GoĹÄ: vd
IP: *.waw.cdp.pl
12.07.02, 11:32
http://motoryzacja.interia.pl/id/archiwum/www/art/wart&art_id=18336
307, Corolla i Stilo - mocni konkurenci
Mimo olbrzymiego spadku sprzedaży nowych samochodów producenci starają się jak
mogą, by przyciągnąć klienta. Peugeot zaprezentował kilka miesięcy temu
następcę 306-tki, model 307, któremu przyznano prestiżowy tytuł Samochodu Roku
2002, Toyota - całkowicie zmienioną Corollę, natomiast u Fiata, miejsce Bravy i
Bravo zajęło Stilo. Ambicją każdej z trzech firm jest zdobycie dominującej
pozycji w segmencie C. Przyjrzyjmy się więc, jak prezentują się wymienione
wyżej modele w zestawieniu ze sobą. Niedawno do samochodów tego segmentu
dołączyło również Renault Megane II, ale o tym aucie pisaliśmy już TUTAJ.
Peugeot 307, Toyota Corolla i Fiat Stilo
Nadwozia
Samochody te mają dosyć zbliżone do siebie kształty zewnętrzne. Olbrzymi
przedział pasażerski kontrastuje z krótką, stromo opadającą pokrywą silnika,
ładnie skomponowaną z dużymi (w Corolli ogromnymi) reflektorami i masywnym,
lakierowanym zderzakiem. Peugeot nawiązuje do linii zapoczątkowanej przez 206-
tkę, Corolla przypomina trochę Yarisa, natomiast Stilo charakteryzuje się
zupełnie nowym wzornictwem, a o tym, że mamy do czynienia z Fiatem, dowiadujemy
się tylko dzięki znaczkowi firmowemu umieszczonemu nad zderzakiem. Nadwozie
każdego z opisywanych samochodów może się podobać, gdyż, co tu kryć - wszystkie
trzy auta są ładne. Niezbyt przypadł nam do gustu jedynie tył pięciodrzwiowego
Fiata Stilo, który mógłby być trochę ciekawszy.
Silniki
Podstawową jednostką napędową Peugeota 307 jest benzynowy, 75-konny silnik o
pojemności 1360 ccm, jednak dla ważącego ponad 1200 kg samochodu, sensownym
rozwiązaniem wydaje się mocniejszy, 110-konny motor 1,6. Dla bardziej
wymagających producent przewidział silnik 2,0 l. (138 KM), rozpędzający auto do
100 km/h w 9.8 sekundy. Klienci, którzy chcą jednak jeździć oszczędnie, powinni
się zdecydować na nowoczesną, turbodoładowaną jednostkę wysokoprężną z
wtryskiem bezpośrednim common rail, o pojemności 1398 ccm (70 KM) lub 1997 ccm
(90 i 110 KM). Według danych producenta zużycie paliwa dla 90-konnego diesla
wynosi: w mieście 6,9 litra, a w cyklu pozamiejskim 4,3 litra na 100 kilometrów.
Gama benzynowych silników Fiata Stilo rozpoczyna się od jednostki 1.2 l. (80
KM), poprzez 1.6 l. (103 KM), 1.8 l. (133 KM), a dla osób lubiących bardzo
dynamiczną jazdę zarezerwowano motor pięciocylindrowy 2.4 l. o mocy 170 KM i
imponującym momencie obrotowym 221 Nm osiąganym przy 3500 obr/min. Włoska firma
oferuje również dwa silniki diesla z wtryskiem common rail o pojemności 1.9 l.
i mocy 80 i 115 KM.
Wszystkie benzynowe jednostki Toyoty posiadają nowoczesny system sterowania
pracą rozrządu VVT-i pozwalający osiągnąć dużą moc z niewielkiej pojemności.
Dzięki VVT-i zmniejsza się również zużycie paliwa oraz wydzielanie spalin.
Klienci mogą nabyć Corollę z silnikiem 1.4 o mocy 97 KM, 1.6 (110 KM) lub
dieslem common rail o pojemności 2.0 l. i mocy 90 lub 110 KM. W wersji
trzydrzwiowej T-SPORT, dostępny jest też motor benzynowy VVTL-i 1.8 l. (192 KM).
Wnętrza
W każdym z samochodów zarówno kierowca, jak i pasażer siedzący z przodu mają do
dyspozycji bardzo dużo miejsca. Gorzej wygląda sytuacja z tyłu. Zarówno Stilo,
Corolla jak i 307 oferują dużo miejsca nad głową, jednak nie polecamy
podróżowania w trójkę na tylnej kanapie. Gdy kierowca przesunie maksymalnie do
tyłu swój fotel, miejsca na nogi pasażerów w Fiacie i Toyocie nie pozostaje
zbyt wiele. Trochę lepiej jest w aucie francuskim. Peugeot może pochwalić się
również bardzo wygodnymi i świetnie wyprofilowanymi fotelami. Najłatwiej za to
zająć miejsce na tylnym siedzeniu w Toyocie Corolli.
Ważną rzeczą dla nabywców jest wygląd tablicy rozdzielczej. W tej kwestii,
niestety, Japończyk zostaje w tyle. Mimo ciekawego rozwiązania, o nazwie
Optitron, polegającego na tym, że wszystkie wskaźniki, łącznie z obrotomierzem
i prędkościomierzem, stają się widoczne dopiero po przekręceniu kluczyka,
kokpit Corolli jest szary i nieciekawy. Dużo lepiej pod względem kolorystyki
prezentuje się Peugeot 307, gdzie klient może sobie wybrać barwę górnej części
poszycia tablicy przyrządów. Zaskoczyła nas jednak niska jakość twardych
plastików dolnej części kokpitu oraz fatalne spasowanie tych elementów. Po
kilku tysiącach kilometrów, przejechanych po polskich drogach, zapewne drażnić
zaczną kierowcę i pasażerów stuki i piski dochodzące z konsoli środkowej.
Najlepsze wrażenie zrobiła na nas tablica rozdzielcza Fiata Stilo. Jest nie
tylko ładna ale i materiały użyte do jej wykonania są miękkie i przyjemne, a
część z nich stosowana jest w Alfie 147. Górne poszycie dobrano tak, by nie
odbijało się w przedniej szybie. No cóż, jeżeli Fiat pragnie walczyć o klienta
z Golfem, musi stawiać na wysoką jakość wykonania.
Widoczność do tyłu w żadnym z opisywanych modeli nie jest idealna, do czego
przyczyniają się małe szyby tylne, a w Peugeocie, dodatkowo, mikroskopijne
lusterka zewnętrzne, przypominające te z Opla Vectry B.
Najmniejszy bagażnik posiada Toyota - tylko 289 litrów, na drugim miejscu jest
Peugeot z pojemnością 341 litrów. Najwięcej miejsca jest w bagażniku Fiata
Stilo. Standardowe 370 litrów można w zależności od potrzeb powiększyć do 410
lub zmniejszyć do 335 litrów. Jest to możliwe (za dopłatą) dzięki przesuwanej
tylnej kanapie, a dzieje się, niestety, kosztem przestrzeni pasażerskiej.
Wyposażenie i ceny
Najtańsza wersja 5-drzwiowa Peugeota - XR - kosztuje w salonie 46 900 złotych.
Klient za tę kwotę otrzymuje auto z silnikiem 1,4 l. wyposażone m. in. w
elektryczne wspomaganie kierownicy, ABS wraz z systemem wspomagania hamowania
awaryjnego, dwie poduszki powietrzne, elektrycznie opuszczane szyby, centralny
zamek, regulowany na wysokość fotel kierowcy. Jak zapewniono nas w salonie,
dużo większym zainteresowaniem cieszy się trochę droższa wersja, z silnikiem
1.6 l. (110 KM), która kosztuje 50 900 złotych. W wersji XR dopłaty wymaga
m.in. radioodtwarzacz (od 1100 zł.), klimatyzacja ręczna (4400 zł.).
Klient chcący jeździć nową Corollą, musi posiadać przynajmniej 47 900 złotych,
na zakup auta z silnikiem 1.4 ze standardowym wyposażeniem (wersja Base). Jego
samochód wyposażony będzie m. in. w: ABS, EBD (elektroniczny rozdzielacz siły
hamowania), dwie poduszki powietrzne, elektryczne wspomaganie kierownicy,
radioodtwarzacz, komputer pokładowy, regulację wysokości fotela kierowcy i 14-
calowe koła. Za większe obręcze trzeba dopłacić. Zarówno Peugeot jak i Fiat
posiadają seryjnie koła 15-calowe.
Najtańszy, 5-drzwiowy Fiat Stilo 1.2 ACTUAL kosztuje 47 500 złotych. Lista
wyposażenia podstawowego jest znacznie obszerniejsza od rywali i obejmuje: ABS,
EBD, ASR (system kontroli trakcji), MSR (system kontroli przeciwpoślizgowej kół
napędzających w trakcie zwalniania), sześć poduszek powietrznych, sterowane
elektrycznie i podgrzewane lusterka, radio, elektryczne szyby, centralny zamek,
immobilizer, komputer. Dopłata do klimatyzacji wynosi 4500 złotych.
Podsumowanie
Każdy z zaprezentowanych samochodów jest ciekawy i wart uwagi. Ceny są
porównywalne więc możemy wybierać w zależności od gustu między rzucającym się w
oczy Peugeotem 307, intrygującą i mocną Toyotą Corollą, a najlepiej wyposażonym
Fiatem Stilo.
Po krótkich jazdach testowych nasz wybór kieruje się w stronę produktu
włoskiego. Samochód ten wyróżnia się ładnym nadwoziem, niezłymi właściwościami
jezdnymi, wysoką jakością wykonania i bogatym wyposażeniem. Choć i on nie jest
pozbawiony wad. Mamy nadzieję, że zapalająca się co jakiś czas, w trakcie
jazdy, kontrolka poduszki powietrznej, była niegroźną wadą wyłącznie auta
testowego.
Podobnie niezbyt przyjemną przypadłością Toyoty, było zbyt wolne schodzenie z
obrotów w trakcie szybszej zmiany biegów. Po p