Dodaj do ulubionych

Do Pana Doktora

20.03.20, 22:56
Dzień dobry.
Co Pan Doktor sądzi o leczeniu depresji dwubiegunowej okskarbazepiną? Łączy Pan czasami u pacjentów z Lamotryginą?
Od kilku lat choruję na depresję dwubiegunową, z podejrzeniem spektrum chad. Początki były ogromnie trudne, łącznie z tym, że ok. roku ciężko było dobrać leki. Istny koszmar. Powoli jakoś wyszłam z tego stanu. Rok temu odstawiłam sobie sama leki na depresję, nie chciałam się truć. Zostawiłam Lamitrin 100 mg 2x1, w wakacje zmniejszyłam do dawki 50 mg 2x1. Lekarz powiedział, że skoro dobrze się tak czuję, to niech będzie na próbę.
Niestety na jesień wróciła depresja, było ciężko, tym bardziej, że wyjechałam za granicę, nie miałam dostępu do lekarza. Teraz już nie mam takiej depresji jak kilka lat temu, lepiej jest niż jesienią, ale ogromnie siebie nienawidzę, często chcę sobie zadać ból, myślę, o połknięciu dużej dawki leków. To zapewne moje teorie snute w głowie, żeby siebie ukarać i sobie dokopać, jestem tchórzem, żeby realnie sobie coś zrobić.
Lekarz zaproponował mi teraz dodatkowo Trileptal. Nie wiem, czy się zgodzić? To lek na padaczkę, tak samo zresztą jak Lamitrin. Mam napady złości, płaczu w ciągu dnia, ale ogólnie funkcjonuję dobrze, chodzę do pracy, nikt się nic nie domyśla. Najgorsze jest tylko ciągłe osłabienie. Na noc mam przepisany Ketrel, bo kiepsko śpię. Zaczęłam brać od 1/4 tabletki. Dobre to połączenie wszystkich leków?
Zaraz znowu jadę za granicę, z moim lekarzem nie mam odwagi porozmawiać tak otwarcie.
Proszę Pana Doktora o odpowiedź. Serdecznie pozdrawiam, Delicja
Obserwuj wątek
    • ekspert.grupa_synapsis Re: Do Pana Doktora 23.03.20, 21:59
      Dzień dobry,
      przepraszam, że odpowiadam z opóźnieniem, w okresie epidemii mam teraz więcej pracy. CHAD powinno być leczone, właściwie zawsze są tego korzyści, leczenie tej choroby jest jednak trudne. Są, owszem, osoby, gdy proste leczenie powoduje szybko dobrą poprawę a ta przechodzi w długotrwałą remisję. Takie dobre efekty leczenia nie są wtedy jakąś szczególną zasługą lekarza, to raczej typ choroby łatwo poddającej się leczeniu. Często jest inaczej: leczenie powoduje poprawę, ale niepełną albo nie zabezpiecza przed nawrotami. To dość częsta praca lekarza: powolne poszukiwanie ze swoim pacjentem optymalnego sposobu leczenia. Znane są ogólne schematy lecznicze jednak leczenie konkretnej osoby to szukane właściwych leków, ich połączeń i dawek. Niestety wymaga to systematyczności i dobrego kontaktu ze swoim lekarzem. Wiele tu zależy od obu stron, kontakt może szwankować z winy lekarza, jednak nie rozwijanie ze swojej strony (to o Pani) umiejętności rozmowy z nim to zmniejszanie szansy na lepszy stan zdrowia.
      Cóż może odpowiedzieć postronny lekarz na Pani pytania? Może odpowiedzieć ogólnie, że wszystkie zalecane Pani leki, są lekami stosowanymi w CHAD. Praktykowane są ich różne połączenia, jest możliwość stosowania wszystkich wymienionych leków łącznie. W leczeniu CHAD stosuje się leczenie jednym lekiem, ale częściej są to połączenia dwóch lub trzech leków. Nie można jednak powiedzieć, że jakie „połączenie jest dobre”. Podobnie zazwyczaj nie można powiedzieć, że jakiś lek jest lepszy, inny gorszy. Dopiero konkretne efekty leczenia to weryfikują
      Lamotryginę stosuję bardzo często i ją cenię. Obserwuję nieraz znakomite efekty leczenia tym lekiem. Są też osoby dla których jest ona nieskuteczna. Karbamazepina i okskarbamazepina są stosowane w CHAD rzadziej, bo leki sprawiają pewne problemy. Mają one jednak swoją uznaną pozycję w schematach leczniczych. Zmniejszanie dawek leków w okresie letnim nie zawsze jest dobrym pomysłem, bywa, że nawroty depresji jesienią są wtedy dotkliwsze niż byłyby, gdyby utrzymane było dotychczasowe leczenie. W ogóle „skakanie po dawkach”, obniżanie ich gdy tylko stan zdrowia się poprawił jest pokusą i częstym błędem.
      Z szacunkiem
      Stanisław Porczyk, psychiatra

      --
      Grupa Synapsis
      www.synapsis.pl
        • ekspert.grupa_synapsis Re: Do Pana Doktora 24.03.20, 16:00
          Proszę zapytać swojego lekarza.O ewentualne objawy uboczne leku zawsze powinno się pytać choć i lekarz powinien ze swojej strony dobrze informować. Czyli takie zadanie dla Pani. Z jednej strony dowiedzieć się, z drugiej - trening. SP


          --
          Grupa Synapsis
          www.synapsis.pl
    • vermieter Re: Do Pana Doktora 24.03.20, 09:10
      Zamiast dostępu do internetu wykup sobie dostęp do lekarza w trakcie pobytu za granicą.
      Albo postępujemy wg zaleceń lekarza albo korzystamy z wiedzy nabytej poprzez internet.
      Nie szukaj u eksperta usprawiedliwienia na swoje postępowanie.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka