19.01.06, 22:59
Na poczatku zaznacze,ze nie jestem znawca muzyki ani historii,ale chcialabym
z wasza pomoca rozstrzygnac nastepujacy dylemat : Jakiej narodowosci byl
Mozart? Urodzony w Salzburgu,ktory (z tego co zrozumialam)w owym czasie
stanowil odrebna jednostke polityczna,czy slusznie uwazany jest przez Niemcow
za kompozytora niemieckiego czy raczej nalezy uwazac go za Austriaka czy po
prostu za Salzburgczyka?
Pozdrawiam
Obserwuj wątek
    • rumburakk1 Re: Mozart 20.01.06, 08:01
      myślę że nie byłoby tego problemu gdyby takiemu jednemu na B. nie przyszło do
      głowy klecenie tzw Rzeszy z kilku państewek w których ludzie mówili po
      niemiecku. Całość nazwał tak jak nazwał, cesarstwo narodu niemieckiego czy jakoś
      tak. od tego momentu ludzie mieszkający na obszarze tego państwa nazywają się
      Niemcami a tych naddunajskich górali mają za chłopków mówiących jakimś dziwnym
      narzeczem. Zeby było śmieszniej to jeszcze w czasach Amadea powszechne było
      przekonanie że to właśnie nad Dunajem mieszkają sami niemcy i to Habsburgowie
      mieli być Niemcami którzy stworzą Rzeszę. Nie wyszło jak wiadomo - jest austria
      i są NIemcy. Dzisiejsze niemcy to twór powstały na zrębach dawnych Prus i
      północnych ziem - landów. Jeśli przyjąć kryterium językowe to najczystszy
      niemiecki można usłyszeć w okolicach Hannoveru pod warunkiem że się nie wejddzie
      do tureckiej dzielnicy.
      KiedyS nie było tego problemu - wszyscy uważali sie za Niemców łącznie z
      Mozartem który pisał o sobie deutscher - tyle że znaczyło to kompletnie co
      innego niż dziś. powtórzę raz jeszcze - to dzisiejsza Austria pretendowała do
      bycia Deutschlandem, ale dam głowę że amadeo nie chciał mieć z Prusakami i ich
      stolicą w Berlinie nic wspólnego.Zresztą dawnej bawarii skąd bodaj pochodził
      papa mozart bliżej kulturowo było do Habsburgów niż Hohenzollernów i tak jest do