Dodaj do ulubionych

REKORDOWE OPÓŹNIENIE

IP: *.toya.net.pl 25.09.02, 19:18
Wydawałoby się, że w historii połączenia Warszawa - Łódź wszystkie rekordy
niesolidości już padły (np. rekordowa liczba anulowanych połączeń). Aż tu
dzisiaj padł nowy: 1 godzina opóźnienia. W tym tempie to my do Europy nie
wejdziemy, jak podróż samolotem trwa dłużej niż wlekącym się pociągiem, a na
dodatek samolot w tym roku przyleciał po raz... czwarty. Współczuję tym
pasażerom, którzy spóźnili się na połączenia tranzytowe z Okęcia. Oni już z
Lublinka nigdy nie polecą.
Obserwuj wątek
    • m..m Zapiszcie to gdzieś dużymi literami... 26.09.02, 08:35
      ... bo będę bronił LOT'u, co do tej pory, w czasie mojej obecności na tym
      Forum, jeszcze się nie zdarzyło.
      Wczorajsze opóźnienie było skutkiem szczytu NATO w Warszawie. Z jakichś powodów
      obniżono "pojemność sektorową" nad Warszawą i rejs dostał gigantycznego SLOT'a,
      opóźnianego zresztą trzykrotnie. Pierwszy opiewał na 45 minut, ostatni, pomimo
      deklaracji gotowości do odlotu, wyniósł 1 godzinę i 19 minut.
      Teraz, dla wytrwałych, bo długie, kilka słów na temat co to takiego SLOT.
      Cała awantura zaczęła się gdy nad większymi lotniskami pojawiały się w pewnych
      godzinach duże spiętrzenia ruchu. Ktoś mądry wpadł na pomysł, aby rozładowywać
      te spiętrzenia poprzez regulowanie czasu startu samolotów, znając przecież
      dokładnie czas i trasę lotu. Niech lepiej stoją na ziemi, a pasażerowie niech
      pociągają w knajpie zimne soczki lub wodę Perier, niż żeby wszyscy palili naftę
      w godzinnych holdingach. Od tego czasu każdy plan lotu składany jest do ośrodka
      zwanego IFPS, mieszczącego się w Brukseli i pod Paryżem. Dobrze czytacie, w
      dwóch miejscach na raz, to na wypadek ewentualnego wypadku. Tam baaaardzo mądry
      komputer wylicza czas startu tzw. CTOT (Calculated Take-Off Time) i rozsyła do
      operatora. Wyliczony czas trafia do pilota i kontrolera na lotnisku odlotu.
      Start samolotu może się odbyć z tolerancją +10 i –5 minut od czasu
      skalkulowanego przez IFPS. Włąśnie ten przedział czasowy (-5min, CTOT, +10min.)
      zwany jest SLOT . Ta 15 minutowa tolerancja stosowana jest dla uwzględnienia
      lokalnej sytuacji ruchowej na lotnisku odlotu. Każde, no prawie każde,
      wychylenie się poza tą tolerancję jest badane przez panie i panów z IFPS, a oni
      już wiedzą jakich argumentów (najczęściej finansowych) użyć, aby przekonać
      operatora do dotrzymywania czasów SLOT.
      Wszystko wiąże się ze wspomnianym wcześniej pojęciem „pojemność sektorowa”
      która charakteryzuje ilość samolotów które mogą się pojawić jednocześnie w
      danym obszarze odpowiedzialności kontrolera (prawda że ładna nazwa). Wartość ta
      jest zmienna i zależy głównie od warunków pogodowych , intensywności ruchu
      wojskowego lub ograniczeń politycznych.
      Cały system w miarę pracy dociera się i z reguły samoloty wykonujące rejsy
      regularne dostają niewielkie 10- cio 15-to minutowe opóźnienia. Tak też było z
      EuroLOT’em w zeszłym roku, gdy latał w miarę regularnie. Wczoarj... cóż sami
      wiecie.
      Bywa także, że niektóre samoloty z różnych przyczyn wypadają z kolejki. Wtedy
      SLOT się zwalnia i może być przydzielony innemu samolotowi, pod warunkiem, że
      jest on gotowy do natychmiastowego, czytaj mieszczącego się w tolerancji –5 +10
      minut, odlotu. Aby skorzystać z takiej możliwości wysyła się do IFPS depeszę
      READY która deklaruje gotowość do startu. Czasem skutkuje, ale tylko czasem. W
      Łodzi nie na problemu z gotowością, bo od wyprowadzenia pasażerów z budynku, do
      odlotu mija nie więcej niż 10 minut, ale na innych lotniskach pasażerowie
      kwitną na pokładzie i wymyślają najdziwniejsze powody opóźnienia, o czym można
      poczytać na grupach dyskusyjnych w usenecie ;-).
      Procedura taka stosowana jest w kilkunastu krajach Europy. Szczegóły
      powinniście znaleźć tutaj:
      www.eurocontrol.be/dgs/activities/cfmu/en/index.html
      Jeszcze jedna uwaga na koniec. Ograniczenia SLOT dotyczą tylko samolotów w
      ruchu kontrolowanym. Lotnictwo szuwarowo-bagienne, czyli latające nisko i
      powoli, na przykład z Płyćwi Górnej do Płyćwi Dolnej, obywa się bez takich
      atrakcji.
      Pozdrawiam, szczególnie tych którzy dotrwali do końca
      M..M

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka