Dodaj do ulubionych

przebieg A2 Warszawa - Kukuryki - konsultacje społ

01.12.08, 17:16
Informacja właściwie nie związana z Ząbkami, ale może kogoś zainteresuje szczególnie jeśli ktoś ma gdzieś w tamtych rejonach rodzinę lub znajomych.
Od dzisiaj ruszyła strona konsultacji społecznych dotyczących przebiegu autostrady A2 na wschód od Warszawy.
www.ikonsultacje-a2.pl/
konsultacje mają formę internetową ale uwagi można wysyłać również w formie tradycyjnej czyli papierowej.
Obserwuj wątek
    • netgater Re: przebieg A2 Warszawa - Kukuryki - konsultacje 02.12.08, 09:17
      Czy te warianty jakie się pojawiają to są tak na poważnie? Przecież
      warinat 3 jest zupełnie "od czapki". Chyba nie po to rozpoczęto
      budowę obwodnicy Mińska żeby teraz A2 biegło zupełnie z drugiej
      strony Miasta. Mam wrażenie że tu jakiś kruczek prawny, że nie może
      być za mało wariantów, żeby UE się nie przyczepiła.

      Drugie pytanie dotyczy obszarów Natura 2000. W praktyce nie ma
      takiego przebiegu, żeby A2 nie przecinało takich terenów w jakiś
      sposób. Nie grozi nam casus Doliny Rozpudy?

      --------------------------------------------------------------
      • tedglen Re: przebieg A2 Warszawa - Kukuryki - konsultacje 03.12.08, 12:06
        netgater napisał:

        > Drugie pytanie dotyczy obszarów Natura 2000. W praktyce nie ma
        > takiego przebiegu, żeby A2 nie przecinało takich terenów w jakiś
        > sposób. Nie grozi nam casus Doliny Rozpudy?

        Generalnie nie ma zakazu budowania drogi przez obszar Natura2000
        jeśli nie ma innej możliwości jej poprowadzenia.

        Istotne jest też czy droga przecinałaby obszar Natura2000 w miejscu
        bezwartościowym (np. wzdłuż już istniejącego obiektu jak w przypadku
        A2 torów kolejowych) czy siedliskowym.
      • tomkrt Re: przebieg A2 Warszawa - Kukuryki - konsultacje 05.12.08, 01:56
        Faktem jest że budowa obwodnicy Mińska ruszy w ciągu kilku tygodni, na razie trwa przetarg ograniczony - zgłosiło się 11 potencjalnych wykonawców - teraz trwa weryfikacja.
        I można stwierdzić prawie z pewnością, że docelowo A2 będzie tamtędy przebiegać.

        Analiza wielu wariantów autostrady wynika z wymogów prawnych.
        Prawo nakazuje wybrać wariant najmniej ingerujący w środowisko, żeby to wykazać trzeba pokazać że analizowanno inne warianty przebiegu. Jest to szczególnie istotne jeśli inwestycja przecina lub przebiega w pobliżu obszarów chronionych w tym obszarów naturowych.

        Obszary naturowe są troche inną formmą ochrony niż np. rezerwat czy park narodowy. One nie są strikte formą ochrony obszarowej - tzn. że jak mamy granice obszaru N2000 to już tam nic zrobić nie można.
        Obszary naturowe są formą ochrony podmiotowej i są tworzone w celu ochrony konkretnych siedlisk cennych gatunków (dyretywa siedliskowa) albo ostój lub korytarzy migracyjnych ptaków (dyrektywa ptasia).
        więc granica obszaru N2000 jest sprawą wtórną - mówi tylko że w tym obszarze występują chronione siedliska lub ptactwo na które nie można negatywnie oddziaływać.
        Na obszarach Natura 2000 MOŻNA prowadzić wszelką działaność i wszelkie inwestycje które nie wpływają negatywnie na podmiot ochrony dla ochrony którego obszar został powołany.
        Oczywiście inwestor musi ten fakt udowodnić przedstawiając Raport o oddziaływaniu na środowisko i dostać decyzję środowiskową.
        Np. chronimy zespół debów bezszypułkowych, a obok nich ktoś chce zbudować elektronie wiatrową ale nie ma zamiaru wycinać tych dębów, czy zaburzać im stosunków wodnych - może zbudować wiatrak nawet jeśli jest to obszar naura 2000.
        W przypadku inwestycji mogący negatywnie oddziaływać na chronione gatunki i ich siedliska inwestycja w obszarach N2000 może być realizowana tylko gdy jednocześnie spełnione są następujące warunki
        - inwestycja podyktowana jest ważnym celem społecznym
        - wykazano, że nie istnieją warianty alternatywne omijające ten obszar i w mniejszym stopniu oddziałujące negatywnie na środowisko.
        Wtedy można lokalizować inwestycje w obszarze naturowym, a projekt powiniem być tak przygotowany że szkody dla podmiotu ochrony były jak najmniejsze.
        Inwestor musi również wykonać kompensaty przyrodnicze nie koniecznie w obszarze chronionym ale np. gdzieś w okolicy.
        Najczęściej są to nowe nasadzenia w zamian za wycięte drzewa, jakieś oczka wodne, sztuczne wysepki dla ptactwa, montaż kilkuset budek lęgowych itp.

        chcąc przeprowadzić droge przez obszar Naturowy najważniejsza rzeczą to uowodnić, że nie istnieje (rozsądny) wariant alternatywny. Niby zawsze można narysować zygzak który ominie obszar i podać go za alternatywe.
        W przypadku projektów drogowych są pewne założenia - punkty węzłowe
        czyli budujemy droge od - do. I ważnym kryterium jest wydłużenie przebiegu w stosunku do linii prostej łączącej te dwa punkty. Jeśli wariant omijający obszar chroniony jest 30% dłuższy od wariantu przecinającego obszar lub o 50% dłuższy od linii prostej łączącej początek z końcem opracowania to można uznać że wariant alternatywny nie istnieje.

        Z taką sytuacją zawsze mamy doczynienia w przypadku linoiowych obszarów naturowych - dolin rzecznych. (Dolina środkowej Wisły, Dolina Bugu, Narwii) Tam gdziekolkiek byśmy nie lokowali mostu to zawsze będzie on w obszarze naturowym więc wariant omijający nie istnieje.
        Wtedy trzeba wtedy wybrać miejsce przecięcia koryta i rozwiązanie techniczne najmniej ingerujące w siedliska i migracje ptaków.
        Kwestie wpływu na obszary N2000 są to tzw kryteria wyłączające i powinny być analizowane w pierwszej kolejności. Czyli jeśli jest jakiś wariant omijający obszar N2000 i mniej ingerujący w przyrode i cenne gatunki niż ten przecinający ten obszar to w takim przypadku warianty naruszające obszar N200 nie powinny być wogóle dalej analizowane i oceniane.

        Wracając do konsultacji - jeśli znalazł by się jakiś wariant lepszy środowiskowo od tego biegnącego przez Minsk Mazowiecki to teroretycznie mógłby być on wybrany. Ale raczej taki się nie znajdzie. Stąd m.in. powstał wariant III aby wykazać, że omijanie obszaru chronionego doliny Bugu będzie powodowało inne, większe szkody dla środowiska.

        Co do ekologów, to najgorsi są tacy "ekolodzy" których interesuje stan środowiska w promieniu 500 m od ich domu.
        Protesty, były i zawsze będą - nie ma takiej inwestycji liniowej która nie ingerowała by w interesy wielu osób.
        Konsultacje są m.in poto aby jeszcze na wczesnym etapie diagnozować potencjalne problemy. Częśc może uda się usunąć robiąc drobne korekty w projekcie.
        A w pozostałych przypadkach będzie wiadomo gdzie czają się zagrożenia dla projektu i że trzeba dobrze sporządzić dokumentacje aby projekt się obronił zarówno w postępowaniu administracyjnym i prawdopodobnie późniejszym sądowym.

        A obwodnica Augustowa to już oddzielny temat.
        Na szczęście już dobrze wiadomo kto w tamtym sporze miał racje.
        Szkoda tylko zmarnowanego czasu i masy zmarnowanych publicznych pieniędzy.

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka