23.12.05, 14:32
Moja przyjaciółka ma depresję, nie wiem jak mam z nią rozmawiać
Obserwuj wątek
    • no1teresa Re: Depresja 23.12.05, 23:02
      przede wszystkim nie dawaj rad, nie uzywaj zwrotow w stylu "wez sie w garsc"
      wyciagaj ją jak najczesciej z domu, popros aby Ci towarzyszyla na spacerze, bo
      przyjemniej we dwie, albo na zakupach, bo nikt tak nie umie doradzic, jak ona
    • alexis5 Re: Depresja 01.01.06, 12:37
      Długo mnie nie było na forum, bo zrobiłam sobie przerwę,żeby znaleźć dystans do
      moich wpisów i komentarzy na temat nerwicy.
      Dzisiaj mogę dać sobie odpowiedź na pytania ,które często stawiałam.

      Jak w codziennym zabieganiu zachować spokój? Jak oddalić od siebie stresy,
      niepokoje, lęki? Jak pozbyć się przygnębienia i rozdrażnienia i odzyskać
      wewnętrzną pogodę?

      Po kilku latach bezoowocnych porad medycznych i farmakoterapii dowiedziałam
      się , że najlepsza jest psychoterapia, ale nie każda - tylko behawioralna.

      Zaczęłam od relaksu. Nie chodziło tu o rozłożenie się w fotelu (z paczką
      chipsów czy puszką piwa) i bezmyślne wpatrywanie się w ekran telewizora.

      Nauczyłam się osiągać relaks za pomocą określonych czynności, w którym
      zaznajemy odpoczynku, odprężenia i zwolnienia psychofizycznego.

      Już wcześniej wiedziałam o tym, że wiele metod osiągania relaksu wywodzi się z
      Azji, zle dopiero ćwiczenia opracowane przez W.Pitaka i nagrania z jego głosem
      pokazały mi jak wiele jest dróg prowadzących do relaksu.

      Jedną z metod jest trening relaksacyjny Jacobsona. Polega on na wykonywaniu
      pewnych określonych ruchów - rękoma, nogami, tułowiem i twarzą. Ćwiczenia mają
      na celu rozluźnienie konkretnych grup mięśni.

      Uprawiane regularnie, uczą nawyku rozluźniania mięsni, czyli - w ostatecznym
      rezultacie - relaksu. Dzieje się tak dlatego, że sprawowanie kontroli nad 2-3
      grupami mięśni pozwala z czasem kontrolować i likwidować napięcia tych, nad
      którymi normalnie nie panujemy - serca i innych mięśni pracujących wewnątrz
      klatki piersiowej czy brzucha.

      Następnym etapem „wtajemniczenia” przy treningu Jacobsona jest relaksacja
      zróżnicowana. Polega ona na tym, że można rozluźniać pewne grupy mięśni, a
      inne, niezbędne przy określonych czynnościach, pozostają napięte.

      Relaksacja Jacobsona zmniejsza nerwowość, poprawia pracę przewodu pokarmowego,
      szczególnie zapobiega chorobie wrzodowej, zmniejsza nadciśnienie i poprawia
      pracę serca. Również rozwija wyobraźnię i usprawnia procesy myślowe. Ogólnie -
      wpływa na dobre samopoczucie oraz pozwala bardziej ufać we własne siły.

      Inną metodą jest trening autogenny Schultza. W przybliżeniu - metoda ta
      przypomina nieco hipnozę, ale wpływ na ego danego człowieka wywiera on sam, a
      jego świadomość pozostaje niewyłączona. Technika ta świetnie nadaje się do
      leczenia neuroz i zaburzeń psychosomatycznych, dolegliwości hormonalnych,
      neurologicznych.

      Metoda ta sprawdza się również w pracy w poradniach wychowawczych, pomaga
      opanować tremę przed występami itp.

      Na trening składa się 6 następujących po sobie elementów: uczucie ciężaru,
      uczucie ciepła, regulacja pracy serca, regulacja swobodnego oddychania, uczucie
      ciepła w całym organizmie, uczucie chłodu na czole.

      Zaczynać należy od krótkich ćwiczeń (tylko uczucie ciężaru) 3-5-minutowych i
      sukcesywnie wydłużać ich czas, dodając kolejne elementy.
      Ćwiczyć można kilka razy dziennie. Pokój, w którym odbywa się trening, powinien
      być cichy, dobrze przewietrzony, z temperaturą ok. 20°C. Trzeba rozluźnić
      uciskające części garderoby i położyć się wygodnie na tapczanie, z twardym
      przedmiotem pod głową.

      Na początek należy odetchnąć głęboko kilka razy. Potem wyciszyć w sobie
      wszystkie myśli, z wyjątkiem chęci pełnego odprężenia. Dla lepszego „wyłączenia
      się” można słuchać spokojnej muzyki. W początkowym okresie - gdy pacjent nie
      wie, jak dokładnie mają przebiegać ćwiczenia - pomaga mu w nich terapeuta lub
      nagranie z playera.

      Aby dobrze opanować zasady treningu, potrzeba kilku miesięcy.

      Jako wspomożenie technik relaksacyjnych Władysław Pitak zaleca jeszcze:
      stosowanie przerw podczas pracy umysłowej, częsty masaż i kąpiele w ciepłej
      wodzie, stosowanie diety (m.in. unikanie ostrych przypraw, mocnej kawy,
      herbaty, spożywane dużych ilości produktów wysokobiałkowych), a także zmianę
      podejścia do życia, szczególnie wyzbycie się przesadnego gadulstwa, fałszywych
      pretensji i ambicji.

      To ostatnie można zastosować nawet wtedy, gdy nie uprawiamy ćwiczeń
      relaksacyjnych…

      Myślę,że dzielac się z wami dobrą wiadomością, dobrze zaczęłam nowy rok 2006 i
      tego samego czyli zdrowia wam wszystkim życzę z całego serca.

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka