IP: *.wro.vectranet.pl / 213.199.196.* 24.03.05, 10:43
Batalia o tory

Czwartek, 24 marca 2005r.

Na dworcu Wrocław Główny jest za duży ruch, by zatrzymywały się na nim
pociągi kolei miejskiej

– Zaproponowana przez miasto linia z Psiego Pola do Leśnicy nie jest
najlepsza – mówią członkowie Inicjatywy dla Wrocławskiej Kolei
Aglomeracyjnej. Ich zdaniem, najpierw należy uruchomić połączenie z Oleśnicy
przez Dworzec Główny do Jelcza-Laskowic

Kolej miejska to gorący temat już od lat. Ostatnio do pracy nad pomysłem
wzięli się także urzędnicy z magistratu.
W ubiegłym tygodniu testowali razem z kolejarzami trasę z Leśnicy przez
Dworzec Nadodrze do Psiego Pola. Ta linia miałaby być uruchomiona jako
testowa w grudniu. Tymczasem miłośnicy kolei takim pomysłem nie są zachwyceni.
Pierwsza jest najważniejsza
– Pierwsza uruchomiona linia będzie najważniejsza, bo jeśli ona nie zostanie
dobrze wybrana, to mieszkańcy nie będą jeździć pociągami i pomysł upadnie
zanim się zdąży rozwinąć – twierdzi Szymon Włochowicz z Inicjatywy dla
Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej. – Chcemy przekonać władze, żeby wybrały na
początek taką linię, na której na pewno nie zabraknie pasażerów. Dlatego
proponujemy połączenie: Oleśnica – Jelcz-Laskowice. Koniecznie przez Dworzec
Główny, bo z niego są najlepsze połączenia z tradycyjną komunikacją miejską –
dodaje.
– Linia z Psiego Pola do Leśnicy to na razie tylko propozycja. Przedstawili
ją nam urzędnicy z wrocławskiego magistratu, a my udowodniliśmy, że można
taką trasą pojechać. Nie oznacza to jednak, że jeżeli miasto zdecyduje się na
kolej miejską, to na pewno pierwsze pociągi będą jeździły z Psiego Pola do
Leśnicy – mówi Andrzej Piech z wrocławskiego oddziału PKP Przewozy
Regionalne. – Rozważymy każdą propozycję. Musimy brać jednak pod uwagę, że
dworzec Wrocław Główny z powodu ograniczeń technicznych jest już prawie
zakorkowany pociągami. Dlatego raczej negatywnie opiniujemy pomysły związane
z wykorzystywaniem tego dworca – dodaje.
Burza mózgów w urzędzie
Kłopot w tym, że jedynie Dworzec Główny i Dworzec Świebodzki są wystarczająco
dobrze skomunikowane z centrum miasta, żeby zagwarantować mieszkańcom
możliwość przesiadania się z autobusów do pociągów. Na razie piłka jest po
stronie magistratu. A jego przedstawiciele nie chcą rozmawiać o konkretnych
rozwiązaniach.
– W tej chwili pracujemy nad programem komunikacyjnym obejmującym połączenia
kolejowe. Jaki on przybierze kształt zależy od kwestii technicznych i
zainteresowania pasażerów. Na etapie burzy mózgów wszystkie pomysły są cenne
i na pewno je przeanalizujemy – mówi Marcin Garcarz, rzecznik prezydenta
Wrocławia.

Pociągi podmiejskie
Pociągi aglomeracyjne od 2003 r. kursują już z Jelcza-Laskowic do Żmigrodu
oraz z Oleśnicy do Strzelina. Oba jeżdżą przez Dworzec Główny. Cieszą się one
dużym powodzeniem i kolej nie zamierza ich likwidować.

Bartłomiej Knapik - Słowo Polskie Gazeta Wrocławska
Obserwuj wątek
    • Gość: ! Re: SKM IP: *.wroclaw.dialog.net.pl 24.03.05, 11:17
      Jednego nie rozumiem, w najlepszych czasach PKP, kiedy kursowało najwiecej
      pociągów, na DW GŁÓWNYM zatrzymywało się i przejeżdżało przez niego w ciągu
      doby o kilkadziesiąt pociągów więcej niż dziś i jakoś wszystko było ok,
      pomieściły się. A teraz niby nie miałyby szans się pomieścić? Jak to jest?
        • haakagon Re: SKM 24.03.05, 12:01
          Kłopot leży gdzie indziej. NBie chodzi o iliść połoączeń, ale połaczenia w tzw.
          Szczytach. W poprzednim ustroju pociągi jeźdizły w równych odstępach przez całą
          dobę, a teraz godziny poranne i szczyt popołudniowy jest tak zaphcany, że na
          prawdę więcej się nie da.
        • haakagon Re: SKM 24.03.05, 12:01
          Kłopot leży gdzie indziej. NBie chodzi o iliść połoączeń, ale połaczenia w tzw.
          Szczytach. W poprzednim ustroju pociągi jeźdizły w równych odstępach przez całą
          dobę, a teraz godziny poranne i szczyt popołudniowy jest tak zaphcany, że na
          prawdę więcej się nie da.
          • es_wu Re: SKM 24.03.05, 18:44
            haakagon napisała:

            > Kłopot leży gdzie indziej. NBie chodzi o iliść połoączeń, ale połaczenia w tzw.
            > Szczytach. W poprzednim ustroju pociągi jeźdizły w równych odstępach przez całą
            > dobę, a teraz godziny poranne i szczyt popołudniowy jest tak zaphcany, że na
            > prawdę więcej się nie da.
            >

            Rzoumiem, że rzekomo "nie da się" puścić pociągów po estakadzie w centrum
            miasta. Tak się składa, że policzyłem ile pociągów wjeżdża w tym szycie na tą
            estakadę (w jedną stronę). Wyszło mi, że w szyczytowym okresie 14.00-14.59
            wjeżdża na nią 9 (dziewięć) pociągów. DZIEWIĘĆ pociągów w ciągu godziny i PKP
            robi problemy. Niech w Ludzie, tam są trzy tory i częste semafory!!!!

            Pozdrawiam,
            SW
            • svarte_sjel Re: SKM 26.03.05, 09:08
              es_wu napisał:
              > miasta. Tak się składa, że policzyłem ile pociągów wjeżdża w tym szycie na tą
              > estakadę (w jedną stronę). Wyszło mi, że w szyczytowym okresie 14.00-14.59

              Ale dlaczego liczysz w jedną stronę? Przecież to nijakiego sensu nie ma.
      • Gość: wro2015 Re: SKM IP: *.dip0.t-ipconnect.de 24.03.05, 12:34
        absolutnie masz racje !,

        tez tego nie rozumiem - w Berlinie (wiem wiem wiem - ale pisze o sytuacji tuz po
        'wende') jeszcze PRZED przebudowa (czyli przestarzaly system DDR sterowal ruchem
        bez nakladu milliardow EURo) tez prowadzil caly (!!!) ruch ta mala estakada
        przez centrum miasta - estakada w Berlinei miala wtedy podobne parametry do tej
        co we wro, ale byla duzo duzo dluzsza (a wiec byla bardziej skomplikowane bo
        dluzo dokladniej trzeba bylo strowac ruch zanim sie rozjedzie w rozne kierunki
        na bocznicach) a na dodatek ZADEN dworzec w Berlinie nie ma takiej ilosci
        peronow na tej trasie jaka ma wroclaw Glowny. Nie zmienia to faktu ze w Berlinei
        jezdzi na tej trasie jakies 10lin S-Bahnu! Na dodatek worclaw ma zaraz na wschod
        od DW.GLownego pelno rozjazdow, zajezdni itp.

        A PKP chce nam wmowic ze jedna linia aglomeracyjna sie nie zmiesci? A jak
        przedmowcy mowia - 10lat temu jezdzilo na glownym duzo wiecej pociagow - jak
        zwykle PKP sobie robi z nas jaja - lub inaczej piszac: zamiast popracowac i
        poszukac rozwiazan latwiej jest powiedziec 'nie da sie' i przeprowadzic S-Bahn
        jakas bezsensowna trasa i usmiercic dobra idee i incjatywe miasta tylko z wygody.
        • pluto10 Re: SKM 24.03.05, 13:13
          No chyba pierwszy raz musze się zgodzić z wro, co do drugiej części.
          ----------------pluto10----------------

          "Kto myśli na rok do przodu sieje zboże, kto myśli na dziesięć lat do przodu
          sadzi las, a kto myśli na wiele wiele lat do przodu wychowuje młodzież" -
          o.Tadeusz Rydzyk - założyciel i dyrektor Radia Maryja
              • svarte_sjel Re: SKM 24.03.05, 16:04
                andrzej4001 napisał:
                > Za chwilę wymyślą, że SKM nie może jechać przez główny bo jest brudno na

                Wy chyba sobie nie zdajecie sprawy z tego jaki ruch generuje kolej _miejska_...

                A przypomnę jeszcze, że w niedalekiej przyszłości estakada idzie do remontu i
                jej przepustowość jeszcze zmaleje, tak, że normalnego ruchu nie będzie w stanie
                przenieść.
                • Gość: ! Re: SKM IP: *.wroclaw.dialog.net.pl 24.03.05, 16:15
                  Ale po remoncie estakady, jej przepustowość chyba nieco wzrośnie?

                  Jeszcze takie pytanie, czy to prawda, że jakiś czas temu był pomysł, żeby
                  dobudować jeszcze jeden, dodatkowy 6 peron od strony Suchej? Ten pomysł chyba
                  się urodził, kiedy wrocławski DW Główny przeżywał największy ruch w swojej
                  powojennej historii, kiedy przejeżdząło przez niego najwiecej pociągów w ciągu
                  doby...
                    • svarte_sjel Re: SKM 24.03.05, 19:49
                      Gość portalu: bus 144 napisał(a):
                      > Biadolicie jak stare baby z PKP. Nawet na lotniskach samoloty startują i ląduja
                      > co 5min, przecież mamy XXIw

                      A teraz bądź taki miły i wyjaśnij czy według ciebie wraz z nastaniem XXI w.
                      nagle czarodziejsko dwa pociągi mogą się znajdować na tym samym torze?

                      Problem przepustowości estakady wynika z tego, że na całej jej długości (od
                      Głównego gdzieś na Grabiszyn) mogą jednocześnie znajdować się co najwyżej 3
                      pociągi i tyle. Podziel czas przejazdu tego odcinka przez 3 to wyjdzie graniczna
                      częstotliwość.

                      SKM przypominam oznacza pociąg co co najmniej 10-7.5 minuty (minimalna
                      częstotliwość 20-15 minut razy 2 kierunki). W zasadzie bez problemu mogłoby
                      jechać i dowolnie częściej, ale mając dwa tory na wyłączność, a na jednym to się
                      reszty pociągów na pewno nie zmieści.
                      • s_c Re: SKM 25.03.05, 09:33
                        No właśnie sobie to policzyłem :-)
                        Przyjmując długość estakady ~ 3 km, czas przejazdu 5 min (to 36 km/h - jak na
                        XXI wiek to chyba nie za szybko ?) na jednym torze da się upchnąc 12 pociągów na
                        godzinę. Wydzielając jeden tor dla SKM da się spokojnie zrobić takt 12 minutowy.
                        Pozostałe dwa tory spokojnie obsłużą pozostały ruch (24 poc/h).
                        Pewnie można też inaczej: np. jeżeli estakadę podzielić na 1-km odcinki i
                        obniżyć prędkość do 20 km/h ( względy bezp. przy niewielkiej odległosci pomiędzy
                        pociągami) to na każdym torze pociąg mógłby przejeżdżać co trzy minuty co daje
                        20 poc/h na tor.

                        Oczywiście moje obliczenia nie biorą pod uwagę wielu czynników ale chyba jakiś
                        zapas przepustowości na estakadzie jednak jest.
                        • svarte_sjel Re: SKM 25.03.05, 22:10
                          s_c napisał:
                          > Przyjmując długość estakady ~ 3 km, czas przejazdu 5 min (to 36 km/h - jak na
                          > XXI wiek to chyba nie za szybko ?) na jednym torze da się upchnąc 12 pociągów

                          Ty bierz pod uwagę stopień jej dekapitalizacji, a nie to jaki mamy wiek.

                          > Pozostałe dwa tory spokojnie obsłużą pozostały ruch (24 poc/h).

                          Musisz o tym koniecznie powiedzieć kolejarzom głowiącym się co zrobić w czasie
                          remontu estakady
                          • s_c Re: SKM 25.03.05, 22:41
                            > Ty bierz pod uwagę stopień jej dekapitalizacji, a nie to jaki mamy wiek.
                            [...]
                            > Musisz o tym koniecznie powiedzieć kolejarzom głowiącym się co zrobić w czasie
                            > remontu estakady
                            • svarte_sjel Re: SKM 26.03.05, 09:07
                              s_c napisał:
                              > Ja to wszystko rozumiem, ale skoro estakada ma być remontowana to może zrobić to

                              Obawiam się, że skończy się na wymianie torowiska, bez przebudowy jakiejkolwiek...

                              A tam należałoby oprócz tego wszystkiego jeszcze zbudować ten czwarty tor,
                              miejsce pod niego jest zarezerwowane w miejskich planach.

                              > Tak naprawdę problem jest jeden ale za to poważny - nazywa się PKP. W tej

                              Ty się ciesz, że estakada w ogóle będzie remontowana. Jak pamiętam to jeszcze
                              całkiem niedawno mówiło się, że to linia o małym znaczeniu i remontu nie będzie.
                              • Gość: wro2015 Re: SKM IP: *.dip0.t-ipconnect.de 26.03.05, 12:35
                                w monachium jest podobny problem z S-Bahnem: Sa tylko dwa tory a przebija tam
                                sie 10lin z ktorych jedna polowa ma takt 20min a druga 10min. Jak sobie z tym
                                poradzili? Drugi tunel srednicowy bedzie dopiero budowany w dalkiej przyszlosci
                                wiec zbudowali calkiem nowy system sterowania ruchem - tak aby dwa pociagi na
                                raz mogly jechac miedzy stacjami w tunelu - czyli ze odstep miedzy
                                poszczegolnymi pociagami jest dosyc maly, ale przez intelligentny system
                                sterowania jest tak samo bespieczny!

                                Oznacza to, ze jak teraz stoisz na stacji to w godzinach szczytu jeden pociag
                                wyjzedza ze stacji, liczysz do 10, obracasz glowe i nastpeny pociag wjezdza...
                                Ale po co duzo gadac - wystarczy pojechac do Berlina i zibaczac co tam sie
                                dzieje... wiem wiem na estakdazie jest wiecej torow - ale i tak proponuje
                                ogladnac: Caly ruch stolicy niemiec (duzo wieksza ilosc pociagow itp) razem z
                                S-Bahnem odbywa sie po tej jednej estakadzie.

                                To niemcy sa albo jakims cudownym krajem, gdzie dwa pociagi moga stac na tym
                                samym torze na raz, albo ktos wlaczyl mozg, zanim powiedzial 'nie da sie' - (na
                                marginesie - pociagi tam tez jezdzily przed pzebudowa wiaduktu!)
                                • svarte_sjel Re: SKM 26.03.05, 13:24
                                  Gość portalu: wro2015 napisał(a):
                                  > w monachium jest podobny problem z S-Bahnem: Sa tylko dwa tory a przebija tam

                                  Zdecydowanie prościej jest przy dwóch torach które można przydzielić na sztywno
                                  do kierunkół ruchu niż gdy się ma wprawdzie "aż" 3, ale za to wszystkie
                                  dwukierunkowe :^)
                                  • Gość: wro2015 Re: SKM IP: *.dip0.t-ipconnect.de 26.03.05, 15:53
                                    > Zdecydowanie prościej jest przy dwóch torach które można przydzielić na sztywno
                                    > do kierunkół ruchu niż gdy się ma wprawdzie "aż" 3, ale za to wszystkie
                                    > dwukierunkowe :^)

                                    Nie wiem czy to jest latiwej, ale wydaje mi sie bardziej sensowene, jak zmienia
                                    w jedno kierunkowe - wtedy nie bedzie tak, ze w przypadku zmiany kierunku jazdy
                                    na CALEJ DLUGOSCI estakady bedzie tylko jeden pociag - i pewnie jeszcze jakas
                                    rezwerwa czasowo-bezpieczna no i mamy niewykorzystana estakade...
                                    Nie znam sie na tych sprawach - wiec nie moge dawac konkretnych przykaldow - ale
                                    widze jak to jest w innych miastach. I jak widocznie jest latwiej z szynami
                                    jednokierunkwoymi to nie rozumiem dlaczego PKP tego nie zmienia i upiera sie 'ze
                                    sie nie da'
                                    • Gość: wro73 szlak kolejowy IP: *.ip.pop.e-wro.net.pl 26.03.05, 17:46
                                      Wszystko zależy od organizacji ruchu.
                                      Jest tylko jeden problem, im większa prędkość tym dłuższa droga hamowania a w
                                      związku z tym większy odstęp pomiędzy semaforami. W Polsce istnieje system,
                                      który zezwala na to a by pomiędzy stacjami znajdowały się więcej niż jeden
                                      pociąg jest to Samoczynna Blokada Liniowa ( SBL ). System ten jest stosowany m.
                                      in. na towarowej obwodnicy Wrocławia tj. szlaku Wrocław Brochów - Wrocław
                                      Stadion. Jednakże jest jedno ale: odstęp pomiędzy poszczególnymi semaforami
                                      musi wynosić droga hamowania plus 200 m.
                                      W przypadku odcinka Wrocław Główny - Wrocław Grabiszyn przy parametrze V = 60
                                      km/h. droga ochronna obydwu posterunków oraz droga hamowania pozwala na
                                      zorganizowanie jednego odstępu drogi.
                                      W przypadku WKA za dobudowaniem drugiego toru dla niej ( dwa tory dalekobieżne,
                                      dwa WKA ), przemawia dodatkowo fakt, że wystarczy wtedy zabudować jeden peron
                                      wyspowy na przyszłym przystanku "Grabiszyńska".
                                      Ale jak dla mnie ( znając PKP PLK SA ), to pieśń przyszłości.
                                      • Gość: wro2015 Re: szlak kolejowy IP: *.dip0.t-ipconnect.de 26.03.05, 18:48
                                        ooooo, wro73 widze ze ktos mysli na przyszlosc:
                                        Przystanek na wysokosci grabiszynskiej/zaporskiej jest jaknajbardziej pozadany,
                                        po to aby nie tylko mieszkancy aglomeracji korzystali z SKM lecz takze sami
                                        meiszkancy wroclawia. Przystanek grabiszynska jest dobra mozliwoscia na
                                        przystanek przesiadkowy do MPK
                                        • martouf Re: szlak kolejowy 27.03.05, 11:18
                                          > Przystanek grabiszynska jest dobra mozliwoscia na
                                          > przystanek przesiadkowy do MPK

                                          IMHO przystanek nad Świdnicką, przebudowany fragment peronów tramwajowych na
                                          Świdnickiej tak aby były od strony południowej Piłsudzkiego w obu kierunkach
                                          oraz bliżej wiaduktu z bezpośrednim wyjściem na wiadukt. Przypominam, że właśnie
                                          tamtędy będzie jeździł tramwaj średnicowy Pn-Pd.
                                          • Gość: bus 144 szlak kolejowy bez semaforów IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 27.03.05, 13:28
                                            Czy PKP uwolni się od semaforów, przeciez to anachronizm. Nie mam nic do
                                            czynienia z tą firmą, ale oczywistym jest że przemieszczaniem, prędkością,
                                            odstępami i hamowaniem powinien kierowac system komp. Każdy wagon SKM i PKP
                                            powinien mieć swój GPS i jego pozycja powinna byc nadzorowana przez system.Tak
                                            jak tiry na autostradach w Niemczech. Predkość i hamowanie realizuje system i
                                            tylko wtedy możliwe jest kursowanie pociągów co 5min. Docelowo dla
                                            bezpieczeństwa wszystko co może przemieszczać się po torach PKP powinno miec
                                            swój GPS i być przez ten system nadzorowane.
                                            • Gość: perian Re: szlak kolejowy bez semaforów IP: *.kom / *.kom-net.pl 27.03.05, 15:01
                                              Z choinki się urwałeś, mimo, że to nie Boże Narodzenie.

                                              Semafory muszą być, a o automatycznym kierowaniu ruchem to możemy pomarzyć,
                                              tylko w kilku krajach świata na niewielką skalę to działa i w innych warunkach.
                                              Nie masz pojęcia o czym pleciesz. GPS? Po cholere to na estakadzie. To jak
                                              strzelanie z armaty do komara. Estakada to nie tysiąc kilometrów torów.
                                              • Gość: Łoś_bimbacz Re: szlak kolejowy bez semaforów IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 30.03.05, 23:53
                                                Bez automatyki, to żadne SKM, tylko nowy pociąg o krótkim zasięgu. Hasło SKM
                                                bardzo mnie ucieszyło, liczyłem na nowy tabor i automatykę. To wszytko jest
                                                drogie, ale nasilenie procesu suburbanizacji, który już jest faktem, będzie
                                                dla miasta jeszcze droższe. CZy systemy kierowania w metrze, gdzie pociągi
                                                jeżdzą w takcie 50 sekund w tunelach są tak niesiągalne cenowo?
                  • svarte_sjel Re: SKM 24.03.05, 19:45
                    Gość portalu: ! napisał(a):
                    > Ale po remoncie estakady, jej przepustowość chyba nieco wzrośnie?

                    Wszystko zależy jeszcze od tego, jak będzie remont wyglądał.
                    Jeśli PKP poprzestanie na wymianie torowiska to wzrośnie o tyle, że skróci się
                    czas przejazdu przez estakadę.
                    Jeśli wpadną na zrobienie większej modernizacji (modernizacja sygnalizacji,
                    dobudowanie dodatkowych rozjazdów) to wzrośnie bardziej...

                    Natomiast jeśli SKM z prawdziwego zdarzenia ma jeździć przez Główny to potrzebne
                    jest to drugie ORAZ dobudowanie czwartego toru.

                    > Jeszcze takie pytanie, czy to prawda, że jakiś czas temu był pomysł, żeby
                    > dobudować jeszcze jeden, dodatkowy 6 peron od strony Suchej? Ten pomysł chyba

                    Kiedyś był.
                    • Gość: perian Re: SKM IP: *.kom / *.kom-net.pl 26.03.05, 14:02
                      Na estakadzie głównym problemem jest prędkość szlakowa (na 2 torach żałosna) i
                      nieszczęsny podg Grabiszyn i fatalny wyjazd m.in. na Wałbrzych, gdzie wszystkie
                      pociągi w obie strony jeżdżą przez 1 zwrotnicę.

                      Estakada wymaga remontu i przebudowy sygnalizacji, jak i układu torowego.
                      Dobudowanie 4 toru byłoby super dodatkiem do modernizacji.

                      Ale póki jest PKP to raczej się nie doczekamy.
    • es_wu Jak dyskutować to o tym 24.03.05, 18:48
      Poniżej pełna wersja dokumentu, który trafił do UM i mediów:

      STANOWISKO
      Inicjatywy dla Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej
      w sprawie
      pilotażowej linii Szybkiej Kolei Miejskiej we Wrocławiu


      W ostatnich dniach w gazetach lokalnych pojawiły się informacje o możliwości
      uruchomienia we Wrocławiu pilotażowej linii szybkiej kolei miejskiej. Według
      informacji prasowych rozważane jest wpisanie do rozkładu zimowego 2005 linii
      relacji Wrocław Leśnica – Wrocław Psie Pole, po której pociągi kursować miałyby
      w takcie dwudziestominutowym.

      Członkowie Inicjatywy dla Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej z radością witają
      wszelkie działania mające na celu przyspieszenie realizacji koncepcji Kolei
      Aglomeracyjnej we Wrocławiu. Tym niemniej uważamy, że koncepcja pilotażowego
      połączenia przedstawiona w prasie nie jest optymalna dla miasta. Ze względu na
      jej wady może potencjalnie spowodować małe zainteresowanie mieszkańców
      przejazdami połączeniem pilotażowym i w efekcie doprowadzić do podjęcia błędnej
      decyzji o zaprzestaniu rozwoju publicznej komunikacji kolejowej w aglomeracji
      wrocławskiej.

      Uważamy, że w celu zbadania możliwości wykorzystania infrastruktury kolei do
      transportu publicznego w aglomeracji miasta Wrocławia oraz zainteresowania
      mieszkańców takimi połączeniami, lepszy efekt można uzyskać uruchamiając
      aglomeracyjną linię Jelcz-Laskowice – Wrocław Główny – Oleśnica w takcie
      godzinnym. Poniżej przedstawiamy nasze argumenty:

      1.Proponowana przez nas linia jest jedyną możliwością odciążenia węzła placu
      Grunwaldzkiego podczas zaplanowanego remontu. Planowany na ten rok remont placu
      Grunwaldzkiego spowoduje bardzo poważne utrudnienia w ruchu samochodowym.
      Znacząca większość samochodów podążających z Wrocławia w kierunku Psiego Pola i
      Oleśnicy oraz wszystkie samochody jadące w kierunku Jelcza Laskowic muszą
      przejechać przez ten plac. W trakcie remontu alternatywne połączenia będą wysoce
      atrakcyjne dla mieszkańców wymienionych obszarów a przez to kolej aglomeracyjna
      ma szansę stać się bardzo pożyteczna dla podróżnych od momentu jej uruchomienia.
      Ponadto na czas remontu wszelkie rozwiązania mające na celu odciążenie tego
      najważniejszego węzła komunikacyjnego w mieście powinny mieć absolutny priorytet.

      2.Na proponowanej przez nas trasie istnieją realne potoki pasażerskie. W
      odróżnieniu od trasy Leśnica-Psie Pole na trasach Wrocław Główny – Oleśnica oraz
      Wrocław Główny – Jelcz Laskowice istnieją realne potoki pasażerskie obsługiwane
      przez PKS, MPK (Psie Pole) oraz prywatnych przewoźników. Do Oleśnicy kursuje
      ponad 40 par autobusów dziennie (informacje PKS Wrocław) plus busy prywatnych
      przewoźników. Do Jelcza kursuje 12 par autobusów dziennie plus busy prywatnych
      przewoźników. Na Psie Pole regularnie kursują autobusy MPK Wrocław. Komunikacja
      autobusowa ze względu na planowane remonty stanie się wyjątkowo nieatrakcyjna.
      Uruchomienie kolei aglomeracyjnej na proponowanej przez nas trasie spowoduje
      ułatwienie komunikacji tych regionów z centrum miasta.

      3.Proponowana przez nas trasa pozwoli dojechać do centrum miasta. W chwili
      obecnej dostęp do centrum miasta jest niezwykle utrudniony z wszystkich dworców
      kolejowych oprócz dworca Wrocław Główny. Linie kolei aglomeracyjnej omijające
      Wrocław Główny nie mają szansy na powodzenie, gdyż nie pozwolą dojechać do
      centrum miasta. Podobnie Wrocław Główny jest bardzo dobrze skomunikowany
      praktycznie ze wszystkimi rejonami miasta. Takiego atutu nie posiada żaden inny
      dworzec w mieście. Z tego względu uważamy ominięcie Wrocławia Głównego na
      planowanej linii za niedopuszczalne.

      4.Proponowane przez nas rozwiązanie nie jest droższe od linii Leśnica – Psie
      Pole. Linia Leśnica – Psie Pole ma około 20 kilometrów długości, planowana
      częstotliwość jazdy pociągów to 20 minut. Proponujemy trasę Jelcz Laskowice –
      Wrocław Główny – Oleśnica o długości 60 kilometrów i takcie godzinnym.
      Trzykrotne wydłużenie trasy wraz z trzykrotnym zmniejszeniem taktu powoduje, że
      ilość przejechanych kilometrów się nie zmienia. Koszty wykorzystania taboru
      pozostają te same.

      Mamy nadzieję, że powyższe stanowisko zostanie uwzględnione przy podejmowaniu
      decyzji o uruchomieniu pilotażowego połączenia. Uważamy, że poprawne wybranie
      trasy połączenia ma kluczowe znaczenie dla atrakcyjności koncepcji kolei
      aglomeracyjnej. Wybranie trasy nie optymalnej spowoduje błędną ocenę sytuacji i
      może doprowadzić do podjęcia błędnych decyzji w sprawie dalszego rozwoju kolei
      aglomeracyjnej.

      Jednocześnie apelujemy o zaprzestanie używania nazwy Szybka Kolej Miejska do
      określenia rozwiązań kolejowych dla Wrocławia. Samo miasto Wrocław w swych
      granicach administracyjnych jest zbyt małe, aby sens ekonomiczny miała kolej
      działająca tylko w jego granicach (miejska). Jednocześnie nazwa SKM jest
      jednoznacznie kojarzona z nazwą handlową przedsięwzięcia w Trójmieście. Dlatego
      zwracamy się z uprzejmą prośbą o rozważenie używania nazwy Wrocławska Kolej
      Aglomeracyjna, która to nazwa w pełni oddaje sens przedsięwzięcia.


      Pozdrawiam,
      SW
    • Gość: GREG Re: SKM IP: *.com 24.03.05, 21:52
      Nie rozumiem jak to dworzec jest przepelniony. W tej chwili jest chyba o polowe
      mniej pociagow niz kilka- kilkanascie lat temu.
      Gdyby chcieli mogli by przeznaczyn np peron 5 tylko dla takiej kolejki.
      • svarte_sjel Re: SKM 24.03.05, 23:17
        Gość portalu: GREG napisał(a):
        > Nie rozumiem jak to dworzec jest przepelniony. W tej chwili jest chyba o polowe
        > mniej pociagow niz kilka- kilkanascie lat temu.

        Po pierwsze to nie dworzec jest przepełniony, tylko estakada.
        Po drugie porównanie takie sobie. Przypominam, że uruchomienie SKM na Psie POle
        i Leśnicę z Głównego oznaczałoby dodanie tam pociągu co 5 minut lub częściej. To
        jest "trochę" więcej niż ruch, który Główny w tej chwili obsługuje :^)

        > Gdyby chcieli mogli by przeznaczyn np peron 5 tylko dla takiej kolejki.

        Gdyby miała być SKM na Głównym to osobny peron *musiałby* być wydzielony.
        • es_wu Re: SKM 24.03.05, 23:20
          svarte_sjel napisał:

          >
          > Po pierwsze to nie dworzec jest przepełniony, tylko estakada.
          > Po drugie porównanie takie sobie. Przypominam, że uruchomienie SKM na Psie POle
          > i Leśnicę z Głównego oznaczałoby dodanie tam pociągu co 5 minut lub częściej. T
          > o
          > jest "trochę" więcej niż ruch, który Główny w tej chwili obsługuje :^)
          >

          Ojej, skąd Ty wziąłeś te 5 min? Ja przy czterech liniach obliczam na początek 4
          pociągi więcej na godzinę w jedną stronę (takt godzinny).

          Pozdrawiam,
          SW
          • svarte_sjel Re: SKM 25.03.05, 09:10
            es_wu napisał:
            > Ojej, skąd Ty wziąłeś te 5 min? Ja przy czterech liniach obliczam na początek 4
            > pociągi więcej na godzinę w jedną stronę (takt godzinny).

            Znaczy się wymyślasz jakieś kolejne podmiejskie?
            Bo SK_M_ żeby zachęcać kogokolwiek do korzystania musi jeździć dużo częściej, w
            samej miejsko-kolejowej propozycji jest mowa o dwudziestominutowej
            częstotliwości (która daje właśnie 12 pociągów na godzinę na Głównym :^)).
            • Gość: Mezopot Re: SKM IP: *.hutmen.pl 25.03.05, 09:24
              Jedna linia przy takcie 20 minutowym nie daje w życiu 12 pociągów na godzinę na
              dworcu.
              Poza tym to że są trzy tory na estakadzie nie oznacza że na całej jej długości
              mogą znajdować się tylko 3 pociągi.
              Skąd svarte te twoje obliczenia.
              • svarte_sjel Re: SKM 25.03.05, 22:13
                Gość portalu: Mezopot napisał(a):
                > Jedna linia przy takcie 20 minutowym nie daje w życiu 12 pociągów na godzinę na
                > dworcu.

                Ależ przecież cały czas jest mowa o połączeniu Psiego Pola i Leśnicy. Jeśli ma
                iść przez Główny to przy takcie 20 minut dostajemy w ciągu godziny:
                - 3 pociągi na Leśnicę
                - 3 pociągi z Leśnicy
                - 3 pociągi na Psie Pole
                - 3 pociągi z Psiego Pola
                Razem 12. Tak trudno policzyć?

                > Poza tym to że są trzy tory na estakadzie nie oznacza że na całej jej długości
                > mogą znajdować się tylko 3 pociągi.

                Zważywszy na to, że nie jest nijak podzielona na odcinki oznacza.
                • Gość: Mezopot Re: SKM IP: *.hutmen.pl 30.03.05, 14:33
                  > Ależ przecież cały czas jest mowa o połączeniu Psiego Pola i Leśnicy. Jeśli ma
                  > iść przez Główny to przy takcie 20 minut dostajemy w ciągu godziny:
                  > - 3 pociągi na Leśnicę
                  > - 3 pociągi z Leśnicy
                  > - 3 pociągi na Psie Pole
                  > - 3 pociągi z Psiego Pola
                  > Razem 12. Tak trudno policzyć?
                  Ale bezpośrednia linia Leśnica-Psie Pole przez Dw. Główny to kompletna bzdura.
                  Lepiej zrobić dwie:
                  Leśnica-Dw. Główny-Brochów (albo aż do Jelcza)
                  Psie Pole-Dw.Nadodrze-Leśnica.
                  Albo odwrotnie.
                  Wtedy na estakadzie byłoby tylko 6 pociągów.
                  I punkt przesiadkowy na stacji Gądów.

                  > > Poza tym to że są trzy tory na estakadzie nie oznacza że na całej jej dłu
                  > gości
                  > > mogą znajdować się tylko 3 pociągi.
                  >
                  > Zważywszy na to, że nie jest nijak podzielona na odcinki oznacza.
                  Dla SKM możnaby ustalic inne standarty niż obowiązują pozostałe pociągi.
                  • svarte_sjel Re: SKM 30.03.05, 22:51
                    Gość portalu: Mezopot napisał(a):
                    > Lepiej zrobić dwie:
                    > Leśnica-Dw. Główny-Brochów (albo aż do Jelcza)
                    > Psie Pole-Dw.Nadodrze-Leśnica.

                    Czy Leśnica potrzebuje aż dwóch linii? :^)

                    > Albo odwrotnie.

                    To chyba bardziej.

                    > Dla SKM możnaby ustalic inne standarty niż obowiązują pozostałe pociągi.

                    Standardy.
                    T e o r e t y c z n i e możnaby, ale wtedy musiałoby mieć własne tory :^)
    • Gość: Pomysl Re: SKM IP: 193.129.161.* 25.03.05, 18:04
      Drodzy koledzy forumowicze. Jak zywkle z zapartym tchem czytam wasze posty
      dotyczace rozwoju naszego miasta oraz trudnosci w realizacji, na jakie
      napotykaja wasze wspaniale pomysly. Tworzycie grupe, ktora pewnie ponad
      podzilami poitycznymi, religijnymi i ..., ma jedne wspolny cel - rozwoj
      Wroclawia i regionu. Czy jak dotad nigdy nie mysleliscie na tym, ze ten wspolny
      i zacny cel nie powinien nabrac bardziej formalnego charakteru ? Nasze (Wasze)
      rozmowy na forum sa wielkim zrodlem wiedzy, pomyslow itd., jednak czesto procz
      dobrych checi, maja one mizerny skutek z powodu oporu stawianego przez aparat
      wladzy. Czy moze juz domyslacie sie do czego zmierzam ??? Otorz jest
      demokracja, to wroclawskie forum jest wielka tuba medialna, dzieki ktorej
      ludzie ktorym bliski jest los naszego regionu poznaja sie i dyskutuja. Dlaczego
      nie stworzyc lokalnej partii politycznej opartej na grupie fanatykow Wroclawia
      oraz okolic i razem nie wystartowac w wyborach samorzadowych. Przeciez o to
      chodzi w demokracji, aby ludzi ktorzy CHCA cos dobrego zrobic i maja jakas
      wizje przyszlosci, zajomwali odpowiednie stanowiska. Pomyslcie o tym. Moze
      bedzie to ewenement na skale krajowa - partia ludzi ktorych laczy chec rozwoju
      regionu, zamist partii ktora lacza tylko interesy. Pomyslcie.
    • Gość: bres Re: SKM IP: *.ras.SBG.AC.AT 26.03.05, 16:27
      A co sądzicie o dwusystemowych tramwajach? To pozwoliłoby optymalnie
      zaprojektować trasy, tzn. połączyć duże osiedla z centrum, oraz ze sobą (np.
      Leśnica - Psie Pole i/lub Gaj - Psie Pole) bez względu na ograniczenia
      infrastruktury kolejowej (takie tramwaje zjeżdżałyby w okolicy centrum z torów
      kolejowych na tramwajowe i nie byłoby kłopotu z przepustowością estakady przy
      Głównym).
        • Gość: Dorsz Bałtycki Estakada kolejowa IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 30.03.05, 22:30
          Znalazłem jakąś elaboratę na ten temat

          Modernizacja układu kolejowego to przede wszystkim zadanie udrożnienia
          przepływu na osi dominujących i priorytetowych, w aspekcie nawet
          geopolitycznym, kontaktów czyli wschód – zachód. Tu do tej pory
          funkcjonuje „wąskie gardło” w postaci rozjazdu, w którym skupia się wachlarz
          torów obsługujących kierunki: głogowski, legnicki i jeleniogórski, ściągając
          trzy pary torów dalekobieżnych do jednotorowego 1700–metrowego połączenia z
          Dworcem Głównym. Przebiega ono na estakadzie równolegle do pary torów
          wyprowadzających na kierunek poznański i oleśnicki z możliwością przejścia
          rozjazdem na nie w tym samym posterunku odgałęźnym Wrocław Grabiszyn. Każda
          awaria na tym odcinku przy tak skąpym jego przekroju powoduje niemal paraliż
          węzła wrocławskiego. Stąd potrzeba szybkiej poprawy stanu rzeczy przynajmniej
          co do ruchów pasażerskich.
          Dlatego przewiduje się poszerzenie estakady kolejowej na odcinku Dworzec Główny
          (rozjazdy zachodnie) – posterunek odgałęźny Wrocław Grabiszyn. Poszerzenie to
          obejmuje przynajmniej jeden tor tak, aby doprowadzić do niezależności par torów
          dla kierunku poznańsko – oleśnickiego oraz głogowsko – legnicko –
          jeleniogórskiego. Jeszcze lepiej byłoby przeprowadzić poszerzenie o dwa tory,
          co pozwoliłoby odłączyć tor jeleniogórski (wałbrzyski), ewentualnie przeznaczyć
          jeden nowy tor dla potrzeb ruchu miejskiego. Wymaga to w każdym przypadku
          zachowania rezerwowego pasa terenu o szerokości około 15 metrów po stronie
          południowej istniejącej estakady, co może oznaczać równocześnie likwidację lub
          przesunięcie jezdni ulic Nasypowej i Owsianej.
          Dodatkową konsekwencją tej rozbudowy byłaby modyfikacja głównych relacji w
          zachodniej części węzła i związane z tym dopełnienie infrastruktury.
          Zmiany te polegałyby głównie na ustaleniu jako głównego i modernizowanego
          przelotu między stacją Żerniki a Dworcem Głównym tak, aby przebiegał on wprost
          przez tory stacji Wrocław Gądów a dalej w kierunku południowo – wschodnim do
          posterunku odgałęźnego Grabiszyn, jeszcze przed nim towarzysząc już drugiej
          parze torów Wrocław Mikołajów – Wrocław Główny (kierunek poznańsko –
          oleśnicki). Jest to istniejące już połączenie, które jednak musiałoby zyskać w
          pełni bezkolizyjne skrzyżowanie z Trasą Strzegomską w miejsce obecnych przecięć
          jezdni ulic Robotniczej i Fabrycznej oraz wąskiego i krętego wiaduktu. Jest to
          zresztą wymóg niezależny od modernizacji kolei i może być zrealizowany raczej
          tylko przez wiadukt drogowy.
          Drugie równoległe połączenie przez stację Wrocław Muchobór obsługiwałoby
          bezpośrednie połączenia południowej obwodnicy towarowej z kierunkiem legnickim
          i głogowskim a z pozostałych trzech torów tej wiązki, trzy lub przynajmniej dwa
          oddane zostałyby na wyłączne potrzeby ruchu wewnątrzmiejskiego z odprowadzeniem
          ich do Dworca Świebodzkiego, ewentualnie jeden tor w kierunku Dworca Głównego.
          Bezkolizyjne sprowadzenie pociągów towarowych z południowej części obwodnicy na
          Jelenią Górę jest wtedy problematyczne i wymagałoby budowy łącznicy w poziomie
          tak, aby nie przecinać głównych torów na stacji Gądów i zostawiając idącą górą
          łącznicę (między stacją Żerniki a przystankiem osobowym Nowy Dwór) tylko dla
          relacji Jelenia Góra – Poznań, Oleśnica.
          Drugim wariantowym rozwiązaniem, tu preferowanym, byłoby pozostawienie głównych
          torów dalekobieżnych na trasie zachodniego połączenia – przez Wrocław Muchobór
          prowadzącego w przedłużeniu kierunku głogowskiego. Wtedy jednak należałoby oba
          tory główne dalekobieżne przepuścić pod wiaduktem dzisiejszych torów
          głogowskich (na zachód od stacji Gądów). Wymagałoby to zdublowania istniejącego
          toru na odległości około 700 metrów w poziomie. Dzięki temu linia dalekobieżna
          znalazłaby się w całości obok torów podążających równolegle od stacji Wrocław
          Kuźniki. Te właśnie tory oddane zostałyby na cele ruchu miejskiego i
          dołączyłyby do torów Dworca Świebodzkiego, podczas gdy tory dalekobieżne
          przechodząc w trzech miejscach przez istniejące już bezkolizyjne skrzyżowania
          torów dotarłyby bez żadnych krzyżowań do posterunku odgałęźnego Grabiszyn. Stąd
          po poszerzonej estakadzie, łącząc się ewentualnie tylko z torami
          jeleniogórskimi, weszłyby na Dworzec Główny.
          W tym rozwiązaniu wszystkie ruchy towarowe używałyby tylko wschodniego
          połączenia przez tory stacji Gądów (łącznie z relacją: południowa część
          obwodnicy towarowej – Jelenia Góra, Wałbrzych) nie kolidując nigdzie ani z
          ruchem dalekobieżnym ani z ruchem wewnętrznym, co widać na schemacie 1.4.3–1.
          Pozostające łączenie miedzy południową częścią obwodnicy a zachodnim
          połączeniem miałoby znaczenie tylko awaryjne i to zarówno dla ruchu towarowego
          jak i dalekobieżnego gdyby trzeba było ominąć Dworzec Główny.
          Wracając do torów ruchu wewnątrzmiejskiego, biegłyby one do dworca
          Świebodzkiego, gdzie kończyłyby się lub też przechodząc na końcówki torów po
          północnej stronie budynków mogłyby znaleźć kontynuację jako dwusystemowy
          tramwaj wchodzący na sieć uliczną.

          PWL

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka