Dodaj do ulubionych

Dlaczego fakty nie zmienią naszego zdania

18.08.23, 04:21
Fakty - generalnie - nie mają wpływu na naszą opinie.

W 1975 roku naukowcy ze Stanford zaprosili grupę studentów do udziału w badaniu dotyczącym samobójstw. Przedstawiono im pary listów samobójczych. W każdej parze jedna notatka została ułożona przez przypadkową osobę, a druga przez osobę, która następnie odebrała sobie życie. Następnie poproszono studentów o rozróżnienie autentycznych listów od fałszywych.

Niektórzy odkryli, że mają talent do takiego zadania. Z dwudziestu pięciu par listów dwadzieścia cztery razy prawidłowo zidentyfikowali ten prawdziwy. Inni odkryli, że są beznadziejni. Zidentyfikowali tylko dziesięć prawdziwych.

Jak to często bywa w przypadku badań psychologicznych, cała konfiguracja była fikcja. Chociaż połowa notatek rzeczywiście była autentyczna – uzyskano je z biura koronera Los Angeles – wyniki były fikcyjne. Studenci, którym powiedziano, że prawie zawsze mają rację, nie byli przeciętnie bardziej spostrzegawczy niż ci, którym powiedziano, że przeważnie się mylą.

W drugiej fazie badania oszustwo zostało ujawnione. Studentom powiedziano, że prawdziwym celem eksperymentu było zbadanie ich reakcji na 'przekonanie', że mają rację lub nie'. (Okazało się, że to również było oszustwem). Na koniec poproszono ich o oszacowanie, ile listów samobójczych właściwie skategoryzowali a ile ich zdaniem przeciętny student jest w stanie odróżnić poprawnie. W tym momencie stało się coś ciekawego. Studenci z grupy z 'najlepszymi wynikami' powiedzieli, że w rzeczywistości wyszli całkiem nieźle — znacznie lepiej niż przeciętny uczeń — chociaż, jak właśnie im powiedziano, nie mieli podstaw, by w to wierzyć. I odwrotnie, ci, którzy zostali przydzieleni do grupy z niskimi wynikami, powiedzieli, że ich zdaniem wypadli znacznie gorzej niż przeciętny uczeń – wniosek, który był równie bezpodstawny.

„Raz uformowane” — zauważyli sucho badacze — „wrażenia są niezwykle trwałe”.

W swej nowej książce „The Enigma of Reason” (Harvard) kognitywiści Hugo Mercier i Dan Sperber próbują odpowiedzieć na pytanie: Jak to się stało, że my, ludzie, wydający się normalni i rozsądni, jesteśmy tak często całkowicie irracjonalni, dlaczego jesteśmy wyewoulowani w ten sposób?

(...) Ta 'koślawość' umysłowa, według Merciera i Sperbera, odzwierciedla zadania, do których wyewoluował nasz rozum, czyli uchronienie się przed 'wyślizganiem' przez innych członków naszej grupy. Żyjąc w małych grupach łowców-zbieraczy, nasi przodkowie troszczyli się przede wszystkim o swoją pozycję społeczną i upewniali się, że to nie oni ryzykują życie podczas polowania, podczas gdy inni błąkają się po jaskini. Jasne rozumowanie miało niewielką korzyść, podczas gdy wiele można było zyskać na wygrywaniu argumentów.

Wśród bardzo wielu problemów, którymi nasi przodkowie zupełnie się nie przejmowali, były odstraszające efekty kary śmierci czy idealne atrybuty strażaka. Nie musieli też się zmagać z kwestią sfabrykowanych badań, fałszywymi wiadomościami na FB czy Twitterze. Nic więc dziwnego, że dziś rozum często nas zawodzi. Jak piszą Mercier i Sperber: "Jest to jeden z wielu przypadków, w których środowisko zmieniło się zbyt szybko, by dobór naturalny mógł to dogonić".
(...)
"Rozum jest adaptacją do hiper społecznej niszy, którą ludzie wyewoluowali dla siebie" - piszą Mercier i Sperber. Nawyki umysłu, które wydają się dziwne, głupkowate lub po prostu idiotyczne z "intelektualistowskiego" punktu widzenia, okazują się całkiem sprytne, bo przydatne, gdy patrzy się na nie z perspektywy społecznego "interakcjonisty".
(...)
'Confirmation Bias' to po prostu "Myside Bias". Ludzie nie są ot tak przypadkowo łatwowierni. Jesteśmy całkiem bystrzy w dostrzeganiu słabych punktów w argumentacji innych. Ale prawie zawsze słabe pozycje, na które jesteśmy ślepi, są w naszych własnych argumentach.

Why Facts Don’t Change Our Minds

www.newyorker.com/magazine/2017/02/27/why-facts-dont-change-our-minds
Obserwuj wątek
    • diabollo Re: Dlaczego fakty nie zmienią naszego zdania 18.08.23, 07:07
      No i mamy wyjaśnienia dlaczego ludzie wierzą w teorie spiskowe (głównie wymyślane i kolportowane przez trolli opłacanych przez oligarchie) i żadne fakty nie są w stanie doprowadzić ludzi do porzucenia wiary w Jahwe/Boga/Manitu, w spisek szczepionkowy, spisek ekologiczny/klimatyczny, spisek tzw. "wymiany" (społeczeństwa białych na kolorowych), spisek gender, spisek woke, etc, etc, etc...

      Kłaniam się nisko.
      • diabollo Re: Dlaczego fakty nie zmienią naszego zdania 18.08.23, 07:45
        youtu.be/O4ciwjHVHYg?si=Xm1D5J1VJQZZjLT3
        • walmart.ca Re: Dlaczego fakty nie zmienią naszego zdania 18.08.23, 11:23
          Jesteśmy całkiem bystrzy w dostrzeganiu słabych punktów w argumentacji innych. Ale prawie zawsze słabe pozycje, na które jesteśmy ślepi, są w naszych własnych argumentach.
        • walmart.ca Re: Dlaczego fakty nie zmienią naszego zdania 18.08.23, 11:43
          Antyrasiści przesadzają.

          www.theatlantic.com/ideas/archive/2023/08/anti-racist-color-blindness-dei-programs/674996/

          Zubożała wyobraźnia międzyrasowa antyrasistów.
          • diabollo Re: Dlaczego fakty nie zmienią naszego zdania 18.08.23, 13:13
            Widzę, że dalej nie rozumiesz na czym polega systemowy rasizm w USA.
            Nie obejrzałeś wykładu pana Reicha, spróbuj tego; początek jest ciężki bo trzeba spędzić 20 min na słuchaniu bzdur prawackich trolli (których i Ty zacząłeś powtarzać), ale jak to sobie puścisz tak od 22 min i 30 sek, to facet wszystko łopatologicznie tlumaczy i wtedy zrozumiesz.

            youtu.be/O4ciwjHVHYg?si=yJ2fcUdxD2QjVOf-

            Ten artykuł czarnego profesora się nie otwiera bezpłatnie, niemniej Żydów używających antysemickich klisz czy czarnych używających rasistowskich argumentów (trzeba się czarnym zabrać do roboty, Ameryka to wolny kraj dla przedsiębiorczych, rasizmu nie ma, po prostu bez pracy nie ma kołaczy), to prawicowa propaganda pompuje do wyrzygania.

            Kłaniam się nisko.
            • walmart.ca Re: Dlaczego fakty nie zmienią naszego zdania 18.08.23, 21:35
              diabollo napisał:

              > Widzę, że dalej nie rozumiesz na czym polega systemowy rasizm w USA.
              > Nie obejrzałeś wykładu pana Reicha, spróbuj tego; początek jest ciężki bo trzeb
              > a spędzić 20 min na słuchaniu bzdur prawackich trolli (których i Ty zacząłeś po
              > wtarzać), ale jak to sobie puścisz tak od 22 min i 30 sek, to facet wszystko ło
              > patologicznie tlumaczy i wtedy zrozumiesz.

              Hej, Diabollo, skoro to uniemożliwia nam wzajemne zrozumienie, to moze Ty mi wytłumacz 'na czym polega systemowy rasizm w USA', oczywiście swoimi własnymi słowami, w miarę możliwości, przystępnymi (tzn. takimi w przeciwieństwie do syntaksu Judith Butler)... no i zobaczymy, co z tego wyniknie, eh.

              Ja, ze swej strony, zrobię maksymalny wysiłek, zeby to zrozumiec - obiecuje -i żeby zrozumieć Twój punkt widzenia i wiedzenia, że się tak wyraże... Jako wyraz wdzięczności, przesyłam Ci tekst czarnego profesora z The Atlantic:

              I’m a Black Professor. You Don’t Need to Bring That Up.
              Anti-racists are overcorrecting.

              By Tyler Austin Harper

              AUGUST 14, 2023

              The hotel was soulless, like all conference hotels. I had arrived a few hours before check-in, hoping to drop off my bags before I met a friend for lunch. The employees were clearly frazzled, overwhelmed by the sudden influx of several hundred impatient academics. When I asked where I could put my luggage, the guy at the front desk simply pointed to a nearby hallway. “Wait over there with her; he’s coming back.”

              Who “he” was remained unclear, but I saw the woman he was referring to. She was white and about my age. She had a conference badge and a large suitcase that she was rolling back and forth in obvious exasperation. “Been waiting long?” I asked, taking up a position on the other side of the narrow hallway. “Very,” she replied. For a while, we stood in silence, minding our phones. Eventually, we began chatting.

              The conversation was wide-ranging: the papers we were presenting, the bad A/V at the hotel, our favorite things to do in the city. At some point, we began talking about our jobs. She told me that—like so many academics—she was juggling a temporary teaching gig while also looking for a tenure-track position.
              “It’s hard,” she said, “too many classes, too many students, too many papers to grade. No time for your own work. Barely any time to apply to real jobs.”

              When I nodded sympathetically, she asked about my job and whether it was tenure-track. I admitted, a little sheepishly, that it was.
              “I’d love to teach at a small college like that,” she said. “I feel like none of my students wants to learn. It’s exhausting.”
              Then, out of nowhere, she said something that caught me completely off guard: “But I shouldn’t be complaining to you about this. I know how hard BIPOC faculty have it. You’re the last person I should be whining to.”

              I was taken aback, but I shouldn’t have been. It was the kind of awkward comment I’ve grown used to over the past few years, as “anti-racism” has become the reigning ideology of progressive political culture. Until recently, calling attention to a stranger’s race in such a way would have been considered a social faux pas. That she made the remark without thinking twice—a remark, it should be noted, that assumes being a Black tenure-track professor is worse than being a marginally employed white one—shows how profoundly interracial social etiquette has changed since 2020’s “summer of racial reckoning.” That’s when anti-racism—focused on combating “color-blindness” in both policy and personal conduct—grabbed ahold of the liberal mainstream.

              Though this “reckoning” brought increased public attention to the deep embeddedness of racism in supposedly color-blind American institutions, it also made instant celebrities of a number of race experts and “diversity, equity, and inclusion” (DEI) consultants who believe that being anti-racist means undergoing a “journey” of radical personal transformation. In their righteous crusade against the bad color-blindness of policies such as race-neutral college admissions, these contemporary anti-racists have also jettisoned the kind of good color-blindness that holds that we are more than our race, and that we should conduct our social life according to that idealized principle. Rather than balance a critique of color-blind law and policy with a continuing embrace of interpersonal color-blindness as a social etiquette, contemporary anti-racists throw the baby out with the bathwater. In place of the old color-blind ideal, they have foisted upon well-meaning white liberals a successor social etiquette predicated on the necessity of foregrounding racial difference rather than minimizing it.


              • walmart.ca Re: Dlaczego fakty nie zmienią naszego zdania 18.08.23, 21:37
                As a Black guy who grew up in a politically purple area—where being a good person meant adhering to the kind of civil-rights-era color-blindness that is now passé—I find this emergent anti-racist culture jarring. Many of my liberal friends and acquaintances now seem to believe that being a good person means constantly reminding Black people that you are aware of their Blackness. Difference, no longer to be politely ignored, is insisted upon at all times under the guise of acknowledging “positionality.” Though I am rarely made to feel excessively aware of my race when hanging out with more conservative friends or visiting my hometown, in the more liberal social circles in which I typically travel, my race is constantly invoked—“acknowledged” and “centered”—by well-intentioned anti-racist “allies.”

                This “acknowledgement” tends to take one of two forms. The first is the song and dance in which white people not-so-subtly let you know that they know that race and racism exist. This includes finding ways to interject discussion of some (bad) news item about race or racism into casual conversation, apologizing for having problems while white (“You’re the last person I should be whining to”), or inversely, offering “support” by attributing any normal human problem you have to racism.

                The second way good white liberals often “center” racial difference in everyday interactions with minorities is by trying, always clumsily, to ensure that their “marginalized” friends and familiars are “culturally” comfortable. My favorite personal experiences of this include an acquaintance who invariably steers dinner or lunch meetups to Black-owned restaurants, and the time that a friend of a friend invited me over to go swimming in their pool before apologizing for assuming that I know how to swim (“I know that’s a culturally specific thing”). It is a peculiar quirk of the 2020s’ racial discourse that this kind of “acknowledgement” and “centering” is viewed as progress.

                My point is not that conservatives have better racial politics—they do not—but rather that something about current progressive racial discourse has become warped and distorted. The anti-racist culture that is ascendant seems to me to have little to do with combatting structural racism or cultivating better relationships between white and Black Americans. And its rejection of color-blindness as a social ethos is not a new frontier of radical political action.

                No, at the core of today’s anti-racism is little more than a vibe shift—a soft matrix of conciliatory gestures and hip phraseology that give adherents the feeling that there has been a cultural change, when in fact we have merely put carpet over the rotting floorboards. Although this push to center rather than sidestep racial difference in our interpersonal relationships comes from a good place, it tends to rest on a troubling, even racist subtext: that white and Black Americans are so radically different that interracial relationships require careful management, constant eggshell-walking, and even expert guidance from professional anti-racists. Rather than producing racial harmony, this new ethos frequently has the opposite effect, making white-Black interactions stressful, unpleasant, or, perhaps most often, simply weird.

                Since the murder of George Floyd in May 2020, progressive anti-racism has centered on two concepts that helped Americans make sense of his senseless death: “structural racism” and “implicit bias.” The first of these is a sociopolitical concept that highlights how certain institutions—maternity wards, police barracks, lending companies, housing authorities, etc.—produce and replicate racial inequalities, such as the disproportionate killing of Black men by the cops. The second is a psychological concept that describes the way that all individuals—from bleeding-heart liberals to murderers such as Derek Chauvin—harbor varying degrees of subconscious racial prejudice.
                • walmart.ca Re: Dlaczego fakty nie zmienią naszego zdania 18.08.23, 21:40
                  Though “structural racism” and “implicit bias” target different scales of the social order—institutions on the one hand, individuals on the other—underlying both of these ideas is a critique of so-called color-blind ideology, or what the sociologist Eduardo Bonilla-Silva calls “color-blind racism”: the idea that policies, interactions, and rhetoric can be explicitly race-neutral but implicitly racist. As concepts, both “structural racism” and “implicit bias” rest on the presupposition that racism is an enduring feature of institutional and social life, and that so-called race neutrality is a covertly racist myth that perpetuates inequality. Some anti-racist scholars such as Uma Mazyck Jayakumar and Ibram X. Kendi have put this even more bluntly: “‘Race neutral’ is the new “separate but equal.’” Yet, although anti-racist academics and activists are right to argue that race-neutral policies can’t solve racial inequities—that supposedly color-blind laws and policies are often anything but—over the past few years, this line of criticism has also been bizarrely extended to color-blindness as a personal ethos governing behavior at the individual level.

                  The most famous proponent of dismantling color-blindness in everyday interactions is Robin DiAngelo, who has made an entire (very condescending) career out of asserting that if white people are not uncomfortable, anti-racism is not happening. “White comfort maintains the racial status quo, so discomfort is necessary and important,” the corporate anti-racist guru advises. Over the past three years, this kind of anti-color-blind, pro-discomfort rhetoric has become the norm in anti-racist discourse. On the final day of the 28-day challenge in Layla Saad’s viral Me and White Supremacy, budding anti-racists are tasked with taking “out-of-your-comfort-zone actions,” such as apologizing to people of color in their life and having “uncomfortable conversations.” Frederick Joseph’s best-selling book The Black Friend takes a similar tack. The problem with color-blindness, Joseph counsels, is it allows “white people to continue to be comfortable.” The NFL analyst Emmanuel Acho wrote an entire book, simply called Uncomfortable Conversations With a Black Man, that admonishes readers to “stop celebrating color-blindness.” And, of course, there are endless how-to guides for having these “uncomfortable conversations” with your Black friends.

                  Once the dominant progressive ideology, professing “I don’t see color” is now viewed as a kind of dog whistle that papers over implicit bias. Instead, current anti-racist wisdom holds that we must acknowledge racial difference in our interactions with others, rather than assume that race needn’t be at the center of every interracial conversation or encounter. Coming to grips with the transition we have undergone over the past decade—color-blind etiquette’s swing from de rigueur to racist—requires a longer view of an American cultural transition. Civil-rights-era color-blindness was replaced with an individualistic, corporatized anti-racism, one focused on the purification of white psyches through racial discomfort, guilt, and “doing the work” as a road to self-improvement.

                  Writing in 1959, the social critic Philip Rieff argued that postwar America was transforming from a religious and economic culture—one oriented around common institutions such as the church and the market—to a psychological culture, one oriented around the self and its emotional fulfillment. By the 1960s, Rieff had given this shift a name: “the triumph of the therapeutic,” which he defined as an emergent worldview according to which the “self, improved, is the ultimate concern of modern culture.” Yet, even as he diagnosed our culture with self-obsession, Rieff also noticed something peculiar and even paradoxical. Therapeutic culture demanded that we reflect our self-actualization outward. Sharing our innermost selves with the world—good, bad, and ugly—became a new social mandate under the guise that authenticity and open self-expression are necessary for social cohesion.

                  Recent anti-racist mantras like “White silence is violence” reflect this same sentiment: exhibitionist displays of “racist” guilt are viewed as a necessary precursor to racial healing and community building. In this way, today’s attacks on interpersonal color-blindness—and progressives’ growing fixation on implicit bias, public confession, and race-conscious social etiquette—are only the most recent manifestations of the cultural shift Rieff described. Indeed, the seeds of the current backlash against color-blindness began decades ago, with the application of a New Age, therapeutic outlook to race relations: so-called racial-sensitivity training, the forefather of today’s equally spurious DEI programming.

                  In her 2001 book, Race Experts, the historian Elisabeth Lasch-Quinn painstakingly details how racial-sensitivity training emerged from the 1960s’ human-potential movement and its infamous “encounter groups.” As she explains, what began as a more or less countercultural phenomenon was later corporatized in the form of the anemic, pointless workshops controversially lampooned on The Office. Not surprisingly, this shift reflected the ebb and flow of corporate interests: Whereas early workplace training emphasized compliance with the newly minted Civil Rights Act of 1964, later incarnations would focus on improving employee relations and, later still, leveraging diversity to secure better business outcomes.

                  If there is something distinctive about the anti-color-blind racial etiquette that has emerged since George Floyd’s death, it is that these sites of encounter have shifted from official institutional spaces to more intimate ones where white people and minorities interact as friends, neighbors, colleagues, and acquaintances. Racial-awareness raising is a dynamic no longer quarantined to formalized, compulsory settings like the boardroom or freshman orientation. Instead, every interracial interaction is a potential scene of (one-way) racial edification and supplication, encounters in which good white liberals are expected to be transparent about their “positionality,” confront their “whiteness,” and—if the situation calls for it—confess their “implicit bias.”

                  In a vacuum, many of the prescriptions advocated by the anti-color-blind crowd are reasonable: We should all think more about our privileges and our place in the world. An uncomfortable conversation or an honest look in the mirror can be precursors to personal growth. We all carry around harmful, implicit biases and we do need to examine the subconscious assumptions and prejudices that underlie the actions we take and the things we say. My objection is not to these ideas themselves, which are sensible enough. No, my objection is that anti-racism offers little more than a Marie Kondo–ism for the white soul, promising to declutter racial baggage and clear a way to white fulfillment without doing anything meaningful to combat structural racism. As Lasch-Quinn correctly foresaw, “Casting interracial problems as issues of etiquette [puts] a premium on superficial symbols of good intentions and good motivations as well as on style and appearance rather than on the substance of change.”
                  • walmart.ca Re: Dlaczego fakty nie zmienią naszego zdania 18.08.23, 21:42
                    Yet the problem with the therapeutics of contemporary anti-racism is not just that they are politically sterile. When anti-color-blindness and its ideology of insistent “race consciousness” are translated into the sphere of private life—to the domain of friendships, block parties, and backyard barbecues—they assault the very idea of a multiracial society, producing new forms of racism in the process. The fact that our media environment is inundated with an endless stream of books, articles, and social-media tutorials that promise to teach white people how to simply interact with the Black people in their life is not a sign of anti-racist progress, but of profound regression.
                    The subtext that undergirds this new anti-racist discourse—that Black-white relationships are inherently fraught and must be navigated with the help of professionals and technical experts—testifies to the impoverishment of our interracial imagination, not to its enrichment. More gravely, anti-color-blind etiquette treats Black Americans as exotic others, permanent strangers whose racial difference is so chasmic that it must be continually managed, whose mode of humanness is so foreign that it requires white people to adopt a special set of manners and “race conscious” ritualistic practices to even have a simple conversation.

                    If we are going to find a way out of the racial discord that has defined American life post-Trump and post-Charlottesville and post-Floyd, we have to begin with a more sophisticated understanding of color-blindness, one that rejects the bad color-blindness on offer from the Republican Party and its partisans, as well as the anti-color-blindness of the anti-racist consultants. Instead, we should embrace the good color-blindness of not too long ago. At the heart of that color-blindness was a radical claim, one imperfectly realized but perfect as an ideal: that despite the weight of a racist past that isn’t even past, we can imagine a world, or at least an interaction between two people, where racial difference doesn’t make a difference.

                    Tyler Austin Harper is an assistant professor of environmental studies at Bates College.
                    www.theatlantic.com/ideas/archive/2023/08/anti-racist-color-blindness-dei-programs/674996/


                    • diabollo Re: Dlaczego fakty nie zmienią naszego zdania 20.08.23, 12:32
                      Przepraszam Cię, to ale to jakiś straszliwy bullshit czarnego profesora, któremu udało się wejść do klasy średniej i teraz pracowicie pracuje, żeby wciągnąć za sobą drabinę dla innych czarnych, bo pracuje nad utrzymaniem status quo.

                      A status quo polega na tym, że w USA bogactwo obywatela pochodzi z dwóch źródeł: odziedziczonego majątku po rodzicach/przodkach oraz swoich dochodów.

                      Jeżeli chodzi o różnice majątkowe to są one przepastne: czarni posiadają średnio tylko 5% majątku, jaki średnio posiadają biali.
                      Te majątki białych to kumulacja wielu pokoleń przodków głównie w postaci domów subsydiowanych przez państwowe programy, z których czarni byli wyłączeni. Krótko mówiąc biali są beneficiarzami systemu gospodarczego. Tak działa kapitalizm. Benefity dla wybranych.

                      Te majątkowe różnice odgrywają ogromną rolę i mają wiele dalszych konsekwencji, np. edukacja jest finansowana z podatków lokalnych i majątkowych. Zatem szkoły czarnych counties mają zdecydowanie mniej pieniędzy niż szkoły białych counties z podatków majątków/domów o wartości średnio dwudziestokrotnie większej.
                      System dalej stoi na straży segregacji rasowej, choć dzisiaj robi to na legitnych zasadach segregacji majątkowej.
                      Możemy przyjąć, że edukacja czarnych jest dwudziestokrotnie gorsza od edukacji szkolnej białych.

                      Nie trzeba chyba dalej tłumaczyć, że tak gigantyczne nierówności majątkowe mają swoje przełożenie na siłę polityczną, wpływ na władzę i politykę jaką ta władza prowadzi. Tak jak widać to na przykładzie przedstawionej wyżej polityki finansowania edukacji - jest ona skrajnie rasistowska i skierowana przeciw czarnym (i biednym białym, collateral damage rasizmu amerykańskiego. Żeby było zabawniej biednych białych jest US więcej niż biednych czarnych i dla nich - biednych białych jest ten cały "woke").
                      Niemniej to idzie dalej w prowadzonych politykach wyborczych (eliminacja czarnych z prawa do głosowania), polityce penitencjarnej czy wcześniej polityce systemu sprawiedliwości, "wojnie z narkotykami" czyli wojnie przeciw czarnym, czy już takie zupełnie "pikusie" rasitowskie jak przemoc policji wobec czarnych, etc, etc, etc, etc...

                      W dzisiejszym status quo ta asymetria rasistowska będze się tylko zwiększać, wszak od Pikiettego wiemy, że r>g.

                      Więc nawet jeżeli średnie dochody czarnych byłyby większe od średnich dochodów białych to i tak rasistowska asymetria by się nie mogła szybko zmienić ze względu na gigantyczną przewagę majątkową białych.
                      Tymczasem w średnich dochodach też jest ogromna nierównowaga na korzyść... no jasne, że białych.
                      Średnie dochody czarnych to tylko 60% średnich dochodów białych.

                      I teraz czarny profesor i Twoi propagandziści prawicowi do propagandzistów faszystowskich będą wymyślać i roztrząsać jakieś idiotyzmy z dupy o "daltonizmie na kolory", opowiadać jak to nie ma już w US rasizmu, a to, że czarni są tam gdzie są, to wina samych, ich "kultury" (niższej od kultury białych) bo są leniwi, nie chce im się uczyć, mają niskie IQ i nie potrafią ciężko pracować, etc etc etc. No i wina głupich lewaków, którzy mieszają czarnym w głowach i wielu czarnym i białym od lewackich, uniwersyteckich teorii w dupach się przewraca.
                      Np. "black live matters" to takie przewrówcenie się w dupach czyli "woke".

                      Kłaniam się nisko.
                      • walmart.ca Re: Dlaczego fakty nie zmienią naszego zdania 20.08.23, 13:32
                        Ale co ten Twój 'wykład' na temat ekonomii USA ma do faktu, ze biali woke-ści swoim 'progresywnym' anty-rasistowskim zachowaniem umacniają i właściwie pogłębiają podział rasowy - jest tylko uprzejmiejszy, zniuansowany i dlatego jeszcze bardziej obrażający inteligencje mniejszości rasowych, bo to o tym głównie jest ten artykuł...

                        A ty ciągle swoją ulubioną starą melodie, bo tylko ją znasz...
                        • diabollo Re: Dlaczego fakty nie zmienią naszego zdania 20.08.23, 14:13
                          Bzdura, czcigodny Wallmarcie.

                          Kto utrzymuje i pogłębia systemowy rasizm to chyba jest jasne: beneficjenci systemu.
                          To oni wymyślają problemy z dupy i szczują na "progresistów" i "lewaków", żeby przypadkiem progresywne recepty zostały storpedowane i nigdy nie dotarły do tzw opinii publicznej.

                          Cała propaganda prawicowa propaganda polega na dwóch mesidżach:
                          a. Lewica to zło i lewica chce zabrać waszą wolność przez kancel kalcze, woke, etc
                          b. Status quo, hierarchie, podziały, system ekonomiczny jest ok i nie można i nie da się go zmienić. Wszelkie aktualne patologie to wina ofiar, które nie potrafią korzystać z naszej cudownej wolności, ewentualnie to wina korupcji lewicy, która infekuje nasz cudowny system.

                          Ja nie twierdzę, że Twój czarny profesor jest głupi czy mało inteligentny, podobnie jak ci czarni z Youtube, których podajesz. Ja twierdzę, że to strażnicy systemu, którzy pracują dla białych i dla prawicy, żeby pompować powyższe dwa mesidże.

                          Kłaniam się nisko.
                        • diabollo Re: Dlaczego fakty nie zmienią naszego zdania 20.08.23, 14:16
                          A propos, doceniam Twój postęp: po moim "wykładzie" już nie zaprzeczasz, że USA utrzymują systemowy rasizm.

                          Kłaniam się nisko.
                          • walmart.ca Re: Dlaczego fakty nie zmienią naszego zdania 20.08.23, 23:08
                            ahem, cokolwiek... (aplauz)
                        • grzespelc Re: Dlaczego fakty nie zmienią naszego zdania 26.08.23, 11:07
                          "anty-rasistowskim zachowaniem umacniają i właściwie pogłębiają podział rasowy"

                          Antyrasizm może co najwyżej ujawniać już istniejący rasizm, trochę tak jak w tym filmie - dopiero jak zajrzysz pod powierzchnię wody, to zobaczysz wielkość góry lodowej.
      • grzespelc Re: Dlaczego fakty nie zmienią naszego zdania 26.08.23, 10:53
        Tak, to by też potwierdzało moją niedawną refleksję, do czego naprawdę służy religia - do tego, żeby zbadać, kto będzie posłuszny i dać mu miejsce w grupie.
    • diabollo Re: Dlaczego fakty nie zmienią naszego zdania 16.09.23, 01:01
      youtu.be/szybEhqUmVI?si=i7G3ADzhl1liAGLr

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nie pamiętasz hasła lub ?

Nakarm Pajacyka