18.02.05, 19:07
Budowy drogi dojazdowej do Starachowic z prawdziwego zdarzenia od dawna
domagają się władze Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Starachowice" oraz
funkcjonujący na jej terenie inwestorzy. Brak infrastruktury drogowej jest
bowiem największą przeszkodą w pozyskiwaniu inwestorów.
Na modernizację trasy nr 42 Skarżysko - Starachowice - Ostrowiec do Rudnika
potrzeba ogromnych pieniędzy. Według kosztorysu z 2003 roku, nie
uwzględniając podatku VAT, inwestycja pochłonęłaby półtora miliarda złotych.
W 2002 roku samorządy leżące wzdłuż drogi krajowej nr 42
podjęły wspólnie decyzję o opracowaniu planu modernizacji tej trasy z
uwzględnieniem także drogi nr 9 od Rudnika do Opatowa.
- Przebudowa tej drogi jest konieczna, żeby poprawić dostępność komunikacyjną
gmin, leżących w północnej części województwa świętokrzyskiego. Także do
znajdujących się tam terenów przemysłowych, szczególnie starachowickiej
strefy ekonomicznej. Nowa droga zwiększy także przepustowość i poprawi
bezpieczeństwo - mówi wiceprezydent Szymon Jarosz.
Studium przebudowy trasy 42 wykonało Wojewódzkie Biuro Projektów w Zabrzu.
Projekt wykonano w uzgodnieniu ze wszystkimi zainteresowanymi gminami,
dyrekcją dróg wojewódzkich oraz instytucjami zajmującymi się ochroną
środowiska. Zgodnie z przyjętą koncepcją, nowa droga ma być dwujezdniowa z
obwodnicami. Plany przewidują wykorzystanie na niektórych odcinkach obecnej
drogi, w innych powstanie zupełnie nowa nawierzchnia.
Pod koniec stycznia br. w siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad w
Warszawie odbyło się posiedzenie komisji, opiniującej opracowany projekt.
Starachowice reprezentowali na tym forum: wiceprezydent Szymon Jarosz oraz
dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Leszek Śmigas.
- Na komisji przedstawiony został przebieg całej drogi nr 42 w ujęciu
wariantowym. Generalnie długość przebudowanej trasy miałaby wynosić 61
kilometrów, zaś zakładana prędkość podróżowania to 80 km/h. Przewidziana jest
także budowa skrzyżowań bezkolizyjnych oraz 44 obiekty mostowe, w tym 19
wiaduktów. Wszystko to po to, żeby usprawnić ruch od Skarżyska w kierunku
Starachowic i Ostrowca. W Starachowicach zaplanowano budowę mostów obok
dawnej kolejki wąskotorowej do Rudek, nad zalewem "Lubianka" oraz na osiedlu
Michałów - mówi wiceprezydent Jarosz.
Według przyjętej koncepcji, nowa dwujezdniowa trasa zaczynałaby się w
Skarżysku, od węzła budowanego nad torami kolejowymi na drodze nr 7, biegłaby
koło kościoła w Skarżysku - Zachodnim, a następnie wykorzystany byłby obecny
ślad drogi przez wiadukt. Dalej odcinek biegłby przez las, w Parszowie
zaplanowano lekkie "odbicie" w kierunku północnym. Na wysokości skrzyżowania
dróg Suchedniów - Majków wybudowany ma być węzeł komunikacyjny. Potem droga
po nowym śladzie wiodła by przez Wielką Wieś do Starachowic, do tzw. grobli.
Ulica przelotowa przez nasze miasto wyznaczona jest po obecnej drodze, przy
skrzyżowaniu z ulicą Moniuszki powstałby kolejny węzeł, następny przy
skrzyżowaniu z trasą N-S, a kolejny przy ul. 17-go Stycznia lub w okolicach
ul. Składowej i Myśliwskiej i dalej w kierunku wylotu na Nową Słupię. Tam
zmieniłaby kierunek i przebiegając po północnej stronie przez las, przy
granicy z gminą Pawłów, aż do istniejącego śladu przy zajeździe w Krynkach.
Od Krynek do Rudnika trasa ma przebiegać przez tereny leśne, potem od Rudnika
po północnej stronie istniejącej drogi z ominięciem Nietuliska. Przez Kunów
drogę zaplanowano po obecnym śladzie, aż do zakrętu do Ostrowca, który
zostanie ominięty, i dalej w kierunku Opatowa
Koncepcja modernizacji drogi 42 jest planem zakładającym ominięcie
obwodnicami Parszowa, części Wąchocka, Nietuliska, Ostrowca i Opatowa.
- Było kilka wariantów przebudowy drogi nr 42. Wybrano ten z ominięciem
Ostrowca od strony północnej. Koszt inwestycji, liczony według cen z 2003
roku, wynosił wtedy półtora miliarda złotych. Sam przebieg przez Starachowice
szacowany był na 188 milionów złotych. Wiadomo, że tak ogromnej inwestycji
nie są w stanie sfinansować ani samorządy, ani Generalna Dyrekcja Dróg i
Autostrad. Dlatego trzeba ją realizować etapowo, najpierw jedna jezdnia,
potem druga. Tak będzie dużo taniej. Trzeba się też będzie starać o środki
unijne. Szacujemy, że zadanie może być zrealizowane w ciągu 2-3 lat, przy
czym rok "zerowy", to wykup gruntów, który ma leżeć w gestii samorządów.
Gminy musiałby też zmienić plany przestrzennego zagospodarowania. Nie ulega
wątpliwości, że ta droga jest bardzo potrzebna. Dobrze by było jak
najszybciej przystąpić do realizacji inwestycji. Należy więc podjąć starania,
by została ujęta w najbliższych planach inwestycyjnych GDDiA -
powiedział "GAZECIE" wiceprezydent miasta Szymon Jarosz.
Według ostatnich badań ze Skarżyska do Starachowic w ciągu doby przejeżdża 8
tys. pojazdów, zaś od Starachowic do Rudnika już "tylko" 3 tys. Świadczy to,
że nasze miasto jest głównym celem kierowców.
(f)

zródło :Gazeta Starachowicka

co o tym myślicie ciekawe czy to przejdzie
Obserwuj wątek
    • piotrhans Re: 42 24.02.05, 17:42
      tak słyszałem o tych planach. Nie wiedziałem że już wstyczniu było jakieś
      spotkanie w tej sprawie. Dobrze że powoli sprawa rusza z miejsca. Ta droga jest
      niezbędna nie tylko dla naszego miasta, ale takze wszystkich gminm lezących w
      dorzeczyu kKamiennej. Nie trzeba tutaj chyba mówić o konieczności takich
      inwestycji dla przyciagnięcia inwestorów. Spójrzmy jak Tiry jeżdzą 42 dzis,
      droga do tego nie przystosowana. Dlatego w pełni popieram i trzymam kciuki.
      Ciekawy trylko jestem jak bedzie przebiegała droga w okolicach Lubainki? Są
      jakieś szczegóły którędy?
    • kilo6 Re: 42 12.03.05, 12:47
      Szeroka, dwujezdniowa droga, obwodnice wokół miast. Tak ma wyglądać krajowa
      trasa Skarżysko - Starachowice - Ostrowiec - Opatów. Będzie nowy wylot drogi ze
      Skarżyska, trasa ominie Parszów, Wąchock i Nietulisko, a ulica przelotowa przez
      nasze miasto zyska nową nawierzchnię.
      IDĄ LEPSZE CZASY

      Największą przeszkodą dla nowych inwestorów jest dziś zła infrastruktura
      drogowa w mieście i powiecie. Są, na szczęście, plany inwestycji, ale wymaga to
      ogromnych pieniędzy. Według wstępnych szacunków koszt budowy drogi nr 42
      pochłonie grubo ponad półtora miliarda złotych.
      Do opracowania koncepcji rozbudowy drogi 42 ze Skarżyska do Opatowa włączyły
      się wszystkie położone przy niej powiaty i gminy.
      - Musimy poprawić dostępność komunikacyjną gmin, leżących w północnej części
      województwa świętokrzyskiego. Także do znajdujących się tam terenów
      przemysłowych, szczególnie do starachowickiej strefy ekonomicznej -
      mówił "GAZECIE" wiceprezydent Szymon Jarosz.
      Długość nowej drogi wynosić ma 61 km, w planie inwestycji jest również budowa
      skrzyżowań bezkolizyjnych, kilkadziesięciu mostów, m.in. nad zalewem "Lubianka"
      i na osiedlu Michałów oraz kilkunatu wiaduktów.
      - Budowa odcinka drogi przez Starachowice szacowana jest na 188 mln zł. Zadanie
      może być zrealizowane w ciągu 2-3 lat, a zacząć trzeba od wykupu gruntów przez
      samorządy i zmian planów przestrzennego zagospodarowania - powiedział Szymon
      Jarosz.
      Inwestycja ma ogromne znaczenie dla rozwoju naszego miasta. W pierwszej
      kolejności sfinansowana będzie budowa obwodnicy Opatowa, ktorej projekt ma być
      gotowy w tym roku. Później projektowane będą kolejne odcinki drogi. Taką
      koncepcję przedstawili samorządowcy i drogowcy Generalnej Dyrekcji Dróg
      Krajowych i Autostrad.
      (p)

      zródło gazeta starachowicka

      no chyba się coś rusza powoli w tym temacie, zajefajnie by było smigać sobie do
      Skarżyska dwupasmówką :]
    • jdk Re: 42 20.03.05, 20:32
      Polecam ciekawe analizy na stronach Generalnej Dyrekcji Drog Krajowych i
      Autostrad (www.gddkia.gov.pl/ ) oraz Ministerstwa Infrastruktury
      (www.mi.gov.pl/ )

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka