Dodaj do ulubionych

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe poleci Eurocopterem

10.10.07, 19:21
Fajnie jak by podali jaki typ, bo zdjęcie sobie znajdę....

Pzdr Pablo
Obserwuj wątek
      • antykaczy Re: L P R poleci na kasę dla urzędasów pisu 10.10.07, 19:53
        No i wszystko jasne - tak jak było ustalone od początku: wygrywa nie
        najlepsza oferta producenta który daje pracę Świdnikowi tylko
        poprawna ale co ważniejsze będąca w pisowskim układziku. Pozdrawiamy
        pana poncyliusza. Warto poczytać (troszkę) na temat:

        www.altair.com.pl/r_arch/r_archiwum.htm
        Oferty na śmigłowce dla LPR otwarte
        W dniu dzisiejszym zostały otwarte oferty dostawy 23 nowych
        śmigłowców dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Przetarg realizuje
        Ministerstwo Zdrowia. Resort zdrowia, na podstawie stosownej ustawy,
        przeznaczył na zakup 23 maszyn budżet w wysokości 496 450 000 zł.

        Oferty złożyły dwa europejskie koncerny: Eurocopter i AgustaWestland
        (wcześniej na podstawie kruczków formalnych MZ wyeliminowało
        polskiego producenta – PZL Świdnik). Według naszych informacji,
        Eurocopter wycenił swój pakiet oparty na śmigłowcach EC135 na 495
        192 539 zł, zaś AgustaWestland, oferująca śmigłowce A109 Grand, o
        ponad 6 mln zł mniej, na 489 000 000 zł. To o tyle zaskakujące, że
        katalogowo EC135 jest znacznie tańszy od bardziej zaawansowanego
        technicznie i bardziej komfortowego A109 (3,5 mln USD wobec 5,2 mln
        USD). AgustaWestland zaproponowała też, że serwisowanie oferowanych
        śmigłowców zapewni PZL Świdnik, z którym włosko-brytyjski koncern
        współpracuje już 12 lat. Eurocopter do tej pory w ogóle nie
        współpracuje z polskim przemysłem lotniczym.

        Organizujące przetarg MZ (patrz Układ Eurocoptera) od początku
        faworyzuje śmigłowiec Eurocoptera. Szczególnie dziwny jest warunek,
        by odległość pomiędzy górną powierzchnią materaca a sufitem wynosiła
        97 cm. W wymaganiach nie ma mowy o zapewnieniu dostępu do całego
        ciała pacjenta (nie tylko klatki piersiowej), nosze mogą leżeć na
        podłodze (w A109 kabina ma większą wysokość, ale nosze leżą, dla
        wygody lekarza, na wys. ok. 30 cm, w EC135 nosze leżą na podłodze),
        czy systemu załadunku i wyładunku pacjenta. Co więcej, masaż serca
        jest jedną z wielu procedur medycznych, które mogą być prowadzone na
        pokładzie śmigłowca (zwykle po przyziemieniu), ale o pozostałych w
        wymaganiach nie ma mowy.

        Wśród parametrów ocenianych są trzy faworyzujące Eurocoptera. To
        wymiar wolnej przestrzeni za zagłówkiem noszy, możliwość
        przemieszczania się ratownika medycznego podczas lotu i wyposażenie
        w podwozie typu płozowego. Opisują one parametry EC135, których nie
        spełnia A109.

        Przetarg realizowany jest w drodze dialogu konkurencyjnego, który
        zmusza oferentów do przedstawienia parametrów proponowanych
        śmigłowców przed sformułowaniem wymagań technicznych. To umożliwiło
        takie ich określenie, by oferta Eurocoptera zyskała, bez żadnych
        możliwości zmiany tej sytuacji, 14 pkt. (na 25) przewagi już na
        pierwszym etapie oceny. Według wymogów przetargu, parametry
        techniczne stanowią o 25%, warunki eksploatacyjne – 25%, a cena 50%
        kryteriów oceny
        • antykaczy L P R poleci na kasę dla urzędasów pisu 2 10.10.07, 20:46
          troszkę więcej i dokładniej:
          Pod koniec sierpnia zakończył się etap dialogu konkurencyjnego
          przetargu na 23 śmigłowce HEMS i jeden symulator lotu dla Lotniczego
          Pogotowia Ratunkowego (LPR), podczas którego oferenci przedstawiali
          propozycje komisji Ministerstwa Zdrowia (MZ), przekazując im wiedzę
          na temat proponowanych produktów. Na podstawie tych rozmów komisja
          opracowała Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ), według
          których producenci śmigłowców mają przygotować ostateczną ofertę.
          Pod uwagę brane są dwie propozycje (alfabetycznie) – AgustaWestland
          AW109S Grand i Eurocopter EC135. SIWZ zostały tak sformułowane, że
          Eurocopter musi wygrać.
          Według Matthew Harveya, dyrektora przedstawicielstwa AgustaWestland
          w Polsce, jego śmigłowiec stoi na gorszej pozycji przed złożeniem
          ostatecznej oferty, ponieważ w SIWZ znajdują się cztery parametry
          jednoznacznie faworyzujące EC135. To ściśle określone wymiary kabiny
          medycznej (odległość za zagłówkiem noszy, punktowana za każdy
          dodatkowy centymetr powyżej 30 oraz gabaryty przestrzeni dające
          dostęp do pacjenta z co najmniej trzech stron), możliwość
          przechodzenia z kabiny pilotów do kabiny medycznej oraz wyposażenie
          śmigłowca w podwozie płozowe. Ponieważ wymagania te budzą wiele
          wątpliwości i emocji, poprosiliśmy o wyjaśnienia dyrektora SPZOZ LPR
          Wojciecha Bukowskiego.

          Jak mówi dyrektor Bukowski, wymiary kabiny zostały opracowane na
          podstawie wiedzy i analiz ekspertów z różnych dziedzin (m.in.
          medycyny, lotnictwa, ratownictwa medycznego itd.). Na przykład
          wysokość minimum 97 cm (w opublikowanym w ub.r. Załączniku do
          Zamówienia było to 100 cm) mierzona na odcinku klatki piersiowej
          pacjenta pomiędzy górną powierzchnią materaca i sufitem kabiny, przy
          płaskim ustawieniu noszy, umożliwia skuteczne wykonanie masażu serca
          podczas lotu. Według oficjalnych danych LPR w ub.r. miało miejsce 30
          takich przypadków. Wymiar co najmniej 30 cm za zagłówkiem pozwala
          zaś na wykonanie intubacji dotchawiczej, także w czasie lotu.

          Warto w tym miejscu zauważyć, że szwajcarscy ratownicy z REGA,
          działający w wysokich partiach Alp i trudnych warunkach pogodowych,
          nie mieli takich wymagań i wybrali A109K2, a potem AW109S jako
          śmigłowce HEMS uważając, że ich kabina daje lekarzowi wystarczającą
          swobodę działania. Osoby, które ustawiają przetarg na śmigłowiec dla
          LPR nie wzięły pod uwagę nawet tego, że pojemność kabiny A109 jest
          znacznie większa niż EC135. Kolejnym ocenianym parametrem
          technicznym jest konieczność wyposażenia śmigłowców w podwozie
          płozowe. Wymóg ten tłumaczony jest faktem, że wiropłaty LPR często
          wykonują lądowania w terenie przygodnym, a w naszym kraju przez 7-8
          miesięcy w roku grunt jest grząski albo pokryty śniegiem. Urzędnicy
          z MZ uznali, że płozy zapewniają większe bezpieczeństwo wykonywania
          operacji lotniczych.

          Czy podwozie kołowe dyskwalifikuje śmigłowiec jako ratowniczy? Jak
          pokazuje przykład REGA, A109 z powodzeniem jest używany do akcji
          ratowniczych w Alpach Szwajcarskich, wykonując lądowania na pokrywie
          śnieżnej, czy grząskim gruncie. Wystarczy tylko założyć na koła
          narty lub nakładki zapobiegające zapadaniu się. Łączny nalot A109K2
          używanych przez REGA wyniósł do sierpnia b.r. 44,5 tys. godzin. W
          tym czasie wykonano przy ich pomocy 95 tys. operacji lotniczych, w
          warunkach cięższych niż w Polsce. Dlaczego zatem lepsze są płozy, a
          nie koła?

          Większość pilotów uważa, że to właśnie podwozie kołowe zapewnia
          większe bezpieczeństwo podczas lądowania w terenie przygodnym – po
          prostu łatwiej znaleźć trzy punkty podparcia niż dwie równoległe
          płaszczyzny. Płozy są tańsze w produkcji, ale poza tym mają tylko
          wady. Uniemożliwiają start z rozbiegu, utrudniają manewrowanie
          śmigłowcem na ziemi (by przemieścić śmigłowiec potrzeba specjalnych
          wózków), bardziej skomplikowane jest też awaryjne lądowanie z
          wyłączonym silnikiem. W Rosji, gdzie warunki terenowe są znacznie
          trudniejsze niż w Polsce podwozi płozowych się prawie nie używa.

          Następnym wymogiem SIWZ jest możliwość przemieszczenia się
          ratownika, zajmującego miejsce II pilota (po lewej stronie) w
          kabinie załogi do kabiny medycznej podczas lotu. Jak mówi dyrektor
          Bukowski LPR operuje załogami trzyosobowymi – pilot, lekarz
          (zajmujący miejsce z tyłu) i ratownik. W przypadku transportu
          pacjenta w stanie krytycznym może okazać się, że lekarz nie jest w
          stanie sam poradzić sobie z akcją reanimacyjną – wówczas potrzebna
          jest pomoc ratownika.

          Nasuwa się pytanie, czy ratownik musi zajmować miejsce w kabinie
          pilotów, skoro i tak nie ma uprawnień do pilotowania śmigłowca?
          Nowoczesne śmigłowce HEMS (wśród nich zarówno A109S, jak i EC135)
          przystosowane są do wykonywania lotów z załogą jednoosobową.
          Dlaczego LPR tego nie zauważa?

          Dyrektor Bukowski stwierdził, że niespełnienie powyższych warunków
          nie dyskwalifikuje śmigłowca. W takim razie po co je stawiać i
          nazywać Istotnymi? I dlaczego dają EC135 przewagę 20 punktów nad
          A109, a więc rozstrzygają przetarg?

          Inna ważna dla śmigłowca HEMS kwestia to prędkość maksymalna.
          Wiadomo, że podczas ratowania życia ludzkiego czas jest
          najważniejszy. Dyrektor Bukowski uważa, że ze specyfiki działań HEMS
          na terenie naszego kraju wynika promień operacyjny śmigłowca
          (odległość od bazy do miejsca wypadku) nie większy niż 60 km.
          Dlatego też prędkość maksymalna nie ma tak wielkiego znaczenia.
          Nawet 30 – 40 km/h to nie jest duża różnica. EC135 rozwija podczas
          przelotu prędkość maksymalną 257 km/h. Grand – 288 km/h. Jeżeli
          przyjmiemy, że rannego w stanie krytycznym należy przetransportować
          do szpitala odległego o 60 km, odliczając czas potrzebny do startu i
          lądowania (kilkanaście sekund), to AW109S jest w stanie przebyć ją w
          12,5 min., a EC135 – w 14 min. W rzeczywistości jednak śmigłowce LPR
          muszą często pokonywać znacznie dalsze odległości. Wówczas różnica w
          czasie znacznie się zwiększa. A szanse przeżycia pacjenta maleją...
          Ci którzy ustawiają przetarg będą mieli takich ludzi na sumieniu.

          W SIWZ znalazło się jeszcze jedno kuriozum – oceniane jest
          wymaganie, że dostawca będzie prowadził aktualizację dokumentacji
          technicznej śmigłowca w języku polskim do momentu wycofania z
          eksploatacji ostatniego śmigłowca. Jeżeli oferta oceniana jest przed
          dostarczeniem śmigłowców i po wyborze przetarg jest zakończony, to
          jak można oceniać coś, co będzie się działo w przyszłości? Chyba
          bardziej trafne byłoby sformułowanie, że dostawca przedstawi
          dokumentację techniczną w języku polskim, a potem będzie ją
          aktualizował.

          Wielce interesujące jest też podejście do konkurentów przez
          Ministerstwo Zdrowia. Jedyny polski producent śmigłowców – PZL
          Świdnik został wykluczony już na początku z przetargu, ponieważ nie
          zdążył przetłumaczyć jednego (jednego!) z dokumentów. Wiceminister
          Bolesław Piecha obiecał naprawienie tej sytuacji. Okazało się
          jednak, że znacznie więcej do powiedzenia ma nadzorujący przetarg
          wiceminister Jarosław Pinkas. Gdy podobny błąd znaleziono w
          dokumentacji Eurocoptera – fakt ten został zaskarżony przez
          AgustaWestland do sądu arbitrażowego przy Urzędzie Zamówień
          Publicznych MZ, który uznał jej racje. Wyrokiem z 12 czerwca 2007
          nakazano Zamawiającemu (MZ i LPR) powtórzenie czynności badania i
          ocenę wniosków. Decyzja, na mocy której Eurocopter mógł zostać
          wykluczony z przetargu, podobnie jak wcześniej PZL Świdnik, została
          zaskarżona do sądu. Jednak w tym przypadku skarżącym był nie
          producent, a... Kancelaria Radcy Prawnego Andrzeja Kalińskiego,
          wynajęta przez Ministerstwo Zdrowia.

          Na tym polega równe traktowanie obydwu oferentów?

          Na koniec jeszcze jedno pytanie. PZL Świdnik jest jedynym w Europie
          Środkowo-Wschodniej producentem śmigłowców. Przedsiębiorstwo radzi
          sobie coraz lepiej, osiąga zyski i kooperuje z wieloma zagranicznymi
          przedsiębior
          • antykaczy Re: L P R poleci na kasę dla urzędasów pisu 2 1/2 10.10.07, 20:48
            resztówka:
            Na koniec jeszcze jedno pytanie. PZL Świdnik jest jedynym w Europie
            Środkowo-Wschodniej producentem śmigłowców. Przedsiębiorstwo radzi
            sobie coraz lepiej, osiąga zyski i kooperuje z wieloma zagranicznymi
            przedsiębiorstwami z branży lotniczej. Od 11 lat trwa współpraca
            pomiędzy PZL Świdnik i AgustaWestland. Włosi zamawiają w Świdniku
            produkcję wartą kilkadziesiąt milionów złotych. Obecnie w polskich
            zakładach produkowane są kadłuby do AW109 Power/LUH, AW119Ke, AW139
            i AW109S Grand. Dzięki temu zatrudnienie znajduje ponad 1000
            wysokokwalifikowanych pracowników. Dlaczego więc jedyne polskie
            przedsiębiorstwo startujące w przetargu zostało z niego już na
            wstępie wyeliminowane, w dodatku pod błahym pretekstem?

            AgustaWestland zawarła umowę z PZL Świdnik, na mocy której w
            przypadku zwycięstwa AW109S w przetargu na nowe śmigłowce dla LPR,
            całość obsługi technicznej i bieżącej będzie realizowana przez
            polskie przedsiębiorstwo. Jest to zapewnienie pracy na kolejnych 25
            lat (przewidywany czas żywotności śmigłowca HEMS). Dlaczego zatem
            preferowany jest Eurocopter, który dotychczas nie dokonał w Polsce
            żadnych inwestycji (w ub.r. zadeklarował jedynie chęć pomocy WZL-1 i
            WZL-2, ale nie poszły za tym żadne konkrety), a sekuje się jedynego
            dostawcę mającego dobre relacje z polskim przemysłem?

            Jaki śmigłowiec zostanie wybrany dla LPR – przekonany się o tym już
            niedługo. Termin złożenia ostatecznych ofert mija 27 września.
            • alatien Re: L P R poleci na kasę dla urzędasów pisu 2 1/2 10.10.07, 21:28
              Podajesz ciekawe przypisy, ale niestety jest to bicie piany. Eurocopter EC135
              to obecnie jeden z najlepszych lekkich smiglowcow na swiecie. Wiekszosc
              Europejskich jednostek ratowniczych uzywa wlasnie tego helikoptera (Niemcy,
              Holendrzy, Norwegowie, Francuzi, Czesi itd.). Jego kabia, o ile posiada troche
              mniejsza przestrzen, ma "wygodniejsze" wymiary, jako ze kadlub jest szerszy. Do
              tego istnieje wieksze doswiadczenie i EC135 ma w Europie lepsza infrastrukture
              (serwisy, przeszkolone zalogi naziemne).

              Co do predkosci lotu, to predkosc maksymalna ma niewielkie znaczenie, jako ze
              helikoptery prawie nigdy nie lataja z ta predkoscia. Oba smiglowce maja taka
              sama predkosc przelotowa (cruise speed) 140 wezlow.

              Eurocopter, jak firma EADS wlasnie wchodzi na Polski rynek, i inwestycje
              Eurocoptera powinny pojsc w slad za tymi z EADS. Nie przecienialbym dokonan AW w
              Polsce, bo wykorzystuja jedynie zaklady produkcyjne, a nie prowadza dzialanosci
              badawczo rozwojowej, i nie inwestuja w rozbudowe zakladow.

              Pozdrawiam
            • sklis Guzik prawda, EC-135 jest lepszy od A-109 10.10.07, 22:21
              EC-135 to maszyna skonstruowana specjalnie jako śmigłowiec HEMS,
              A-109 to adaptacja śmigłowca dyspozycyjnego.

              Natomiast z tekstu Altaira po prostu zieje stronniczością :(

              Bardzo się cieszę, że MZ dokonało merytorycznego, a nie politycznego wyboru.
              • kapitan.kirk Re: Guzik prawda, EC-135 jest lepszy od A-109 10.10.07, 22:57
                > Natomiast z tekstu Altaira po prostu zieje stronniczością :(

                Nie jest to specjalnie dziwne - przejrzyj sobie dowolny
                numer "Skrzydlatej" albo "Raportu" i choćby dla zabawy podsumuj
                reklamy Augusty, nawet na produkty w ogóle w Polsce nie oferowane
                (np. szturmowy "Krogulec"...). "Raport" w ogóle ostatnio składa sie
                prawie wyłącznie z "obiektywnych" artykułów sponsorowanych
                wplecionych między reklamy danych producentów :-/ (gwoli
                sprawiedliwości, to samo zresztą jest z NTW innego wydawcy)

                Pzdr
          • aadii Re: L P R poleci na kasę dla urzędasów pisu 2 10.10.07, 23:45
            Witam
            Doskonale sie stało że wybrany został śmigłowiec dla LPR (HEMSu. Znam dokładnie
            relacje z użytkowania Agusty- śmigłwca używanego obecnie. Mój dobry przyjaciel
            jest tam zatrudniony. Nie zostawia suchej nitki na tym sprzęcie. Jest to
            dokładnie to czym jest - śmigłowiec dyspozycyjny adaptowany do wersji
            ratowniczej. Po prostu paranoja żeby coś takiego było. Prędkosci maksymalne o 20
            mil większe nie mają tutaj znaczenia. To są dywagacje ludzi którzy zatrzymują
            sie na tabliczkach osiągów i dostają spazmów z radości gdy coś lata szybciej.
            Przede wszystkim chodzi o funkcje śmigłowca i jego użytkowanie. Jeśli nosze
            trzeba wkładać ekwilibrystycznie przez za małe drzwi boczne, a największy
            pacjent może mieć 192 cm wzrostu. Poza tym sprzęt do reanimacji jest umieszczony
            pod łóżkiem pacjenta(???) bo nigdzie indziej go nie można było zmieścić i
            zamontować. Paranoja.
            Nie wspomnie już o tym że kilka razy był problem z przekładnią główną i
            elektroniką (wszysko siadło).
            Eurocopter jest budowany i wymyślony do zadań ratowniczych.
            To że Audi A6 czy inne jest szybkie to nie znaczy że można z niego zrobić
            katetkę (teoretyczne można- z kombiaka i wywalając siedzenia). A za karetki
            jeżdżą samochody dostawcze z silnikiem diesla i doskonale sie spisują - ważny
            jest sprzęt i miejsce pracy.

            Jeszcze kwestia przejście ratownika z miejsca dla II pilota na tył. W załodze
            HEMS ratownik pełni też funkcję nawigatora i radiooperatora a nie pilota. W
            takich zadaniach jak lądowanie we wsi gdy trzeba wyszukiwać miejsca wypadku jest
            to niezbędne. Oczywiście decyzję podejmuje pilot ale ratownik może wskazać
            miejsce, wprowadzić dane do GPS-u itp. A przejście z przodu do tyłu jest
            niezbędne aby w krytycznej sytuacji by wspomóc lekarza.
            Poza tym czy w Aguście jest miejsce dla lekarza, ratownika i pacjęta z tyłu?
            przecież oni się tam poduszą razem!

            Owszem w Alpach lata Agusta, ale też ile wersji Eurocoptera lata jako śmigowce
            ratownicze? Czy w alpach nie latają?

            O płozach sie nie wypowiem bo tego nie

            Jeszcze co do prędkości- przy zadanich ratowniczych (i 26 stacjach LPR) dolot do
            wypadku będzie w zasiegu 100-120 km do stacji. Loty transportowe wykonuje sie w
            inny sposób na inne odlegości i przede wszystkim przy innym stanie pacjenta- gdy
            jest stabilny i 10-20 minut nie będzie dla niego zagrożeniem.
            Zadanie HEMS to pomoc na miejscu, stabilizacja i dostarczenie do najbiższego
            specjalistycznego szpitala a nie lot na dugi koniec polski z człowiekiem od razu
            po wypadku. Różnica w prekości maksymalnej to bzdura w takich warunkach i na
            odłegłości 100 km.

            Bardzo sie cieszę że wybrali eurocoptera i takie zdanie opieram na relacjach
            ratowników z HEMSU (wielu znam, z kilkoma sie przyjaźnie, a też poznałem pilotów).
            Wiem że lobbujesz za Agustą, to duże pieniądze, ale jest jeszcze dobro
            poszkodowanych a nie tylko interesy.
            Mam nadzieję że sie popłaczesz gdy Agustę też odrzucą po tym odwołaniu.

        • oko-21 Re: L P R poleci na kasę dla urzędasów pisu 10.10.07, 21:45
          Odpowiem tak kiedys pracowalem jako rtownik pokladowy na smiglowcach.
          Widze ze z medycznego punktu widzenia jestes zielony. Na poczatku
          tego roku mialem okazje poznac oba typy smiglowca z medycznego
          punktu widzenia wloski to 60 % mozliwosci niemieckiego nie wspomne o
          kosztach eksploatacji.
          Pozdrawiam
      • aadii Re: Lotnicze Pogotowie Ratunkowe poleci Eurocopte 10.10.07, 23:47
        Witam
        Doskonale sie stało że wybrany został śmigłowiec dla LPR (HEMSu. Znam dokładnie
        relacje z użytkowania Agusty- śmigłwca używanego obecnie. Mój dobry przyjaciel
        jest tam zatrudniony. Nie zostawia suchej nitki na tym sprzęcie. Jest to
        dokładnie to czym jest - śmigłowiec dyspozycyjny adaptowany do wersji
        ratowniczej. Po prostu paranoja żeby coś takiego było. Prędkosci maksymalne o 20
        mil większe nie mają tutaj znaczenia. To są dywagacje ludzi którzy zatrzymują
        sie na tabliczkach osiągów i dostają spazmów z radości gdy coś lata szybciej.
        Przede wszystkim chodzi o funkcje śmigłowca i jego użytkowanie. Jeśli nosze
        trzeba wkładać ekwilibrystycznie przez za małe drzwi boczne, a największy
        pacjent może mieć 192 cm wzrostu. Poza tym sprzęt do reanimacji jest umieszczony
        pod łóżkiem pacjenta(???) bo nigdzie indziej go nie można było zmieścić i
        zamontować. Paranoja.
        Nie wspomnie już o tym że kilka razy był problem z przekładnią główną i
        elektroniką (wszysko siadło).
        Eurocopter jest budowany i wymyślony do zadań ratowniczych.
        To że Audi A6 czy inne jest szybkie to nie znaczy że można z niego zrobić
        katetkę (teoretyczne można- z kombiaka i wywalając siedzenia). A za karetki
        jeżdżą samochody dostawcze z silnikiem diesla i doskonale sie spisują - ważny
        jest sprzęt i miejsce pracy.

        Jeszcze kwestia przejście ratownika z miejsca dla II pilota na tył. W załodze
        HEMS ratownik pełni też funkcję nawigatora i radiooperatora a nie pilota. W
        takich zadaniach jak lądowanie we wsi gdy trzeba wyszukiwać miejsca wypadku jest
        to niezbędne. Oczywiście decyzję podejmuje pilot ale ratownik może wskazać
        miejsce, wprowadzić dane do GPS-u itp. A przejście z przodu do tyłu jest
        niezbędne aby w krytycznej sytuacji by wspomóc lekarza.
        Poza tym czy w Aguście jest miejsce dla lekarza, ratownika i pacjęta z tyłu?
        przecież oni się tam poduszą razem!

        Owszem w Alpach lata Agusta, ale też ile wersji Eurocoptera lata jako śmigowce
        ratownicze? Czy w alpach nie latają?

        O płozach sie nie wypowiem bo sie na tym nie znam.

        Jeszcze co do prędkości- przy zadanich ratowniczych (i 26 stacjach LPR) dolot do
        wypadku będzie w zasiegu 100-120 km do stacji. Loty transportowe wykonuje sie w
        inny sposób na inne odlegości i przede wszystkim przy innym stanie pacjenta- gdy
        jest stabilny i 10-20 minut nie będzie dla niego zagrożeniem.
        Zadanie HEMS to pomoc na miejscu, stabilizacja i dostarczenie do najbiższego
        specjalistycznego szpitala a nie lot na dugi koniec polski z człowiekiem od razu
        po wypadku. Różnica w prekości maksymalnej to bzdura w takich warunkach i na
        odłegłości 100 km.

        Bardzo sie cieszę że wybrali eurocoptera i takie zdanie opieram na relacjach
        ratowników z HEMSU (wielu znam, z kilkoma sie przyjaźnie, a też poznałem pilotów).
        Wiem że lobbujesz za Agustą, to duże pieniądze, ale jest jeszcze dobro
        poszkodowanych a nie tylko interesy.
        Mam nadzieję że sie popłaczesz gdy Agustę też odrzucą po tym odwołaniu.
    • czapka-nie-widka-online Eurocopter Group) jest światową firmą produkującą 10.10.07, 20:02
      Eurocopter Group) jest światową firmą produkującą i serwisującą śmigłowce.
      Powstała w 1992 z połączenia wydziałów helikopterowych francuskiej firmy
      Aerospatiale i niemieckiej firmy DaimlerChrysler Aerospace AG (DASA).

      W 2001, udział Eurocoptera w światowym rynku sprzedaży helikopterów wynosił 40%,
      a na amerykańskim rynku 30%.

      Grupa Eurocopter jest filią koncernu EADS.
      • a.k.traper Czy offset był warunkiem przetargu? 11.10.07, 07:51
        Włosi sa obecni w Świdniku a nawet przymierzja się byc jego
        włascicielami, z czego ja osobiscie zachwycony nie jestem, mieli
        propozycje z Bella, woleli robic dla Włochów którzy zaczynali od
        licencji Bella. Z tego co mi wiadomo, Mi-2 jest konstrukcja
        radziecka ale licencja chyba juz dawno przeszła na własność
        producenta, w końcu to było chyba w 1965 roku. Polskie zakłady
        powinny madrze wybierać a nie bac sie zmian. W tej chwili i tak
        główna produkcja to zleceia firm zagranicznych i gdybym ja miał
        wybierać wybrałbym amerykański system zarzadzania. Najlepszy dowcip
        jaki słyszałem od związkowców, to ten, że Bell chciał wykupic
        Świdnik by pozbyc się konkurencji:)))) Nawet nie pytam w czym.
        Takimi opiniami karmi sie ludzi, by się bronili przed zmianami,
        które zapewne wygoniłyby z tych cudownych polskich fabryk niektorych
        specjalistów od nic nierobienia.
    • pyzz Lotnicze Pogotowie Ratunkowe poleci Eurocopterem 10.10.07, 21:48
      Co do wysokości wnętrza: Agusta ma 94cm od noszy do sufitu, a wymóg przetargu
      był taki, że ma być 97. Bardzo chętnie się dowiem ile ma EC135, choć nie bardzo
      wierzę, że ma 100. Stawiam na 98. I wiecie co? Nie wierzę klakierowi z
      ministerstwa, że 3 (słownie TRZY) cm robią różnicę w kwestii czy DA, czy NIE DA
      się robić masażu serca.
      Podobnie z płozami. Płozy zamiast prawdziwego podwozia są tam dlatego, że są po
      prostu lżejsze. Zaś w kwestii lądowania "w każdym terenie" to jest to oczywista,
      bezdyskusyjna bzdura, ba, wątpię, aby powierzchnia styku tych rurek z ziemią
      była jakkolwiek większa niż kół, a to by oznaczało, że możliwości lądowania w
      grząskim terenie nie są ani trochę lepsze. Za to brak kół oznacza, że śmigłowca
      nie da się przekołować bez specjalnego wózka.
      Jak powiedział rzecznik: "kupiliśmy ten śmigłowiec, który chcieliśmy". Chcieli
      EC135, to tak napisali przetarg, aby tylko EC135 wygrał. Ale czy ktoś słyszał o
      jakimkolwiek przetargu państwowym, który nie byłby napisany pod konkretnego
      zwycięzcę?
      To tak, jak z F-16: Był to jedyny samolot, który spełniał warunki techniczne
      wojska, tylko, że te warunki były opracowane, zupełnie otwarcie na podstawie...
      możliwości technicznych samolotu f-16.

      EC135 to dobry śmigłowiec, ale podobnie jest z Agustą.
      • sklis Re: Lotnicze Pogotowie Ratunkowe poleci Eurocopte 10.10.07, 23:10
        > Co do wysokości wnętrza: Agusta ma 94cm od noszy do sufitu,
        > a wymóg przetargu był taki, że ma być 97.
        > Bardzo chętnie się dowiem ile ma EC135, choć nie bardzo
        > wierzę, że ma 100. Stawiam na 98.

        Za fotelami pilotów - 115 cm (3,77 ft) :)

        A co do powierzchni styku płóz z podłożem, to jest zdecydowanie większa. I nie
        ma możliwości, że koło wpadnie w dołek.

        Do tego otunelowane śmigło ogonowe, co zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo
        (trudniej w nie wejść - całkiem niedawno w Polsce w takim wypadku zginęła
        pielęgniarka), łopaty wirnika głównego znacznie wyżej nad ziemią niż w A-109.

        No i możliwość wsuwania noszy przez drzwi od tyłu kadłuba...
      • aadii Re: Lotnicze Pogotowie Ratunkowe poleci Eurocopte 10.10.07, 23:21
        Witam
        Doskonale sie stało że wybrany został śmigłowiec dla LPR (HEMSu. Znam dokładnie
        relacje z użytkowania Agusty- śmigłwca używanego obecnie. Mój dobry przyjaciel
        jest tam zatrudniony. Nie zostawia suchej niktki na tym sprzęcie. Jest to
        dokładnie to czym jest - śmigłowiec dyspozycyjny adaptowany do wersji
        ratowniczej. Po prostu paranoja żeby coś takiego było. Prędkosci maksymalne o 12
        - 20 mil większe nie mają tutaj znaczenia. To są dywagacje ludzi którzy
        zatrzymują sie na tabliczkach osiągów i dostają spazmów z radości gdy coś lata
        szybciej. Przede wszystkim chodzi o funkcje śmigłowca i jego użytkowanie. Jeśli
        nosze trzeba wkładać ekwilibrystycznie przez za małe drzwi boczne, a największy
        pacjęt może mieć 192 cm wzrostu. Poza tym sprzęt do reanimacji jest umieszczony
        pod łóżkiem pacjenta(???) bo nigdzie indziej go nie można było zmieścić i
        zamontować. Paranoja.
        Nie wspomnie już o tym że kilka razy był problem z przekładnią główną i
        elektroniką (wszysko siadło).
        Eurocopter jest budowany i wymyslony do zadań ratowniczych.
        To że Audi A8 jest szybkie to nie znaczy że można z niego zrobić katetkę
        (teoretyczne można- z kombiaka i wywalając siedzenia). A za karetki jeżdżą
        samochody dostawcze z silnikiem diesla.
        ZASTANÓWCIE SIE.

        Bardzo sie cieszę że wybrali eurocoptera i takie zdanie opieram na relacjach
        ratowników z HEMSU.
      • m-kow Re: Lotnicze Pogotowie Ratunkowe poleci Eurocopte 11.10.07, 00:57
        Jest też inny kontekst, mianowicie Westland wystartuje też w przetargu na
        śmigłowiec dla wojska, z przyzwoitymi i nowoczesnymi produktami, a ten przetarg
        musi wygrać dziadzia Black Hawk choćby nie wiem co ( będzie skręcany w całość w
        zakupionym przez Sikorsky'ego Mielcu ( to będzie udział polskiej myśli
        technicznej ). Z tym wojskowym przetargiem będzie problem więc nie zaszkodzi
        poopluwać Angoli i Włochów już teraz.
    • bartoszbankowski Oto Polska właśnie. a co z Sokołem??? 10.10.07, 23:06
      porównując kilkanaście konstrukcji światowych producentów wybrano eurocoptera. A
      świdnicki Sokół, z dwoma silnikami pracującymi niezależnie, mogący latać na
      jednym (i to wznosić się) z pełnym obciążeniem, z najnowocześniejszą awioniką
      został potraktowany z buta. pogrzebcie własny przemysł lotniczy dalej tłumacząc,
      że nie taki bo to bo sramto. najśmieszniejsze było dla mnie uzasadnianie, że
      niezbędny jest śmigłowiec z dwoma silnikami, bo Sokół ma właśnie dwa, a ten
      model eurocoptera chyba nie. gratuluję.
    • yogibaboo1 Lotnicze Pogotowie Ratunkowe poleci Eurocopterem 10.10.07, 23:47
      Nareszcie!!!

      Co najważniejsze dokonano najlepszego wyboru z możliwych. Wiedzą o tym piloci,
      lekarze i ratownicy, którzy przy pomocy tego sprzętu będą ratować ludzkie życie.
      W przeciwieństwie do plujących jadem pieniaczy, którzy się na tym kompletnie nie
      znają, ale mają misję, żeby opluć i skrytykować wszystko wokół.

      Yogi
    • krusnik02 Lotnicze Pogotowie Ratunkowe poleci Eurocopterem 11.10.07, 08:57
      Po przeczytaniu wszystkich postów komentujących ten artykuł dochodzę do wniosku,
      że na tematy związane z techniką lotniczą powinny wypowiadać się osoby, które
      faktycznie się na tym znają :) a większość piszących kombinuje tylko jak tu
      d.........ć rządzącym, nie znając się na śmigłowcach zupełnie. Ja osobiście wolę
      mieć pewność, że LPR będzie miało taki sprzęt, który pozwoli skutecznie ratować
      ludzkie życie.
      • sklis Tu akurat PiS-owi nie udało się nic zepsuć 11.10.07, 14:26
        Tu akurat PiS-owi nie udało się nic zepsuć - może po prostu przegapili sprawę, a
        może Relidze, który pisowcem nie jest, a po prostu zatyka nos i stara się
        działać na korzyść ochrony zdrowia, udało się jakoś powstrzymać pisowskie zapędy.

        Fakt jest faktem - wybrano najlepszą maszynę. Na szczęście.
    • mekagojira A niektorym sie wszystko z PiSem kojarzy:) 11.10.07, 11:34
      ...jak widac z tych txtow o kolejnym przekrecie.
      Obojetnie co sie mysli o obecnym rzadzie/nierzadzie, to jak rozumiem przetarg
      byl na latajace karetki a nie na latajace karawany:

      "Chodzi m.in. o zbyt małą wysokość kabiny przez co nie można w niej reanimować
      pacjenta. Firma stwierdziła nawet, że załoga powinna najpierw wylądować,
      wyciągnąć pacjenta na zewnątrz, a potem dopiero reanimować."

      Augusta to moze i niezly helikopter do polatania sobie (nie wiem, nie znam sie),
      ale jak wynika z lektury artykulu(a nie tylko naglowka) nie spelnia wymogow na
      helikopter ratowniczy - i nie ma tu nic do rzeczy lepsza cena, offset czy tapicerka.

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka