naczelnik_forum_pocztowego
18.03.03, 12:20
Poczta Polska
Nowa usługa informatyczna państwowego operatora
Polsko-szwedzka hybryda
W drugiej połowie roku Poczta Polska (PP) chce wprowadzić do sprzedaży nową
usługę, tzw. pocztę hybrydową. Usługa zostanie przygotowana wspólnie ze
szwedzką Posten AB. Będzie wykonywana pod marką krajowego operatora.
Poczta hybrydowa to usługa skierowana do instytucji, które wystawiają dużą
liczbę rachunków i masowo wysyłają klientom detalicznym dokumenty, takie jak
np. wyciągi bankowe. Chodzi m.in. o gazownie, elektrownie, banki itp. Obecnie
większość tych instytucji we własnym zakresie drukuje rachunki i dokumenty,
adresuje je, wkłada do kopert i rozsyła do odbiorców. Gdyby firmy korzystały
z poczty hybrydowej, zakres ich działania można byłoby zredukować do
przygotowania pliku elektronicznego z danymi odbiorcy oraz dotyczącymi
rachunków czy stanu kont. Plik trafiałby do firmy zajmującej się usługami
hybrydowymi, która drukowałaby dokumenty, we własnym zakresie adresowała je
zgodnie ze wskazówkami z pliku i rozsyłałaby je do odbiorców.
50 - 60 mln dokumentów miesięcznie
Obecnie polski rynek poczty hybrydowej szacuje się na 50 - 60 mln dokumentów
miesięcznie, ale ze względu na rozwój nowych technologii i redukcje kosztów w
firmach będzie on się zwiększał. - W przyszłości chcemy być liderem na
krajowym rynku usług hybrydowych. Biorąc pod uwagę nasz atut, jakim jest
największa w Polsce sieć dystrybucji korespondencji, wiemy, że jest to
możliwe. Ponieważ nie mamy technologii i doświadczenia w zarządzaniu usługami
elektronicznymi, zdecydowaliśmy się rozpocząć współpracę z Posten -
powiedział "Rz" Dominik Czajewski, dyrektor Biura Zarządzania Strategicznego
i Organizacji PP.
Podział zadań
Szwedzka poczta uważana jest za najbardziej zinformatyzowaną w Europie.
Posten i PP podpisały list intencyjny w sprawie uruchomienia w Polsce poczty
hybrydowej. Umowa ma być gotowa w najbliższych miesiącach, ponieważ
operatorzy planują sprzedawać swoje usługi w Polsce już w drugiej połowie
roku. Podział zadań między pocztami ma wyglądać następująco: Szwedzi zajmą
się informatyczną częścią usługi, natomiast krajowy operator - dystrybucją
przesyłek. Firmy chcą sprzedawać swoje usługi we wspólnej sieci sprzedaży i
obsługi klienta.
Wydaje się, że najrozsądniejszym rozwiązaniem dla Szwedów i PP byłoby
utworzenie spółki przygotowującej przesyłki hybrydowe. Tym bardziej że w
przyszłości poczty chcą uruchomić pocztę hybrydową zwrotną, czyli możliwość
przetwarzania papierowej korespondencji i dostarczania jej firmom w postaci
elektronicznej.
Strony negocjują
Rozmowy trwają, żadna ze stron nie chce się wypowiadać, jak będzie wyglądała
organizacja współpracy.
Szwedzi mają w Polsce dwie spółki, które już obecnie świadczą usługi
hybrydowe: Komercyjne Centrum Płatnicze oraz Business Point. Te spółki
dysponują technologią oraz sprawnymi systemami zarządzania i kontaktów z
klientami. Natomiast największym atutem PP jest duża sieć jej placówek,
rozpoznawalna marka i dostęp do dużych klientów rozsyłających dokumenty i
rachunki. Zamiast rywalizować operatorzy mogliby połączyć swoje aktywa w
Polsce.
Wprowadzenie usług hybrydowych to element realizacji strategii PP. Dotychczas
poczta wprowadziła na rynek list priorytetowy, założyła towarzystwo
ubezpieczeń wzajemnych i doręcza przesyłki w soboty. W tym roku chce przejąć
spółkę (albo spółki) kurierskie, wprowadzić paczkę priorytetową i, być może,
uruchomić kolejną usługę finansową.
Mariusz Przybylski
Źródło:
www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_030318/ekonomia/ekonomia_a_5.html
Artykuł ukazał się w dzienniku "Rzeczpospolita" (nr 65 z 18.03.2003 r.)