Dodaj do ulubionych

Płatna autostrada A4 ?

23.06.05, 07:42
Za autostradę A4 trzeba będzie płacić już w Chorzowie Batorym
Tomasz Głogowski 22-06-2005, ostatnia aktualizacja 22-06-2005 22:34

Na śląskim odcinku autostrady A4 Katowice - Wrocław staną dwa place poboru
opłat i kilka mniejszych bramek przy zjazdach z autostrady. Drogowcy
zapewniają, że mieszkańcy aglomeracji katowickiej za przejazd z Katowic do
Gliwic nie będą musieli płacić.
Pierwszy punkt poboru opłat stanie już w Chorzowie Batorym lub Rudzie Śląskiej
Wirku, drugi w Żernikach k. Gliwic. Oprócz tego przy zjazdach z autostrady w
Bojkowie, Ostropie i Kleszczowie ustawione zostaną mniejsze bramki.
Budowa zacznie się w przyszłym roku, po wyłonieniu koncesjonariusza, czyli
firmy pobierającej opłaty. Do przetargu, który rozstrzygnięty zostanie we
wrześniu, staną dwie firmy: Stalexport Autostrada Śląska i Autostrada Południe.
Takie rozmieszczenie bramek może zdenerwować śląskich kierowców. Do tej pory
Dyrekcja Generalna Dróg Krajowych i Autostrad obiecywała bowiem, że do Gliwic
będziemy podróżować za darmo.
- Z opłat będą zwolnieni kierowcy, którzy mieszkają w aglomeracji katowickiej,
czyli oprócz stolicy regionu m.in. Bytomia, Chorzowa, Gliwic, Sosnowca, Zabrza
- uspokaja Andrzej Maciejewski, rzecznik prasowy GDDKiA.
Do tej pory nie ustalono, jak ma to wyglądać: trzeba będzie pokazywać dowody
osobiste, specjalne karty chipowe, naklejki na samochody, a może po prostu
będą darmowe bilety? - Wszystkie te scenariusze są możliwe. Jak w praktyce
będą funkcjonować zwolnienia z opłat, zadecyduje przyszły koncesjonariusz -
mówi Maciejewski.
Za przejazd będą musieli jednak płacić mieszkańcy Raciborza, Jastrzębia, czy
Rybnika - miast znajdujących się już poza aglomeracją. Tadeusz Fugiel, szef
noclegowni w Wodzisławiu jest oburzony: - To chory pomysł. Jeżdżę do
darczyńców na całym Śląsku. Mam być dyskryminowany, bo mieszkam poza Katowicami?
Podobnie uważa Barbara Stawinoga z dzielnicy Brzezie w Raciborzu: - Nie dość,
że paliwo jest takie drogie, to na dodatek jesteśmy dyskryminowani jako
mieszkańcy Raciborza. Mój budżet rodzinny ucierpi, bo nie mieszkam w
Katowicach i będę płacić za każdy przejazd przez bramkę - denerwuje się.
Nerwowo na rozstrzygnięcie przetargu czekają też mieszkańcy Gliwic. Przejazd
19-kilometrowym odcinkiem z Sośnicy do Kleszczowa, czyli z jednej dzielnicy
miasta do drugiej, miał być bezpłatny. Teraz okazuje się, że na zjazdach w
Bojkowie, Ostropie i Kleszczowie staną bramki. - Ale mieszkańcy Gliwic nie
będą musieli tam płacić - twierdzi Maciejewski.
W te wszystkie zapewnienia mało kto jednak wierzy, nawet urzędnicy: -
Docierają do nas sprzeczne informacje. Raz, że bramki będą, innym razem, że
nie. Jedno jest pewne: jeżeli mieszkańcy za przejazd z Sośnicy do Kleszczowa
będą musieli płacić, ruch samochodowy w centrum Gliwic dalej będzie
sparaliżowany - mówi Marek Jarzębowski, rzecznik gliwickiego magistratu.
Obserwuj wątek
    • ballest Re: Płatna autostrada A4 ? 23.06.05, 08:37
      "Mimo szumnych zapowiedzi za przejazd autostrada w Gliwicach najpewniej
      bedziemy musieli płacic
      Bulwersujaca zmiana
      Dotarlismy do obwieszczenia, wydanego przez Urzad Miejski w Gliwicach.
      Kładzie ono kłam temu, co nie tak dawno obwiesciły władze miasta zapewniajac,
      że po gliwickim odcinku A4 bedzie można jezdzic bezpłatnie. Okazuje sie, iż za
      przejazd po znacznej jego czesci jednak opłaty beda pobierane."
      • braid Re: Płatna autostrada A4 ? 23.06.05, 09:09

        A jakim systemem beda te oplaty sciagane / rejestrowane???

        Moze wygra przetarg Niemiecki "Toll-Collect " ( ten co ma problemy ze startem w
        Niemczech) ...to sciaganie moze sie odwlecze o 5-7 lat ;))))
        • ballest Re: Płatna autostrada A4 ? 23.06.05, 11:27
          "100 Tage Maut: Das System läuft problemlos
          11.04.05 - Berlin - Die ersten 100 Tage seit dem Start des Mautsystems in
          Deutschland sind erfolgreich verlaufen. Die Technik läuft stabil. Die Nutzer
          haben sich an den Mautalltag gewöhnt und schätzen die Vorteile der
          automatischen Mauterhebung. 417.000 On-Board Units (OBU) sind mittlerweile
          (Stand: 8. April) in die Lkw aus dem Inland und dem Ausland eingebaut – das
          sind rund 100.000 mehr als zum Start am 1. Januar 2005. Wöchentlich werden
          mehrere Tausend OBUs installiert.

          Zum Ende des ersten Quartals 2005 waren bei Toll Collect 635.600 Fahrzeuge von
          97.200 Nutzern registriert. Ein Drittel kommt jeweils aus dem Ausland. Das
          System verzeichnete mehr als 68 Millionen Buchungen. Der Anteil der Buchungen
          im manuellen System, d.h. Mautstellenterminals und Internet, ist rückläufig und
          liegt gegenwärtig unter 20 Prozent. Über 212.000 Mautaufstellungen hat Toll
          Collect per Post oder E-Mail versendet. Weniger als ein Prozent wurden von
          registrierten Nutzern reklamiert.

          Die Vorbereitungen für die Einführung der neuen Software OBU 2.0 verlaufen
          planmäßig. Die Software macht das Lkw-Mautsystem noch flexibler: Neue Mautsätze
          und neue mautpflichtige Streckenabschnitte können ab 2006 durch ein Update per
          Funk auf alle Fahrzeuggeräte in den Lkw überspielt werden. Veränderungen im
          mautpflichtigen Streckennetz erfordern also keine neue Infrastruktur an den
          Straßen, wie es die alte Mikrowellentechnik in anderen Ländern verlangt. Die
          Software OBU 2.0 ist bereits in der Erprobungsphase, die ersten
          Integrationstests laufen. Sie soll ab Sommer 2005 zur Verfügung stehen und kann
          bei einem der rund 1.900 Servicepartner im In- und Ausland aufgespielt werden.

          Den ausführlichen Report zu "100 Tage Maut" finden Sie in der Pressemappe."


          www.toll-collect.de/frontend/press/PressEntryVP.do;jsessionid=A223C305D02510E1C008EE24BA7
          112AA?pressId=548
          • ballest Re: Płatna autostrada A4 ? 23.06.05, 11:33
            A tu w jezyku polskim, zeby klamcom szans nie dac, na dalsze klamstwa:
            "Sprawny start myta
            Pierwszych 100 dni obowiązywania systemu poboru myta na niemieckich
            autostradach przebiegło pomyślnie. Użytkownicy przyzwyczajali się do opłat i
            zapoznawali z zaletami systemu automatycznego. 417 000 urządzeń OBU zostało do
            8 kwietnia zabudowanych w pojazdach w Niemczech i w Europie. Tzn. już o 100
            tys. więcej niż było 1 stycznia. Co tydzień przybywa tysiące kolejnych OBU. Na
            koniec pierwszego kwartału w Toll Collect było zarejestrowanych 635 600
            pojazdów należących do 97 200 firm. Jedna trzecia pochodzi spoza RFN. System
            wykazał ponad 68 milionów operacji opłat, których udział w terminalach i
            Internecie wynosi ok. 20 procent. Poniżej jednego procentu faktur zostało
            reklamowane. Przygotowania do wprowadzenia nowego programu OBU 2.0 biegną
            planowo. Oprogramowanie pozwoli na większą elastyczność systemu."
Inne wątki na temat:

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka