Dodaj do ulubionych

Zablokowana sprzedaz TBS-ow

22.05.08, 22:44
Witam, po "cudownym" programie w TVN nie ma juz mozliwosci
przepisywania cesji na osobe wyznaczona przez siebie. Tak jest juz w
TBS Marki, mozna jedynie zwrocic lokal do zasobow TBS. To jakas
paranoja!!! Napiszcie prosze jak sytuacja wyglada w Waszych TBS-ach.
Pozdrawiam
Obserwuj wątek
    • pliszka123 Re: Zablokowana sprzedaz TBS-ow 29.05.08, 10:01
      Przeczytajcie opinię z 31.03.2008 roku wydaną przez Ministerstwo
      Infrastruktury. Odpowiedź Ministerstwo przygotowało w wyniku
      interpelacji złożonej przez posła PIS.

      NIE MA ŻADNYCH PODSTW PRAWNYCH DO TEGO ABY ZABLOKOWAĆ ZMIANĘ NAJEMCY
      OSOBOM KTÓRE PRZED 01.01.2005 roku PODPISAŁY Z TBS-AMI umowy
      partycypacj z zapisanym prawem do wskazywania najemcy.

      Interpelacja w sprawie: zmiany ustawy z dnia 26 października 1995 r.
      o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz o
      zmianie niektórych ustaw /Dz. U. nr 133, poz. 654/.

      Szanowny Panie Ministrze,

      Ustawa o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego w
      art. 29a daje najemcy prawo uzyskania zwrotu kwoty wpłaconej
      partycypacji.
      Niestety zdaniem niektórych prawników przepis ten dotyczy tylko tych
      przedsięwzięć, które TBS-y realizują począwszy od l stycznia 2005 r.
      W związku z tym TBS-y odmawiają zwrotu partycypacji tym
      partycypantom, którzy zawarli umowy pod rządami starej - nie
      znowelizowanej w 2005 r. ustawy.
      Najemcy poprzez czynsz spłacają zaciągnięty przez TBS kredyt na
      budowę mieszkań a nie mają możliwości stania się ich właścicielami.
      Kwota czynszu jest bardzo dużym obciążeniem dla wynajmujących.
      Zgodnie z obowiązującym prawem właścicielem lokalu jest i pozostanie
      spółka TBS.

      Innym problemem jest to, iż na podstawie interpretacji tej samej
      ustawy, niektóre TBS-y /np. w Bielsku-Białej/ działają na szkodę
      partycypanta ograniczając jego prawa czasowo do 5 lat.

      W związku z powyższym pytam:
      1. Czy planuje Pan Minister zmianę obowiązującej ustawy o niektórych
      formach popierania budownictwa mieszkaniowego, polegającą na
      rozciągnięciu obowiązywania art. 29a na tych
      najemców /partycypantów/, którzy zawarli umowy najmu /partycypacji/
      przed l stycznia 2005 r.?

      2. Czy planuje Pan Minister wprowadzenie zmian do ustawy
      umożliwiających wykup mieszkań na własność przez dotychczasowych
      najemców na podobnych zasadach jak najemcy lokali mieszkalnych w
      spółdzielniach mieszkaniowych lub lokali gminnych?

      3. Czy planuje Pan Minister wprowadzenie zapisu gwarantującego
      najemcy /partycypantowi/ prawa do wskazania najemcy /partycypanta/
      bez ograniczeń czasowych w czasie trwania umowy najmu i partycypacji
      jak również po jej zakończeniu, szczególnie tym którzy podpisali
      umowę partycypacji przed dniem l stycznia 2005 r.?

      Stanisław Szwed


      ODPOWIEDŹ NA INTERPELACJĘ:

      Szanowny Panie Marszałku,

      W odpowiedzi na interpelację posła Stanisława Szweda w sprawie
      zmiany przepisów ustawy o niektórych formach popierania budownictwa
      mieszkaniowego, nadesłaną pismem z dnia 31 marca 2008 r. (znak: SPS-
      023-2212/08), uprzejmie przekazuję następujące informacje.

      Obecne brzmienie przepisów regulujących system wspierania
      budownictwa społecznego precyzuje także warunki zawierania umów
      partycypacji. Zgodnie z art. 29 i 29a ustawy z dnia 26 października
      1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego
      (Dz. U. z 2000 r., nr 98, póz. 1070 z późn. zm.) umowy
      partycypacyjne mogą zawierać z towarzystwem budownictwa społecznego
      pracodawcy, osoby prawne i osoby fizyczne. W przypadku osób
      fizycznych kwota partycypacji ograniczona jest do 30% kosztów budowy
      mieszkania, a w razie zakończenia najmu kwota podlega zwrotowi w
      ustalonym trybie.

      Powyższe przepisy dotyczą przedsięwzięć objętych wnioskami wstępnymi
      składanymi w Banku Gospodarstwa Krajowego od 2005 r. włącznie.
      Wcześniej ustawa o niektórych formach popierania budownictwa
      mieszkaniowego zawierała jedynie przepis stanowiący, że osoby mające
      interes w uzyskaniu mieszkań przez wskazane przez nie osoby trzecie
      mogą zawierać z towarzystwem umowy w sprawie partycypacji w kosztach
      budowy tych mieszkań (art. 29 brzmienia ustawy sprzed wejścia w
      życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o zmianie ustawy o
      niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. nr
      213, póz. 2157)). Wszelkie kwestie dotyczące, na przykład, wysokości
      kwoty partycypacji, jej zwrotu w przypadku zakończenia najmu, prawa
      partycypanta do wskazywania kolejnych najemców itp. zostały więc
      uregulowane w dwustronnych umowach zawieranych pomiędzy towarzystwem
      i partycypantem.

      Odnosząc się do pytań Pana Posła dotyczących możliwości
      rozciągnięcia obecnych regulacji na okres sprzed 2005 r., należy
      podkreślić, że taka zmiana przepisów jest niezgodna z zasadą
      niedziałania prawa wstecz. Warto jednak zauważyć, że strony umowy, w
      tym wypadku TBS i partycypant, mogą w każdej chwili za obopólną
      zgodą zmienić postanowienia umowy, dostosowując je do obecnego
      brzmienia przepisów.

      Ponadto, chciałbym poinformować Pana Posła, że kwestia postanowień
      umów partycypacyjnych zawieranych przed 2005 r. była również
      przedmiotem interwencji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
      Urząd kwestionował różne zapisy umów, które stawiały w niekorzystnym
      położeniu partycypantów. Wśród przepisów budzących wątpliwości UOKiK-
      u znajdowały się także zapisy dotyczące zwrotu partycypacji po
      zakończeniu najmu oraz praw partycypantów do wskazywania kolejnych
      najemców. Zatem w przypadku, gdyby dane towarzystwo nie zdecydowało
      się na aneksowanie umowy partycypacyjnej w celu zapewnienia
      większych praw partycypantowi, może on się zwrócić o analizę zapisów
      umowy do UOKiK-u.

      Odpowiadając na pytanie dotyczące możliwości wykupu mieszkań
      będących w zasobach towarzystw budownictwa społecznego, uprzejmie
      informuję, że obecnie, zgodnie z art. 20 ustawy o niektórych formach
      popierania budownictwa mieszkaniowego lokale mieszkalne wybudowane
      przy wykorzystaniu kredytu z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego (KFM)
      nie mogą być, pod rygorem nieważności, wyodrębnione na własność, a
      także nie może być do nich ustanowione spółdzielcze własnościowe
      prawo.

      Ministerstwo rozważa możliwość dopuszczenia do częściowej wyprzedaży
      tego zasobu, ale na pewno nie może się to odbywać na zasadach
      stosowanych w przypadku prywatyzacji mieszkań spółdzielczych i
      komunalnych. Należy bowiem pamiętać, że mieszkania należą do
      prywatnych podmiotów, działających w formie spółek kapitałowych,
      posiadających osobowość prawną i prowadzących działalność
      gospodarczą oraz ponoszących wszelkie koszty i ryzyko z tym
      związane. Organy zarządcze i nadzorcze tych podmiotów nie mogą
      prowadzić działalności na szkodę spółek, zaś państwo nie może
      narzucać im działań polegających na niekontrolowanej sprzedaży
      mieszkań na żądanie najemców. Musi to pozostać kwestią wyboru samego
      towarzystwa budownictwa społecznego.

      Ponadto, należy pamiętać, że na budowę mieszkań zaciągnięto kredyty
      ze środków KFM. Kredyty te były udzielane na preferencyjnych
      warunkach, wyrażających się niską stopą oprocentowania i długim
      okresem spłaty. W latach 1995-2008 budżet państwa przeznaczył na
      dofinansowanie KFM ok. 4,2 mld zł. Dodatkowo państwo poręcza i
      gwarantuje kredyty zaciągane na zasilenie Funduszu w
      międzynarodowych instytucjach finansowych. Dodatkowo, w stosunku do
      części inwestycji stosowano umorzenie w wysokości 10% kosztów
      przedsięwzięcia. Warunkiem ewentualnej sprzedaży mieszkań TBS-
      owskich musi być spłata tych obciążeń i nie jest możliwe
      wprowadzenie bonifikat stosowanych przy prywatyzacji mieszkań
      komunalnych.

      Chciałbym podkreślić, że jeżeli Ministerstwo uzna, że prywatyzacja
      zasobów wybudowanych z KFM jest celowa, to będzie się ona odbywać w
      ramach szerszej reformy systemu wsparcia czynszowego budownictwa
      społecznego. Resort nie chce bowiem doprowadzić do sytuacji
      niekontrolowanej wyprzedaży mieszkań, wybudowanych przecież ze
      znaczącym wsparciem władz publicznych i lokalnych, na które złożyły
      się środki ogółu podatników.

      Piotr Styczeń
      Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka