Dodaj do ulubionych

[pr] Polsko-szwedzka hybryda

18.03.03, 12:20
Poczta Polska
Nowa usługa informatyczna państwowego operatora
Polsko-szwedzka hybryda

W drugiej połowie roku Poczta Polska (PP) chce wprowadzić do sprzedaży nową
usługę, tzw. pocztę hybrydową. Usługa zostanie przygotowana wspólnie ze
szwedzką Posten AB. Będzie wykonywana pod marką krajowego operatora.

Poczta hybrydowa to usługa skierowana do instytucji, które wystawiają dużą
liczbę rachunków i masowo wysyłają klientom detalicznym dokumenty, takie jak
np. wyciągi bankowe. Chodzi m.in. o gazownie, elektrownie, banki itp. Obecnie
większość tych instytucji we własnym zakresie drukuje rachunki i dokumenty,
adresuje je, wkłada do kopert i rozsyła do odbiorców. Gdyby firmy korzystały
z poczty hybrydowej, zakres ich działania można byłoby zredukować do
przygotowania pliku elektronicznego z danymi odbiorcy oraz dotyczącymi
rachunków czy stanu kont. Plik trafiałby do firmy zajmującej się usługami
hybrydowymi, która drukowałaby dokumenty, we własnym zakresie adresowała je
zgodnie ze wskazówkami z pliku i rozsyłałaby je do odbiorców.

50 - 60 mln dokumentów miesięcznie

Obecnie polski rynek poczty hybrydowej szacuje się na 50 - 60 mln dokumentów
miesięcznie, ale ze względu na rozwój nowych technologii i redukcje kosztów w
firmach będzie on się zwiększał. - W przyszłości chcemy być liderem na
krajowym rynku usług hybrydowych. Biorąc pod uwagę nasz atut, jakim jest
największa w Polsce sieć dystrybucji korespondencji, wiemy, że jest to
możliwe. Ponieważ nie mamy technologii i doświadczenia w zarządzaniu usługami
elektronicznymi, zdecydowaliśmy się rozpocząć współpracę z Posten -
powiedział "Rz" Dominik Czajewski, dyrektor Biura Zarządzania Strategicznego
i Organizacji PP.

Podział zadań

Szwedzka poczta uważana jest za najbardziej zinformatyzowaną w Europie.
Posten i PP podpisały list intencyjny w sprawie uruchomienia w Polsce poczty
hybrydowej. Umowa ma być gotowa w najbliższych miesiącach, ponieważ
operatorzy planują sprzedawać swoje usługi w Polsce już w drugiej połowie
roku. Podział zadań między pocztami ma wyglądać następująco: Szwedzi zajmą
się informatyczną częścią usługi, natomiast krajowy operator - dystrybucją
przesyłek. Firmy chcą sprzedawać swoje usługi we wspólnej sieci sprzedaży i
obsługi klienta.

Wydaje się, że najrozsądniejszym rozwiązaniem dla Szwedów i PP byłoby
utworzenie spółki przygotowującej przesyłki hybrydowe. Tym bardziej że w
przyszłości poczty chcą uruchomić pocztę hybrydową zwrotną, czyli możliwość
przetwarzania papierowej korespondencji i dostarczania jej firmom w postaci
elektronicznej.

Strony negocjują

Rozmowy trwają, żadna ze stron nie chce się wypowiadać, jak będzie wyglądała
organizacja współpracy.

Szwedzi mają w Polsce dwie spółki, które już obecnie świadczą usługi
hybrydowe: Komercyjne Centrum Płatnicze oraz Business Point. Te spółki
dysponują technologią oraz sprawnymi systemami zarządzania i kontaktów z
klientami. Natomiast największym atutem PP jest duża sieć jej placówek,
rozpoznawalna marka i dostęp do dużych klientów rozsyłających dokumenty i
rachunki. Zamiast rywalizować operatorzy mogliby połączyć swoje aktywa w
Polsce.

Wprowadzenie usług hybrydowych to element realizacji strategii PP. Dotychczas
poczta wprowadziła na rynek list priorytetowy, założyła towarzystwo
ubezpieczeń wzajemnych i doręcza przesyłki w soboty. W tym roku chce przejąć
spółkę (albo spółki) kurierskie, wprowadzić paczkę priorytetową i, być może,
uruchomić kolejną usługę finansową.

Mariusz Przybylski

Źródło:
www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_030318/ekonomia/ekonomia_a_5.html
Artykuł ukazał się w dzienniku "Rzeczpospolita" (nr 65 z 18.03.2003 r.)
Obserwuj wątek
    • assia74 Re: [pr] Polsko-szwedzka hybryda 21.03.03, 14:36
      czy w związku z wprowadzeniem paczek priorytetowych, nie stracą poczteksy?
      • fenriss Re: [pr] Polsko-szwedzka hybryda 23.03.03, 06:48
        assia74 napisała:

        > czy w związku z wprowadzeniem paczek priorytetowych, nie stracą poczteksy?

        Straca. Kazda tego rodzaju inicjatywa prowadzila dotad do zmniejszenia sie
        ilosci nadawanych przesylek kurierskich. Tak bylo z listem dworcowym, poleconym
        priorytetowym, teraz z paczka priorytetowa. No ale tak dziac sie musi.
        • naczelnik_forum_pocztowego Re: [pr] Polsko-szwedzka hybryda 24.03.03, 13:08
          fenriss napisał:

          > > czy w związku z wprowadzeniem paczek priorytetowych, nie stracą poczteksy?
          >
          > Straca. Kazda tego rodzaju inicjatywa prowadzila dotad do zmniejszenia sie
          > ilosci nadawanych przesylek kurierskich. Tak bylo z listem dworcowym,
          > poleconym priorytetowym, teraz z paczka priorytetowa.
          > No ale tak dziac sie musi.

          Skutki zmniejszonego zainteresowania usługami można zmniejszać, m.in. poprzez
          promocję usług skierowaną do różnych odbiorców (klienci mają różne potrzeby,
          portfele - usługi te też się różnią - nie tylko szybkością doręczenia, ale co
          ważniejsze: ceną i wysokością odszkodowania za zaginięcie, uszkodzenie lub
          opóźnione doręczenie).

          Błędem popełnianym od lat jest utrzymywanie usług (ponoszenie kosztów) przy
          jednoczesnym wygaszaniu popytu na nie. Tak jest np. z przesyłką dworcową (mała
          dygresja - irytuje mnie slogan z ulotki: "regulamin usługi i wykaz relacji
          dostępny w każdym urzędzie pocztowym" przy świadomości, że wykazu relacji nie
          można doprosić się nawet w UPP, a w przecdietnym urzędzie o usłudze nikt nie ma
          nawet pojęcia)- i przesyłką ekspresową (totalny brak promocji - nie potrafię
          wytłumaczyć sobie dlaczego).

          Pozdrawiam.
    • assia74 Re: [pr] Polsko-szwedzka hybryda 24.03.03, 07:51
      Czy nie lepiej jest postawić na pocztę kurierską i np. zmniejszyć ceny, żeby
      były bardziej konkurencyjne niż w innych firmach? To by przyciągneło
      klientów,a czasami warto stracić, żeby zyskać.
      • fenriss Re: [pr] Polsko-szwedzka hybryda 24.03.03, 11:30
        Ha, tylko, ze jest jeden problem. Nie wydaje mi sie, aby latwe bylo do
        przeprowadzenia sprzedawanie uslugi tak po prostu 'taniej'. Konkurenci w
        obszarze uslug kurierskich od razu powiedzieliby 'zaraz, zaraz, ale PP lamie
        prawo oferujac produkt ponizej kosztu jego swiadczenia'. Trzeba by wtedy
        przedstawic okreslony dowod na to, ze nie prowadzi sie podobnej polityki. Dowod
        w postaci okreslonego, wiarygodnego rachunku kosztow uslugi. Dobrze mysle, ze
        na chwile obecna okreslenie kosztow uslugi jest w PP wysoce niedoskonale? smile
        Poza tym wydaje mi sie, ze akurat w obszarze uslug kurierskich cena nie odgrywa
        roli wiodacej. Bardzo istotna jest wiarygodnosc przedsiebiorstwa, zdolnosc do
        zagwarantowania bardzo wysokiej jakosci (terminowosc, bezpieczenstwo) takiej
        uslugi, ktora przeciez do najtanszych nie ma nalezec. Nie tego sie oczekuje.
      • jaroslaw.lysio Re: [pr] Polsko-szwedzka hybryda 24.03.03, 12:49
        assia74 napisała:

        > Czy nie lepiej jest postawić na pocztę kurierską i np. zmniejszyć ceny,
        > żeby były bardziej konkurencyjne niż w innych firmach?

        Wydaje mi się, że ceny EMS-Pocztex są stosunkowo niskie. Na tym polu usługa
        świetnie konkuruje z usługami np. TNT, UPS, czy DHL. Konkurencja cenowa z
        firmami krajowymi wypada już trochę gorzej (zwłaszcza jeśli chodzi o przesyłki
        ciężkie - np. Stolica oferuje usługę przewozu przesyłki w obrocie krajowym o
        masie do 30 kg, ubezpieczonej do kwoty 50 000,00 zł za 23 zł netto).
        Jednak firmy kurierskie mają moim zdaniem dużą przewagę nad usługą kurierską
        Poczty na innym polu - nazwałbym je "elastyczność". Potrafią tak zmodyfikować
        ofertę, by spełnić dokładnie oczekiwania klienta. Jeśli dla przykładu zgłosi
        się klient, który potrzebuje dostarczenia przesyłki w tym samym dniu do jakiejś
        pipidówy - staną na głowie i przesyłkę doręczą, choćby mieli posłać samochód z
        jedną przesyłką na drugi koniec Polski (oczywiście za baaardzo dużą opłatą -
        np. pareset złotych).
        Wydaje mi się, że EMS-Pocztex należałoby właśnie bardziej "uelastycznić", a do
        standardowych usług "na dziś" wprowadzić więcej relacji (zwłaszcza
        miejscowości, w których znajdują się przejścia graniczne - firmy bardzo często
        potrzebują dosyłać jakieś dokumenty do odprawy itp.). Dodatkowo zwiększyć
        jakość obsługi (wbrew pozorom jest to możliwe niewielkim kosztem i przy
        zachowaniu istniejących procedur) - no ale to już temat rzeka.

        > To by przyciągneło klientów,
        > a czasami warto stracić, żeby zyskać.

        Myślę, że paczka priorytetowa (jeśli tylko wprowadzona będzie wraz z
        odpowiednią reklamą) będzie dużym ciosem dla firm kurierskich (ponikąd takim
        ciosem był już list priorytetowy).
        Wydaje mi się, że niska cena usługi może wygenerować wyższe zyski (z usługi
        będą korzystać też klienci indywidualni - których np. nie stać na przesyłkę
        kurierską), przyjmowanych paczek priorytetowych będzie z pewnością znacznie
        więcej niż przesyłek EMS-Pocztex obecnie. Na pewno z paczki priorytetowej
        będzie korzystać też wiele firm. Co do przejęcia klientów drogich firm
        kurierskich (TNT, DHL, UPS) przez Pocztę – mam obawy, czy się to uda. Z usług
        tych firm korzystają głównie firmy bogate (np. duże koncerny), dla których
        różnice w cenie (tańsze usługi Poczty) nie będą miały żadnego znaczenia
        (dodatkowo międzynarodowe koncerny dysponują umowami dotyczącymi ich obsługi
        przez te firmy w wielu krajach).

        Reasumując: obydwie usługi mogą generować zyski - muszą być tylko adresowane do
        odpowiednich grup klientów.

        Pozdrawiam,
        Jarosław Łysio

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka