Dodaj do ulubionych

Pocieszni potomkowie Draculi

15.02.11, 14:10
Fragmenty….
Natur+kosmos November 2010

Tim Flach:
W Texasie obserwowałem nietoperze na wolności, dlatego chciałem je koniecznie sfotografować w studio. Nie jestem klasycznym fotografem natury, obserwującym zwierzęta w ich naturalnym środowisku i dokumentującym ich życie. Inscenizuje je tak, jakbym miał do czynienia z ludźmi, których kompleksowy i wielostronny charakter chce uwydatnić na moich fotografiach. Do tego celu wydały mi się nietoperze szczególnie odpowiednie.
Kiedy ich opiekun przybył wraz z nimi do mojego studio, na początku fruwały niespokojnie. Nawiasem mówiąc, latają trochę niezdarnie, szczególnie podczas lądowania mają trudności. A kiedy w końcu udało im się zawisnąć na gałęzi, wydały mi się dużo bardziej atrakcyjne niż w powietrzu.
W ciągu dnia „zwisają” i śpią. Zastanawiałem się pod jakim kątem je fotografować, początkowo wykonałem kilka zdjęć polaroidem. Następnego dnia pracowaliśmy dalej, wziąłem zdjęcie z polaroidu i odwróciłem – efekt był niesamowity. Ujrzałem przed sobą istoty, które były zbudowane dokładnie tak jak człowiek: wyprostowany, twarz na górze, stopy na dole. I nagle miałem wrażenie, że spoglądają na mnie jak ludzie....
Image nietoperzy jest raczej negatywny, uważa się, że to zły omen, kiedy otulają się jak peleryna skórzanymi skrzydłami.
Wraz z zastosowanym przeze mnie trickiem, odwróceniem fotografii – postawieniem nietoperzy na nogach – wrażenie oglądającego zostaje także odwrócone. Niespodziewanie zauważa inny charakter tych zwierząt. Odnosi się wrażenie, że spogląda się w oczy stworzenia podobnego człowiekowi. Zaczyna się interpretować ich gesty i mimikę, wydają się one wesołe i słodkie.
To właśnie mój cel, by oglądającego poprzez moje portrety zwierząt konfrontować z jego własnym antropocentrycznym postrzeganiem...
Zdjęcia: Tim Flach
(tłum.własne z jęz. niemieckiego)
Obserwuj wątek
    • n.nutella Re: Pocieszni potomkowie Draculi 15.02.11, 14:14