Dodaj do ulubionych

Się gość przeleciał

10.04.20, 11:27
wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114881,25859114,raport-z-absurdalnego-wypadku-spanikowany-pasazer-wystrzelil.html#a=350&c=163&t=14&g=b&s=BoxNewsLink
Piszą, że chłopu skoczyło tętno, ale myślę, że pilot od momentu katapultowaniu pasażera, też miał wysokie.
Obserwuj wątek
      • hukers Re: Się gość przeleciał 10.04.20, 11:42
        who_cares napisał:

        > Swoją drogą też tam niezły tupolewizm uprawiają , bez przeszkolenia , źle zapię
        > ty w pasy i zbyt luźny hełm .... A to wzystko przy kilku G.

        Ponadto jeszcze awaria katapulty pilota
            • nazimno Re: Się gość przeleciał 10.04.20, 12:45
              Avionika komunikuje się z modułami
              za pośrednictwem wyspecjalizowanych
              interface'ow.

              www.interfacebus.com/Design_Connector_Avionics.html

              Odpalenie fotela to nie jest skutek
              jakiegoś przypadkowego zwarcia,
              czy innych prostych zdarzeń.

              O odpaleniu decyduje dedykowany sterownik potrzebujący stosownej
              instrukcji zawierającej parametry
              to odpalenie warunkujące.

              To, co piszą na ten temat pismacy
              jest bezwartościowe.


              Tak więc, to, co na ten temat piszą
              to tylko spekulacje naiwnego Kazia,
              żurnalisty.


              Żadna firma nie będzie ujawniać
              swoich sekretów technologicznych.



              • who_cares Re: Się gość przeleciał 10.04.20, 12:50
                Ale to jest w takim razie kompletnie bez sensu , regułą jest że w samolotach wielomiejscowych odpalenie jednego z foteli uruchamia pozostałe na wypadek gdyby pozostali członkowie załogi nie byli w stanie tego zrobić. Wyjątkiem są sytuacje gdy fotel jest pusty wtedy sekwencja go pomija żeby zaoszczędzić cenne ułamki sekund na ewakuację foteli zajętych. Coś tu jest grubo nie tak.
                • bwv1080 Re: Się gość przeleciał 10.04.20, 13:36
                  who_cares napisał:

                  > regułą jest że w samolotach wielomiejscowych odpalenie jednego z foteli
                  > uruchamia pozostałe na wypadek gdyby pozostali członkowie załogi
                  > nie byli w stanie tego zrobić.

                  Wolna fantazja. Istnieją różne filozofie w zależności od czasów, danych sil zbrojnych czy typu samolotu.

                  Spotykane w przyrodzie kombinacje (bez wyłączności):
                  - Każdy sobie, niezależnie. W przypadku prawie równoczesnego wyzwolenia drugi jest opóźniony o czas konieczny do oddalenia się pierwszego strzelającego.
                  - Wyzwolenie dowolnego miejsca wyzwala sekwencje odpalenia wszystkich miejsc.
                  - Kombinacja: wyzwolenie z miejsca pilota odpala oba miejsca. W tylnej kabinie jest przełącznik "rear/both". Pozycja przełącznika wybierana jest zwykle przed lotem w zależności od okoliczności.
                  - Przełącznik "engage" - oba siedzenia niezależnie od miejsca wyzwolenia / "disengage" - każdy sobie.

                  Natomiast przełącznik znany z filmów ("pilot może wystrzelić obserwatora, a sam zostać") AFIK jest wytworem wyobraźni scenarzystów :-)

                  Nie ma co gdybać, lecz trzeba by poszukać, jakie rozwiązanie stosują francuskie siły powietrzne w danym typie samolotu.
          • bwv1080 Re: Się gość przeleciał 10.04.20, 16:30
            who_cares napisał:

            > To też jest ciekawy wątek , pytanie czy pilot mógłby w tej sytuacji sam się rę
            > cznie odstrzelić czy wyrwanie tego przewodu spowodowało awarię systemu odpalani
            > a ?

            Układ wyzwalania katapult jest kompletnie pirotechniczno-mechaniczny, niezależny od innych systemów samolotu. Każdy fotel ma własny pirotechniczny sekwenser, który steruje przebiegiem katapultowania danego miejsca (odstrzelenie osłony, przyciągniecie nóg do fotela itp. oraz zdefiniowane czasowe odstępy miedzy tymi akcjami), a także przekazuje impuls do pozostałych foteli.

            Na drodze przewodu do dalszych foteli (rurka o małym przekroju, przenosząca impuls pirotechniczny) znajduje się przełącznik/zawór odcinający, pozwalający na wybór trybu pracy "tylko tył/oba". Zwykle odcinany jest tylko przewód prowadzący od obserwatora do pilota, przez co odpalenie katapulty pilota wyzwala sekwencje odpalenia wszystkich siedzeń.

            Wg tymczasowego raportu z wypadku przełącznik znajdował się w pozycji "oba". Podczas wystrzeliwania tylnego fotela został uszkodzony element odpowiedzialny za sekwencje odpalania przedniego fotela. Ze odpalanie przedniej katapulty było już w toku, świadczy odpalenie przedniej osłony kabiny.

            Z tego względu mniemam, ze katapulta pilota nie zadziałałaby w przypadku jej ręcznego wyzwolenia przez pilota.

            The fighter jet was set up to, under normal conditions, eject both the pilot and his passenger when one of them pulls on the ejection handle. The BEA-E explains the procedure of a Rafale double ejection in four stages: first, the back canopy is shattered by a line of explosives embedded into the glass, before the passenger seat is ejected. Then, the front canopy is also destroyed, and the pilot seat is the last to leave the fighter jet.

            But in this case, the last stage failed and, despite his canopy being ejected, the pilot remained in his seat.
            [...]
            The technical investigation found that the explosion ruptured the casing of the sequence selector supposed to trigger the pilot ejection seat. As for the uninflated dinghy of the passenger, it was obstructed by the incorrect folding of its container.


            www.aerotime.aero/clement.charpentreau/24788-fighter-jet-crash-averted-by-defect-in-civil-ejection-incident
              • bwv1080 Re: Się gość przeleciał 10.04.20, 16:55
                duze_a_male_d_duze_m napisał:

                > Ok, ale jak to streścić w błyskotliwym zdaniu?

                A mogą być dwa zdania? To masz gęste z mojego poprzedniego posta:

                Podczas wystrzeliwania tylnego fotela został uszkodzony element odpowiedzialny za sekwencję odpalania przedniego fotela. że odpalanie przedniej katapulty było już w toku, świadczy odpalenie przedniej osłony kabiny.

                Z tego względu mniemam, że katapulta pilota nie zadziałałaby w przypadku jej ręcznego wyzwolenia przez pilota.
              • bwv1080 Re: Się gość przeleciał 10.04.20, 17:08
                nazimno napisał:

                > buhaha

                No właśnie, buhahaha. Tradycyjnie nie czytasz linków, które wstawiasz. A linki są tradycyjnie od sasa do lasa, bez związku z tematem dyskusji.

                Najpierw dałeś ogólny link o awionikach. Bez najmniejszego związku z tematem foteli wyrzucanymi (zresztą w całym dokumencie w ogóle nie wspomnianych), których odpalanie zasadniczo *) nie jest połączone z jakąkolwiek awioniką, lecz wyzwalane wyłącznie ręcznie przez załoganta cięgnami na fotelu.

                A żeby zupełnie się ośmieszyć, dałeś linka do producenta takich trochę lepszych dżojstików - kokpitów do rzeczywistości wirtualnej. To nie są części samolotów.

                Podpowiedz: Producentem foteli wyrzucanych do Rafale jest Martin Baker.

                ______
                *) Wyjątki przypadków katapult odpalanych dodatkowo automatycznie przez systemy kontroli lotu można wyliczyć na palcach jednej reki. Rafale do tych wyjątków nie należy.
                • nazimno Re: Się gość przeleciał 10.04.20, 17:17
                  G..o prawda, crannmer.
                  Czyli sterowniki Teledyne mają
                  zamiast okablowania - lonty pirotechniczne, co widać na zdjęciach.


                  www.teledynedefenseelectronics.com/energetics/products/Pages/Aircraft%20Ejection%20Seat%20Sequencers.aspxPS
                  tobie nieźle bije w czachę...
                  • bwv1080 Re: Się gość przeleciał 10.04.20, 17:22
                    nazimno napisał:

                    > Czyli sterowniki Teledyne mają

                    Nieustannie nie wiesz, o czym piszesz. Zalinkowane sekwensery elektroniczne są zabudowane w fotelu i sterują jego funkcjami __po__ katapultowaniu.
                    • bwv1080 Re: Się gość przeleciał 10.04.20, 17:38
                      bwv1080 napisała:
                      > Zalinkowane sekwensery elektroniczne są
                      > zabudowane w fotelu i sterują jego funkcjami __po__ katapultowaniu.

                      ELECTRONIC SEQUENCER.- When the ejection seat is fired, two onboard thermal batteries are immediately energized, supplying usable electrical power to the sequencer after just 100 milliseconds, with the seat having travelled about 5 inches up the ejection catapult. The sequencer's microprocessors then run through an initialisation routine, and by 120 milliseconds the sequencer is ready and waiting to perform.
                      [...]

                      Close two electrical switches (sequencer "start" switches).

                      The sequencer responds to the closure of either start switch by changing to the "ejection" mode. The switch starts an electronic clock, and all subsequent events are timed from this point. In the absence of a start switch signal, the sequencer will simply continue in the "wait" mode. This mode is a safety feature designed to ensure that the drogue and parachute can only be deployed after the seat has physically separated from the aircraft.

                      The ignition of the underseat rocket motor is timed to occur just as the seat separates from the ejection catapult, at about 200 milliseconds, so as to maintain a uniform vertical acceleration profile on the seat and occupant. The motor has a burn time of 250 milliseconds. Once the sequencer is switched into the "ejection" mode, its first action is to electrically fire the drogue deployment canister, which occurs precisely 40 milliseconds after start switch (approximately 220 milliseconds from seat initiation), while the seat rocket motor is burning. This happens regardless of the speed and altitude conditions.

                      The sequencer then enters its most crucial period, when it will sense the seat's airspeed and altitude and choose the appropriate timings from a set of five available sequences. This is done during a 60 millisecond "environmental sensing time window" that starts just after the drogue canister is fired, and is completed before the drogue is fully deployed and pulling on the back of the seat. The sequencer measures the speed and altitude from the information it receives from three types of sensor: pitot pressure, base pressure, and accelerometer.

                      Several samples of each parameter are taken during the environmental window. These are used to determine the ejection conditions. The sequencer then selects the appropriate timings for the remaining events, known as "mode selection," and completes the sequence accordingly.

                      www.ejectorseats.co.uk/NACES.html
                      • nazimno Re: Się gość przeleciał 10.04.20, 17:46
                        Ten układ jest inherentna częścią awioniki.
                        Systemy myśliwca muszą otrzymać
                        informacje o wyzwoleniu układu
                        i wyzwolenie jest skwitowane.
                        Następuje redukcja ciągu, zmiana stanu
                        usterzenia, inne...

                        P...les o pirotechnice i mechanice.
                        na szczęście tylko p...les...
                        • bwv1080 Re: Się gość przeleciał 10.04.20, 18:10
                          nazimno napisał:

                          > Ten układ jest inherentna częścią awioniki.

                          Ten układ __nie jest_ częścią awioniki, lecz zupełnie samodzielnym i autonomicznym sterownikiem fotelu. Puki fotel nie zostanie wystrzelony, NACES nie działa, bo nie ma zasilania. NACES nie ma tez żadnego połączenia z jakakolwiek awionika samolotu, bo nie pracuje podczas lotu.

                          Dopiero odpalenie katapulty uruchamia pirotechnicznie baterie zasilające NACES. W momencie uruchomienia NACES fotel nie ma już połączenia elektrycznego z płatowcem. Podczas wolnego spadania również, bo i po co. To wszystko jest dokładnie opisane w zalinkowanym poniżej dokumencie. Wystarczy przeczytać.

                          > Systemy myśliwca muszą otrzymać
                          > informacje o wyzwoleniu układu
                          > i wyzwolenie jest skwitowane.
                          > Następuje redukcja ciągu, zmiana stanu
                          > usterzenia, inne...

                          Wolne fantazje.

                          > P...les o pirotechnice i mechanice.
                          > na szczęście tylko p...les...

                          Tu masz z linkowanego wcześniej dokumentu schemat inicjalizacji fotelu __po__ ręcznym wyzwoleniu. Linie grube - pirotechnika, linie cienkie - elektryka, linie przerywane - mechanika. Widać jak byk, ze dopiero po inicjacji __pirotechnicznej__ są uruchamiane thermal batteries, które dopiero od tego momentu zaczynają zasilać electronic sequencer.

                          www.ejectorseats.co.uk/NACES_files/image037.jpg
                          Takie są fakty. Ładuj śmiało, zmieścisz się.
                            • bwv1080 Re: Się gość przeleciał 10.04.20, 18:30
                              nazimno napisał:

                              > Czyli myśliwiec w pozycji kokpitem
                              > w kierunku gruntu (ziemi) pozwoli
                              > na odpalenie, tak?

                              Chciałeś zabłysnąć, a wyszło jak zwykle.

                              upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7a/Vertical_seeking_ejection_seat_test_composite_photo.JPG
                              Najpierw przeczytaj podane materiały, odszczekaj teorie dotyczące sterownika NACES, a wtedy pogadamy. Zanim zajmiemy się nowymi tematami, zakończymy dotychczasowe. Bez tego nic.
                                • bwv1080 Re: Się gość przeleciał 10.04.20, 18:52
                                  nazimno napisał:

                                  > wszystko jest wylacznie skutkiem
                                  > tylko pirotechniki i mechaniki,

                                  Postawiłeś pytanie, dostałeś jako odpowiedz zdjęcie katapultowania w kierunku ziemi. I owszem, samo katapultowanie jest skutkiem pirotechniki i mechaniki. Natomiast to, co robi fotel po opuszczeniu płatowca, jest sterowane elektronicznie. Ale dyskusja nie była o kunszcie pilotażu fotela po wystrzeleniu, lecz o wystrzeleniu jako takim lub nie. A ręcznego wystrzelenia żadna awionika nie ma prawa zablokować. Nigdy.

                                  Twierdziłeś, ze elektroniczny NACES steruje wystrzeleniem fotelu z płatowca. Dostałeś obszerny materiał o rzeczywistych funkcjach tego urządzenia i informacje, ze NACES działa __po__wystrzeleniu.

                                  Jako uzasadnienie dziwnych tez o awionice prawdziwych samolotów linkujesz materiały producenta wyrośniętych dżojstików.

                                  Zamiast mnożyć byty, zastanów się nad dotychczasowym przebiegiem dyskusji. I wyciągnij wnioski. Out.
                                • bwv1080 Re: Się gość przeleciał 10.04.20, 19:15
                                  nazimno napisał:

                                  > wszystko jest wylacznie skutkiem
                                  > tylko pirotechniki i mechaniki,

                                  Aby zamknąć temat:
                                  Dyskusja jest o wypadku z Rafale. W tym typie montowane są fotele wyrzucane Martin Baker F16F. Z opisu technicznego:

                                  Wyzwalanie:

                                  The Mk16 is equipped with a lower firing handle which fires the pyrotechnic system and:
                                  - canopy pyrotechnic cutting system.
                                  - Harness power retraction unit
                                  - Ejection
                                  - The twin seater sequencer


                                  Sterownik fotela:

                                  It is equipped with a mechanical sequencer:
                                  - A mechanical mode selector
                                  - A barostatic time release unit


                                  www.safran-martin-baker.com/smbf_web/UK/ejection-seat-MKF16F.awp
                                  Z prospektu Martin Baker:

                                  Ejection initiation - Handle on seat pan initiates gas operated (= pirotechniczny) seatfiring system

                                  Manual sequencer - Mechanical mode selector, used in combination with barostatic time-release unit

                                  martin-baker.com/wp-content/uploads/2017/05/mk16_rafale.pdf
                                  A tu jest schemat sekwencji wykonywanej przez fotel __po__wystrzeleniu:

                                  [img]https://omnirole-rafale.com/wp-content/uploads/2018/04/siege-768x1266.png[/img]
                            • waga170 Re: Się gość przeleciał 10.04.20, 19:02
                              "Czyli myśliwiec w pozycji kokpitem
                              w kierunku gruntu (ziemi) pozwoli
                              na odpalenie, tak?"

                              Dla Naziego z serii Poczytaj mi mamo:

                              On a side note, the early F-104 ejection seats required quite a bit of altitude to deploy properly, since the pilot exited through the bottom of the aircraft. This was done because there was some concern that the pilot would hit the F-104's T-tail with a standard ejection seat.

                              The minimal ejection altitude for ACES II seat in inverted flight is about 140 feet (43 m) above ground level at 150 KIAS. While the Russian counterpart - K-36DM has the minimal ejection altitude from inverted flight of 100 feet (30 m) AGL.
                • nazimno Re: Się gość przeleciał 10.04.20, 17:21
                  I jeszcze:


                  The TESP NACES Sequencer features the capability to process data from multiple sources such as on board sensors or external inputs. Programmable logic generates the decisions to fire redundant MIL-STD-1515 initiators according to the algorithm that is embedded. The original NACES unit is fully qualified and completed a 6000 hour reliability development test. Production deliveries commenced in August 1989 with 1373 delivered to support USN/USMC/FMS F-14D, F/A18A/B/C/D, and T-45A/C. Although originally specified for a 6 year service life, the biannual test via the TTU-515/E has allowed this design to remain in the field for over 25 years.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka