Dodaj do ulubionych

W Limanowej bez kolei....

02.10.02, 12:15
"Strzała południa" - najpiękniejsza linia kolejowa w Polsce do likwidacji -
Chabówka - Limanowa - Nowy Sącz...
Płakać się chce, gdzie indziej taka piekna wijąca się w górach trasa...Z
najwyższą w Polsce stacją kolejowa - Kasiną Wielką...Często filmowana,
chociażby w "Liście Schindlera", a o rodzimym Szwejku nie wspominając...
Bezlitosna ekonomia prowadzi to likwidacji perły polskiego kolejnictwa -
mogli chociaż retro zostawić - a tak nie konserwowana trasa rozsypie sie w
ciągu kilku lat.
Ps. Odcinek koło Skrzydlnej już od paru lat nie przejezdny (kapryśna
Śnieżnica osunęła się troche po deszczach)..
:(((

Ps. W innych państwach zachodnich dba się o takie trasy, z myślą o
turystach.. i o pozostawieniu piękna...




Obserwuj wątek
    • yhwh Re: W Limanowej bez kolei.... 02.10.02, 12:20
      Szkoda.
      choc wcale mnie ta wiadomosc nie dziwi. o likwidacji linii mowilo sie juz od
      dobrych kilku lat.
      sam przecuiez wiesz ile osob korzystalo z pociagow. wagony jezdzily praktycznie
      puste.
      a przeciez starano sie przyciagnac i turystow - pociag retro - pamietasz?
      i co?
      nic z tego nie wyszlo...
      szkoda, bo dosc sie najezdzilismy ta "strzala"
      • faciu Re: W Limanowej bez kolei.... 02.10.02, 13:58
        Retro było zbyt słabo rozleklamowane - praktyvcznie zerowe informacje.. Nie
        chodzi o to aby na siłę utrzymywać pociągi na tej lini...Ale do czasu
        modernizacji linii (oby) stacje oraz tory powinny być zadbane.. A retro w
        każdej chwili dotępne dla tych co będą chętni wykupić nim przejażdżkę..Wiele
        firm organizuje obecnie różne spotkania imprezy integracyjne, itp., na które
        idzie sporo kasy... Wyobrażasz sobie podróż z Chabówki do Sącza takiej ekipy -
        przecież to niezła frajda....
        Np. szefa można przywiązać do słupa na jakiejś stacji (jak w CK Dezerterach)..
        po drodze zaopatrywanie się w sklepach spożywczych w browar, itp. atrakcje..
        :))
        • ficor Re: W Limanowej bez kolei.... 03.10.02, 09:39
          > przecież to niezła frajda....
          > Np. szefa można przywiązać do słupa na jakiejś stacji (jak w CK Dezerterach)..
          > po drodze zaopatrywanie się w sklepach spożywczych w browar, itp. atrakcje..
          > :))
          W co innego można się zaopatrzyć jadąc takim pociągiem? oczywiście tylko w
          browar i itp. Zapisuję się na taką przejażdżkę!
          A kto pamięta jazdę;) ciuchcią miedzylaborce-komancze i tunel w łupkowie? Aż do
          dziś boję się ciemności brrrrrrrrrrrr!!!!!!!
          • faciu Re: W Limanowej bez kolei.... 03.10.02, 09:58
            ficor napisał(a):

            > > przecież to niezła frajda....
            > > Np. szefa można przywiązać do słupa na jakiejś stacji (jak w CK Dezerterac
            > h)..
            > > po drodze zaopatrywanie się w sklepach spożywczych w browar, itp. atrakcj
            > e..
            > > :))
            > W co innego można się zaopatrzyć jadąc takim pociągiem? oczywiście tylko w
            > browar i itp. Zapisuję się na taką przejażdżkę!
            > A kto pamięta jazdę;) ciuchcią miedzylaborce-komancze i tunel w łupkowie? Aż
            do
            >
            > dziś boję się ciemności brrrrrrrrrrrr!!!!!!!

            Hej fajnie był0... z Medzileborzyc pamiętam szczególnie szczekawki na cale
            miasteczko ze schizową słowacką muzykę....A sam powrót pociągiem do Polski w
            stanie odmiennym + kontrola na granicy (której zdaje się że nie było) to była
            piekna sprawa....
            W sumie ciekawa rzecz wjeżdżasz do tunelu w Polsce a wyjeżdżasz na Słowacji - a
            tam całkiem inne drzewa, ludzie, kury, klimat..hehehe
            :))
            :))
            • Gość: otho Re: W Limanowej bez kolei.... IP: 217.97.141.* 03.10.02, 12:12
              I po powrocie przepyszne polskie pierogi ruskie. A jezeli chodzi o likwidację
              linii to faciu ma rację zmarnuje się cała dobra austriacka robota i po onegdaj
              chlubie galicji zostaną jak na warmii jeno ruiny mostów i nasypy kolejowe.
              Swoją drogą są to obecnie extra trasy rowerowe.
    • faciu Cud !!!!! :))) 03.10.02, 17:08
      Właśnie przeczytałem na krakforum, że jak podaje DP mają remontować całą i
      linię i nasza strzała nie zginie...Szeroki czuwał...
      :))
      • Gość: bartek Cud ????? IP: *.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl 04.10.02, 00:11
        Choc to jest bardzo podejrzane, bo jeszcze w srode wladze kolei twierdzily, ze
        czekaja na odpowiedz Urzedu Marszalkowskiego, czy pokryje w 100% koszty
        przewozow apsazerow na tej linii. Od poytywnej decyzji uzaleznialy przyslosc
        linii. Tymczasem UM debatowal nad ta sprawa poznym popludniem w czwartek...
        Czyzby nagle PKP stwierdzily, ze pokryja wszystko ze swoich pieniedzy? Okradli
        wszystkie banki w Malopolsce????
      • Gość: bartek Cud ????? IP: *.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl 04.10.02, 00:15
        Choc to jest bardzo podejrzane, bo jeszcze w srode wladze kolei twierdzily, ze
        czekaja na odpowiedz Urzedu Marszalkowskiego, czy pokryje w 100% koszty
        przewozow pasazerow na tej linii. Od poytywnej decyzji uzaleznialy przyslosc
        tego polaczenia. Tymczasem UM debatowal nad ta sprawa poznym popludniem w
        czwartek... Czyzby nagle PKP stwierdzily, ze pokryja wszystko ze swoich
        pieniedzy? Okradli wszystkie banki w Malopolsce????
        • faciu Re: Cud ????? 04.10.02, 06:21
          Gość portalu: bartek napisał(a):

          > Choc to jest bardzo podejrzane, bo jeszcze w srode wladze kolei twierdzily,
          ze
          > czekaja na odpowiedz Urzedu Marszalkowskiego, czy pokryje w 100% koszty
          > przewozow pasazerow na tej linii. Od poytywnej decyzji uzaleznialy przyslosc
          > tego polaczenia. Tymczasem UM debatowal nad ta sprawa poznym popludniem w
          > czwartek... Czyzby nagle PKP stwierdzily, ze pokryja wszystko ze swoich
          > pieniedzy? Okradli wszystkie banki w Malopolsce????

          Na Krakforum uznano że to zasługa wątku "Strzało południa..Good bye", dlatego
          padła propozycja założenia wątku: "Autostrady...good bye.."..

          PKP jak zwykle cos dorzuciło do pieca i nie jest jak zwykle pewne - chyba ze
          znów się wtrącił nasz główny sterownik, myśliciel niejaki p. Pol..

          Ps. Czyżby p. minister szperał po sieci ???
          Prędzej bym sie tego spodziewał po Min. Finansów, który b. czesto wspomina o
          sprawdzeniu danych na stronie ministerstwa....
          :))
          :)
            • faciu Limanowa bliżej Krakowa i świata...:))) 04.10.02, 15:38
              Gość portalu: bartek napisał(a):

              > a jednak zawieszaja przejazdy

              Zawieszają.., sle będzie szybka kolwej...Jak mówią przedstawiciele PKP linia
              Kraków - Podłęże - Limanwa - Nowy Sącz - Muszyna będzie ich priorytetem i
              będzie stanowić "integralną część linii C30/1 łączącą Polskę ze Słowacją i
              południem Europy, tworząc odgałęzienie tzw. Korytarza III, włączona w
              europejską sieć (tzw. TEN).."Linia dotychczasowa zostanie całkowicie
              zmodernizowana (wyprostowana), nie będzie się wić pomiędzy górami..Bedzie wiele
              wiaduktówi i tuneli..Pomiędzy Piekiełkiem a Muszyną będzie 16 tuneli !!!i 9
              wiaduktów..Najdłuższy tunel będzie tuż za Limanową i będzie liczyl prawie 7
              km...Największym problemem będą wywłaszczenia i finanse..UE sfinansuje 75 %
              inwestycji...Prace prawdopodobnie ruszą w ciągiu 2 lat....Ile będzie przy tym
              zatrudnienia - to sobie tylko można wyobrazić...szczegóły podaje dzisiejszy DP..
              Pociąg ma zapierniczać do 200 km/godz....Z Limanowej do Krakowa ok. 40
              min....Panowie to z Nowej Huty tyle się jedzie tramwajem do centrum..
              Trzeba się tylko uzbroić w cierpliwość i za ok. 10 latek jesteśmy bliżej
              świata !!!
              :))
    • faciu Lo;ej będzie szybka.. 04.10.02, 16:35
      A co tam przedrukuje cały artykuł:

      Kolej będzie szybka

      Trasa: Kraków - Piekiełko
      - Stary Sącz - Muszyna


      Czy plany powstania nowej kolei zostaną zrealizowane? Fot. LEŚ


      Nasza kolej z jednej strony likwiduje nierentowny teraz żelazny szlak z Nowego
      Sącza do Chabówki, zbudowany w czasach cesarza Franciszka Józefa, z drugiej -
      konkretyzuje plany nowej linii kolejowej. W Starostwie Nowosądeckim po raz
      pierwszy - na wielkiej, rozwieszonej na ścianie mapie - zaprezentowano
      szczegółowy przebieg linii.
      Gotowy już projekt techniczny, z estakadami i wieloma tunelami (najdłuższy,
      pomiędzy Męciną i Mordarką, ma 7 km!), liczący łącznie 110 km, robi imponujące
      wrażenie, biorąc w dodatku pod uwagę planowaną na tej trasie prędkość do 200
      km/godz., przy zastosowanie pociągów z pudłem przechylnym typu Pendolino. Dość
      wyliczyć, że od Piekiełka przez Stary Sącz do Muszyny projektuje się budowę 16
      tuneli i 16 wiaduktów.

      Podróż z Nowego Sącza pod Wawel w godzinkę (a może nawet krócej) jest w tej
      sytuacji oszałamiającą, ale zupełnie realną perspektywą.

      Autorami projektu są bodaj najbardziej doświadczeni w tej branży na świecie
      planiści z Włoch, z firm Delta Trazione i Team Engineering. Ten projekt wraz z
      ekspertyzą (oszacowany na 1,3 mld zł) miałby być wkładem strony włoskiej w
      polską inwestycję. Planiści z Italii skorzystali przy opracowaniu projektu z
      polskich zdjęć lotniczych i pomiarów geodezyjnych.

      Według wyliczeń Henryka Gila, zastępcy dyrektora ds. technicznych w
      Zakładzie Linii Kolejowych, przewidywalny koszt inwestycji sięga 8 mld zł. Suma
      olbrzymia, niemożliwa do wygospodarowania w budżecie państwa. Osiągalna jednak
      przy skorzystaniu z europejskich funduszy pomocowych.

      - Plan przebiegu linii jest w zasadzie ostateczny, w tej chwili już tylko
      pieniądze, niezbędne sprawy wywłaszczeniowe (mogą potrwać do 2-3 lat) i drobne
      szczegóły techniczne wyznaczają termin rozpoczęcia budowy - dodaje Andrzej
      Walentynowicz, główny inżynier z PKP w Krakowie.

      W preambule projektu, polska strona stwierdza jednoznacznie: "Modernizacja
      odcinków Piekiełko - Stary Sącz - Muszyna stała się dla PKP priorytetowym,
      nieodwołalnym wymogiem (...) stanowi integralną cześć linii C30/1 łączącą
      Polskę ze Słowacją i Europą południową. Ponieważ tworzy odgałęzienie tzw.
      Korytarza III, jest włączona w europejskie umowy i wchodzi w sposób pełny w
      sieć europejską (TEN)".

      Ekonomiczną celowość tego przedsięwzięcia potwierdzają rządowe i resortowe
      opracowania studialne i lista priorytetów inwestycyjnych przyjęta przez
      Małopolską Radę Regionalną i uwzględniona także w Studium Koordynacyjnym
      Terenów Przygranicznych RP i Republiki Słowackiej.


      Jazda
      nad rzeką
      Odcinki Piekiełko - Stary Sącz i Stary Sącz - Muszyna, w większości na
      terenach górskich (jedyne strefy w miarę równinne występują nad rzeką Dunajec
      wokół Nowego i Starego Sącza oraz Chełmca), przewidują zmianę układu
      geometrycznego, budowle dwupoziomowe i - oczywiście - dobudowę drugiego toru.


      Parametry nowej linii
      długość z Piekiełka do Starego Sącza - 36 km 767 m

      długość ze Starego Sącza do Muszyny - 36 km 470 m

      najwyższy punkt - Limanowa (415 m)

      różnica poziomów między Limanową a doliną Dunajca k. Nowego Sącza - 142 m

      prędkość dla pociągów tradycyjnych - 160 km/godz.

      prędkość dla pociągów Pendolino - 200 km/godz.

      przy maksymalnym pochyleniu - 12,5 proc.

      minimalny promień łuków pionowych - 15 km

      rozstaw torów - 4,5 m,

      szerokość korony torowiska - 11,5 m

      podtorze - 42 cm (warstwa bitumiczna i ziarnista)

      podpory trakcji elektrycznej - ustawione 2,7 m od osi toru

      drogi służebne (po obu stronach nasypu, okolone metalowym ogrodzeniem) - 3 m

      szyny (typ UIC60) - długość 2,6 m, ciężar 400 kg

      podkładki podszynowe - z gumy o wysokich właściwościach elastyczności

      zasilanie sieci elektroenergetycznej - 110 KV

      ilość wiaduktów drogowych z Piekiełka do Starego Sącza - 6

      ilość wiaduktów drogowych ze Starego Sącza do Muszyny (z rozgałęzieniem do
      Krynicy) - 3

      ilość wiaduktów kolejowych z Piekiełka do Starego Sącza - 2

      ilość wiaduktów kolejowych ze Starego Sącza do Muszyny - 5

      ilość tuneli z Piekiełka do Starego Sącza - 7

      ilość tuneli ze Starego Sącza do Muszyny - 9


      Wiadukty
      Typowa sekcja na wiadukcie składa się z dwóch torów na jednej konstrukcji
      nośnej o łącznej szerokości 12,8 m. Przewiduje się zastosowanie trzy rodzaje
      filarów: o rozpiętości przęseł 20, 30 i 52 m. Wiadukty staną na belkach
      skrzynkowych o wysokości 3,4 m.

      Długość poszczególnych wiaduktów drogowych: 1440 m,, 60 m, 30 m, 240 m,, 650
      m, 90 m.


      Tunele
      Długość kolejnych tuneli na trasie z Piekiełka do Starego Sącza: 6636 m, 850
      m, 400 m, 600 m, 1390 m, 1672 m, 796 m.


      Stacje i przystanki
      1 km: Piekiełko

      5 km: Limanowa

      6,5 km: Mordarka

      8 km: Pisarzowa

      11 km: Męcina

      17 km: Marcinkowice

      23 km: Chełmiec

      29 km: Nowy Sącz - Biegonice

      32,5 km: Stary Sącz

      36 km: Barcice

      41 km: Rytro

      46 km: Piwniczna

      49 km: Łomnica

      53 km: Wierchomla

      57 km: Żegiestów

      59 km: Żegiestów Zdrój

      63 km: Andrzejówka

      68 km: Muszyna

      place przed budynkami stacyjnymi - długość 20 m i szerokość 6,25 m

      odległość krawędzi peronu od osi toru - 1,7 m

      długość peronu - 400 m, szerokość - 9,5 m

      wiaty peronowe - 120 m

      podziemne przejścia dla pieszych z wejściem na perony - szerokość 4 m,
      wysokość 2,5 m

      Ponadto: dźwigi osobowe dla niepełnosprawnych, budynki stacji (przystanków)
      z toaletami, centralnym ogrzewaniem, z ułatwionym dostępem dla inwalidów.


      Sygnalizacja
      Urządzenia sygnalizacji i bezpieczeństwa zdalnie sterowane z jednego
      stanowiska centralnego. Umożliwiają prowadzenie ruchu pociągów przy udziale
      ludzi niezbędnych do obsługi na stacjach.


      Problemy
      Autorzy projektu zdają sobie sprawę z dużego stopnia trudności budowy linii.
      Przechodzi ona bowiem przez obszar dna doliny, przez tereny zurbanizowane
      (najważniejsze ośrodki: Limanowa, Chełmiec, Nowy i Stary Sącz), które siłą
      rzeczy są czynnikami ograniczającymi inwestycję. Roboty jednak są tak
      zaplanowane, aby zminimalizować niewygody dla społeczeństwa, włącznie z wywozem
      olbrzymiej ilości materiałów pochodzących z drążenia tuneli. Przewiduje się
      postawienie barier tłumiących hałas i drgania, odtworzenie rodzimej
      roślinności, obsianie trawą nasypów, ochronę cieków wodnych. "Obszarem
      problemowym" dla budowniczych określany jest teren w granicach Popradzkiego
      Parku Krajobrazowego, w bezpośrednim sąsiedztwie rzeki Poprad.


      Nowa kolej w Nowym Sączu
      Linia kolejowa w samym Nowym Sączu pobiegnie z dotychczasowego przystanku w
      Chełmcu wzdłuż wałów Dunajca, po lewej stronie rzeki, by na wysokości
      Świniarska, w pobliżu kompleksu sportowego LKS, skręcić poprzez wybudowany most
      do Biegonic, w miejscu ujścia potoku Dąbrówka do Dunajca.

      Planiści zlokalizowali nowy dworzec pasażersko-towarowy w rejonie obecnej
      stacji w Biegonicach, co oznacza marginalizację dotychczasowego dworca, któremu
      pozostanie obsługiwanie jedynie pozostawionego w niezmienionym kształcie szlaku
      do Tarnowa.

      Węzeł biegonicki będzie sąsiadował bezpośrednio z międzynarodowym centrum
      logistycznym, połączy się z południową obwodnicą drogową Nowego Sącza. PKP
      zrezygnuje z istniejącej części linii kolejowej (z przystankiem Nowy Sącz
      Miasto), a obecny most kolejowy zostanie przystosowany do ruchu samochodowego.


      Nie koliduje
      Członek Zarządu Miasta, Andrzej Muzyk:

      - Nowa trasa praktycznie nie koliduje z zabudową w naszym mieście. Na
      szczęście, w przeszłości zarezerwowano tu sporo hektarów pod niedoszłą
      inwestycję, planowaną elektrociepłownię. Nieliczne wywłaszczenia byłyby
      dokonane w trybie identycznym jak pod b
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka