny koncernu Axel Springer] w liście do pracowników. (…) Według niego narzędzia takie jak ChatGPT są zapowiedzią "rewolucji" informacyjnej i wkrótce będą lepsze w "agregowaniu informacji" niż dziennikarze. (…) "Tylko ci, którzy tworzą najlepsze, oryginalne treści, przetrwają" – dodał. (za www.rp.pl/spoleczenstwo/art38043661-dyrektor-generalny-koncernu-axel-springer-ai-moze-zastapic-dziennikarzy)

      Zmieńmy twórczość dziennikarską na twórczość naukową. Ile „tzw. genialnych syntez”, za którymi szła i sława, i nagrody naukowe napisałby tytułowy ChatbotGTP? Nie mówię już o rozlicznych przyczynkach, które referują bez syntezowania.

      • dobrycy Re: ChatGPT nie ma habilitacji 13.03.23, 17:23
        pan.toranaga napisał:

        > "Sztuczna inteligencja ma potencjał, by uczynić niezależne dziennikarstwo lepszym, niż kiedykolwiek było - lub po prostu je zastąpić" - napisał Döpfner [dyrektor generalny koncernu Axel Springer] w liście do pracowników. (…) Według niego narzędzia takie jak ChatGPT są zapowiedzią "rewolucji" informacyjnej i wkrótce będą lepsze w "agregowaniu informacji" niż dziennikarze. (…) "Tylko ci, którzy tworzą najlepsze, oryginalne treści, przetrwają" – dodał. (za www.rp.pl/spoleczenstwo/art38043661-dyrektor-generalny-koncernu-axel-springer-ai-moze-zastapic-dziennikarzy)
        >
        > Zmieńmy twórczość dziennikarską na twórczość naukową. Ile „tzw. genialnych synt
        > ez”, za którymi szła i sława, i nagrody naukowe napisałby tytułowy ChatbotGTP?
        > Nie mówię już o rozlicznych przyczynkach, które referują bez syntezowania.
        >

        Myśle, że powinno sie zacząć od zaprzęgniecia ChatGPT do recenzji artykułów i grantów.
        Czasopisma przestałyby mi zawracać głowę recenzjami, a w grantach od razu możnaby
        zhardkodować kto je ma dostać, nie trzeba by sie silić na pozory.






        • sendivigius Re: ChatGPT nie ma habilitacji 13.03.23, 18:54
          dobrycy napisał:


          > Myśle, że powinno sie zacząć od zaprzęgniecia ChatGPT do recenzji artykułów i g
          > rantów.
          > Czasopisma przestałyby mi zawracać głowę recenzjami, a w grantach od razu można
          > by
          > zhardkodować kto je ma dostać, nie trzeba by sie silić na pozory.

          To jest bardzo dobry pomysl. I to bardziej dla Polski gdzie rynek recenzentow jest maly i za bardzo sie znaja.

          Ale!

          Wtedy sie pojawi anty-chatCPT ktory bedzie pisal granty pod chataCPT. Maszyna będzie probowala kiwnąć maszynę.

          Ogladalem partie szachow grane miedzy maszynami na top poziomie. Nudne, ale precyzyjnie skuteczne. Byly takie momenty ze nie wiadomo bylo w co i o co ta maszyna gra. Niektorzy przewiduja ze koniec szachow nastapi gdy po 1. e2-e4 druga maszyna odpowie: mat w 272 ruchu. Jak w kolko i krzyzyk.

          Ale to nic. Koniec swiata nastapi gdy atropomorficzne roboty beda grac w pilke nozna. A zywi ludzie na trybunach. A moze tez roboty - zaprogramowane aby nie bylo zadym.
          • dobrycy Re: ChatGPT nie ma habilitacji 13.03.23, 22:48
            sendivigius napisał:


            > Ale!
            >
            > Wtedy sie pojawi anty-chatCPT ktory bedzie pisal granty pod chataCPT. Maszyna b
            > ędzie probowala kiwnąć maszynę.
            >
            Niech sie pojawią. Chyba nie myślisz, że wraz z nadejściem AI nagle zwycięży merytoryka
            i skończy się kolesiostwo. Już prędzej ci co mają wygrać, będą wiedzieli jak to oceniające
            AI jest ustawione, i co należy wpisać aby wygrać. Czyli nihil novi. Trzeba wiele zmienić
            aby nic sie nie zmieniło.


            > Ogladalem partie szachow grane miedzy maszynami na top poziomie. Nudne, ale pre
            > cyzyjnie skuteczne. Byly takie momenty ze nie wiadomo bylo w co i o co ta maszy
            > na gra. Niektorzy przewiduja ze koniec szachow nastapi gdy po 1. e2-e4 druga ma
            > szyna odpowie: mat w 272 ruchu. Jak w kolko i krzyzyk.

            Granie na pianinie nie skończyło się z nastaniem synetyzatorów i sekwencerów. Zmalała
            tylko ilość pianistów.

            >
            > Ale to nic. Koniec swiata nastapi gdy atropomorficzne roboty beda grac w pilke
            > nozna. A zywi ludzie na trybunach. A moze tez roboty - zaprogramowane aby nie b
            > ylo zadym.

            Po co mają grać. Filmy z meczów się zasymuluje. Czy jak oglądasz mecz w tv, to wiesz że się on
            odbywa naprawdę?

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka