black_jotka 10.09.23, 17:25 Dworzec Marchijski w centrum Wrocławia. To stąd po wojnie wywożono cegły do odbudowy Warszawy Odpowiedz Link Obserwuj wątek Podgląd Opublikuj
black_jotka Re: Dworzec Marchijski w centrum Wrocławia. 10.09.23, 17:26 gazetawroclawska.pl/dworzec-marchijski-w-centrum-wroclawia-to-stad-po-wojnie-wywozono-cegly-do-odbudowy-warszawy/ga/c7-17585443/zd/67827811 Odpowiedz Link
black_jotka Re: Dworzec Marchijski w centrum Wrocławia. 10.09.23, 17:27 Dworzec Marchijski we Wrocławiu został zbudowany w I połowie XIX wieku i był punktem wyjścia dla linii kolejowych łączących miasta Dolnego Śląska. Korzystali z niego pasażerowie kolei zmierzający do Legnicy, Bolesławca, Węglińca i Lubska. Dworzec obsługiwał też połączenie do Berlina. Odpowiedz Link
black_jotka Re: Dworzec Marchijski w centrum Wrocławia. 10.09.23, 17:33 Dworzec Marchijski powstał razem z dworcem Świebodzkim Oba obiekty zbudowano w ciągu dwóch lat. Dworzec Świebodzki był już gotowy do obsługi linii kolejowych w 1843 roku, Marchijski - rok później. Oba znajdowały się na dawnym placu Berlińskim (dziś to plac przy ulicach: Braniborskiej i Robotniczej oraz placu Orląt Lwowskich). Dworzec Marchijski stanowił ważny węzeł komunikacyjny łączący Wrocław z miejscowościami na zachodzie i północy. Pociągi wjeżdżały tu tylko od strony zachodniej i odjeżdżały również tylko na zachód. Odpowiedz Link
black_jotka Re: Dworzec Marchijski w centrum Wrocławia. 10.09.23, 17:34 Była to budowla złożona z dwóch wież w stylu włoskiej willi z przylegającymi do nich budynkami. Pomiędzy wieżami znajdowała się hala, która mieściła dwa perony oraz cztery tory pośrodku. Odpowiedz Link
black_jotka Re: Dworzec Marchijski w centrum Wrocławia. 10.09.23, 17:35 Północny peron służył jako peron odjazdowy i przylegało do niego większe północne skrzydło budynku, gdzie podróżni odprawiali się, natomiast południowy peron był peronem przyjazdowym i przylegało do niego mniejsze skrzydło. Odpowiedz Link
black_jotka Re: Dworzec Marchijski w centrum Wrocławia. 10.09.23, 17:36 Po wjechaniu na peron, lokomotywa była odczepiana od wagonów i jechała kilkadziesiąt metrów dalej na wschód przed fasadę dworca, gdzie znajdowała się obrotnica. Lokomotywa była obracana na obrotnicy i ponownie przyłączana do drugiej strony składu, aby móc kontynuować podróż. Odpowiedz Link