Dodaj do ulubionych

Estakada w Chorzowie zostaje. I będzie remont

30.08.08, 01:24
Kretyństwo.I nieudolność.Kopel jest równie beznadziejny jak
Uszok,chociaż to doprawdy duża sztuka.
Obserwuj wątek
    • rojberek Jaki prezydent takie miasto! 30.08.08, 21:51
      Syfiaty prezydent to syfiate miasto i takim stał się w ostatnich 20 latach
      Chorzów za rządów beznadziejnego Kopla.
      Gorszego prezydenta od Kopla to już chyba żadne miasto w Polsce nie ma.
      Ale jak ludzie, mimo informacji w Newsweeku o machlojach jakich miał się
      dopuszczać Kopel, i tak go wybierają w kolejnych wyborach to mają na co
      zasłużyli albo to czego chcieli.
      Więc Chorzowianie, nie narzekajcie, takiego prezydenta sobie sami wybraliście.
    • pandzik Estakada w Chorzowie zostaje. I będzie remont 31.08.08, 21:56
      A co z kompleksem TriGranit? Miał być realizowany po zburzeniu estakady, przy
      ulicy Nowej.
      Ja jestem tylko zwykłym czytelnikiem - chciałabym jednak, zeby w GW pojawili się
      wreszcie kompetentni i przytomni dziennikarze, potrafiący powiązać ze sobą dwa
      wypuszczone przez wlasna gazetę teksty i zadac odpowiednie pytanie. Za dużo wymagam?
    • rafiks22 Re: Estakada w Chorzowie zostaje. I będzie remont 13.03.09, 13:01
      A czy zadałeś sobie trud i zastanowiłeś się nad przyczyną, dla
      której Warszawka nie przyznała na budowę DK-79 ?
      Jak to jest, że gubią się paczki w ministerstwie finansów czy
      kultury z wnioskami ze Śląska.
      Trudno wybudować DK-79 która ma kosztowac miliard złotych, przy 300-
      400 mln budżecie Chorzowa. Troche pomyślunku...
      A na cuda PO - także na Śląsku - nadal czekam.
    • tomaszbiker Dość Kopla! 21.03.10, 12:49
      Bzdura, że estakada szpeci miasto. Estakady chyba od 30 lat nie
      remontowano! Miasto powoli staje się niedostępne nawet dla
      mieszkańców i dostawców za sprawą zamkniętych dla ruchu ulic i
      płatnych parkingów. Owszem prezydencik i radni mają
      wydzielone "strefy" tak jak prywatne samochody pracowników sądu przy
      ul.Rostka. Panie Kopel - dość prywaty!
    • rafiks22 Estakada - remont 31.03.10, 15:31
      Jedyną szansą na zburzeni Estakady jest budowa obwodnicy. Dzisiaj
      szacuje się że koszt budowy obwodnicy to miliard złotych. 2,5
      krotność rocznego budżetu Chorzowa. Wszyscy chcielibyśmy się pozbyć
      Estakady, jednak musi najpierw powstać obwodnica, gdyż inaczej
      Chorzów byłby komunikacyjnie sparaliżowany. To, że Rząd oraz
      posłowie, także z Chorzowa nie byli w stanie zawalczyć o te środki,
      też o czymś świadczy. Są pewne sprawy i pewne projekty, których bez
      środków zewnętrznych nie da się wybudować. I taką jest obwodnica. Ze
      śrdoków unijnych kasa się kończy. Następne rozdanie będzie po roku
      2013, i tu się trzeba starać o kasę już teraz. Biorąc pod uwagę kozt
      oraz logistyczne przedsięwzięcie budowy obwodnicy, powstanie ona nie
      wczesniej niż za 10 lat. Estakada musi tyle wytrzymać, wiec trzeba
      ją wyremontować, gdyż jak wspomniałem, jest na razie niezbędna w
      utrzymaniu ruchu tranzytowego przez Miasto. Co do TriGranitu, jest
      to spółka węgierska, niestety ich kryzys dotknął szczególnie mocno,
      i wycofali sie na razie z inwestycji, gdyż po prostu nie mają kasy.
      Chorzów odkupił teren po stalowni, i będzie chciał poszukać
      inwestora na ten teren, gdyż banki, które miały ten teren dotychczas
      nie kwapiły się ze znalezieniem inwestora. Wszyscy chcielibyśmy aby
      ten wrzód z centrum zniknął. Na razie na kilkanaście lat zostanie
      porządnie wyremontowany i przypudrowany, gdyż od powstania nie miał
      generalnego remontu a ten z lat 90-tych został źle przeprowadzony.
    • rafiks22 Dlaczego jeszcze pomęczymy się z estakadą 20.04.10, 20:32
      Ze strony Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Chorzowie.

      Fantastycznie byłoby wyeliminować ruch tranzytowy z centrum naszego
      miasta. Każdy Chorzowianin marzy pewnie o Rynku z prawdziwego
      zdarzenia. Jednak te wizje będzie trzeba odłożyć w czasie. Na chwile
      obecną nie są one do zrealizowania. I to nie z winy Władz Miasta,
      urzędników i zarządcy drogi lecz ze względu na istniejący od lat
      układ komunikacyjny i ustalony ciąg drogi krajowej nr 79 ( ul.
      Katowickiej) wpisanej w sieć dróg krajowych i dość nieszczęśliwie
      przebiegającej poprzez chorzowski Rynek.



      O potrzebie utrzymania połączenia drogowego lub też o jego
      przebudowie decyduje przede wszystkim stopień wykorzystania drogi
      mierzony bieżącym natężeniem ruchu, a przez Chorzowski odcinek DK 79
      przejeżdża w ciągu doby ponad 30 000 pojazdów. Nadzieje na poprawę
      sytuacji po wybudowaniu kolejnych odcinków DTŚ okazały się mocno
      przesadzone, bo natężenie ruchu na chorzowskim odcinku DK 79 wciąż
      rośnie. Z drugiej strony trudno wyobrazić sobie ruch pojazdów na ul.
      Katowickiej bez funkcjonowania DTŚ. To wszystko spowodowało, że
      miasto w 2004 roku zleciło projektantom opracowanie projektu
      koncepcyjnego wyeliminowania uciążliwego ruchu tranzytowego z
      centrum miasta. Biuro projektów opracowało wstępny przebieg
      alternatywnego odcinka DK 79 z pominięciem rynku. Koncepcja
      przewiduje poprowadzenie drogi począwszy od skrzyżowania z ul.
      Wojska Polskiego z ul. Chorzowską w Katowicach po śladzie ul.
      Parkowej dalej przekraczając ul. Kościuszki wzdłuż terenów niegdyś
      kopalnianych, dalej wzdłuż linii kolejowej 131 do al. Jana Pawła II
      w Bytomiu. Dlatego też projekt otrzymał roboczą nazwę: „Zmiana
      przebiegu drogi krajowej DK 79 od węzła z ul. Chorzowską w
      Katowicach do al. Jana Pawła II w Bytomiu”. Jego realizacją
      zainteresowany był nie tylko Chorzów, ale również Katowice i Bytom,
      dlatego też w tej intencji Prezydenci trzech miast zawarli
      porozumienie międzygminne, które w efekcie końcowym ma doprowadzić
      do budowy drogi. W 2007 roku przystąpiono do wykonania dokumentacji
      projektowej i próby szczegółowego określenia przebiegu nowej trasy.
      Po przeprowadzeniu badań natężenia ruchu na istniejącym odcinku,
      prognoz ruchu na lata następne oraz uwzględnieniu bieżących potrzeb
      komunikacyjnych na poziomie lokalnym miasta Chorzowa Bytomia i
      Katowic projekt rozrósł się znacznie i wydłużył do prawie 8 km.
      Wariant koncepcyjny po kilku zaledwie latach okazał się nieaktualny
      w związku wciąż rosnącymi potrzebami ruchowymi. W roku 2007
      realizując jednocześnie dokumentacje projektową przystąpiliśmy jako
      gmina wiodąca do próby pozyskania zewnętrznych środków na realizację
      robót. Najpierw jako zmiana przebiegu DK 79 co niestety nie powiodło
      się, później poprzez próbę wydłużenia drogi S11 z puli środków na
      drogę ekspresową co okazało się na tamten czas niemożliwe.


      Projekt został włączony do Kontraktu Wojewódzkiego dla Województwa
      Śląskiego 5 października 2007 r. i uzyskał dotację z budżetu państwa
      na rok 2007 w wysokości 4 mln zł, z przeznaczeniem na dofinansowanie
      kosztów prac projektowych I etapu. Jednak na sfinansowanie robót
      drogowych nie było szans. I takiej też możliwości nie będzie do roku
      2013. Co to jednak ma wspólnego z Estakadą? Otóż: Skoro nie było
      realnej możliwości pozyskania niebagatelnej kwoty 900 mln zł na
      realizacje robót, co w konsekwencji odsuwało nas od realizacji
      obwodnicy do roku 2013, gdzie w następnym rozdaniu środków Unijnych
      będziemy stawać do konkursu o środki na ten cel, obowiązkiem
      zarządcy dróg było podjęcie działań, które umożliwią dalszą
      bezpieczną eksploatację Estakady, a być może wręcz jej reanimację z
      agonii.


      Podkreślam jeszcze raz będziemy stawać do konkursu. A konkursy można
      wygrać lub nie. Bazując jednak na realnym optymizmie w roku 2008
      scenariusz rysował się następująco: Następne rozdanie środków po
      roku 2013. Zakładamy oczywiście, że konkurs wygramy i otrzymamy
      dotację realizacja robót z uwzględnieniem możliwości finansowych
      miasta 5-6 lat czyli zbliżamy się do roku 2020. Wkład miast
      niebagatelny dla naszego budżetu. Zakładając dotację w pełnej
      wartości 80% to i tak około 180 mln miasta muszą łącznie wyłożyć z
      własnej puli, a to sporo. Więc gdy pojawiła się w roku 2008
      możliwość aplikowania o środki w Programie Operacyjnym
      Infrastruktura i Środowisko - nie sposób było z niej nie skorzystać.
      Niestety obwodnica nie wpisywała się w ramy wyznaczone przez
      jednostkę wdrażającą - Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
      Natomiast remont estakady wraz z niespełna kilometrowym odcinkiem
      ul. Katowickiej od ul. M. Konopnickiej do ul. Metalowców spełniał
      wymagane warunki brzegowe zarówno pod względem wielkości zadania
      jaki i zakresu robót. Przygotowano zatem niezbędne materiały i w
      październiku 2008 r. złożono wniosek aplikacyjny, tym bardziej, że
      przeprowadzono w 2007 roku przeglądy szczegółowe wszystkich 30
      obiektów mostowych na terenie miasta Chorzów w tym estakady i opinia
      co do jej stanu technicznego była jednoznaczna. Estakada nie stwarza
      wprawdzie zagrożenia w bezpieczeństwie ruchu - jednak ogólna ocena
      stanu technicznego wskazuje na potrzebę jej remontu w przeciągu
      kilku najbliższych lat, a jego niewykonanie może skutkować
      koniecznością całkowitego wyłączenia z ruchu.


      Nie mając pewności co do pozytywnego rozstrzygnięcia konkursu, nie
      zdecydowano się na wyłożenia środków na dokumentację projektową (ca
      2 mln zł). Przygotowano Program Funkcjonalno- Użytkowy, Studium
      Wykonalności, Specyfikacje techniczną i złożony został wniosek
      aplikacyjny o dotację w formule „projektuj i buduj”, który pozwala
      na ogłoszenie przetargu na roboty projektowe i budowlane
      jednocześnie. Rozstrzygniecie konkursu trwało 17 miesięcy i
      szczęśliwie doczekaliśmy się dotacji, która przybliża nas do
      realizacji remontu. Oczekiwany scenariusz na najbliższe lata
      przedstawia się następująco:
      marzec 2010 r.: ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i wykonanie
      robót,
      czerwiec 2010 r.: rozstrzygniecie postępowania, wybór wykonawcy i
      rozpoczęcie prac projektowych,
      luty 2011 r.: zakończenie prac projektowych,
      marzec 2011 r. - kwiecień 2010 r.: realizacja robót budowlanych
      (jedna jezdnia estakady),
      maj 2012 r. - czerwiec 2013 r.: realizacja robót budowlanych (druga
      jezdnia estakady).
      Prace nad projektem zmiany przebiegu DK 79 trwają i potrwają do
      końca bieżącego roku, ze względu na konieczność wspólnego
      zaprojektowania obwodnicy i modernizowanego odcinka linii kolejowej
      131. Będziemy przygotowywać się do konkursu na dofinansowanie robót
      drogowych, a w przypadku pozytywnego jego rozstrzygnięcia -
      rozpoczną się prace. Zakończą się w roku 2017 może 2018. Czy była
      zatem realna możliwość wyburzenia estakady już w tej chwili? Do
      rozważań odnośnie ostatecznego kształtu rynku i ewentualnej
      rezygnacji należy powrócić dopiero po wybudowaniu obwodnicy z
      uwzględnieniem tzw. trwałości projektu czyli okresu jaki wymagany
      jest, aby upłynął od zakończenia robót. Uwzględnić również trzeba
      natężenie i prognozę ruchu samochodów w tym okresie czasu. W
      przypadku Estakady i jej obecnej roli w sieci komunikacyjnej miasta -
      dłużej już czekać nie było można.
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka