jogger007
16.03.07, 16:10
Proponuję, abyśmy sami spróbowali stworzyć coś na kształt planu w zakresie
dróg i ich infrastruktury (oświetlenie, chodniki) oraz komunikacji na
Zielonej Białołęce. Chodzi mi o materiał, w którym zaproponujemy priorytety,
kryteria wyboru inwestycji drogowych itp. Poniżej wstępny draft pisma, które
skierowane zostałoby do władz dzielnicy – albo jako inicjatywa własna
mieszkańców albo za pośrednictwem Stowarzyszenia Zielona Białołęka. Do dnia
01.04.br) czekam na sygnał SZB czy będzie chciało poprzeć to działanie i
wystąpić w naszym imieniu z pismem.
Jak na razie prawie wszystko zostało napisane z mojego punktu widzenia tj.
mieszkańca północnych, najbardziej oddalonych okolic Zielonej Białołęki
(Olesin, Kobiałka, Mańki-Wojdy). Liczę na to, że uzupełnicie pismo o
spostrzeżenia dotyczące własnych okolic oraz podrzucicie trochę zagadnień.
Tutaj dwie uwagi. Po pierwsze: miejmy trochę samokrytycyzmu i nie podawajmy
małych uliczek jako priorytetów tylko dlatego, że przy nich mieszkamy. Po
drugie: będę starał się uzupełniać pismo Waszymi uwagami cotygodniowo (pracę
nad całością oceniam na mniej więcej miesiąc) może się jednak zdarzyć, iż nie
będę miał sygnału lub zajdzie potrzeba 2-3 dniowego wyjazdu. Proszę wówczas o
cierpliwość i wyrozumiałość.
Uwagi można umieszczać wprost na forum.
Wdzięczny byłbym gdyby ktoś bardziej biegły technicznie podał informację o
tym wątku na forum Osiedla Derby.
A więc do dzieła:
WSTĘP
Poniższe memorandum jest pierwszym z serii wystąpień jakie z inicjatywy
mieszkańców Zielonej Białołęki zostaną wystosowane do władz dzielnicy. Jako
istotny pod względem obszaru i liczby ludności fragment Białołęki nie
odczuwamy jednak tego w działaniach – zwłaszcza inwestycyjnych – jakie są
prowadzone przez dzielnicę na zamieszkałym przez nas obszarze. Zwracamy się
zatem o przyśpieszenie i rozwój inwestycji miejskich na Zielonej Białołęce.
Dla przybliżenia potrzeb i kierunków inwestycji w zakresie dróg i ich
infrastruktury oraz komunikacji opracowane zostało niniejsze memorandum.
STAN OBECNY
Zielona Białołęka (ZB) jest obszarem granicznym Warszawy, na którym poza
ruchem lokalnym jej mieszkańców odbywa się codzienny ruch tranzytowy
zwłaszcza okolic stolicy znacznie obciążający trasy komunikacyjne.
Najważniejszymi arteriami ZB są trzy trasy, którymi odbywa się ruch
tranzytowy: Głębocka (przechodząca w Kąty Grodziskie), Ostródzka
(przechodząca w Mochtyńską) oraz Białołęcka. Ulice te są wąskie posiadają złą
nawierzchnię, w znacznej części przystanków autobusowych brak jest zatoczek
co powoduje, że są zatory. Generalnie należy uznać iż ulice te są całkowicie
niewydolne do spełniania swojej roli. Ponadto część z nich jest słabo
oświetlona i brak jest chodników (dotyczy zwłaszcza północnej części ZB).
Poza opisanymi arteriami głównymi do ważnych tras ZB należą ulice przelotowe,
przez które następuje „rozrzedzenie” ruchu tranzytowego (często ich fragmenty
stanowią część tras tranzytowych) oraz odbywa się głównie ruch mieszkańców
ZB. Na obszarze: Olesin, Kobiałka i Mańki-Wojdy do ulic takich należą:
Olesin, Ruskowy Brud, Kobiałka, Zdziarska i Mańkowska. (proszę o info od
mieszkańców innych obszarów) Stan tych ulic pozostawia wiele do życzenia,
fragmenty z nich nie są utwardzone i brak jest oświetlenia. Brak chodnika
jest raczej regułą.
Uliczki lokalne, po których poruszają się wyłącznie mieszkańcy ZB to w 90%
drogi gruntowe, nieoświetlone, bez chodników, które bywają wyrównywane dwa
razy do roku. Część z tych ulic jest w takim stanie, że ich mieszkańcy
zmuszeni są brnąć po śniegu, błocie i kałużach. Dojazd do niektórych domów
możliwy jest tylko poprzez Marki. (ktoś o tym napisał na forum – proszę o
uściślenie o jaką ulicę chodzi)
Komunikacja na ZB to cztery linie autobusowe: 120 i 407 (szczytowa) kursujące
tylko na południowym obrzeżu ZB oraz 132 i 134 kursujące nie nakładającymi
się trasami i w długich odstępach czasowych (132 co 20 min w szczycie, 134 co
godzinę). Linie te łączą ZB przez Targówek z resztą Warszawy. Brak jest
natomiast jakiegokolwiek bezpośredniego połączenia pomiędzy ZB a resztą
dzielnicy Białołęka.
Ruch kołowy na drogach ZB rośnie w sposób lawinowy zarówno ze względu na
rosnącą liczbę mieszkańców samej ZB jak i okolicznych miejscowości, którzy
dojeżdżają do pracy. Tłok na drogach zwiększa się w wyniku mało rozwiniętej
komunikacji miejskiej oraz źle prowadzoną polityką inwestycyjną w
infrastrukturę drogową (przykłady: położenie utwardzonej nawierzchni jedynie
na części przelotowych ulic Olesin i Brzeziny, utwardzenie ulic Calineczki i
Tymotki i zamknięcie ich). (czekam na inne przykłady – nie chce mi się
grzebać po forum)
Ważną sprawą jest dopasowanie stanu i liczby dróg do wydanych pozwoleń na
budowę lub odwrotnie. Przykładem może być Osiedle Derby, na którym powstają
cały czas nowe budynki lecz mieszkańcy mają tylko jedną drogę wyjazdową –
praktycznie bez przerwy zablokowaną.
POTRZEBY I PROPOZYCJE MIESZKAŃCÓW
Uważamy, że należy bezwzględnie poprawić komunikację. Konieczne są działania
dzielnicy mające na celu ustalenie daty powstania i ewentualne przyśpieszenie
trasy Mostu Północnego i trasy Olszynki Grochowskiej. Konieczne jest podjęcie
inicjatywy przeprawy tramwajem z Bielan na Białołękę i dalej na tereny ZB. To
samo dotyczy drugiej linii metra. Białołeka, w tym ZB jako przystanek linii z
Targówka, jako bardzo szybko rozwijająca się (w odniesieniu do liczby
mieszkańców) dzielnica powinna mieć perspektywę szybkiego połączenia z resztą
Warszawy. Do działań doraźnych należy zaliczyć np. możliwość utworzenia
dodatkowego zjazdu na Trasę Toruńską poprzez położenie drogi pomiędzy ul.
Lewandów a rondem przy Trasie prawie naprzeciwko marketu IKEA. Pozwoli to
(poza oczywistym udogodnieniem dla okolicznych mieszkańców ZB) na skierowanie
części ruchu tranzytowego z Marek bezpośrednio na Trasę Toruńską co powinno
spowodować mniejsze natężenie ruchu kołowego na ul. Głębockiej.
Do czasu powstania układu komunikacyjnego z prawdziwego zdarzenia proponujemy
podział ulic na ZB na trzy kategorie:
Kategoria I – ulice tranzytowe: Białołęcka, Ostródzka (z przedłużeniem
Mochtyńskiej), Głębocka (z przedłużeniem Kątów Grodziskich). Ulice te powinny
być w miarę możliwości poszerzone, a tam gdzie jest brak takiej możliwości,
przeanalizowany wariant utworzenia w bliskości drogi równoległej i
wprowadzenia ruchu jednokierunkowego. Ulice te powinny być oświetlone po obu
stronach, a chodniki położone także z obu stron jezdni. Wszelkie ubytki i
uszkodzenia nawierzchni powinny być usuwane w trybie awaryjnym w tempie
ekspresowym. Skrzyżowania z innymi ulicami skonstruowane tak aby zapewnić
bezpieczeństwo. Przy przystankach autobusowych bezwzględnie powinny być
wykonane zatoczki umożliwiające ciągły i bezpieczny ruch samochodów. Każdą z
tych ulic – praktycznie na całej ich długości – powinna kursować linia
autobusowa nie rzadziej niż 15 min w okresie szczytu. Plany inwestycyjne w
odniesieniu do tej grupy ulic należy traktować jako strategiczne i umieścić z
wieloletnim planie inwestycyjnym.
Kategoria II – ważniejsze drogi przelotowe, będące często częściami tras
tranzytowych i służące z reguły ponad-lokalnemu ruchowi mieszkańców. Do ulic
tych należy zaliczyć: Olesin, Ruskowy Brud, Kobiałka, Zdziarska i Mańkowska
(jak wspomniałem wyżej to propozycja dla regionu: Olesin, Kobiałka, Manki-
Wojdy, do uzupełnienia o inne obszary). Ulice te powinny bezwzględnie jak
najszybciej posiadać utwardzoną nawierzchnię, oświetlenie i chodnik z jednej
strony jako minimum. Na części z nich należy docelowo przewidzieć komunikację
ZTM. Ważniejsze inwestycje dotyczące tej kategorii ulic powinny znaleźć się w
wieloletnim planie inwestycyjnym.
Kategoria III – mniejsze ulice lokalne. Ulice te powinny być utwardzan