Dodaj do ulubionych

A-10 dla Polski???

27.03.15, 10:26
Do ponownego zajęcia się tym tematem skłoniła mnie wizyta amerykańskich A-10 w Powidzu. Tak się zastanawiam, czy w związku z kryzysem programu Krab, oraz wybitnie ograniczonymi możliwościami naszych systemów artyleryjskich. Nie byłoby wskazane pozyskać na rzecz naszych sił powietrznych dwóch - trzech eskadr A-10. W ramach programu FMF, bądź ... użyczenia od rządu USA, tego typu uzbrojenia na rzecz naszej armii.
Pojawia się bowiem następująca kwestia, czy WSB, w warunkach naszego kraju są wystarczającym narzędziem do pełnienia misji CAS. Czy walory użytkowe A-10, możliwość startu z prowizorycznych lądowisk położonych na zapleczu TDW, bardzo silne uzbrojenie, i opancerzenie. Nie predestynują, tego typu samolotu, zwłaszcza w warunkach TDW naszego kraju, ???
Kolejna kwestia to koszty eksploatacji, godzina lotu Guźca to ... - $17,716. Gdzie w zestawieniu, koszt godziny lotu F-16C Viper - $22,514, F-22A Raptor - $68,362, CV-22B Osprey - $83,256. Mamy zatem relatywnie tanią maszynę wsparcia, zdolną do efektywnego współdziałania z F-16 i odciążenia tych maszyn z misji CAS.
Obserwuj wątek
    • cie778 Re: A-10 dla Polski??? 27.03.15, 12:29
      say69mat napisał:

      > Nie byłoby wskazane pozyskać na rzecz naszych sił powietrznych dwóch - trzech eskadr A-10.

      Nie. Argumenty się od czasu poprzednich dyskusji nie zmieniły.

      > godzina lotu Guźca to ... - $17,716. Gdzie w zestawieniu, koszt godziny lotu F-16C Viper - $22,514,

      Amerykanie liczą koszty bieżące! My musielibyśmy kupić całą otoczkę służącą do utrzymania - tak sądząc po podanych przez Ciebie liczbach, to taniej by wyszło wdrożenie jakiś F-16 z pustyni.

      pozdrawiam
      jasiol
      • odyn06 Re: A-10 dla Polski??? 27.03.15, 12:46
        Zgadzam się.
        A-10 to ponad 40-letni Tankiller. Gdyby nie kryzys ukraiński byłby na pustyni.
        Służy do demonstracji siły, ale jego dzisiejsze zdolności bojowe są znacznie ograniczone.
        Szkoda pieniędzy.
        • say69mat Re: A-10 dla Polski??? 29.03.15, 08:21
          odyn06 napisał:

          > Zgadzam się.
          > A-10 to ponad 40-letni Tankiller. Gdyby nie kryzys ukraiński byłby na pustyni.
          > Służy do demonstracji siły, ale jego dzisiejsze zdolności bojowe są znacznie og
          > raniczone.
          > Szkoda pieniędzy.


          say69mat:
          ...??? Nie rozumiem, podajesz argument wszystkich krytyków koncepcji F-16 wskazujących na wiek konstrukcji. Po drugie, czym to się różnią zasadniczo czołgi projektowane 40 lat temu, od produkowanych obecnie??? Po trzecie, dla czego uważasz, że zdolności bojowe A-10 są ograniczone??? Wreszcie pytanie offtopic, ile to Twoim zdaniem, Napoleon wygrał ... wojen???
          • odyn06 Re: A-10 dla Polski??? 31.03.15, 13:56
            Czego u diabła nie rozumiesz?
            Tankiller z GAU-8 i pociskami przeciwpancernymi był elementem składowym systemu zwalczania sił pancernych Układu Warszawskiego.
            W stopniowaniu narastania ognia ppanc był nad śmigłowcami AH-64.
            Wprawdzie miał opancerzona kabinę, ale był wolny i dlatego zasadą było, że zwalcza czołgi ZNAD WŁASNYCH WOJSK, bo szkodzić mu mogły nawet DSzK-i na wieżach czołgowych.
            Popatrz na doświadczenia wojny w Iraku.
            Kto dzisiaj może sobie na coś takiego pozwolić, skoro w ugrupowaniach środków przeciwlotniczych jest wielokrotnie więcej niż 40-30 lat temu?
            A co Napoleon ma do A-10?
            Nie sprawdziły się pod Moskwą i nad Waterloo?
            :-))
      • say69mat Re: A-10 dla Polski??? 29.03.15, 07:54
        cie778 napisał:

        > say69mat napisał:
        >
        > > Nie byłoby wskazane pozyskać na rzecz naszych sił powietrznych dwóch - tr
        > zech eskadr A-10.
        >
        > Nie. Argumenty się od czasu poprzednich dyskusji nie zmieniły.
        >
        > > godzina lotu Guźca to ... - $17,716. Gdzie w zestawieniu, koszt godziny l
        > otu F-16C Viper - $22,514,
        >
        > Amerykanie liczą koszty bieżące! My musielibyśmy kupić całą otoczkę służącą do
        > utrzymania - tak sądząc po podanych przez Ciebie liczbach, to taniej by wyszło
        > wdrożenie jakiś F-16 z pustyni.
        >
        > pozdrawiam
        > jasio
        l

        say69mat:
        Czy ja wiem??? Spójrz na to z innej perspektywy, co w efekcie generuje większe koszty. Utrzymywanie na stanie Su22??? Czy wprowadzenie na stan sił zbrojnych A-10??? Jeden z forumowiczów czujnie zauważył, że z Powidza do wschodniej granicy Polski to jakieś ... 40 minut lotu. Z bazy w Rammstein ...??? Z bazy w Lakenheath ...??? Z Nellis AFB w Newadzie, lub Davis–Monthan AFB w Arizonie ...??? Na zakończenie odpowiedz sobie na banalne pytanie, ile to Bonaparte wygrał wojen??? Pozdrawiam.
        • cie778 Re: A-10 dla Polski??? 31.03.15, 15:41
          say69mat napisał:

          > > Nie. Argumenty się od czasu poprzednich dyskusji nie zmieniły.

          Ale może byś znalazł te poprzednie dyskusje i przeczytał tam znajdujące się argumenty.

          > > > godzina lotu Guźca to ... - $17,716. Gdzie w zestawieniu, koszt godziny lotu F-16C
          > > > Viper - $22,514,
          > >
          > > Amerykanie liczą koszty bieżące! My musielibyśmy kupić całą otoczkę służącą do
          > > utrzymania - tak sądząc po podanych przez Ciebie liczbach, to taniej by wyszło
          > > wdrożenie jakiś F-16 z pustyni.

          > ...co w efekcie generuje większe koszty. Utrzymywanie na stanie Su22? Czy wprowadzenie na
          > stan sił zbrojnych A-10?

          Wprowadzenie na stan A-10. Szkolenia i infrastruktura to min. 20-30 % kosztów zakupu nowych samolotów - tyle, że przy nowych się rozkłada na min. 30 lat. Tymczasem przy A-10 samolot wdrożony byłby na max. 10 lat, infrastruktura kosztowałaby jak dla nowego, do tego dochodzą koszty remontów.
          Stawiam, że koszt godziny lotu byłby wyższy od F-16, nie mówiąc już o Su-22.

          > ...ile to Bonaparte wygrał wojen?

          Podobnie jak Odyn nie łapię. Staraj się pisać dla trochę mniej błyskotliwych odbiorców.

          pozdrawiam
          jasiol
          • say69mat Re: A-10 dla Polski??? 31.03.15, 18:47
            @cie778 napisał:

            /.../> > ...co w efekcie generuje większe koszty. Utrzymywanie na stanie Su22? Czy
            > wprowadzenie na
            > > stan sił zbrojnych A-10?
            >
            > Wprowadzenie na stan A-10. Szkolenia i infrastruktura to min. 20-30 % ko
            > sztów zakupu nowych samolotów - tyle, że przy nowych się rozkłada na min. 30 la
            > t. Tymczasem przy A-10 samolot wdrożony byłby na max. 10 lat, infrastruktura ko
            > sztowałaby jak dla nowego, do tego dochodzą koszty remontów.
            > Stawiam, że koszt godziny lotu byłby wyższy od F-16, nie mówiąc już o Su-22.
            >
            > > ...ile to Bonaparte wygrał wojen?
            >
            > Podobnie jak Odyn nie łapię. Staraj się pisać dla trochę mniej błyskotliwych od
            > biorców.
            >
            > pozdrawiam
            > jasiol
            /.../

            say69mat:
            Po pierwsze, widzę problem kosztów, przez pryzmat braku danego typu uzbrojenia na stanie wojsk w godzinę 'W'. Czyli na historycznym przykładzie braku nowoczesnych samolotów myśliwskich i bombowych we wrześniu 39'. Pojawia się jednak następująca kwestia, czy fakt posiadania 2-3 eskadr A-10. W istotny sposób zmieni, bodaj sytuację taktyczną, w chwili eskalacji potencjalnego konfliktu???
            Po drugie, skoro w hymnie mamy napisane jak wół: /.../dał na przykład Bonaparte, jak zwyciężać mamy/.../'. Stawiam retoryczne pytanie, ileż to Napoleon wygrał ... wojen???
            • cie778 Re: A-10 dla Polski??? 02.04.15, 20:45
              say69mat napisał:

              > widzę problem kosztów, przez pryzmat braku danego typu uzbrojenia na stanie wojsk w
              > godzinę 'W'. Czyli na historycznym przykładzie braku nowoczesnych samolotów myśliwskich i bombowych we wrześniu 39'.

              Jeszcze raz proszę - staraj się albo mniej odlatywać, albo tłumaczyć swoje skojarzenia publice, bo dyskusja inaczej się z lekka chaotyczna robi. Skąd Ci się np. wziął brak we wrześniu '39 samolotów bombowych? I jaki to ma związek ze specjalizowanym szturmowcem zbudowanym pod wymagania największej potęgi lotniczej świata?
              Aha, i co to znaczy: "problem kosztów przez pryzmat braku uzbrojenia w godzinie W?" Bo jak znam siostrę, to może być Jezus...

              pozdrawiam
              jasiol
    • fidziaczek Re: A-10 dla Polski??? 31.03.15, 10:06
      Zamiast kupować OP i zbierać smieci z całego świata może lepiej zacząć od podstawowych rzeczy które robimy sami?
      wyborcza.pl/1,75968,17682607,Dac_szanse_naszym_Gromom.html?piano_d=1
      • o333 Re: A-10 dla Polski??? 31.03.15, 19:36
        za pomocą GROMów separatyście zdziesiątkowali lotnictwo Upadliny? Kto to pisał. Nie dość że nie za pomocą GROMów choc podobnymi systemami to warto by uwzględnić przepaść w wyszkoleniu UKrów.

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka