Dodaj do ulubionych

Nowy Dworzec Fabryczny

IP: *.lodz.msk.pl 05.03.07, 18:32
www.lodz.naszemiasto.pl/wydarzenia/706411.html
Nowe Centrum Łodzi może być gotowe już za 6 lat!

16 metrów pod ziemią dworzec PKP. Nad nim podziemny dworzec PKS. Na następnym
poziomie, już na powierzchni, stoją zbudowane ze szkła i betonu Hala
Kongresowa oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Podróżny wysiadając na Dworcu Łódź
Fabryczna, widzi przed sobą olbrzymi, wyłożony kostką rynek i stuletnie
żeliwne kotły w budynku dawnej elektrociepłowni. Teraz jest tu Muzeum Nauki i
Techniki. Tak może być już za sześć lat...

Nowe ulice
Według najnowszej wersji planów architektonicznych, Nowe Centrum (taką nazwę
roboczą ma projekt) powstanie między ul. Tuwima i Kilińskiego oraz trzema
nowymi ulicami: przedłużoną Traugutta (zostanie poszerzona i połączona z ul.
Składową), Węglową oraz całkowicie nową ulicą, która spoi ul. Uniwersytecką z
Targową. Stojące w tym pięciokącie odnowione zabytkowe budynki dawnej
elektrociepłowni mają stać się centrum kulturalnym naszej metropolii.
W tym miejscu najprawdopodobniej powstanie nowe centrum 1. Sala
kongresowo-festiwalowa2. Budynek Dworca Fabrycznego3. Muzeum Sztuki
Nowoczesnej4. Rynek Fabryczny5. Hotel

- Ta koncepcja to powrót do przedwojennych planów, które zakładały przebudowę
komunikacyjną tej części miasta. Sercem nadal pozostałaby ul. Piotrkowska, ale
tereny Nowego Centrum, z zrewitalizowanym Śródmieściem i Księżym Młynem,
byłyby atrakcyjną przestrzenią publiczną - mówi Włodzimierz Tomaszewski,
wiceprezydent Łodzi.

Manufaktura II
Na pierwszy rzut oka plany zagospodarowania tego obszaru miasta przypominają
założenia typowe dla Manufaktury: jest duży rynek (Rynek Fabryczny), dwa
muzea, hotel, duża hala. Jednak w odróżnieniu od dawnych zakładów
Poznańskiego, Nowe Centrum jest powiązane bezpośrednio z budynkami
mieszkalnymi - po części starymi, po części wzniesionymi na nowo.

- Wiele zależy od tego, jakich partnerów do realizacji projektu uda nam się
pozyskać. Teraz trwają rozmowy z PKP w sprawie gruntów. Pewne jest, że
Fundacja Sztuki Świata, firmowana przez reżysera Davida Lyncha, będzie miała
tu swoją siedzibę. Liczymy, iż jego nazwisko przyciągnie też inne
znakomitości. Już współpracujemy ze światowej sławy architektem Robem Krierem.

On ma wizję, dzięki której zostanie uhonorowana przeszłość tego miejsca.
Zależało nam właśnie na tym, żeby nie robić rewolucji architektonicznej -
przekonuje Tomaszewski.

Dworzec jak z bajki
Nowe Centrum powstanie, o ile miasto zdoła doprowadzić do porozumienia z PKP w
sprawie użytkowania gruntów. Gdyby to się powiodło, zamierzenia są takie: tory
kolejowe "wchodzą" pod ziemię na wysokości ul. Kopcińskiego i tunelem
przebijają się do dworca. Potem lekkim łukiem (na północ w stosunku do
obecnego dworca) skręcają w stronę ul. Węglowej. Tunel jest dalej przedłużony,
aż za ul. Kilińskiego, w okolice Łódzkiego Domu Kultury. Tam pociągi mogą
zmienić tory i zawrócić, nie blokując peronów. W dalszych planach jest
przedłużenie tunelu kolejowego pod miastem i połączenie dworców Fabrycznego i
Kaliskiego.

Łódź Fabryczna w przyszłości ma służyć nie tylko kolei. Nad dworcem mają też
kursować autobusy. Magistrat chce bowiem, by ten rejon stał się centralnym
punktem komunikacyjnym Łodzi.

Marzenia a rzeczywistość
Czy jednak taka wizja ma w ogóle szansę na realizację? O wszystkim
zadecyduje... Unia Europejska, a właściwie jej pieniądze. Plan powstania
Nowego Centrum nie znalazł się bowiem na liście tzw. projektów indykatywnych,
na które w pierwszej kolejności przeznaczane będą unijne fundusze. Ma jednak
szanse na środki z drugiej puli, tzw. rezerwy kompensacyjnej.

- Do końca tego roku musimy przedstawić całościową koncepcję zagospodarowania
terenu. Tworzenie szczegółowej dokumentacji potrwa kolejny rok. Pierwsze prace
rozpocząć się powinny już w 2009 roku. Jeżeli oprócz pieniędzy unijnych
pozyskamy prywatnych inwestorów, jest możliwe, że ten plan zostanie w
większości zrealizowany w ramach obecnie obowiązującego budżetu unijnego, tzn.
do 2013 roku - prognozuje wiceprezydent Tomaszewski.
Obserwuj wątek
    • Gość: barnaba Komentarz IP: *.lodz.msk.pl 05.03.07, 18:47
      1. Zaskoczył mnie pomysł piętrowego ustawienia dworców (na poziomie -2 dworzec
      kolejowy, na -1 dworzec autobusowy nad nim centrum konferencyjne i Muzeum Sztuki
      Nowoczesnej). Co prawda bardzo ułatwia przesiadanie pociąg/autobus ale:
      - powiększa koszty- na skutek umieszczenia dworca PKP głęboko pod ziemią, a co
      za tym idzie głębszego wykopu
      - nie eksponuje dworców- przeciwnie umieszcza je w piwnicy i suterenie centrum
      konferencyjnego
      - trudno stworzyć podziemny dworzec autobusowy, który nie wyglądałby jak
      piwnica, albo podrzedny parking.

      2. Budynek mieszczący dworce jest największym i rzeczywicie reprezentacyjnym
      gmachem- z zastrzeżeniem wyżej

      3. Oba dworce pozostają odsunięte od ulic- a to dla podróżnych oznacza dość
      uciążliwe dojście do komunikacji miejskiej.

      4. Domyślam się, że zaplecze dworców (kasy biletowe, poczekalnia, gastronomia)
      pozostaną w dużej większości w starym budynku. Nie wiem czy to dobrze.

      5. Cicho o przeniesieniu krańcówki MPK z pl. Dąbrowskiego. czy ma się ona stać
      częścią dworca autobusowego?

      6. Podziemne rozjazdy umożliwiające manewrowanie pociągom od strony ul.
      Kilińskiego - rozumiem że to zło konieczne i rozwiązanie prowizoryczne do czasu,
      aż nie znajdą się pieniądze na tunel średnicowy?

      7. Przebicie ul. Targowej to rzecz dawno oczekiwana- ale czy ona ma stać się
      częścią jednego z łódzkich ringów, czy jak swego czasu sugerowano aleją
      spacerową, a nie arterią komunikacyjną.

      Ogólnie: zaprezentowana makieta robi dobre wrażenie (dużo lepsze niż
      wcześniejszy szkic). Teraz dużo zależy od PKP i chęci współpracy tego
      antyłódzkiego molocha z władzami miasta. Nie od dziś wiadomo, że wielu kolejowym
      kacykom tunel średnicowy, do budowy którego wstępem jest zaprezentowana
      koncepcja Dw. Fabrycznego, jest wybitnie nie na rękę.
      • Gość: wk Re: Komentarz IP: *.lodz.mm.pl 05.03.07, 19:58
        > 3. Oba dworce pozostają odsunięte od ulic- a to dla podróżnych oznacza dość
        > uciążliwe dojście do komunikacji miejskiej.

        To trochę wygląda tak jakby dworzec był bardziej dla centrum konferencyjnego niż
        dla miasta, z tym że dzisiaj lepiej nie jest.

        > 4. Domyślam się, że zaplecze dworców (kasy biletowe, poczekalnia, gastronomia)
        > pozostaną w dużej większości w starym budynku. Nie wiem czy to dobrze.

        Ja jestem ciekawy czy ten budynek zostanie.
    • Gość: Tomasz.bu Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.lodz.dialog.net.pl 05.03.07, 19:05
      Najbardziej niepokoi poustawianie dworców jednego na drugim, co tworzy nic
      innego jak dwa poziomy klaustrofobicznych piwnic. Funkcja dworca będzie funkcją
      podrzędną całego budynku.

      Do tego - bezmyślne odsunięcie dworca od Kilińskiego. Komunikacja miejska w
      obsłudze dworca na tym planie nie istnieje, czyli dokładnie powtarzamy
      wszystkie błędy kaliskiego.

      Zakopywanie wszystkiego w tunel już od Kopcińskiego również pozostaje mocno
      dyskusyjne.

      Niezmiernie ciekawi mnie także "poszerzenie Traugutta" Ktoś jest mi w stanie
      wytłumaczyć po co?

      Rodzą sie też kolejne pytania - czemu nad dworcem ma być sala kongresowa?
      Wydaje sie, iż najbliżej powinny być obiekty o funkcji najsilniej związanej z
      dworcem, czyli np. hotel. Inna rzecz - sala kongresowa powinna być z takowym
      hotelem połączona. Wydaje się, że to oczywiste...

      Mówiąc najkrócej - według propozycji na tym obszarze wciąż nie istnieje
      istotniejsza funkcja dworca.
      • Gość: messi Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.toya.net.pl 05.03.07, 23:48
        Tunel ma byc od Kopcińskiego po to by odzyskać tereny obecnie przeznaczone na
        torowiska, które dzielą miasto na 2 częsci. Powstaną tam bardzo drogie grunty
        pod inwestycje takie jak biórowce. Razem z rewitalizacją okolicznych gruntów
        nowy teren bedzie miał ok 90ha !! Pomysł przedni. Pozdrawiam
      • Gość: barnaba Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.lodz.msk.pl 06.03.07, 17:31
        > Zakopywanie wszystkiego w tunel już od Kopcińskiego również pozostaje mocno
        > dyskusyjne.

        To chyba konsekwencja umieszczenia dworca na poziomie -2. Chyba lepszy tunel niż
        głęboki wykop.
        Zresztą- osobiście sądzę, ze tunel zacznie się dopiero koło Tramwajowej. Od ul.
        Kopcińskiego zacznie się co najwyżej spadek torów- zauważ, że ani słowa o
        przebudowie wiaduktu ul. Kopcińskiego, koniecznej gdyby tory miały się obniżać
        wcześniej.

        > Niezmiernie ciekawi mnie także "poszerzenie Traugutta" Ktoś jest mi w stanie
        > wytłumaczyć po co?

        Dojazd do zaplecza parkingowego? Ale dlaczego od strony ul. Kilińskiego, która
        po remontach i budowie Bulwaru Narutowicza przestanie odgrywać rolę arterii
        komunikacyjnej?
    • berger.m Zrzuty z ŁWD 06.03.07, 20:00
      Kopia mojego postu z
      forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=443&w=57647265&a=58409401
      Zrzuty z ŁWD:

      images22.fotosik.pl/22/ea5a39dfa51564d7.jpg
      images22.fotosik.pl/22/3453c7fd5bbeadd4.jpg
      images22.fotosik.pl/22/9c141fb402c100e7.jpg
      images21.fotosik.pl/48/8a1ec4883cc2aaff.jpg
      images22.fotosik.pl/22/4cc3364bc6ebf778.jpg
      images22.fotosik.pl/22/047bcc4f56278c7d.jpg
      images22.fotosik.pl/22/6f4fe951a406efd6.jpg
      images22.fotosik.pl/22/0f2a8e321a5969ec.jpg
      images22.fotosik.pl/22/9eec6a83473afd4e.jpg
      images21.fotosik.pl/48/3ea2f0eebb2076c7.jpg
      images22.fotosik.pl/22/a3b79700de5110db.jpg
      images21.fotosik.pl/48/ac50ae73f06acfb2.jpg
      images22.fotosik.pl/22/56ba5bb22bed8a77.jpg
      images21.fotosik.pl/48/22cc28099e9bb0c8.jpg
      images22.fotosik.pl/22/045e9468b3e5b198.jpg
      images21.fotosik.pl/48/e26db2ca8a734fd2.jpg
      Mnie się podoba.

      Dwie refleksje. Po pierwsze, proszę zwrócić uwagę, że na tej makiecie jako nowy
      budynek zaznaczony jest północno-wschodni narożnik na rogu POW i Składowej. To
      jest kamienica w bardzo złym stanie, o której wiem, że jest przeznaczona do
      rozbiórki.

      Po drugie, jeżeli dworzec ma znajdować się pod tym dużym placem, to koniecznie
      powinni zaprojektować linię tramwajową przez środek tego terenu. Przystanek
      tramwajów jadących ulicą Kilińskiego może zostać tam, gdzie jest, a z niego może
      być bezpośrednie zejście pod ziemię do dworca (przy czym powinno powstać też
      nowe przejście naziemne ze światłami, zwłaszcza, że ruch na ulicu Kilińskiego ma
      być ograniczony dzięki odciążeniu jej przez nowoprojektowaną ulicę). Natomiast
      tramwaje jadące dziś prosto Narutowicza powinny (licząc od zachodu) skręcać w
      Kilińskiego (nawet ładnie pasuje do tego "ścięty" budynek zaprojektowany na rogu
      Narutowicza i Kilińskiego), następnie w Traugutta na wschód, przystanek przy
      dworcu, dalej Składową, potem skręcać w lewo w Sterlinga i z powrotem Narutowicza.

      Druga możliwość: część linii jedzie tak, jak teraz, a część: Narutowicza,
      Kilińskiego, Traugutta, Węglową (lub lepiej przez środek nowego placu),
      Nowoprojektowaną i dalej Narutowicza. Potrzebne są bowiem tramwaje zarówno na
      placu Dąbrowskiego, jak i przy nowym dworcu. W obu wariantach, jakie
      zaproponowałem, tramwaje obsługują oba miejsca.

      Temat komunikacji miejskiej w "Nowym Centrum Łodzi" już niejednokrotnie się na
      Forum przewijał.

      Pozdrawiam!

      PS ŁWD z soboty, w których była wiadomość o planie Kriera, można ściągnąć,
      klikając na link: ww6.tvp.pl/video/2007/03/04/111832/film.asf
      • Gość: J.S. Re: Zrzuty z ŁWD IP: *.pai.net.pl 06.03.07, 23:47

        images22.fotosik.pl/22/ea5a39dfa51564d7.jpg
        images22.fotosik.pl/22/3453c7fd5bbeadd4.jpg
        images22.fotosik.pl/22/9c141fb402c100e7.jpg
        images21.fotosik.pl/48/8a1ec4883cc2aaff.jpg
        images22.fotosik.pl/22/4cc3364bc6ebf778.jpg
        images22.fotosik.pl/22/047bcc4f56278c7d.jpg
        images22.fotosik.pl/22/6f4fe951a406efd6.jpg
        images22.fotosik.pl/22/0f2a8e321a5969ec.jpg
        images22.fotosik.pl/22/9eec6a83473afd4e.jpg
        images21.fotosik.pl/48/3ea2f0eebb2076c7.jpg
        images22.fotosik.pl/22/a3b79700de5110db.jpg
        images21.fotosik.pl/48/ac50ae73f06acfb2.jpg
        images22.fotosik.pl/22/56ba5bb22bed8a77.jpg
        images21.fotosik.pl/48/22cc28099e9bb0c8.jpg
        images22.fotosik.pl/22/045e9468b3e5b198.jpg
        images21.fotosik.pl/48/e26db2ca8a734fd2.jpg
        ww6.tvp.pl/video/2007/03/04/111832/film.asf
      • michal.ch Re: Zrzuty z ŁWD 12.03.07, 10:18
        Przeniesienie dworca autobusowego MPK na Fabryczny powinno wystarczyć. Do tego
        wspomniane przez ciebie bezpośrednie dojścia na dworzec z przystanków
        tramwajowych przy Kilińskiego (w tunelu oczywiście galeria handlowa i
        monitoring, żeby to miejsce jakoś ożyło, a nie było miejscem urzędowania
        miejscowych lumpów spod znaku "daj pan 2 zł na wino, albo lepiej komórkę"). Za
        dużo mieszasz w układzie torowisk tramwajowych.
        • gothmucha Re: Zrzuty z ŁWD 14.03.07, 15:01
          Do tego
          > wspomniane przez ciebie bezpośrednie dojścia na dworzec z przystanków
          > tramwajowych przy Kilińskiego (w tunelu oczywiście galeria handlowa i
          > monitoring, żeby to miejsce jakoś ożyło, a nie było miejscem urzędowania
          > miejscowych lumpów spod znaku "daj pan 2 zł na wino, albo lepiej komórkę")

          Mi się marzy coś na kształt przejść podziemnych dookoła dworca Centralnego w Warszawie, ale boję się, że skończy się jak w przejściu w Krakowie - straganki pod ścianami...
    • Gość: Tomasz.bu Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.lodz.dialog.net.pl 18.03.07, 21:53
      Jak na razie szykuje się dworzec w dolnej piwnicy centrum kongresowego
      połączonego zamiast z hotelem... z dworcem PKS. Klaustrofobiczna nora o
      wymiarach 2x2x400, zupełnie bez obsługi komunikacyjnej i bez należnej mu rangi
      i niezbędnej do funkcjonowania kubatury. A można by w ten sposób...:

      www.ipt_lodz.toya.net.pl/proj/proj_2/LCK.htm
      • xk Re: Nowy Dworzec Fabryczny 18.03.07, 22:13
        moim zdaniem ten świoetny projekt na waszej stronie możnaby pogodzić z
        projektem Kriera - na poszczególne budynki mają być osobne przetargi - jeszcze
        więc de facto nic nie wiadomo
        nie wierzę, by Krier spieprzył sprawę - on jest już w takim wieku, że chyba
        łódzki projekt traktuje jako dzieło życia - taki ostatni wielki akcent

        pozdrawiam
      • Gość: M.E. Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 19.03.07, 12:37
        Gość portalu: Tomasz.bu napisał(a):

        >A można by w ten sposób...:
        >
        > www.ipt_lodz.toya.net.pl/proj/proj_2/LCK.htm

        Projekt mi się bardzo podoba z jednym zastrzeżeniem. Szkoda, że nie udało się
        wprowadzić tramwajów do hali peronowej, choć zdaję sobie sprawę, że ze względu
        na różnicę poziomów jest to dosyć trudne.

        Pzdr.
          • gothmucha Re: Nowy Dworzec Fabryczny 19.03.07, 14:27
            A mi sie własnie nie podoba to sztuczne wyginanie tramwajów na Narutowicza - nie każdy jedzie na Dworzec Fabryczna, a codzinne robienie "kolanka" może wkurzyć najspokojniejszego. Wystarczy dociągnięcie peronów do Kilińskiego, naprawdę nie ma potrzeby wyginać tras 9, 12, 13 czy 7 (no chyba że jakaś nowa linia).
                          • geograf Re: Nowy Dworzec Fabryczny 19.03.07, 20:41
                            Na zdrowy rozum, to z przystanku byłyby dwa kroki do schodów na perony.
                            Podróżni z Lumumbowa, Kozin, Żubardzia czy Teofilowa by się ucieszyli.
                            Do tego dochodzą biurowce, które mają być za głównym wejściem-zejściem...


                            Oczywiście, należałoby zbadać/policzyć ilu ludziom (w tym potencjalnie) przyspieszyłby się dojazd do celu, a ile jest jadących obecniem "tranzytem" ;), czyli ilu by się wydłużyło.
                            Hm!
                          • Gość: wk Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.lodz.mm.pl 19.03.07, 20:48
                            Może tak, to też jakieś rozwiązanie, ale wtedy dwie, jedną na zachód, jedną na
                            wschód, przy czym, chyba ciężko by było o sensowną częstotliwość.

                            Przystanek w tym miejscu jest całkiem ok, blisko dworca (PKP, PKS, autobusy),
                            całego jego otoczenia starego i nowego, blisko przystanku NS. Problem z
                            autobusami po obydwu stronach dworca, ale nie analizowałem jeszcze co tam jedzie
                            i którędy.

                            Faktem jest że powstaje mała pustynia przy Kilińskiego (traci Hotel Polonia),
                            nie ma też przystanku przy POW (prywatne powody).
              • Gość: barnaba Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.lodz.msk.pl 19.03.07, 18:17
                > Potrzeba wlasnie jest, a ta jedna minuta nikogo nie zbawi. Integracja
                > komunikacji to sprawa priorytetowa, a ta minute bedzie mozna odzyskac jak sie
                > wreszcie zrobi porzadek ze swiatlami przy Kopcinskiego.

                Po pierwsze: nie wierzę, że zajmie ten objazd minutę. Nawet przy zgraniu świateł
                i wprowadzeniu priorytetu dla tramwaju.
                Po drugie: na krótkim odcinku ul. Kilińskiego będziemy mieli aż 7 linii
                tramwajowych, kursujących co 10 min. Ich wzajemne blokowanie się jest raczej
                nieuchronne.
                Po trzecie: strata 1-2 minut przy systemie przesiadkowym łatwo może przerodzić
                się w stratę dużo większą.

                Myślę, ze trzeba się zastanowić czy gra byłaby warta świeczki- czy poprawa
                dojazdu do dworca jest warta objazdu dokonywanego przez wszystkie tramwaje
                jadące ul. Narutowicza.
                • Gość: Tomasz.bu Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.lodz.dialog.net.pl 19.03.07, 18:47
                  > Po pierwsze: nie wierzę, że zajmie ten objazd minutę. Nawet przy zgraniu
                  świate
                  > ł
                  > i wprowadzeniu priorytetu dla tramwaju.

                  Przyjrzyj sie organizacji ruchu. Na takim skrzyżowaniu Kilińskiego/Narutowicza
                  nawet nie trzeba świateł.

                  > Po drugie: na krótkim odcinku ul. Kilińskiego będziemy mieli aż 7 linii
                  > tramwajowych, kursujących co 10 min. Ich wzajemne blokowanie się jest raczej
                  > nieuchronne.

                  Można nawet zrobić 4 tory. Poza tym - patrz wyżej. Przy takiej ilości ruchu
                  samochodowego - nie ma najmniejszego problemu.

                  > Po trzecie: strata 1-2 minut przy systemie przesiadkowym łatwo może przerodzić
                  > się w stratę dużo większą.

                  Tylko nie bierzesz pod uwagę, że taki pociąg regionalny staje sie elementem
                  tegoż systemu. Tak więc nie robiąc wygięcia masz stratę przy każdej przesiadce,
                  robiac - masz jedynie stratę być może gdzieś kiedyś na jakiejś przesiadce. Poza
                  tym przy DOBRYM systemie przesiadkowym - nie ma to żadnej różnicy, bo na
                  głównych ciągach masz kurs co 2-3 minuty.

                  > Myślę, ze trzeba się zastanowić czy gra byłaby warta świeczki- czy poprawa
                  > dojazdu do dworca jest warta objazdu dokonywanego przez wszystkie tramwaje
                  > jadące ul. Narutowicza.

                  Pewnie warto by policzyć i przygotować szczegóły. Ale koniecznie trzeba
                  pamiętać o jednym - jeśli ten dworzec służyłby tylko IC do Berlina - to by
                  nawet można dojeżdżać taksówkami. Ale w momencie, gdy zacznie on normalnie
                  funkcjonować z przyzwoitą koleją regionalną - spięcie tego z pozostałą częścią
                  miasta - jest nieuniknione. Bo jak ktoś jedzie do Berlina choćby raz na
                  miesiąc - to tych kilka minut jeszcze może przeboleć. Ale jak ktoś jeździ
                  codziennie - to takie odcięcie od tramwaju, to już jest element, który rozłoży
                  system.
                  Autobusy - jasne, że można podciągnąć, ale pamietajmy, że to nie tylko ma
                  obsługiwać ruch dalekobieżny, czyli "zmęczony 12godzinną podróżą z Rzeszowa
                  podróżny z cieżką walizą, której nie chce mu się tahać przez park i ma pół
                  godziny, aby poczekać akurat na ten a nie inny autobus". Dla podróżnych
                  pociągów regionalnych, czyli "spieszę się do pracy, muszę jeszce skoczyć do
                  banku i w międzyczasie załatwić coś na mieście" nie ma czasu na romantyczne
                  spacerki po parku.

                  Musimy przestawić nieco naszą mentalność i przejazd z Sieradza do Łodzi
                  przestać traktować w kategoriach "wielkiej podróży od święta", a zacząć patrzeć
                  na to, jak na element codziennego dojeżdżania do miasta i jeżdżenia po mieście.
                  • Gość: barnaba Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.lodz.msk.pl 19.03.07, 19:38
                    > Tylko nie bierzesz pod uwagę, że taki pociąg regionalny staje sie elementem
                    > tegoż systemu.

                    Dla pociągu regionalnego najlepszym rozwiązaniem byłby tunel średnicowy i
                    przedłużenie jego trasy co najmniej do Dw. Kaliskiego z jednej strony i do Dw.
                    Łódź- Widzew z drugiej.
                    W takim tunelu byłoby miejsce na co najmniej 2 stacje- jedna przy Al. Kościuszki
                    (im bliżej ul. Zielonej tym lepiej) druga przy ul. Żeligowskiego.
                    Wyginanie torów z ul. Narutowicza to półśrodek, do efektywności którego bardzo
                    przekonany nie jestem.

                    Te tory miałyby znaczenie głównie dla pasażerów PKS (właśnie- gdzie na tym
                    planie ma być dworzec autobusowy? jeśli na obecnym placu postojowym, to wychodzi
                    na to samo).

                    > Musimy przestawić nieco naszą mentalność i przejazd z Sieradza do Łodzi
                    > przestać traktować w kategoriach "wielkiej podróży od święta", a zacząć
                    > patrzeć na to, jak na element codziennego dojeżdżania do miasta i jeżdżenia po
                    > mieście.

                    Właśnie. I dlatego, moim zdaniem, problem należy rozwiązać radykalnie tworząc
                    dojazdową kolej podmiejską, a nie bawiąc się w półśrodki.
                    • Gość: wk Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.lodz.mm.pl 19.03.07, 19:50
                      > Te tory miałyby znaczenie głównie dla pasażerów PKS (właśnie- gdzie na tym
                      > planie ma być dworzec autobusowy? jeśli na obecnym placu postojowym, to wychodz
                      > i na to samo).

                      Myślę, że uwaga geografa jest słuszna:
                      forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=391&w=58495926&a=59316115
                    • Gość: Tomasz.bu Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.lodz.dialog.net.pl 19.03.07, 22:39
                      > Dla pociągu regionalnego najlepszym rozwiązaniem byłby tunel średnicowy i
                      > przedłużenie jego trasy co najmniej do Dw. Kaliskiego z jednej strony i do Dw.
                      > Łódź- Widzew z drugiej.
                      > W takim tunelu byłoby miejsce na co najmniej 2 stacje- jedna przy Al.
                      Kościuszk
                      > i
                      > (im bliżej ul. Zielonej tym lepiej) druga przy ul. Żeligowskiego.
                      > Wyginanie torów z ul. Narutowicza to półśrodek, do efektywności którego bardzo
                      > przekonany nie jestem.

                      Ależ to rozwiązanie jak najbardziej bierze pod uwagę istnienie tunelu. Rzecz w
                      tym, że potrzebne jest też efektywne rozprowadzenie pasażerów po terenie
                      centrum. Dojazdowi na Retkinię, Widzew czy Teofilów służyć będą w dużej mierze
                      inne stacje (wiele zależy tu już od wypracowanej gęstości ruchu i przyjętrych
                      szczegółów dotyczących ruchu pociągów w obszarze miasta). Jeśli dojazd od
                      jakiegoś punktu w centrum składać sie bedzie z 5 minut spaceru do przystanku, 5
                      minut czekania, 5 minut jazdy i 5 minut dojścia, to taką komunikacje można
                      sobie umieścić wiadomo gdzie. Podciagnięcie jednej tylko linii nie zmienia
                      sprawy, bo zamiast 5 min spaceru i 5 czekania mamy 10 minut czekania.

                      > Właśnie. I dlatego, moim zdaniem, problem należy rozwiązać radykalnie tworząc
                      > dojazdową kolej podmiejską, a nie bawiąc się w półśrodki.

                      Ale dojazdową koleją podmiejską nie rozprowadzisz ludzi po śródmieściu. Ona
                      sobie gdzieśtam to miasto przetnie, w kilku miejscach sie zatrzyma i fajnie,
                      ale nie zagwarantuje takiej liczby przystanków i nie spenetruje całego obszaru
                      centrum. Chyba, że postawilibyśmy na tramwaj dwusystemowy. Przeprowadzenie
                      linii średnicą przez miasto, jeśli nie będzie to średnica uliczna z właściwą
                      gęstością przystanków - nie załatwia sprawy. To pozwala jedynie na podwiezienie
                      w docelowy rejon miasta. Zamiast jednego puktu do którego można dotrzeć, by
                      dalej tłuc sie nawet ponad pół godziny, mamy kilka - kilkanaście punktów. Ale
                      nie oznacza to, że są to punkty docelowe. One są tylko nieco bliżej, by taka
                      podróż spod Koluszek nie trwała w sumie dwóch godzin, ale od nich też trzeba
                      dojechać.
                      • Gość: barnaba Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.lodz.msk.pl 20.03.07, 17:44
                        > Ależ to rozwiązanie jak najbardziej bierze pod uwagę istnienie tunelu. Rzecz w
                        > tym, że potrzebne jest też efektywne rozprowadzenie pasażerów po terenie
                        > centrum.

                        I dlatego proponuję umieszczenie przystanków/stacji takiej kolei pod głównymi
                        trasami NS. To powinno zapewnić rozprowadzenie ruchu po centrum.
                        Jedyne, co zyskujemy prowadząc pod dworzec tory z ul. Narutowicza to
                        skomunikowanie kolei z komunikacją na trasie WZ. Czyli: ze Zdrowiem, Widzewem,
                        Stokami, Dąbrową, Kozinami i Retkinią (obecne linie 7, 13, 12 i 9).
                        Przy czym:
                        - skomunikowanie z Widzewem i Dąbrową równie dobrze, a nawet lepiej można
                        uzyskać budując przystanek przy ul. Kopcińskiego
                        - Retkinia nie stanowiłaby żadnego problemu, gdyby nie idiotycznie rozwiązany
                        dworzec Kaliski. Podobnie Żubardź.
                        - Stoki- mamy już teraz przystanek przy Niciarnianej.

                        Oczywiście- mniej korzystnie wygląda to, gdy wziąc pod uwagę ruch dalekobieżny,
                        a zwłaszcza komunikację autobusową. Ale dla dworca PKS tory tramwajowe nie
                        powinny być wygięte tylko do ul. POW, ale do ul. Knychalskiego, czego autor
                        projektu na stronie IPT nie wziął pod uwagę.

                        > Podciagnięcie jednej tylko linii nie zmienia
                        > sprawy, bo zamiast 5 min spaceru i 5 czekania mamy 10 minut czekania.

                        No nie, podciągnięcie jednej linii to poroniony pomysł. Próbując zadowolić
                        wszystkich nie zadowala się nikogo, a w dodatku zupełnie nie rozwiązuje problemu.

                        > Ale dojazdową koleją podmiejską nie rozprowadzisz ludzi po śródmieściu. Ona
                        > sobie gdzieśtam to miasto przetnie, w kilku miejscach sie zatrzyma i fajnie,
                        > ale nie zagwarantuje takiej liczby przystanków i nie spenetruje całego obszaru
                        > centrum.

                        To oczywiste, bo nie do tego ma ona służyć. Ma dowieźć do centrum ludzi z
                        oddalonych osiedli i miast regionu, na pewnym odcinku spełnić rolę SKM lub metra
                        i tyle.

                        Nie odrzucam pomysłu wygięcia torów, ale mam wątpliwości czy gra jest warta
                        świeczki. Poprawimy skomunikowanie z dworcem tylko jednego ciągu komunikacyjnego
                        Wsch-Zach, do tego wcale nie najważniejszego.
                        • Gość: Tomasz.bu Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.lodz.dialog.net.pl 20.03.07, 22:54
                          > Nie odrzucam pomysłu wygięcia torów, ale mam wątpliwości czy gra jest warta
                          > świeczki. Poprawimy skomunikowanie z dworcem tylko jednego ciągu
                          komunikacyjneg
                          > o
                          > Wsch-Zach, do tego wcale nie najważniejszego.

                          Popatrz na to z innej strony - 7 z 17 linii tramwajowych dajemy dobry styk z
                          koleją aglomeracyjną i dalekobieżną. A to już coś, zwłaszcza, że tym samym mamy
                          też rozprowadzenie ludzi po niemal całym Śródmieściu. Też przez długi czas
                          wydawało mi sie, że to nie ma sensu, zwłaszcza, że 12tką jeżdżę na codzień. Ale
                          zwłaszcza po tym jak zobaczyłem jak porządna kolej aglomeracyjna funkcjonuje w
                          praktyce i jakiej obsługi potrzebuje - powoli się przekonałem do pomysłu.
                  • yarro Re: Nowy Dworzec Fabryczny 22.03.07, 23:53
                    Gość portalu: Tomasz.bu napisał(a):

                    > Musimy przestawić nieco naszą mentalność i przejazd z Sieradza do Łodzi
                    > przestać traktować w kategoriach "wielkiej podróży od święta", a zacząć
                    > patrzeć na to, jak na element codziennego dojeżdżania do miasta i jeżdżenia
                    > po mieście.
                    ==
                    Musiała by się u nas rozwinąć instytucja "commutera". Tu w Anglii jest
                    zwyczajnym to, że ludzie pracują w odległości od domu takiej jak Sieradz od
                    Łodzi i dojeżdżają codziennie. Tylko, że mają tu taką możliwość: pociag
                    conajmniej co godzinę lub częściej, rozsądny czas przejazdu, dobre przesiadki -
                    słowem wszystko czego brakuje u nas w Kartoflanii.
            • Gość: Adam Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.devs.futuro.pl 19.03.07, 15:29
              > A mi sie własnie nie podoba to sztuczne wyginanie tramwajów na Narutowicza -
              ni
              > e każdy jedzie na Dworzec Fabryczna, a codzinne robienie "kolanka" może
              wkurzyć
              > najspokojniejszego.

              Otóż to, to największy błąd projektu. Wbrew gadaniu, takie wygięcie to nie
              minutka straty, tylko 3-4 minuty.
              • Gość: Aleksej Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.lodz.dialog.net.pl 19.03.07, 15:55
                > Otóż to, to największy błąd projektu. Wbrew gadaniu, takie wygięcie to nie
                > minutka straty, tylko 3-4 minuty.


                Taaa...godzina od razu. W 3-4 minuty to mozna dojsc z przystanku Narutowicza-
                POW do dworca, takie kolanko to dodatkowa minuta tops, a prawdziwe centrum
                komunikacyjne w tym miescie jest potrzebne, a wy chcecie aby powstal kolejne
                g*wno jak dw. Kaliski, tam tez nie zrobiono 'kolanka' pod wejscie dworca bo
                pewnie by zabieralo jakas dodatkowa minute jazdy.

                Aleksej
                • gothmucha Re: Nowy Dworzec Fabryczny 19.03.07, 19:01
                  > Taaa...godzina od razu. W 3-4 minuty to mozna dojsc z przystanku Narutowicza-
                  > POW do dworca, takie kolanko to dodatkowa minuta tops

                  Udowodnij - bo ja nie wierzę, że zajmie mniej niż 3-5 minut (z postojem na przystanku).

                  a wy chcecie aby powstal kolejne
                  > g*wno jak dw. Kaliski, tam tez nie zrobiono 'kolanka' pod wejscie dworca bo
                  > pewnie by zabieralo jakas dodatkowa minute jazdy.

                  Porównujesz dwie różne sytuacje. W przypoadku Kaliskiego bład jest oczywisty - tramwaj ODSUNIĘTO od dworca, a jego obecność pod dworcem nie pwoodowała zmian w czasie przejazdu. W przypadku Fabrycznego masz mieć mnóstwo autobusów w okolicy i tramwaj na Kilińskiego - po co jeszcze te z Narutowicza?

                  I ps - nie mów mi, czego ja chcę, bo nie wiesz...
                  • Gość: Tomasz.bu Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.lodz.dialog.net.pl 19.03.07, 19:10
                    > Udowodnij - bo ja nie wierzę, że zajmie mniej niż 3-5 minut (z postojem na
                    przy
                    > stanku).

                    Policz sobie ileset metrów będzie musiał dodatkowo przejechać taki tramwaj (2x
                    odległość Narutowicza-Traugutta). Czas jaki traci sie na przystanku
                    Kilińskiego/Narutowicza przenosi się pod dworzec, na Narutowicza POW i tak
                    obecnie tramwaj zwalnia do kilkunastu km/h, odpada w jedną stronę czas spędzany
                    na przystanku Narutowicza POW. Realnie licząc masz 2 odcinki po jakieś 150
                    metrów + skręt z Narutowicza w Kilińskiego, który z resztą można dobrze
                    wyprofilować (miejsce jest). Jakie 5 minut?

                    > Porównujesz dwie różne sytuacje. W przypoadku Kaliskiego bład jest oczywisty -
                    > tramwaj ODSUNIĘTO od dworca

                    Ale też nie dosunięto doń 8ki

                    > w przypadku Fabrycznego masz mieć mnóstwo autobusów

                    Mnóstwo jak mnóstwo. Większość jeździ raz na godzinę lub nieco częściej.

                    > w okolic
                    > y i tramwaj na Kilińskiego - po co jeszcze te z Narutowicza

                    Po to, by dworzec stał sie elementem systemu transportowego aglomeracji, a nie
                    terminalem przesiadkowym taksówka-TGV (patrz mój wpis niżej)
          • Gość: M.E. Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 19.03.07, 14:37
            Chodzi mi o to, żeby przystanki tramwajowe były usytuowane na jednym poziomie z
            torami kolejowymi przy peronach np. 6 i 7. Wiem, że to trudne (poziom -2).
            Taka integracja jest możliwa w tej chwili na Kaliskim - wschodni wiadukt leży
            przecież odłogiem. Kwestia wprowadzenia tam torów z Al. Włókniarzy i
            wyprowadzenia w Al Mickiewicza. To tak na marginesie, bo wątek nie o tym dworcu.
      • Gość: wk Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.lodz.mm.pl 19.03.07, 16:53
        > A można by w ten sposób...:
        > www.ipt_lodz.toya.net.pl/proj/proj_2/LCK.htm

        Z projektu podoba mi się jedynie pomysł zawieszenia budynków nad dworcem.

        Pierwszą odrzucającą mnie rzeczą, jest architektura biurowców, nawiązująca do
        Hotelu Centrum.
        Zresztą, wysoka zabudowa wzdłuż torów, jak najbardziej, na terenie dawnego
        dworca, w okolicy EC-1, cerkwi (skoro już tam jest) tak sobie.

        Podobnie jak nowa sylwetka ŁDK nawiązująca do portu lotniczego na Lublinku.

        Stary budynek dworca został najwyraźniej wyburzony.

        Dociągnięcie tramwaju do dworca jest miłym pomysłem, jak i brak przystanku przy
        Kilińskiego, przystanek przed budynkiem filharmonii, z tym że łuki są dosyć ostre.
        • skodabodzio Cieniutki ten projekt. 20.03.07, 10:19
          Jedyne co nie budzi wiekszych zastrzezen to komunikacja. Nie jezdze tramwajami
          wiec wydluzenie linii mi nie przeszkadza... A reszta moze byc. ;)
          A cala reszta?
          Ekrany dziekochlonne zrobione z 30 pietrowych blokow postawionych wzdluz torow?
          ha ha ha ha :D
          Te biurwoce moze gdyby bylo ich trzy razy mniej i nie wygladaly jak domino oraz
          nie byly takie klocowate to jeszcze by przeszly ale w tej wersji? :D
          Gdzie jest zabytkowy dworzec i gdzie jest zabytkowy LDK? Wpadl pod spychacz?

          Nie mam pretensji do dyplomanta bo sie jeszcze uczy ale taki badziew jak ta
          praca bardzo zle swiadczy o promotorze. A potem sie dziwimy ze w Lodzi
          urbanistyki praktycznie nie ma, "urbanisci" potrafia tylko krytykowac albo
          slepo bic brawo na slowa krytyki Kriera. Dziwimy sie tez ze na remonty kamienic
          miasto wydaje 1 mln rocznie, tyle samo co na fury dla UML. Ale nie oszukujmy
          sie, jak nam nasi "naukowcy" ksztalca takich urbanistow to mamy co mamy...

          Ten projekt przy propozycji Kriera to jak porownac sklecony z malucha plug
          sniezny z vw golfem wersji 5. Ha ha ha ha
              • Gość: REW Cieniutki Balyall IP: *.pai.net.pl 21.03.07, 09:48
                Belyall, odpowiadaj na posty po jednym nickiem, a nie pod kilkoma. Sztucznie
                chcesz stworzyć wrażenie, że Twoje posty popiera ktoś inny, czyli Ty z innym
                nickiem. Poza tym Twoje wypowiedzi nie są obiektywne, bo osobiście wiem, że
                zawodowo maczasz palce w innej koncepcji zagospodarowania terenu wokół
                Fabrycznego, więc Twoje niskie pobódki bezmyślnego krytykanctwa innej niż Twoja
                koncepcji jest dla mnie oczywiste. Obłuda leje się z Ciebie strumieniami...
                Daruj sobie, Twoje wypowiedzi są denne. I nie zasługujesz na zwroty
                grzecznościowe pisane z wielkich liter...
            • skodabodzio Re: Cieniutki ten projekt. 20.03.07, 18:31
              Branzowy... Jak to fajnie ujete. :D :D A co tu tlumaczyc. Czlowiek chce
              obudowac blokami tory do fabrycznego plus wywalic 6 postawionych kolo siebie
              wielkich klockow w miejscu fabrycznego (tak na oko wyglada mi to na jakies 60 -
              70 metrow wysokosci i ze 150 dlugosci i szerokosci). Toz to bylby wiekszy
              koszmar od SDMow. Lubie wiezowce, i chetnie widzilabym jakis ZGRABNY wiezowiec
              w tej okolicy, a moz enawet i dwa, ale to co tu zaproponowano to po prostu
              jakies maksymalne nieporozumienie. Taka fuszerka, pomysklowy dobromir, sklecony
              z malucha plug. Projekt Kriera moze nie powala na kolana, mozna sie przyczepic
              ale jest solidny i podoba mi sie. Pasuje do tej okolicy i tyle
                • skodabodzio Re: Cieniutki ten projekt. 20.03.07, 22:04
                  Ani jeden projekt ani drugi nie sa idealne. Projekt Kriera moze i pasuje do
                  > okolicy, ale dworzec powinien byc wyeksponowany i niekoniecznie spychany za
                  > wszelka cene do piwnicy.

                  Bez przesady. Projekt Kriera idealem nie jest ale z ta piwnica przesadzacie.
                  Pozadne schody, windy itp. i problem zjezdzanai pod ziemie z glowy. Mamy XXI
                  wiek. Jakos eksponowanie pociagow na peronach to nie jest dla mnie szczyt
                  estetyki i nowoczesnosci. Bardzo dobrze ze to sie chowa pod ziemie.

                  Co do drugiego, ja praktycznie nie znalazlem w nim zadnych zalet, moze pewne
                  elementy p modyfikacjach mozna wykorzystac ale 90% z niego nadaje sie do kosza
                  i to bardzo gleboko zeby tego nikt nei znalazl i nie probowal zastosowac
                  • Gość: belyall Re: Cieniutki ten projekt. IP: *.devs.futuro.pl 21.03.07, 09:04
                    > Mamy XXI
                    > wiek. Jakos eksponowanie pociagow na peronach to nie jest dla mnie szczyt
                    > estetyki i nowoczesnosci. Bardzo dobrze ze to sie chowa pod ziemie.

                    Patrz, a Warszawa, żeby daleko nie szukać, chce wyjąć te cholerne pociągi na
                    światło dzienne, burząc sufit tej nory.
                    Chyba zatrzymałeś się w połowie zeszłego wieku.
                    • skodabodzio Re: Cieniutki ten projekt. 22.03.07, 10:17
                      A to ciekawe co piszesz? Moze jeszcze chce wyjac na ziemie cala linie
                      srednicowa? A moze jak zwykle nie doczytales, albo nawet nei czytales tylko
                      udajesz eksperta i byc moze jeden z projektow zaklada szklany dach a raczej
                      szklane swietliki by wpadalo troche naturalnego swiatla a ty uzyles tutaj
                      bardzo popularnego na tym forum "skrotu myslowego"?
      • Gość: belyall Re: Nowy Dworzec Fabryczny - głos w dyskusji IP: *.toya.net.pl 19.03.07, 22:43
        Z uwag do dyskusji wyłania się wniosek, że zaproponowany budynek dworca jest źle
        usytuowany. Być może, zamiast kombinować z przesuwaniem linii tramwajowych, co
        faktycznie jest mocno dyskusyjne, lepiej przybliżyć perony nowego dworca do
        istniejącego układu ulic i sieci tramwajowej? Albo zaproponować lepszą obsługę
        komunikacyjną nie tylko wescia do budynku, ale i całego kwartału (czego Krierowi
        też brakuje!), a co byłoby najlepszym rozwiązaniem.
        Co do samego projektu, te nadwieszone konstrukcje nie będą się trzymać, zawalą
        się natychmiast, jak się do nich wchodzi? Budynek jest obcy w otoczeniu,
        traktuje je po macoszemu, rzeczywiście nowe kubatury zdominowały EC1, budynek
        dzieli przestrzeń miasta, zamiast ją integrować. Niezrozumiała jest lokalizacja
        krańcówek MPK (czemu dwie) i PKS, postoju TAXI (a co się stanie, jak na północ
        wyjdę z dworca?) i parkingu, wszystko przypadkowo rozrzucone po bokach dworca.
        Uniwersyteckiej nie da się podzielić na dwie ulice - Targową i Dowborczyków.
        Gdzie jest EC1? Zniknęła :-(
        • Gość: wk Re: Nowy Dworzec Fabryczny - głos w dyskusji IP: *.lodz.mm.pl 19.03.07, 23:36
          > Uniwersyteckiej nie da się podzielić na dwie ulice - Targową i Dowborczyków.

          Mi się podział spodobał, jakie są przeszkody? (na pewno mieszkańcy zadowoleni by
          nie byli).

          > Niezrozumiała jest lokalizacja krańcówek MPK (czemu dwie)

          Przy tych założeniach i tak 57, L, N4 i N7 muszą mieć przystanki po przeciwnych
          stronach dworca (w miarę rozsądne), może krańcówki zostały umieszczone tam żeby
          ułatwić przesiadkę w jakiejś relacji (nie wiem jakiej, nie widzę w tym metody)?

          Na pewno niektórym zapewniło by wycieczki jak przy Łodzi Kaliskiej. Zdaje się że
          chybiony pomysł.

          > (a co się stanie, jak na północ wyjdę z dworca)

          Może wystarczyło by dobre oznakowanie. Chociaż dwa postoje taksówek by się
          pewnie zmieściły. Dlaczego PKS jest w złym miejscu?

          Do reszty nie mam pytań ;)
          • Gość: belyall Re: Nowy Dworzec Fabryczny - głos w dyskusji IP: *.devs.futuro.pl 20.03.07, 09:47
            > Mi się podział spodobał, jakie są przeszkody?

            Jezdnia zachodnia nie zmieści się między budynkami elektrowni. Pomijam fakt
            karkołomnych zakrętów w tym miejscu i koniecznych wyburzeń wewnątrz kompeksu.

            > Przy tych założeniach i tak 57, L, N4 i N7 muszą mieć przystanki po
            przeciwnych
            > stronach dworca

            Czyli co, na peronach mają być informacje, które linie z której storny
            odjeżają? A kto będzie wiedział dokąd one jadą?

            > Dlaczego PKS jest w złym miejscu?

            Może nie to, że w złym, po prostu rozłożenie komunikacji wokół robi wrażenie
            przypadkowości.
        • Gość: Tomasz.bu Re: Nowy Dworzec Fabryczny - głos w dyskusji IP: *.lodz.dialog.net.pl 20.03.07, 23:43
          Cóż. Obsługa komunikacyjna autobusami jest tu jeszcze do dopracowania - to tzw.
          szczegóły. Cieszy, że z krańcówki autor nie zrobił - jak to w Łodzi bywa -
          jakiegoś mostrualnego, afunkcjonalnego klepiska z pseudoniezbędną i pokraczną
          infrastrukturą. Zastanawia natomiast - czy aby podmiejskie PKS nie powinny
          korzystać z przystanków miejskich, do przemyślenia jest układ przystanków po
          obu stronach dworca no i w końcu do ponownego przemyślenia jest jakie linie i
          skąd winny na dworzec jechać. Łódź jest jednak zbyt dużym miastem, aby z
          głównego dworca robić jeden główny węzeł przesiadkowy na który ma podjechać
          wszystko bez wyjątku. 7 linii tramwajowych i te autobusowe, które w tym rejonie
          kończą + jedna linia w Jaracza-Rewolucji, jedna w Tuwima-Nawrot i jedna w
          Sienkiewicza powinny w zupełności wystarczyć.
          • Gość: belyall Re: Nowy Dworzec Fabryczny - głos w dyskusji IP: *.devs.futuro.pl 21.03.07, 09:32
            > Cóż. Obsługa komunikacyjna autobusami jest tu jeszcze do dopracowania - to
            tzw.
            >
            > szczegóły.

            Niby szczegóły, ale w detalu diabeł siedzi :-)

            > Cieszy, że z krańcówki autor nie zrobił - jak to w Łodzi bywa -
            > jakiegoś mostrualnego, afunkcjonalnego klepiska

            Obecny dworzec PKS tak wygląda :-) Albo MPK Ł-Kaliska.

            > Łódź jest jednak zbyt dużym miastem, aby z
            > głównego dworca robić jeden główny węzeł przesiadkowy na który ma podjechać
            > wszystko bez wyjątku.

            To prawda i dlatego rozwiązanie komunikacyjne wokół dworca w tej lokalizacji
            nie jest proste.
            • Gość: Tomasz.bu Re: Nowy Dworzec Fabryczny - głos w dyskusji IP: *.lodz.dialog.net.pl 21.03.07, 14:53
              Dlatego wydaje się, że może nie jest potrzebne na poziomie takiego projektu
              zastanawianie sie która linia tam podjedzie. Natomiast powinno być zaplanowane
              miejsce tak postoju, odjazdu (być może należy to traktować rozłacznie) oraz
              styku z tramwajem - autobusów oraz obsługa tym, co w Łodzi stanowi szkielet
              komunikacyjny - tj. tramwajem.
              Czyli na poziomie autobusó wydaje się, że wystarczajace jest przewidzenie
              lokalizacji przystanków umożliwiajacych wyjazd na poszczególne kierunki i
              przesiadkę w tramwaj.
      • yarro Re: Nowy Dworzec Fabryczny 22.03.07, 23:42
        Zostało tu już tyle powiedziane, że ja w zasadzie nie mam nic do dodania (mam na
        myśli wypowiedzi w tym wątku - nie pracę).

        Mam natomiast kilka pytań:

        1. Czy autor pracy myslał o wpisaniu tego, po modyfikacjach, w plany Kriera?

        2. Czy myslano o zapoznaniu Kriera z tym pomysłem?

        Generalnie projekt mi się podoba. Cieszy też to, że nareszcie jest tu możliwość
        dyskusji, powodowana jakąś widoczną perspektywą zmian w tamtym rejonie - to co
        napisał Furippu. Tak jak możnaby dyskutować nad wysokością tych budynków nad
        dworcem, szczegółowymi rozwiązaniami komunikacyjnymi, zmianami elewacji i
        okolicy ŁDKu - tak BEZDYSKUSYJNYM jest to, że temu miesjcu należy się nareszcie
        poważne potraktowanie i nadanie szczeólnego charakteru w przestrzeni drugiego co
        do wielkości miasta w kraju. W wielu miastach przebudowy dworców spowodowały
        wielkie zmiany i poprawę komunikacji. W wielu miastach przebudowy dworców
        zrobiły im w pewnym sensie świetną reklamę. Może czas i na Łódź.

        Pozdrawiam.

        --
        "...i przed PORODEM
        niosą oświaty kaganiec"
        [by Google]

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka