Dodaj do ulubionych

Nowe tramwaje w Łodzi

09.04.10, 12:42
Województwo dołoży się do łódzkich tramwajów

Urząd Marszałkowski pozytywnie rozpatrzył projekt "Podniesienie konkurencyjności transportu publicznego w Łodzi poprzez zakup 5-ciu niskopodłogowych tramwajów". Dzięki temu MPK Łódź otrzyma od samorządu województwa prawie 7 mln zł na zakup pięciu nowych tramwajów niskopodłogowych.

Dofinansowanie wyniesie zatem ponad 16 proc. projektu którego wartość wyniesie 51 mln 240 tys. zł brutto.

(źródło: PAP, 7 kwietnia 2010)


Może powoli zacznie się coś zmieniać w kierunku wymiany starego taboru na nowszy i bardziej przyjazny. Choć "stare-nowe" bulwy mają swój wdzięk i urok :)
Obserwuj wątek
    • Gość: bbb Re: Nowe tramwaje w Łodzi IP: *.4web.pl 09.04.10, 13:49
      1. skąd MPK weźmie resztę pieniędzy na zakup tramwajów skoro jego sytuacja jest
      ponoć tak kiepska?

      2. domyślam się, że tramwaje te miałyby zostać skierowane na przedłużoną do
      Zgierza trasę 16, bo jako wagony nie finansowane przez UE w ramach ŁTR mogłyby
      pojechać dalej niż na Helenówek
    • Gość: magik Re: Nowe tramwaje w Łodzi IP: *.retsat1.com.pl 09.04.10, 23:34
      > "Podniesienie konkurencyjnośc i transportu publicznego w Łodzi poprzez zakup
      5-ciu niskopodłogowych tramwajów"

      I jestem ciekaw na które linie te składy skierują, skoro stan torowiska za
      wyjątkiem 11 jest nienajlepszy?
      Co się dzieje z modernizacją linii Retkinia - Widzew i jej wydłużeniem do DELLa?
      Ostatnio jakoś cicho w tym temacie. Może to pod tą inwestycję te zakupy?
      • Gość: technicznie Re: Nowe tramwaje w Łodzi IP: *.toya.net.pl 10.04.10, 10:00
        Właśnie stary tabor jeździłby i dalej 20 lat gdyby nie stan
        torowiska, przez jego fatalny stan nic się długo nie utrzyma,
        powtórka z rozrywki najpierw tabor a potem tory????

        Ktoś wie jak ma się szerokość między szynami do jakości i
        wytrzymałości torowiska czy gdybyśmy mieli tory szerokie jak w
        stolicy czy innych miastach to torowiska by wytrzymywały dużo dużo
        dłużej.
        W Łodzi przez wąskie tory nacisk jest chyba znacznie większy na
        zmniejszoną szerokość między torami więc czasokres żywotności
        torowisk jest dwa razy krótszy niż tam gdzie są szerokie tory.
      • Gość: Życzliwy Re: Nowe tramwaje w Łodzi IP: *.dynamic.gprs.plus.pl 11.04.10, 20:37
        > I jestem ciekaw na które linie te składy skierują, skoro stan torowiska za
        > wyjątkiem 11 jest nienajlepszy?

        15 i 16 już obecnie mogłyby przyjąć niskopodłogowce, 8 i 14 przy odrobinie
        szczęścia - za niecały rok, 4 - jak zrobią kawałeczek Dąbrowskiego miedzy
        Śmigłego - Rydza a Kilińskiego, 12 jeśli zrobiliby Kopernika, 5 jak otworzą
        Limanowskiego.
        • kuba_bed Re: Nowe tramwaje w Łodzi 11.04.10, 20:48
          No nie wiem czy 15 mogłaby być obsługiwana niskopodłogowcami. Widziałeś jak ten
          tramwaj trzęsie się na Politechniki? Już nie wspominając o tym jaki jest stan
          torowiska na Żeromskiego przy Mickiewicza, trzeba zwalniać, żeby normalnie
          przejechać... To raczej nie byłby dobry pomysł.
          16 to chyba tylko od Ronda Lotników Lwowskich do Helenówka mogłaby być
          obsługiwana takimi tramwajami, dalej zapewne to samo co w przypadku 11...
          Dalej nie będę się wypowiadał, bo tymi liniami rzadko się poruszam, ale stan
          torowiska na w okolicach Galerii wcale nie jest najlepszy...
          • Gość: Życzliwy Re: Nowe tramwaje w Łodzi IP: *.dynamic.gprs.plus.pl 11.04.10, 21:56
            Widziałeś jak ten
            > tramwaj trzęsie się na Politechniki?

            Nie gorzej niż 10 w kilku miejscach.

            > 16 to chyba tylko od Ronda Lotników Lwowskich do Helenówka

            Mój błąd. Chodziło o 16A. Od Kurczaków do Helenówka.

            ale stan
            > torowiska na w okolicach Galerii wcale nie jest najlepszy...

            Nie jest, ale:
            1. CR na 10 jakoś jeżdżą
            2. Na trasę WZ wraz z nowymi wagonami jest pisany projekt, więc o to akurat nie
            ma się co martwić.
                  • Gość: Komkurencyjność KM Re: Nowe tramwaje w Łodzi IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 15.04.10, 00:19
                    >>Urząd Marszałkowski pozytywnie rozpatrzył projekt "Podniesienie
                    konkurencyjności transportu publicznego w Łodzi poprzez zakup 5-ciu
                    niskopodłogowych tramwajów"<<

                    Dobre :) Dzięki temu zakupowi udział tramwajowego taboru niskopodłogowego w
                    ogólnej liczbie tramwajów, jakimi dysponuje MPK (dane ze strony MPK - założyłem,
                    że wszystkie 805-ki jeżdżą w składach dwuwagonowych i 5 takich składów zostanie
                    zastąpionych nowymi niskopodłogowcami) wzrośnie z około 10,5% do 12,5%.
                    Niewątpliwie spowoduje to odczuwalny "wzrost konkurencyjności transportu
                    publicznego" :)) Za 50 mln zł naprawdę da się zrobić o wiele wiele więcej
                    dobrego na wiele innych sposobów...
                      • vemod Re: Nowe tramwaje w Łodzi 20.04.10, 19:20
                        Owszem CR-y są za mało pojemne, ale Pesy też do super-pojemnych nie należą.
                        Zarówno CR-y jak i Pesy to pojazdy, których wnętrze jest nieprzystosowane do
                        panujących u nas warunków. Przejścia między rzędami siedzeń są zbyt wąskie,
                        wszędzie wystają jakieś rurki i przepierzenia. Skutkuje to, zwłaszcza w
                        godzinach szczytu, kumulacją pasażerów przy wejściach, podczas gdy w miejscach
                        od nich bardziej oddalonych jest luźno - ciasnota i niefunkcjonalność wnętrza
                        utrudnia rozprowadzanie pasażerów wchodzących do pojazdu. Taka z nie inna
                        zabudowa wnętrza, zwłaszcza nadmierna ilość miejsc siedzących w stosunku do
                        stojących, jest ponoć podyktowana uwarunkowaniami technicznymi - żeby nie
                        przekroczyć dopuszczalnego nacisku na oś. W efekcie jeden 5-członowy wagon
                        oparty na trzech wózkach jest faktycznie i celowo mniej pojemny od mniej więcej
                        tej samej długości zestawu 2x805Na opartego na wózkach czterech. Dlatego, moim
                        zdaniem wypadałoby jeszcze raz poważnie przemyśleć, czy przyjęte założenie 100%
                        niskiej podłogi jest słuszne. Aby bowiem otrzymać tego typu wagon o pojemności
                        pasażerskiej porównywalnej z 2x805Na, powinien on być znacznie dłuższy - były
                        już tu na forum sugestie wprowadzenia wagonów 7-członowych, co wiązałoby się
                        jednak z koniecznością przebudowy większości przystanków, pętli itp. Sądzę, że w
                        naszych warunkach lepszym rozwiązaniem byłyby (prawdopodobnie znacznie tańsze)
                        wagony tradycyjne na czterech wózkach z podwieszonym pośrodku członem
                        niskopodłogowym.
                        • Gość: Kpc21 Re: Nowe tramwaje w Łodzi IP: *.xdsl.centertel.pl 20.04.10, 21:29
                          > były
                          > już tu na forum sugestie wprowadzenia wagonów 7-członowych, co wiązałoby się
                          > jednak z koniecznością przebudowy większości przystanków, pętli itp

                          Czy ja wiem? Przecież to że tramwaj będzie trochę wystawać z przystanku co
                          najwyżej uniemożliwi korzystanie z ostatnich drzwi. Jeśli tramwaj jest
                          przegubowy, zawsze można skorzystać z drzwi bardziej z przodu i przejść na koniec.
    • przemo_pomoze 7 członowe tramwaje na trasę W-Z 06.06.10, 17:15
      Łódx potrzebuje 7 członowych tramwajów na trasie W-Z na linii 10.
      Citki moga uzupełnić tabor na 11-ce. Linia 10 ma byc wydłuzona na
      Olechów i potrzeba w zwiazku z tym innych rozwiązań, jakich
      zobaczcie tutaj:

      forum.gazeta.pl/forum/w,391,103410174,112517320,Re_Lodz_potrzebuje_takich_tramwajow_jak_.html

      Wiem co mówie i nie gadam bzdur więc mógłby ktos wreszcie psołuchać.
      Bedę sie upierał przy tym nawet gdyby całe MPK miało inne zdanie.
      Jak widac Pesa juz przewiduje 7 członowce w wersji Swing i o to ich
      prosiłem.
      • Gość: magik Re: 7 członowe tramwaje na trasę W-Z IP: *.retsat1.com.pl 06.06.10, 23:09
        > Łódx potrzebuje 7 członowych tramwajów na trasie W-Z na linii 10.

        Projekt budowy linii W-Z z wydłużeniem na Olechów przewiduje wyłączenie z
        zakresu budowy zmodernizowanego w ostatnim czasie odcinku na al.Wyszyńskiego.
        A na tym odcinku są przystanki o długości TYLKO 32m, co z kolei uniemożliwia
        obsługę składów 7-członowych. :(

        > Bedę sie upierał przy tym nawet gdyby całe MPK miało inne zdanie.

        Inne zdanie miało/ma również ZDiT i od tej instytucji należałoby zacząć.
            • przemo_pomoze 21 czerwca 2010 roku - konsultacje w sprawie ..... 19.06.10, 09:26
              Gość portalu: magik napisał(a):

              > > Trzeba dlatego zorganizować spotkanie z zainteresowanymi ludźmi.
              >
              > tzn?
              ORGANIZACJA RUCHU - KONSULTACJE SPOŁECZNE


              W poniedzialek, 21 czerwca 2010 r. w Małej Sali Obrad Urzędu Miasta Łodzi przy
              ul. Piotrkowskiej 104 ( wejście od pl. Komuny Paryskiej) odbędą się
              konsultacje społeczne w sprawie poprawy organizacji ruchu w związku z
              funkcjonowaniem lokalnego transportu zbiorowego w Łodzi. Konsultacje rozpoczną
              się o godz. 17. Zapraszamy mieszkańców, przedstawicieli organizacji
              zajmujących się poprawą funkcjonowania transportu oraz organizacji rowerowych.
              Udział w konsultacjach wezmą Wiceprezydent Miasta Łodzi Dariusz Joński,
              Dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Winsche oraz przedstawiciele MPK
              oraz Stowarzyszenia Łódzka Inicjatywa na Rzecz Przyjaznego Transportu, ruch
              społeczny „Szacunek dla Łodzi”.

              www.zdit.uml.lodz.pl/?str=46&id=844

              www.facebook.com/profile.php?id=100000954042183&v=app_2344061033#!/event.php?eid=126987143990527&index=1


              Serdecznie zapraszam. Niech przyjdą wszyscy których interesuje jak będzie
              wyglądać i funkcjonowac komunikacja miejska w Łodzi.
        • Gość: jan Re: 7 członowe tramwaje na trasę W-Z IP: *.internetdsl.tpnet.pl 07.06.10, 11:53
          > Projekt budowy linii W-Z z wydłużeniem na Olechów przewiduje wyłączenie z
          > zakresu budowy zmodernizowanego w ostatnim czasie odcinku na al.Wyszyńskiego.
          > A na tym odcinku są przystanki o długości TYLKO 32m, co z kolei uniemożliwia
          > obsługę składów 7-członowych.

          Wyłączenie odcinak z projektu nie wyklucza uzupełnienia kilku metrów peronu.
          Zwłaszcza, że tory były wymieniane wyłącznie z funduszy miasta/przewoźnika.
      • Gość: jan Re: 7 członowe tramwaje na trasę W-Z IP: *.internetdsl.tpnet.pl 07.06.10, 11:51
        > Wiem co mówie i nie gadam bzdur więc mógłby ktos wreszcie psołuchać.

        > Jak widac Pesa juz przewiduje 7 członowce w wersji Swing i o to ich
        > prosiłem.

        O ile zgadzam się z tym, że powinniśmy inwestować w dłuższy tabor, o tyle takie
        teksty jak powyższe każą mi zadać niezbyt górnolotne, acz klasyczne pytanie: a
        co na to lekarze. Przekraczasz wszelkie granice śmieszności.
        • przemo_pomoze Re: 7 członowe tramwaje na trasę W-Z 07.06.10, 18:33
          Gość portalu: jan napisał(a):

          > > Wiem co mówie i nie gadam bzdur więc mógłby ktos wreszcie
          psołuchać.
          >
          > > Jak widac Pesa juz przewiduje 7 członowce w wersji Swing i o to
          ich
          > > prosiłem.
          >
          > O ile zgadzam się z tym, że powinniśmy inwestować w dłuższy tabor,
          o tyle takie
          > teksty jak powyższe każą mi zadać niezbyt górnolotne, acz
          klasyczne pytanie: a
          > co na to lekarze. Przekraczasz wszelkie granice śmieszności.
          Myślę, że tak ci sie tylko wydaje bo nie mieści ci sie w głowie żeby
          ktoś kto zna rynek przewozów w kominikacji zbiorowej w Łodzi
          korespondował z producentami taboru podpowiadając im jakie jest
          faktyczne zapotrzebowanie.
          Ja taka korespondecje prowadziłem i kiedyś na potwierdzenie swojej
          wypowiedzi wkleiłem treść e-maila. Ale sądzę, że tu nie o to chodzi
          by komuś coś na siłe udowadniać. Bo jesli ci sie w głowie to nie
          mieści to i tak sie już nie zmieści.
          Ważny jest efekt końcowy, aby było lepiej.

          P.S. Jak trzeba to sie nawet jedzie do producenta obejrzeć pojazdy
          czy sprzęt nawet jesliby to było poza granicami Polski.
            • przemo_pomoze Re: 7 członowe tramwaje na trasę W-Z 08.06.10, 19:57
              Ja w pracy zajmuję się swoimi obowiązkami, kiedys zajmowałem sie
              komunikacją. Dyrektor nie mówi nie i że warto się temu przyjrzeć.
              Fajnie byłoby gdyby ludzie zgłosili taka potrzebę na adres
              zdit@uml.lodz.pl wówczas zaiteresowanie byłoby policzalne i możnaby
              zorganizować spotakanie z przedstawicielami MPK, ZDiT władz miasta i
              np. producentów tramwajów z jakąś wizualizacja która byłby
              spełnieniem oczekiwań mieszkańców. Dlatego zapraszam do zgłaszania
              chęci swojego udziału w takim ewentualnym spotkaniu. Od ilości
              zainteresowanych nalezy uzależnic miejsce spotkanuia (pojemność).
              Pozdrawiam
              • Gość: Mieszkańcy Re: 7 członowe tramwaje na trasę W-Z IP: *.ssp.dialog.net.pl 08.06.10, 20:28
                możnaby
                > zorganizować spotakanie z przedstawicielami MPK, ZDiT władz miasta i
                > np. producentów tramwajów z jakąś wizualizacja która byłby
                > spełnieniem oczekiwań mieszkańców

                Właśnie bardzo byśmy chcieli spotkać się z jakąś wizualizacją która byłaby
                spełnieniem naszych oczekiwań. Wizualizacja siedmioczłonowej pesy z pewnością by
                nas zaspokoiła.
                • przemo_pomoze Re: 7 członowe tramwaje na trasę W-Z 08.06.10, 20:33
                  Gość portalu: Mieszkańcy napisał(a):

                  > możnaby
                  > > zorganizować spotakanie z przedstawicielami MPK, ZDiT władz
                  miasta i
                  > > np. producentów tramwajów z jakąś wizualizacja która byłby
                  > > spełnieniem oczekiwań mieszkańców
                  >
                  > Właśnie bardzo byśmy chcieli spotkać się z jakąś wizualizacją
                  która byłaby
                  > spełnieniem naszych oczekiwań. Wizualizacja siedmioczłonowej pesy
                  z pewnością b
                  > y
                  > nas zaspokoiła.

                  no to trzeba napisać maila w tej sprawie na zdit@uml.lodz.pl

                  A po konsultacjach przyjmie sie strategię zakupów nowego taboru na
                  kolejne lata. To musi odbywać się w zaplanowany spoób uwzględniajac
                  oczekiwania mieszkańców.
            • przemo_pomoze Re: 7 członowe tramwaje na trasę W-Z 08.06.10, 20:03
              Dyrekcja nie mówi i nie, i jest zdania że można sie temu przyjrzeć.
              Dlatego ważne jest by ci którzy są zainteresowani przesłali swoja
              prośbe o takie spotkanie na adres zdit@uml.lodz.pl.
              Wówczas możnaby zorganizować spotkanie z przedstawicielami MPK, ZDiT
              i władz miasta jak równiez producentami taboru tramwajowego.
              Zapraszam też do przyłaczenia się do wydarzenia na facebook.
              Dyrektor ZDiT jest bardzo otwarty na propozycje ludzi i chce
              wysłuchac kazdego bo to dla ludzi pracujemy. Ja tylko wywołałem
              temat do tablicy, bo juz niemal wszystko wiadomo tylko niech będzie
              zainteresowanie wśród ludu :-)
                • slavekk Re: W Łodzi potrzebne sa tramwaje 7 członowe na 1 17.06.10, 08:32
                  Gość portalu: widzewiak napisał(a):

                  > www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=58759653

                  No i znowu problem - w słusznej (choć dyskusyjnej) sprawie uzywa nam
                  pan Peczak fałszywych argumentów. To moze spowodować, że dyskusja
                  przeniesie się w kierunku obalenia tych fałszywych argumentów ze
                  szkodą dla meritum sprawy
                  Pan Pęczak rozpowszechnia dwie fałszywe tezy:
                  1. Że skład 2x805N/105N ma pojemność 250pas. czyli _znacznie_
                  wiekszą niż Pesa
                  2. Że tramwaj 7członwy żużywa tyle samo energii co 5członowy

                  Ad. 1. Taką pojemność (125pas./wóz podawano gdy w latach PRL
                  przyjęto normę zapełnienia 6pas/m2. Obecnie producenci podają
                  pojemność przy normie 5pas/m2 więc z automatu wychodzi im mniej.
                  Przeliczając orientacyjnie 805N na dzisiejsze czasy otrzymujemy ok.
                  220pas/pociąg. Ciągle wiecej niż Citek czy Pesa więc po co kłamać?
                  Żeby się doczekać zarzutu o wadliwej argumentacji?

                  Ad. 2. Pomińmy litosciwie fakt że nowe 5członowe pojazdy są o 1/3
                  cięższe niż 2x805N więc MUSZĄ zuzywać więcej energii na rozpędzanie
                  niż stare. Wzór na energię kinetyczną od paru wieków się nie
                  zmienił... Szczęśliwie nowe napedy mniej energii marnują i efekt
                  wychodzi z korzyscią dla nowych
                  Ale jeśli chcemy porównać 7 i 5członowce to oba są nowe i nie ma
                  bata - wóz MUSI zużywać więcej energii jeśli jest cięższy. Jestem w
                  stanie uwierzyć, że na pasażera to będzie tyle samo (albo i mniej)
                  ale miasto płaci przewoźnikowi za TRAMWAJ a nie za pasażerów. Poza
                  szczytem w 7członowcu będzie tyle samo pasażerów co w 5członowcu.
                  Bedzie tylko luźniej
                  • Gość: jan Re: W Łodzi potrzebne sa tramwaje 7 członowe na 1 IP: *.internetdsl.tpnet.pl 17.06.10, 11:34
                    > ale miasto płaci przewoźnikowi za TRAMWAJ a nie za pasażerów.

                    Skoro już wchodzimy w tę część zagadnienia, to sprawa jest jednak bardziej
                    złożona. Bo owszem, miasto płaci za tramwaj, ale pieniądze zbiera (w
                    uproszczeniu) za pasażera. Jeśli tramwaje jeżdżą napakowane jak konserwa
                    turystyczna, to automatycznie zniechęca do korzystania z nich część pasażerów, a
                    dalszych - zniechęca do kasowania biletów (tłok jest i tak mnie nikt nie
                    sprawdzi). Jednocześnie tramwaj tramwajowi nierówny i opłaty też różnią się bądź
                    mogą się różnić w zależności od jego parametrów. Tak więc bardzo trudno wskazać
                    tu jakąś czytelną zależność.
                    Natomiast oczywista oszczędność wynika z tego, że tramwaj, niezależnie od jego
                    długości, obsługuje jeden motorniczy. Przy kosztach pracy przekraczających
                    połowę wszystkich kosztów jest to dość istotny argument. Oczywiście tak długo,
                    gdy nie przełoży się to na takie rozrzedzenie kursów, które będzie powodować
                    odpływ pasażerów.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka