matrek
11.07.07, 14:55
"Skonstruowany na bazie pojedynczego, potężnego silnika F-16 jest lekki.
Dysponuje więc ogromnym zapasem ciągu, a co za tym idzie, dużą prędkością
wznoszenia i znakomitym przyspieszeniem. Ale jego cecha podstawowa,
zapewniająca mu doskonałą zwrotność, wynika z zamierzonej niestabilności.
Specjaliści doskonale wiedzą, że równowaga między stabilnością, a
niestabilnością była podstawową troską konstruktorów samolotów myśliwskich od
czasów I wś. W samolocie stabilnym środek siły nośnej i środek ciężkości
znajdują się blisko siebie. Jeśli dokona się przesunięcia środka siły nośnej
ku tyłowi, samolot może szybciej zmieniać kierunek, co w walce powietrznej
daje mu przewagę nad samolotem bardziej stabilnym, ale jednocześnie staje się
znacznie trudniejszy w pilotażu. Aby złagodzić tę trudność, zamiast systemu
mechanicznego, w którym ruchy drążka sterowego są przenoszone na ruchome
powierzchnie sterujące za pomocą cięgieł, zastosowano elektryczny system
"sterowania po drucie" (Fly-by-Wire), z wykorzystaniem joistick'a, niewielkiej
dźwigni połączonej poczwórną instalacją elektryczną z mechanizmami
wykonawczymi, a problem niestabilności rozwiązują aż cztery komputery, zanim
właściwy impuls dotrze przewodowo do mechanizmów wykonawczych. Kiedy
skomputeryzowany system sterowania przezwyciężył problem niestabilności,
natychmiast pojawiły się nowe korzyści aerodynamiczne...."