04.04.12, 08:15
Was gesagt werden muss

Von Günter Grass

Warum schweige ich, verschweige zu lange,

was offensichtlich ist und in Planspielen

geübt wurde, an deren Ende als Überlebende

wir allenfalls Fußnoten sind.

Es ist das behauptete Recht auf den Erstschlag,

der das von einem Maulhelden unterjochte

und zum organisierten Jubel gelenkte

iranische Volk auslöschen könnte,

weil in dessen Machtbereich der Bau

einer Atombombe vermutet wird.

Doch warum untersage ich mir,

jenes andere Land beim Namen zu nennen,

in dem seit Jahren - wenn auch geheimgehalten -

ein wachsend nukleares Potential verfügbar

aber außer Kontrolle, weil keiner Prüfung

zugänglich ist?

Das allgemeine Verschweigen dieses Tatbestandes,

dem sich mein Schweigen untergeordnet hat,

empfinde ich als belastende Lüge

und Zwang, der Strafe in Aussicht stellt,

sobald er mißachtet wird;

das Verdikt 'Antisemitismus' ist geläufig.

Jetzt aber, weil aus meinem Land,

das von ureigenen Verbrechen,

die ohne Vergleich sind,

Mal um Mal eingeholt und zur Rede gestellt wird,

wiederum und rein geschäftsmäßig, wenn auch

mit flinker Lippe als Wiedergutmachung deklariert,

ein weiteres U-Boot nach Israel

geliefert werden soll, dessen Spezialität

darin besteht, allesvernichtende Sprengköpfe

dorthin lenken zu können, wo die Existenz

einer einzigen Atombombe unbewiesen ist,

doch als Befürchtung von Beweiskraft sein will,

sage ich, was gesagt werden muß.

Warum aber schwieg ich bislang?

Weil ich meinte, meine Herkunft,

die von nie zu tilgendem Makel behaftet ist,

verbiete, diese Tatsache als ausgesprochene Wahrheit

dem Land Israel, dem ich verbunden bin

und bleiben will, zuzumuten.

Warum sage ich jetzt erst,

gealtert und mit letzter Tinte:

Die Atommacht Israel gefährdet

den ohnehin brüchigen Weltfrieden?

Weil gesagt werden muß,

was schon morgen zu spät sein könnte;

auch weil wir - als Deutsche belastet genug -

Zulieferer eines Verbrechens werden könnten,

das voraussehbar ist, weshalb unsere Mitschuld

durch keine der üblichen Ausreden

zu tilgen wäre.

Und zugegeben: ich schweige nicht mehr,

weil ich der Heuchelei des Westens

überdrüssig bin; zudem ist zu hoffen,

es mögen sich viele vom Schweigen befreien,

den Verursacher der erkennbaren Gefahr

zum Verzicht auf Gewalt auffordern und

gleichfalls darauf bestehen,

daß eine unbehinderte und permanente Kontrolle

des israelischen atomaren Potentials

und der iranischen Atomanlagen

durch eine internationale Instanz

von den Regierungen beider Länder zugelassen wird.

Nur so ist allen, den Israelis und Palästinensern,

mehr noch, allen Menschen, die in dieser

vom Wahn okkupierten Region

dicht bei dicht verfeindet leben

und letztlich auch uns zu helfen.
Obserwuj wątek
    • ballest Re: NARESZCIE 04.04.12, 08:23
      www.sueddeutsche.de/n5J388/557180/Was-gesagt-werden-muss.html

a jou je ciekaw na reakcje prasy niemieckiej.
      W jednym mou richtig Recht, czemu oni kontrolujom yno Iran a nie Israel?
      • bratjakuba Re: NARESZCIE 04.04.12, 13:50
        ballest napisał:

> www.sueddeutsche.de/n5J388/557180/Was-gesagt-werden-muss.html
        >
        > a jou je ciekaw na reakcje prasy niemieckiej.
        > W jednym mou richtig Recht, czemu oni kontrolujom yno Iran a nie Israel?
        ========================================================
        To mog w Niymcach powiedzieć jedynie noblista,dostatecznie posuniynty w latach i taki,kierymu i tak już zszargali zyciorys.
        Chwała mu za to!

Ach, wie gut das jeder weiß, wie das Rumpelstilzchen heiß!

Bo przeca godo o tych co za cena władzy nad prziszłymi pokolyniami nauczyli te złoto ze słomy wykryncać.
            • bratjakuba Re: NARESZCIE 04.04.12, 20:38
              Ale som też rozsondne głosy i to z Izraela.
              Możno ta wypowiydź Grassa pomoże niekierym i w tym kraju ?

www.dradio.de/dkultur/sendungen/thema/1722743/
              • ballest Re: NARESZCIE 04.04.12, 21:53
                No ja, Tom Segev tysz go wlasciwie mniej krytykowou, jak probowou osmieszac.
                jedynem co go we obrona wzion to bou Wolfgang Gehrcke z Linke Partei !

www.jungewelt.de/2012/04-05/058.php
                Najlepi se juzas FDP popisala, ona nie za darmo mou 3% ;)

"Der hessische FDP-Fraktionschef Florian Rentsch hat aus Protest gegen die Äußerungen des Schriftstellers Günter Grass über Israel einen Aufnahmeantrag für die Deutsch-Israelische Gesellschaft gestellt"

www.derwesten.de/nachrichten/florian-rentsch-zu-grass-fassungslos-id6530975.html
                • kubiss Re: NAGRESZCIE 04.04.12, 22:06
                  Gunter G zrobił niezłe zagranie .
                  Chwała mu za to .
                  Okazuje sie że nawet człowiek z Waffen SS może zrobić pożyteczny gest wobec ludzkości .
      • ballest Re: NARESZCIE 04.04.12, 23:04
        www.pnn.de/titelseite/637884/

Die Reaktionen auf das Gedicht des Nobelpreisträgers sind einhellig – nur die Linke applaudiert.

a tak sie wszyscy z lewicy nabijali !!!

FDP i CDU najgorzi wypadla, jak zwykle ;)
        ;)
        • seppel Re: NARESZCIE 04.04.12, 23:28

Man muß nicht gleich Links stehen,
          nur um dem Grass zu applaudieren!
          Die Linke haben nichts zu Verlieren also,sie tun es
          die Anderen schon also, Spott ist die Antwort
          • ballest Re: NARESZCIE 04.04.12, 23:32
            a nie powiedzialem, zgladzony nie zostanie, a wiec sie go wysmieja, a za co, za prowda!

Niemieckie Partie oprocz Piratow i Linke mozna wszystkie zapomniec, wszystkie zerom z reki CHCIWYCH, takou jest Prowda, nawet NPD to robi!
              • seppel Re: NARESZCIE 05.04.12, 00:00
                kubiss napisał:

> Niemce powinny byc wyspa z dala od Ojropa .
                > Nie byloby na kim pasozytowac .
                .....
                ...und die Polen werden Schiffe klauen
                Gute Nacht !
              • cirano Re: NARESZCIE 05.04.12, 07:26
                Nareszcie momy amtlich! Ta staro hochdekorrierto dupa nalezy in Altesheim, abo w politycznych pytaniach nalezy mu sie Maulkorb.
                Jako Deutscher niy powiniyn w tyj kwestii zabiyrac glosu,
                To niy Israel od 5-ciu lot grozi Iranowi i grozi mu zniszczyniym
                My momy pewne Verpflichtungyn wzglyndym Israela, stond jego dozbrojynie

Take jes moje zdanie na tyn problym
                • ballest Re: NARESZCIE 05.04.12, 09:29
                  Oj Cirano, tu nie chodzi fto grozi, ( Israel caly czas grozi, moze nie czytosz prasy) tylko zeby Israel tysz pozwolou na Kontrolla tak jak to Iran robi, a na to se Israel zgodzic nie chce.
                  Israel jest najbardzi drapieznym panstwem na Bliskim Wschodzie i wlasnie ta akcja wywoluje reakcje na calym Swiecie z kerym se i tak nie liczy.
                  • ballest Re: NARESZCIE 05.04.12, 09:38
                    Frank Schirrmacher kerego uech przez lata nienawidziou napisou fajny Feuileton we dzisiejszy FAZ, wprawdzie nie jest tak obszerny jak we papierowym wydaniu, kere uech rano przeczytou, ale fajnie tlumaczy co Grass pedziec chciou i co mondry Niemiec odczuwou:

"Es ist ein Machwerk des Ressentiments, es ist, wie Nietzsche über das Ressentiment sagte, ein Dokument der „imaginären Rache“ einer sich moralisch lebenslang gekränkt fühlenden Generation. Gern hätte er, dass jetzt die Debatte entsteht, ob man als Deutscher Israel denn kritisieren dürfe. Die Debatte aber müsste darum geführt werden, ob es gerechtfertigt ist, die ganze Welt zum Opfer Israels zu machen, nur damit ein fünfundachtzigjähriger Mann seinen Frieden mit der eigenen Biographie machen kann."

www.faz.net/aktuell/feuilleton/eine-erlaeuterung-was-grass-uns-sagen-will-11708120.html
                    • ballest Re: NARESZCIE 05.04.12, 09:38
                      "Eine Erläuterung Was Grass uns sagen will
                      04.04.2012 • Das Gedicht „Was gesagt werden muss“ von Günter Grass ist ein Dokument der Rache. Eine Interpretation.
                      Von Frank Schirrmacher

Es empfiehlt sich, Gedichte von Günter Grass erst mit den Augen und dann mit dem Schraubenzieher zu lesen. Sie ähneln Ikea-Regalen. Auf dem Papier sieht alles ganz einfach aus, aber wenn man das fertige Werk erst einmal auseinander genommen hat, kriegt man es einfach nicht mehr zusammen.
                      Ein Gedicht ist natürlich kein Regal. Man sieht von außen nicht, was in ihm steckt. Ein Gedicht ist ein Gedicht, weil es niemals sagt, was Sache ist. Seit Generationen müssen Schüler im Deutschunterricht deshalb die Frage beantworten, was der Dichter uns verheimlicht.
                      Ein Leitartikel als Gedicht
                      Ganz anders der Leitartikel. Ein Leitartikel ist ein Artikel, der immer sagt, was Sache ist. Generationen von Zeitungsleser streiten sich deshalb jeden Morgen, ob sie richtig finden, was er sagt, oder falsch.
                      Schraubt ein Autor Gedicht und Leitartikel zusammen, muss der Leser folgerichtig herausfinden, ob er richtig oder falsch findet, was der Dichter verheimlicht.
                      Damit sind wir bei Günter Grass und seinem Gedicht „Was gesagt werden muss“. Neun Strophen, die der Nobelpreisträger heute auf der ganzen Erde verbreiten lässt (die „New York Times“ aber hat es dann doch nicht gedruckt). Auf den ersten Blick scheint es einfach zu verstehen und harmlos konstruiert. „Was gesagt werden muss“, das steht in Strophe sieben: Die „Atommacht Israel“ gefährde den Weltfrieden. Es geht um Iran und Israel, um „Planspiele“, „nukleares Potential“, „Antisemitismus“, „U-Boot“-Lieferung, die „Heuchelei des Westens“, den „Weltfrieden“, „iranische Atomanlagen“, „permanente Kontrolle“, „eine internationale Instanz“ - das alles sind die Bauteile des politischen Leitartikels.
                      Das Gedicht hinter dem Gedicht
                      Man kann das diskutieren wie jeden Leitartikel. Man wird dann feststellen, dass - abgesehen von der These, der Staat Israel gefährde den Weltfrieden - Grass keine Einzelmeinung vorträgt. David Grossman hat sich in dieser Zeitung ganz ähnlich geäußert. Die israelische Zeitung „Haaretz“ zitierte vor wenigen Tagen ausführlich die Warnungen Hilary Clintons vor einem Präventivschlag Israels. Auf den ersten Blick ist Grass’ Gedicht auch nur das: ein Nobelpreisträger-Kommuniqué für den Weltfrieden, sprachlich Lichtjahre von irgendeiner Art heutzutage praktizierter Literatur entfernt.
                      Wer jetzt mit dem Schraubenzieher nachschaut, findet aber ein zweites Gedicht und zwar eine ziemlich bestürzende Umkehrung westdeutscher Nachkriegsdiskurse. Grass schreibt einen Leitartikel, der das lyrische Verfahren benutzt, um über Israel als Israels Opfer sprechen zu können. Die deutsche Geschichte habe ihn bisher gehindert, offen zu sprechen. Jetzt aber muss er reden.
                      Warum schweige ich, verschweige
                      zu lange,
                      was offensichtlich ist und in Planspielen
                      geübt wurde, an deren Ende als
                      Überlebende
                      wir allenfalls Fußnoten sind.
                      Man muss sich klarmachen, was dieser Meister der Sprache assoziativ aufruft. Es spricht ein potentiell „Überlebender“, der „allenfalls Fußnote der Geschichte“ sein wird, wenn man Israel nicht Einhalt gebietet. Im semantischen Kontext dieses Gedichts raubt er sich das Wort „Überlebende“ und damit die moralische Autorität der überlebenden Verfolgten des Dritten Reichs. Mehr noch, er spielt fast wörtlich auf die Gedenkveranstaltung zur Pogromnacht vom 9.November 2008 an, auf der Charlotte Knobloch davor warnte, dass die Opfer des Holocaust zu „Fußnoten der Geschichte“ werden könnten. Auf diese Befürchtung antwortete Angela Merkel in der gleichen Veranstaltung mit einem berühmten Satz, der auch staatsrechtlich relevant ist und den dieses Gedicht widerlegen will: „Die Sicherheit Israels zu schützen ist Teil der Staatsräson Deutschlands.“
                      Lyrischer Etikettenschwindel
                      Aber das ist es nicht allein. Das ganze Gedicht durchzieht ein Subtext, ein lyrischer Etikettenschwindel, der, wenn man ein paar Begriffe verändert, wie die Schwundform eines Textes eines hellsichtigen Widerstandskämpfer des Jahres 1934 wirkt (der bekanntlich mit einer Ausnahme nie geschrieben wurde). Grass sagt:
                      1. Ich habe zu lange geschwiegen, aber jetzt schweige ich nicht mehr.
                      2. Ich habe geschwiegen, aus „Zwang“ und Angst vor Bestrafung („Zwang, der Bestrafung in Aussicht stellt“).
                      3. Ich wäre angeklagt worden des „Antisemitismus“ (ersetzt semantisch das Wort: Hochverrat).
                      4. Aber jetzt rede ich, weil geplant ist, ein ganzes Volk auszulöschen.
                      Hier geht es nicht mehr um Israel und Iran, hier geht es darum, endlich die Chance zu ergreifen, einen Rollentausch vorzunehmen. Natürlich nennt er die deutschen Verbrechen „ureigen“ und „ohne Vergleich“. Aber was er auf der Aussagebene verneint, suggeriert er auf der Assoziationsebene. Die Wortfelder, die Grass aufruft, vom Überlebenden bis zur Auslöschung eines Volkes, was nichts anderes als Holocaust heißt, sind eindeutig. Doch Grass hat noch mehr zu bieten, um sich die Zunge zu lösen, und das ist vielleicht sein stärkstes Stück. Er spricht nicht nur als künftiger Überlebender eines geplanten Völkermords, er sagt auch, was ihn davon abhielt, die „Wahrheit“ auszusprechen:
                      Weil ich meinte, meine Herkunft,
                      die von nie zu tilgendem Makel
                      behaftet ist,
                      verbiete, diese Tatsache als
                      ausgesprochene Wahrheit
                      dem Land Israel, dem ich verbunden bin
                      und bleiben will, zuzumuten.
                      Es sind nicht die Handlungen und Gedanken, die ihn zur Verstellung zwangen, sondern die genetische Herkunft. „Herkunft als Makel“ - er sagt nicht: „meine Generation“, „mein Land“, „unsere Geschichte“, „meine Geschichte“, er benutzt den genealogischen Begriff „Herkunft“. Und zwar aus schlichtem Grund. Denn jetzt teilt er auch diese Stigmatisierung mit den wahren Opfern des Rassismus. Gewiss, er sagt nicht, dass er deswegen gejagt und verfolgt wird. Aber den Preis, den er glaubt gezahlt zu haben, ist im dichterischen Kosmos wie ein Todesurteil: Die Herkunft zwang ihn zur Lüge.
                      Machwerk des Ressentiments
                      Hat man das Gedicht so weit auseinandergeschraubt, bekommt man es nie wieder zusammen. Nein, das ist kein Gedicht über Israel, Iran und den Frieden. Wie könnte es das sein, wo es den iranischen Holocaust-Leugner als „Maulhelden“ in einer Zeile abtut und gleichzeitig doch ausdrücklich nur geschrieben ist, um Israel zur Bedrohung des Weltfriedens zu erklären?
                      Es ist ein Machwerk des Ressentiments, es ist, wie Nietzsche über das Ressentiment sagte, ein Dokument der „imaginären Rache“ einer sich moralisch lebenslang gekränkt fühlenden Generation. Gern hätte er, dass jetzt die Debatte entsteht, ob man als Deutscher Israel denn kritisieren dürfe. Die Debatte aber müsste darum geführt werden, ob es gerechtfertigt ist, die ganze Welt zum Opfer Israels zu machen, nur damit ein fünfundachtzigjähriger Mann seinen Frieden mit der eigenen Biographie machen kann."
                      • ballest Re: NARESZCIE 05.04.12, 09:41
                        Od czasu jak Frank Schirrmacher napisou ten Artykul:
                        "Ich beginne zu glauben, dass die Linke recht hat" zacznou uech go lubic, Pieron se zmieniou uo 180° ;)
                          • ballest Re: NARESZCIE 05.04.12, 11:40
                            On tysz krytyuje, ze Niemcy dowajom Israelowi niewykrywalne, bezszmerowe U-Booty wyposazone we naped z ogniwami paliwowymi , ktore moga byc wyposazone w rakiety z glowicami atomowymi.
                            Malo tego pierwsze U-Booty dostou Israel za darmo a nastepne za pol darmo.
                            • cirano Re: NARESZCIE 05.04.12, 13:22
                              Od poczontku chcom Araby Israel wymazac z mapy, a ci sie broniom spokojym. A jako ze kammelentreiber jusz ros anständig uod Zydow po rzici dostali, mo Israel i prawo z gory na nich patrzec i sie jich niy boc, a nawet na grozby grozbami odpowiadac. Gupio robiom Araby ze otwiyrajom pysk, bo som na z gory przegranyj pozycji i poparcio tysz majom niywiela we swiecie, troszka u Ruska, trocha u (1-go antysymity), Poloka...
      • bratjakuba Re: NARESZCIE 05.04.12, 15:20
        szwager_z_laband napisał:

> Krytykowac polityka Izraela znaczy byc antysemitiom?
        -------------------------------------------------------------------------
        Widza,że naszły Cie w tym wzglyndzie jakeś wontpliwości.

Rzeczywistość je tako jak tyn Satz coś napisoł. Jego znaczynie zależy od jednego niepozornego hoczyka.

Krytykować polityka Izraela znaczy byc antysemitiom?
        abo,
        Krytykować polityka Izraela znaczy byc antysemitiom.

• bratjakuba Re: NARESZCIE 05.04.12, 15:59

> Znom Izraelitow kere tak samo godajom i myslom jak G.G.
            >
            > Znaczy Zydy mogom tysz byc Antsymity?
            -----------------------------------------------------------------------------------
            Bywajom najbardzi zagorzałymi.

Przi czym antysemityzm, nazizm, stalinizm i inksze slogany służom jedynie do zastraszania
            i zmuszania do myslynio przepisanego przez polityczno poprawność,kiero od kraju do kraju może sie róznić.

Widać niekierzi sam o tym nie wiedzom,że te Kameltreibery też som semitami a pod wzglyndym kultury historycznej taki Iran,Irak czy Egipt były akuszerami izraelitow jako narodu
            i gwarantem istnienia jego państwowośći aż do rzymskich podbojow.

Jednak żydzi antysemici sie zdarzajom,przy czym nejczyńściej podciongo sie pod tyn bardzi obraźliwy epitet,żydow anty syjonistow,kierych jest w świecie nie mało.

Jedynie Państwo Izrael, uzurpuje sobie monopol w zakresie dyktatu religijnego,jynzykowego i politycznego wobec żydow. Znaczy,że mo prawo określać stosunek inkszych wspołwyznawcow do siebie.
            Ale posuwo sie tak daleko,że rozciongo to na wszystkie narody.
            • bratjakuba Re: ps 05.04.12, 16:33
              Argumenty niby te same ale kaliber sie zmiynioł.
              Teraz już zaczła strzylać ciynzko arteleria.

Byli hitlerowcy nie mają prawa krytykować Izraela.

wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114881,11488923,_Byli_hitlerowcy_nie_maja_prawa_krytykowac_Izraela__.html?lokale=rzeszow

• ballest Re: ps 05.04.12, 22:11
                "Netanjahu stellt Grass unter Nazi-Verdacht
                Der Kritik an Grass schloss sich am Donnerstag auch der israelische Ministerpräsident Benjamin Netanjahu mit harten Worten an. „60 Jahre lang hat Herr Grass seine Vergangenheit als Mitglied der Waffen-SS verschwiegen“, sagte er. „Daher überrascht es nicht, dass er den einzigen jüdischen Staat auf der Welt als größte Bedrohung für den Weltfrieden ansieht und ihm sein Recht auf Selbstverteidigung abspricht“.

Netanjahu erinnerte daran, dass der iranische Präsident Mahmud Ahmadinedschad den Holocaust leugnet und zur Vernichtung Israels aufruft. Grass´ peinlicher Vergleich Israels mit dem Iran sage daher sehr wenig über Israel und sehr viel über Grass. „Der Iran, nicht Israel, stellt eine Bedrohung für den Weltfrieden und die Sicherheit in der Welt dar“, betonte Netanjahu. „Anständige Leute auf der ganzen Welt sollten diese ignoranten und verwerflichen Aussagen verurteilen“.

Falsche Nibelungentreue
                Grass bemängelte indes, dass sich seine Kritiker weigerten, auf den Inhalt seiner Aussagen überhaupt einzugehen. „Der durchgehende Tenor ist, sich bloß nicht auf den Inhalt des Gedichtes einzulassen, sondern eine Kampagne gegen mich zu führen und zu behaupten, mein Ruf sei für alle Zeit geschädigt“, sagte er dem NDR. Es würden alte Klischees bemüht und ihm Antisemitismus unterstellt. „In einer der Springer-Zeitungen stand, der ewige Antisemit, das ist eine Umkehrung des ´ewigen Juden´“, erklärte Grass. „Das ist schon verletzend und einer demokratischen Presse nicht würdig.“

Im ZDF beklagte Grass eine Gehässigkeit ohnegleichen. „Ich werde hier an den Pranger gestellt“, sagte er laut Vorabbericht. Er werde seine Aussagen aber nicht widerrufen. Grass räumte lediglich ein, es wäre besser gewesen, nicht von Israel generell zu sprechen, sondern nur von der derzeitigen Regierung Israels. „Mit kritikloser Hinnahme hilft man Israel nicht“, betonte Grass zugleich. „Das ist Nibelungentreue, und wir wissen, wohin das führt“. Den Vorwurf des Antisemitismus wies er zurück. Angst vor Beifall von der falschen Seite, etwa von der rechtsextremen NPD, habe er nicht. „Dann wäre einem ja gleich das Maul versperrt, daran habe ich mich nie gehalten.“

Empörung über Parteigrenzen hinweg
                Politiker von Union, SPD und Grünen haben empört auf das Gedicht reagiert, in dem Grass den jüdischen Staat wegen seines drohenden Militärschlags gegen den Iran eine Gefahr für den Weltfrieden nannte.
                ...
                „Gleichschaltung der Meinung“: Grass verteidigt sich – und warnt vor Drittem Weltkrieg - weiter lesen auf FOCUS Online: "
                www.focus.de/politik/deutschland/gleichschaltung-der-meinung-grass-verteidigt-sich-und-warnt-vor-drittem-weltkrieg_aid_733578.html
                  • cirano Re: ps 05.04.12, 23:01
                    Antysemityzm jes zywy wszyndzie tam kaj siedzi biyda i szuko sie winnego.
                    W katolickich spolecznosciach, kaj klechy duzo do godanio majom bo sie norod jich sucho...
                    I w polityce i w gospodarce tysz... a richtig, dominujom ino w handlu diamyntami, w inkszych Bereichach majom take same prawa jak kozdy inny, a ze som czynsto mondrzejsi, majom pomysly...
                    Moja matka tysz boua anty i nawet niy probowolech wczesnij s niom dyskutowac. Dzisioj bych jusz probowol, bo jeji zarzuty na Zydow moglo sie leko i do chrzescijan zastosowac
                    • ballest Re: ps 05.04.12, 23:43
                      Cirano, w czym som mondrzejsi, w robieniu pieniyndzy ale nie w odkrywaniu czegos nowego.
                      Wejrzi na Swiat z otwartymi oczyma, byli Linde, Siemens, Otto, Daimler, Bosch, Diesel, Alva Edison, Konrad Zuse i tysiace innych Zydami ?
                      Som bajki, a ty w nie wierzyrz, ale kieruj sie faktami.
                      Zapamietej, ze Einstein bou teoretycznym fizykiem a nie praktycznym, on nic nie stworzou, a tym sie roznia dzisiej Hedges Fonds od zakladow kere na nich robiom, to se do mnie prywatnie zwie Misteln da sein! czytej bytowaniem Jemioly, a jak som wiesz, jedne z nich sa lecznicze a drugie trujace !!!
                      • cirano Re: ps 06.04.12, 09:17
                        Jo zgodzom sie z tym, ze czynsc spoleczynstwa zydowskigo miala (mo) zepsute charaktery, ale czyzby ci jejich wrogi - antysymity, jich niy mieli? Do tego zawsze tsza pamiyntac jak w minionych wiekach "dobre chrzescijany", (niy ino katoliki), Zydow traktowali, robili z nich zaszczute dzike zwierzynta, chopcow do bicio, poniywiyrki... no i z czynsci Zydow moze i zrobiyli...
                        • herbjelita Re: ps 06.04.12, 09:42
                          Jo tysz moje trzi grosze cha wciepnonc do tyj dyskusyji.
                          Ballest moim zdaniem trocha ze tom niemiouom przesadziou. Keby nie te niemiouy to kultura niemiecko boua by jeno z poua tyla wert (uczeni, noblisci, filozofowiem muzyki ) - zydzi - przyczyniouy se bardzo w rozwoje tyj kultury, czymu zaprzeczyc nie idzie.
                          My katoliki ukradli im ta nasza wiara , za co my ich mordowali - za to, ze ukrzizowali Christusa.
                          Po kozdej zmorze, zydy byli mordowane. Jak nasze wuadcy nie poradzili zaciongnientych u nich dugow splacic, to ich likwidowali. Faszystow i Polokow wcale nie wspomna.
                          Dejcie mi z tom politykom Europy pokoj, bo ci podpolajom oba stony w tych powojennych latach. Pomogajom Israelowi i na rowni palestynskim terorystom ze PLO.
                          A co do G.G. to uon nie mo wiela annungu o polityce, bo jak pamientomy, to uon wystempowou na wiecach i podpierou tego najwienkszego ruskiego spiega we Niemcach G.S. - tego co to tera kasuje promowske miedzioki.
                          • ballest Re: ps 06.04.12, 10:14
                            Jo patrzam na ten problem ze strony Hedges Fonds a te bytuja jak Jemiola, som napewno jeszcze pora tych Fonds co im naprawde idzie o dobry byt pracownika, ale osobiscie takich nie znom.Kazdy co nic nie produkuje a tylko plony zbierou jest bytuje jak Jemiola!
                            Patrzac na rozwoj plac na przyklad we Niemcach to widzisz , ze te Hedges Fonds swoja robota bardzo dobrze zrobiouy, a fto najbardzi sie przyczyniou do ich dopuszczenia we Niemcach, FDP, CDU, SPD i Zieloni.
                            Co do krytyki Grassa to przynajmni widzicie w jakich rynkach sie znajduje niemiecki rzad, ´prasa i TV, nikt sie nie interesuje tresciom co Grass napisou tylko wszyscy go zaroz Antysemitom zrobiyli.
                            Przeca on w kazdy linijce co napisou RECHT MOU, we kazdy, ale Niemcy sa tak zniewolone i tak zmanipulowane, ze ty bezpodstawny krytyce tylko przyklaskujom!
                            • herbjelita Re: ps 06.04.12, 10:45
                              ballest napisał:

Przeca on w kazdy linijce co napisou RECHT MOU, we kazdy, ale Niemcy sa tak zniewolone i tak zmanipulowane, ze ty bezpodstawny krytyce tylko przyklaskujom!

Ballest, tys mie caukem nie zrozumiou. Czy jak uon pisou i osobiscie propagowou Schroedera i pouowa Niemcow tyz, to bouo wszystko "ok". A widzisz co z tego wyszuo - tyla, ze tera momy Edelagenta. Starzy ludzie godajom, ze prowda zawdy lezy we posrodku.
                              • ballest Re: ps 06.04.12, 11:32
                                On tysz moze napisac , tak jak Adenauer:
                                "Was interessiert mich mein Geschwätz von gestern"
                                wazne jest, ze poruszou teraz temat, jaki inni unikajom, to jest wazne!
                                To robiom na razie tylko Frank Schirrmacher, Erwin Teufel i tera Grass, a to jest ale za malo.
                                Kiedys za cos takiego musieli Martin Hohmann i Philipp Jenninger odejsc !

Niemcom zabroniono krytykowac, Niemcy sa stworzeni do roboty!
                                • hans-jurgen Re: ps 06.04.12, 16:54
                                  ballest napisał:

> Niemcom zabroniono krytykowac, Niemcy sa stworzeni do roboty!
                                  ------------------------------------------------------------------------------------------
                                  ------------------------------------------------------------------------------------------
                                  Dobrze zes to zdanie napisol, bo to jest gorzko prowda, dopowiym ino jeszcze,
                                  ze w dzisiejszych Niemczech, 80% spoleczenstwa mo juz tak wyprane mozgi,
                                  ze nawet patriotyczno postawa uznajom za Neonazismus.

Jesli chodzi o Grass´a to uwazom go za malowiarygodnego faceta,
                                  bo on, wedlug mnie,zawsze szol w tym kierunku w kiery wiater wiol,
                                  cos tak jak Reich-Ranicki.
                                  • ballest Re: ps 06.04.12, 20:05
                                    Jou mom calkiem inne zdanie o Grassie i myslam, ze teraz jak mu juz zodyn nic zrobic nie moze , napisou to co naprawde mysli!
                                    • ballest Re: ps 06.04.12, 21:22
                                      "Klarsfeld betonte, der Iran drohe ständig damit, den Staat Israel auslöschen zu wollen, und arbeite an der Entwicklung einer Atombombe. "Der jüdische Staat ist verpflichtet, diese Drohungen Ernst zu nehmen. Nachdem gleiche Drohungen gegen neun Millionen europäische Juden ausgesprochen wurden, hat Nazi-Deutschland es nicht geschafft, Zweidrittel von ihnen zu vernichten?"

Günter Grass verteidigte unterdessen sein Israel-Gedicht und warf seinen Kritikern Hass und eine Kampagne gegen ihn vor. Er habe dazu aufrufen wollen, dass sowohl Israel als auch Iran ihre Atomanlagen internationaler Kontrolle unterwerfen sollten, sagte der 84-jährige Grass. Sollte Israel Irans Atomanlagen angreifen, könnte das zum Dritten Weltkrieg führen, warnte Grass.

"Der Tenor durchgehend ist, sich bloß nicht auf den Inhalt des Gedichtes einlassen, sondern eine Kampagne gegen mich zu führen und zu behaupten, mein Ruf sei für alle Zeit geschädigt", sagte Grass in einem NDR-Interview. "Widerrufen werde ich auf keinen Fall", ergänzte er im Interview des TV-Magazins "Kulturzeit" auf 3sat. Er fügte hinzu: "Eine derart massive Verurteilung bis hin zum Vorwurf des Antisemitismus ist von einer verletzenden Gehässigkeit ohnegleichen." Es handle sich um eine Fortsetzung jener persönlichen Anfeindungen, die er bereits 2006 nach dem Erscheinen seines autobiografischen Buches "Beim Häuten der Zwiebel" erfahren habe, sagte er der Nachrichtenagentur dpa. "
                                    • herbjelita Re: ps 06.04.12, 21:25
                                      Ballest, tak patrząc na twoje teksty myśla, że tak wszechstronnie na anti nie jest za dobrze.
                                      Ogólnie mówiąc to ty mi za dużo narzekosz, choć byś bou ze twojego życio nie bardzo zadowolniony. Napisz mi prosza co ci, ci żydzi osobiście zrobieli? Aby im nie pszoć, to trza mieć grund. Dlo wyjaśnienia - jo do nich nic nie mom i mieć nie poradza bo mi nic złego nie zrobieli. A tobie?. Keby coś, to napisz.
                                      • ballest Re: ps 06.04.12, 22:51
                                        Och Boze, a co mi osobiscie mieli zrobic, NIIIIIIIIIIIIIIC, mom kolegow tego wyznania i ich bardzo lubiam, mnie tylko chodzi o tych pora, co maja wplyw na swiatowou polityka, bo jou tylko sie intresujam tym, co sie na Swiecie dzieje i nie chcam , zeby sie powtorzoue lata 20'.
                                        Widzam, Herbjelita, ze nie jestes biegly w temacie, bieglymi sa tylko Laband, kery woli milczec, Fatum i HJ i BJ !
                                    • hans-jurgen Re: ps 06.04.12, 21:58
                                      ballest napisał:

> Jou mom calkiem inne zdanie o Grassie i myslam, ze teraz jak mu juz zodyn ni
                                      > c zrobic nie moze , napisou to co naprawde mysli!

------------------------------------------------------------------------
                                      ------------------------------------------------------------------------
                                      Przeca jo niy godom, ze niy mo racji, ale to ze mo racja, niy zmiynio faktu,
                                      ze jak przyszlo kariera robic to colkiem inaczy myslo ( godol ).
                                      Zastanowio mie tyz jakim musiol byc fanatykiem, ze sie som freiwillig zglosil
                                      do jednostki SS, a potym zajs sie gibko nawrociol i grol wielkiego nazifeind´a.
                                      Beztoz tyz uwazom go za malowiarygodnego w swoich wypowiedziach.
                                      Mie to cos za bardzo PR-em czuc, choc niybardzo wiem po co mu to.

• ballest Re: ps 06.04.12, 22:53
                                        som ues napisou, ze mu tego nie potrzeba, a wiec tu chciou jeszcze cos dobrego do Niemiec i Europy i Swiata zrobic! ;)
    • szwager_z_laband Re: NARESZCIE 07.04.12, 08:03
      najpszod cza pedziec ze som ludzie kere probojom tyn wiersz sprowadzic pod pojyncie "antysemityzmu"

potym cza se zastanowic czymu niykere by to chcieli tak zakfalifikowac

a na samym koncu cza se uswiadomic ze Grass wyraziou swoje mysli kere krytykujom hipokryzja w polityce tzw "zachodu".

mysla ze to je najtrefniejsze i bezbolesne wypowiedzynie sie na temat tego co sam je w tym wontku poruszane.

abo?
      • bratjakuba Re: NARESZCIE 07.04.12, 11:05

> najpszod cza pedziec ze som ludzie kere probojom tyn wiersz sprowadzic pod pojy
        > ncie "antysemityzmu"
        >
        > potym cza se zastanowic czymu niykere by to chcieli tak zakfalifikowac
        >
        > a na samym koncu cza se uswiadomic ze Grass wyraziou swoje mysli kere krytykujo
        > m hipokryzja w polityce tzw "zachodu".
        >
        > mysla ze to je najtrefniejsze i bezbolesne wypowiedzynie sie na temat tego co s
        > am je w tym wontku poruszane.
        >
        > abo?
        =========================================================
        We wczorajszej GW opublikowali wypowiedź politologa i doświadczonego publicysty.
        Niestety w nocy już go usunyli.
        Cołko jego treść ale zawiyro sie w tytule.
        Ale ze wzglundow oczywistych cytuja jom z pamiyńci.

" Autorytety są nam potrzebne kiedy nas chwalą"

Tytuł i treść są wykładnią politycznej hipokryzji poważnych państwrządów i narodow, ale jak widać i słychać,cechuje też zwyczajnych ludzi.

Natomiast kapitalną postawę wobec krytyki wiersza Grassao oraz nawoływań do potępienia autora przyjęła publicystyka Szwajcarska.

Nie będziemy odtąd G. Grassowi dostarczać ostrych narzędzi w postaci piór do pisania
        i innych podobnych akcesoriów pisarskich z zaostrzonymi końcówkami.

Jeden rozsądny kraj. Taki mały a z jak wielkim poczucie dystansu do sporu o prawdę
        i wolność wypowiedzi.

• bratjakuba Re: PS.NARESZCIE 07.04.12, 11:09
          Udało mi sie wygrzebać w głymbokim archiwum tyn artykuł i kierym spominom wyży.
          m.wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,117915,11499288,Wasilewski_o_G%C3%BCnterze_Grassie___Autorytet_jest_dobry_.html
          • szwager_z_laband Re: PS.NARESZCIE 07.04.12, 11:27
            ciekawe jak sie ku tymu dopowiy ze autor:

"... zajmuje się konstruowaniem przekazów społecznych i strukturami komunikacji społecznej, a także kreacją znaczeń w popkulturze.

Jego zainteresowania koncentrują się wokół retoryki (mówienie publiczne oraz konstrukcja i funkcjonowanie komunikatu medialnego), struktury komunikacji i komunikatów perswazyjnych (od orędzia do plotki) oraz zagadnień kategorii gender w języku i poprawności politycznej. "
            • bratjakuba Re: PS.NARESZCIE 07.04.12, 11:48

> ciekawe jak sie ku tymu dopowiy ze autor:
              >
              > "... zajmuje się konstruowaniem przekazów społecznych i strukturami komunikacji
              > społecznej, a także kreacją znaczeń w popkulturze.
              >
              > Jego zainteresowania koncentrują się wokół retoryki (mówienie publiczne oraz ko
              > nstrukcja i funkcjonowanie komunikatu medialnego), struktury komunikacji i komu
              > nikatów perswazyjnych (od orędzia do plotki) oraz zagadnień kategorii gender w
              > języku i poprawności politycznej. "
              ===============================================
              Specjalista musi sie zajmować czymś czego przeciyntny obywatel nie zrozumi.
              Retoryka -sposób poprawnego wyrażania się.
              Funkcjonowanie komunikatu medialnego.- To co napisano w gazecie abo powiedziano w TV czy radiu dwóch ludzi rozumi zazwyczaj roztomańcie a 60% ludzi nie rozumi wcale.
              Struktura komunikacji i komunikatów persważyjnych,- Składnia językowa wystompiyn politykow abo stryktura jynzykowo kościelnego kozanio.
              No i wreszcie gender,( pochodzenie słowa) w języku poprawności politycznej.- Polityk,osoba publiczna w dzisiejszym świecie musi sie posługiwać zaleconymi frazesami uznanymi za poprawne politycznie aby nie narazić sie na krytyka.

Toż facet jest rzeczywiście specem od oceny tego co ludzie beblajom nie zależnie od stanowiska.

W sprawie G.Grassa zawarł swoja ocena w tym zdaniu tytułowym,że autorytet jest dobry kiedy chwoli.
              Reszta to take bla,bla aby trudniej mu było zarzucić niepoprawność polityczno;.
              • hans-jurgen Re: PS.NARESZCIE 07.04.12, 12:03
                bratjakuba napisał:

> W sprawie G.Grassa zawarł swoja ocena w tym zdaniu tytułowym,że autorytet jest
                > dobry kiedy chwoli.
                > Reszta to take bla,bla aby trudniej mu było zarzucić niepoprawność polityczno;.
                -----------------------------------------------------------------------------------------
                -----------------------------------------------------------------------------------------
                " że autorytet ( mozna by tyz napisac Bundestag abgeordnete ) jest dobry
                kiedy chwoli "

Jak to piyknie koresponduje z watkiem kiery zech dzisiej zalozol.

forum.gazeta.pl/forum/w,34281,134917550,134917550,Kolejno_teoria_spiskowo_dlo_Gryfnego_.html

• ballest Re: PS.NARESZCIE 07.04.12, 12:31
                  Agresywny pamflet agitacyjny

"Wass gesagt werden must" - zobacz wiersz Güntera Grassa w oryginale >>

Agencja dpa odnotowuje, że politycy, organizacje żydowskie i intelektualiści zareagowali na wiersz Grassa z oburzeniem, zarzucając mu, iż prezentuje "postawiony na głowie" obraz sytuacji. To nie Izrael, lecz irański reżim mułłów zagraża światowemu pokojowi - podkreślają krytycy. Grassowi zarzuca się antysemityzm i nieodpowiedzialne postępowanie, brak wyczucia i ignorancję w kwestii bliskowschodniej.

Centralna Rada Żydów w Niemczech nazwała tekst Grassa "agresywnym pamfletem agitacyjnym". Sekretarz generalny CDU Hermann Groehe wyraził opinię, że Grass przedstawił wypaczony obraz sytuacji, nie dostrzegając, że to Iran, dążący do wejścia w posiadanie broni nuklearnej, kwestionuje prawo Izraela do istnienia i neguje Holocaust."

No ja , nikogo nie intresuje co napiou, yno to ze, krytykuje Israel, a tego nie wolno.
                  • herbjelita Re: PS.NARESZCIE 07.04.12, 18:42
                    Ballest, jak eś napisou, że jo nie kapuja wątku, toch pomyślou, a może uon mo recht.
                    Jeno odpowiydź mi na moje pytanie. Israel mo ta atomowo bomba nie uod dzisiok , jeno już wiela lot, a jakoś nikogo niy atakuje tom bombom. To ta israelsko bomba czimała tych mulów ze jakomkolwiek agresiom. Pytanie: Czego boi se tyn Grass?. Z takimi krajami jak Egipt dośli do porozumienio i uoddali nawet część zajętych wcześniej terenów. Jo mom take wrażenie, że Israel chce bezpiecznie żyć i innym tyż tego życzy.
                    • bratjakuba Re: PS.NARESZCIE 07.04.12, 19:30
                      herbjelita napisał:

> Ballest, jak eś napisou, że jo nie kapuja wątku, toch pomyślou, a może uon mo r
                      > echt.
                      > Jeno odpowiydź mi na moje pytanie. Israel mo ta atomowo bomba nie uod dzisiok ,
                      > jeno już wiela lot, a jakoś nikogo niy atakuje tom bombom. To ta israelsko bom
                      > ba czimała tych mulów ze jakomkolwiek agresiom. Pytanie: Czego boi se tyn Gr
                      > ass?.
                      Z takimi krajami jak Egipt dośli do porozumienio i uoddali nawet częś
                      > ć zajętych wcześniej terenów. Jo mom take wrażenie, że Israel chce bezpiecznie
                      > żyć i innym tyż tego życzy.
                      ======================================================
                      Racja mosz sam w jednym w tym zdaniu.
                      cyt.
                      To ta israelsko bom ba czimała tych mulów ze jakomkolwiek agresiom.

Toż te muły ani nie myślom o agresji na kogokolwiek, Majom dość własnych problemow
                      i za tela ropy aby żyć po swojymu.
                      Ale to je praje to co wzbudzo taki niepokoj u zarzondcow światowej ropy naftowej.

Izrael je nad wyraz pokojowym krajym.
                      Wszystko brudno robota załatwio amerykańskimi rynkami.
                      Zaczło sie od Iraku,kiery nejprzod napuściyli na wojna o Kuwejt a potyn oskarżyli
                      o agresja i terror.
                      W ostatnich latach zdestabilizowali cołko Afryka połnocno,kraj po kraju.
                      Skłociyli wenentrznie narod po narodzie nawet tako prozachodnio Tunezja bo była pro fancusko a za mało pro amerykańsko.Wszystko po to aby te kraje z powodu swoich wewnyntrznych problemow nie mogły sie porozumieć i zjednoczyć w ramach Ligi Arabskiej, skutecznej przeciwwagi dlo tej bomby.
                      Liban załatwiyli rynkami Syrii a teraz majstrujom kole samego "rezimu" syryjskiego
                      aby zrobićtam to samo co z Kadafim.
                      Jak interwencja w Libii nie przinosiyła pożondanych efektow to p. Clinton publicznie ogłosiyła,że Kadafiego należy zabić.
                      Za tydziyń go zabiyli i wywołali wojna domowo,kiero trwo do dzisiej.
                      Zabojstwo zaś przeprowadziyli tak jak w ksionżce napisane,na cołkej rodzinie Kadafich do siodmego pokolynia.
                      Kto był w Libii i zno Libia to wiy co i jak tam byłoi i żeje to teraz drugi Afganistan,i już dobrze tam być nie może.
                      Zostoł jedynie tyn wielki Iran na kiery ni ma pretekstu aby go załatwić tak jak te wspomniane kraje.
                      Bez to wymyślono ta bomba atomowo. Co wtym takigo strasznego. Czy do bomby atomowej
                      zaś je uprawnionych pora narodow wybranych?
                      Jak by Polska miała zasoby techniczne i dostatecznie dużo piniyndzy to by była też na takim etapie rozwoju atomowego jak Iran.
                      A jak by Niemcy były wolnym krajem to by już downo eksportowały take bomby do Izraela
                      z 90% rabatem.
                      Tak jak w tym zdaniu o Wierszu Grassa,że autorytety som dobre jak chwolom( Izrael, Ameryka).
                      A państwa i narody som demokratyczne i pokoj miyłujonce jak posłusznie idom na pasku Ameryki i jeji właścicieli.
                      A demokratyczne narody powinny sie opowiedzieć i jak słychac opowiadajom sie za wojnom
                      z Iranem,kiero je od downa planowano i downo by wybuchła kieby nie sprzeciw Rosji.
                      Przeca ta tarcza rakietowo w Polsce też miała być przeciw Iranowi.
                      A,demokratyczno Gruzja jest doskonałom bazom dlo lotow i nalotow na południe jak i na połnoc jak nie bydzie inkszej rady.
                      Czy teraz widać już lepszy to co czeko "pokoj miłujoncych" ludzi jak dali bydom jedynie przitakujonco kiwać głowami ?

• herbjelita Re: PS.NARESZCIE 07.04.12, 19:59
                        bratjakuba napisał:

Czy teraz widać już lepszy to co czeko "pokoj miłujoncych" ludzi jak dali bydom jedynie przitakujonco kiwać głowami ?

Bracie J. jo je optymistom i nie poradza ci nadążać. Tyś tu napisou jakeby Ameykane teroryzowali cały świat. Jo godom Veto! Jo tych Amerykanów aż tak czorno nie widza jak ty. Keby Rusy mieli ta możluiwość jak Amerykane je majom - jaki by bou tego wynik?.
                        Amerykany nie som świente - to wiem, ale rusów bych se wiency bou.
                        Te pokój miłujące narody Europy środkowej doznali tej dobroci co nie miara, jak Rusom kiwali.
                        Mie se wydaje, że ty niebardzo znosz ta amerykańsko mentalność ich noszenia tyj demokracji na wszystkie tereny. Tego se nie do. Mie osobiście som 30 amerykańske rakety milsze jak jedna rusko abo jedna irańsko. -Basta!.
                        • ballest Re: PS.NARESZCIE 07.04.12, 21:48
                          Herbjelita kazdy mou swoje zdanie na ten temat, ale ty nie widzisz tego co inni tu na tym forum widzom i to co widzi i czuje Günter Grass, ale pociesz se, bo 90% Niemcow tez tego nie widzi, albo widziec nie chce.
                          Na przyklad ten fest krytykowany Kaczynski on tez znou rola Israela, w polityce Swiatowej, skuli tego se dziwiam, czemu on tak USA do dupy wlazi!
                          ---------------
                          Jo osobiscie se bojam wiyncy Amerykonow bo we Ameryce nie rzondzom Amerykanie.
                          Jak by tam rzondziyli Amerykony, to by Israel tysz bomby atomowy nie miou, co on sam neguje ale nie pozwoli na zodne kontrolle .
                          Jo myslam, ze ani Israel ani Iran nie powinni miec ty bomby i oba kraje powinne byc kontrolowane.
                          Jak fest USA manipulowane bydom widac w genezie wojny z Irakiem, przeca on, czytej Husseyn nigdy nie miou broni masowego razenia i wpuszczou wszystkich kontrolerow ale i tak go zaatakowano, teraz ten som Spiel powtarzajom z Iranem, kery tysz na Kontrolle pozwolou, ale pietnuje czemu Israel kontrolowany nie jest.

Polityka Israela to polityka destabylizacji wszystkich krajow dookola Israela.
                          Swiatowou opinia publicznou widzi ale we Israelu trotz machtu jakou on we mediach mou, zagrozenie pokoju swiatowego.
                          • ballest Re: PS.NARESZCIE 07.04.12, 21:56
                            Herbjelita jak daleko jest z nasza "NIBY" demokracja to widac po tym:
                            ze dane z Spisu powszechnego z calej UE beda ukryte we ISRAELU!!!

To godou wszystko, niech jeszcze kazdemu obywatelowi czip wszczypiom i wtedy bydymy calkiem szklannymi obywatelami!

niepoprawni.pl/blog/3938/spis-powszechny-%E2%80%93-unia-ukryje-dane-w-%E2%80%A6izraelu
                          • hans-jurgen Re: PS.NARESZCIE 07.04.12, 21:57
                            Ino zech czekol kiedy sie odzwie " nasz " obermoralista, no i doczekolech sie.

" Eine Größe des literarischen Nachkriegsdeutschland geht mit dem Nobelpreisträger hart ins Gericht: Marcel Reich-Ranicki attackiert den Schriftsteller Günter Grass wegen dessen israelkritischen Gedichts. Grass stelle die Welt auf den Kopf, wenn er Israel im Streit mit Iran zum Aggressor erkläre. Das sei ein Schlag gegen alle Juden. In Göttingen haben Unbekannte ein Denkmal beschmiert, das Grass gestiftet hat. "

www.sueddeutsche.de/politik/reich-ranicki-greift-guenter-grass-an-ein-ekelhaftes-gedicht-1.1327842
                            • ballest Re: PS.NARESZCIE 07.04.12, 22:27
                              To nie pierwszy roz, jak Israel ftos krytykuje tyn je zawsze dran:

www.merkur-online.de/lokales/stadt-muenchen/eklat-israel-kritischen-vortrag-501966.html
                              • ballest Re: PS.NARESZCIE 07.04.12, 22:47
                                www.welt.de/print-welt/article270732/Laut-Umfrage-sehen-EU-Buerger-in-Israel-die-groesste-Gefahr-fuer-den-Weltfrieden.html
                                Czyli juz od downa to wiedzom:

"Israel und die USA gelten unter den Bürgern der EU als größte Gefahren für den Weltfrieden: Dieses Ergebnis einer von der EU-Kommission in Auftrag gegebenen Meinungsumfrage brachte gestern die latent gespannte Stimmung zwischen der EU und Israel kurzfristig zum Kochen"
                            • bratjakuba Re: PS.NARESZCIE 08.04.12, 10:58
                              hans-jurgen napisał:

> Ino zech czekol kiedy sie odzwie " nasz " obermoralista, no i doczekolech sie.
                              >
                              > " Eine Größe des literarischen Nachkriegsdeutschland geht mit dem Nobelpreisträ
                              > ger hart ins Gericht: Marcel Reich-Ranicki attackiert den Schriftsteller Günter
                              > Grass wegen dessen israelkritischen Gedichts. Grass stelle die Welt auf den Ko
                              > pf, wenn er Israel im Streit mit Iran zum Aggressor erkläre. Das sei ein Schlag
                              > gegen alle Juden. In Göttingen haben Unbekannte ein Denkmal beschmiert, das Gr
                              > ass gestiftet hat. "
                              >
                              >
                              > www.sueddeutsche.de/politik/reich-ranicki-greift-guenter-grass-an-ein-ekelhaftes-gedicht-1.1327842
                              Tyn UBecki kapuś zaś wykorzystoł okazja aby Grassa zaatakować.
                              Wojna miyndzy nimi trwo od zarania działalności R-R jako krytyka literackigo.
                              G.Grass był już wtedy jednym z nielicznych,kierzi stawiali kompetencje tego swiyżo obwołanego papieża pod znakym zapytania.
                              Tyn sie Grassowi odwdziyczoł jako przeciwnik jego nominacji do Nobla.
                              Ta wojna trwo cołki czas ale oba już som na tela starzi,że już ze kanonow nie strzylajom
                              a jedynie ciepiom w siebie kamiyniami.
                                • bratjakuba Re: PS.NARESZCIE 08.04.12, 11:47

> Dodom tysz co te wszyske ataki na tyn wiersz jakos dziwnie niy widzom krytyki i
                                  > Iranu w tych wersach = jakos dziwnie ino som uczulone na krytyka Izraela.
                                  =======================================================
                                  To sie samo przez sia tłumaczy.Zostały wypuszczone odpowiednio tresowane do tego kundle,
                                  kiere umiom szczekać eno na jedna nuta.
                                  Tak było dycki i wszyndzie.

W czasach nejwiynkszego stalinizmu jechali my na tako wieś kaj mioł zostać utworzyny kołchoz.
                                  Nasza cołko klasa pod opiekom ZMP-owcow miała robić "czyńść artystyczno"

Przewodniczoncy tego kołchozu był już wyznaczony. Mioł przi sobie też poru przidupasow
                                  i sie też przigotowywali do tego zebranio.
                                  Przewidniczoncy siednoł w prezydium, rozsadzioł tych swoich pomagierow dosłownie tak:
                                  Ginter siednie sam z przoudka po lewe. Erich w trzecie raji na prawo. Francek w pionte
                                  w pojstrzodku.
                                  A jo,sam. Już moum przirychtowane przemouwiynie w kierym bandam wous fest kritizirowoł, ale jak bandzie ta dyskusyjo to wy mie mułsicie kwaulić.

Tu nie je ani słowo zmyślone.
                                  Wieś nazywała sie Amandow,a spomnioł ech jom niedowno w zwiozku z Gaschinami.
                                  A kołchoz mi sie zdo, je tam do dzisiej.
                                  • kubiss Re: do. Mondroskow. :-) 08.04.12, 14:18
                                    Ja tylko chetnie wam przypomne ze Niemcy tez maja w dzisiejszy problem swoj wklad
                                    Gdyby nie II wojna zapoczatkowana przez ,, Waszego ,, Hitlerka prawdopodobnie
                                    nie powstaloby panstwo ktore teraz cichcem krytykujecie

Gdyby nawet powstalo bez spuscizny Hitlera mozna by je latwiej krytykowac
                                    Niemcy zawsze odgrywaly i dalej odgrywaja ( teraz cichcem )
                                    destrukcyjna polityke wobec innych narodow !!!!
                                  • herbjelita Re: PS.NARESZCIE 08.04.12, 18:57
                                    A jo wom powiam, że cza ruha zachować i se nie podniecać.
                                    Jo ino wiem, że tyn najwienkszy po Bin Ladenie światowy terorista (już bogudzienki) nie żyje - Arafat teroryzowou cały świat. Brou miliardy uod tych gupich europejskich rządów i se parszywie śmiou. Kilkunastu ludzi ze mojej miejscowości byli na kursowej wycieczce we Palestynie, wtoro to wycieczka organizowou nasz kościou. Po powrocie uopowiadali jak to se źle te Palestine majom, Israelity jeżdżom po autobanach a Palestine po nieutwardzonych drogach. Jo se pytom kaj som te miliardy co dostali?. Pytouech se tysz eli godali ze jakimś Israelem jak uon i jego rodzina se czujom pod tym palestyńskim bombardowaniem raketoma, to pedzieli nie - nie godali. Dlo mnie było jasne, że to boua propagandowo wycieczka, aby pokozać jaki to tyn Zyd je chochor. Jo nie je żydem jeno starom se ich trocha przi tych waszych atakach bronić, bo to tysz som ludzie i wtorzi to prawo majom do życia na przekór faszystom ze Hitlerem na czele.
                                    • ballest Re: PS.NARESZCIE 08.04.12, 22:19
                                      Dyc problemem nie jest Israel i jego mieszkancy, yno problewm jest DUZO GLYMBSZY, jak Ty se w ogole wyobrazic mozesz.
                                      Do tego bin Laden, to bou Agent wyszkolony przez CIA!

ale to inny problem USA i ich rzadzacych!
                                      • ballest Re: PS.NARESZCIE 09.04.12, 08:58
                                        On tysz miou mama wyznania mojzeszowego a jest do dzisiej moim idolem:

Warto se zapoznac z jego zyciorysem:

pl.wikipedia.org/wiki/Dean_Reed
                                        Co do jego smierci, to nie umarl smiercia naturalnom!

a tu w jezyku niemieckim:

de.wikipedia.org/wiki/Dean_Reed
                              • bratjakuba Re: PS.NARESZCIE 08.04.12, 11:21
                                Musza sam jeszcze coś dopisać boch praje przeczytoł czołowka GW.

Gazeta jak dotychczas zachowuje sie nadzwyczaj obiektywnie w tej sprawie.
                                Nie osondzo a jedynie relacjonuje.
                                Może to wynikać z tego,ze jeji odpowiedni do tego obszczekiwacze jeszcze fajerujom Pessach.

wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114881,11502040,_Esesman____wstretny_wiersz___Grass_nadal_celem_atakow_.html?lokale=rzeszow
                                I drugo znamiynno rzecz,że nejbardzi atakujom swoje jedyne, prawdziwe, niemiecke autorytety sami Niemcy.
                                Ogłaszajom przi tym za papieżow samozwańcze zera w postaci R-R.
                                • cirano Re: PS.NARESZCIE 09.04.12, 09:09
                                  I tak, fronty wyraznie sie oddzielyły, ale jasności durch niy ma i niy bydzie.
                                  Pojakymu ausgerechnet Niymcy miyszajom sie w polityka landow oriyntu, (Israela szczególnie), kej moralnie niy majom do tego żodnego prawa? A jusz Grass gar und gar nicht ...
                                  Facet wykorzystuje autorytet noblisty do swojich antysymitycznych popisow i czeko na poklask, bo mo zawsze recht?
                                  Jeszcze jak by to Poloki robiyły, miołbych może zrozumiynie...
                                    • ballest Re: PS.NARESZCIE 09.04.12, 09:35
                                      Grass to Kaszeb, pisarz Lewicy, wlasnie ze pokojowy, a se pytom czemu nie mou prawa se wstawic za uciskanymi, czemu nie moze krytykowac polityki zniewolenia i ucisku innych narodow !!!!?

Czy wszyscy musza pyski trzymac jak Wielcy tego Swiata nowy IRAK przygotowuja.
                                      Napad na Irak bou tysz wielkim klamstwem, a dlo Irakijczykow wieksza katastrofa jak II Wojna Swiatowa dla Niemiec
                                      • kubiss Re: PS.NARESZCIE 09.04.12, 15:53
                                        ballest napisał:
                                        >Napad na Irak bou tysz wielkim klamstwem, a dlo Irakijczykow wieksza katastr
                                        > ofa jak II Wojna Swiatowa dla Niemiec

Druga wojna nie była dla Niemiec katastrofą tylko taką " Inwentaryzacja i remanentem "
                                        Trzeba było podliczyć łupy wojenne których nie wywiezli Alianci i za kase zachodu odrestaurować nową potęge Niemiec . Inteligencja również nie została wybita , komuny nie było wiec Niemcy jako naród miał swoje Autorytety , ludzi biznesu przedsiębiorców i przede wszystkim kapitał .

Wszystko dzięki Aliantom i USA
                                          • kubiss Re: PS.NARESZCIE 09.04.12, 19:21
                                            ballest napisał:
                                            > Kubus Ty jestes Chory, bardzo chory, podaj mi ta kasse Aliantow co to Niemcy od
                                            > budowala?

en.wikipedia.org/wiki/Marshall_Plan
                                            ]Poczytaj sobie w wikipedii kto postawil Niemcy na nogi .

Gdyby nie Amiki dzisiaj bys mieszkal dalej w poniemieckiej chalupie .
                                            W garazu trzymalbys starego wartburga a sasiad skode w blaszanym garazu .
                                            Gdyby nie zyczliwosc Ameryki Rosjanie doszliby do Renu .
                                            Wowczas nie mielibyscie dzisiajeszych kompleksow :-)
                                            • ballest Re: PS.NARESZCIE 09.04.12, 19:47
                                              Kubus, tys jest chorszy jak jou myslou, poczytej se na temat planu Marshalla, przeca Anglia nie byla zniszczonou a dostala 2 razy tela co Niemcy, tylko ona spacac nie potrzebowala tylko to musieli tylko Niemcy.

www.podprad.org/archiwum-2.php?idg=879&tyt=LIBERA%C5%81%20W%20KRAJU%20SOCJALIST%C3%93W%20-%20WZLOT%20I%20UPADEK%20LUDWIGA%20ERHARDA
                                              poczytej se uosiouku !
                                            • hans-jurgen Re: PS.NARESZCIE 09.04.12, 20:07
                                              kubiss napisał:

> ballest napisał:
                                              > > Kubus Ty jestes Chory, bardzo chory, podaj mi ta kasse Aliantow co to Nie
                                              > mcy od
                                              > > budowala?
                                              >
                                              > en.wikipedia.org/wiki/Marshall_Plan
                                              > ]Poczytaj sobie w wikipedii kto postawil Niemcy na nogi .
                                              >
                                              > Gdyby nie Amiki dzisiaj bys mieszkal dalej w poniemieckiej chalupie .
                                              > W garazu trzymalbys starego wartburga a sasiad skode w blaszanym garazu .
                                              > Gdyby nie zyczliwosc Ameryki Rosjanie doszliby do Renu .
                                              > Wowczas nie mielibyscie dzisiajeszych kompleksow :-)

-----------------------------------------------------------------------------------------------
                                              -----------------------------------------------------------------------------------------------
                                              Kubiss, Ty naprawde chyba chory jestes, a moze nie tyle chory co " amerykanskiego "
                                              jezyka nie rozuniesz, przeciez tam chodzi o okolo 13 MILIARDOW $,
                                              a nie jak Ty myslisz, ze chodzi o biliony ( US $13 billion ).
                                              Poza tym ta suma byla rozdzielona na wiecej panstw ( Anglia, Francja, Wlochy itd. ),
                                              Niemcy z tej puli otrzymaly tylko okolo 1,5 miliarda $.
                                              Tu masz tabelke gdzie sto czarno na bialym ile bylo tej amerykanskiej dobroci.

ECA/MSA-Zuteilungen vom 3. April 1948 bis 31. Dezember 1952 in Millionen Dollar[8]

Land 1948/49 1949/50 1950/51 1951/52 1952/53 Insgesamt

Österreich Österreich 280 166,5 114,3 116,0 35 711,8

Belgien Belgien und Luxemburg Luxemburg 261,4 210,9 74,3 8,9 – 555,5

Dänemark Dänemark 126,2 86,1 45,1 14,0 4,5 275,9

Frankreich Frankreich 1313,4 698,3 433,1 261,5 100 2806,3

Deutschland Deutschland 613,5 284,7 399,1 91,7 23,8 1412,8

Griechenland Griechenland 191,7 156,3 167,1 178,8 – 693,9

Island Island 8,3 7,0 8,4 5,5 0,6 29,8

Irland Irland 86,3 44,9 15,0 – – 146,2

Italien Italien 668 403,7 244 159,3 40 1515

Niederlande Niederlande (o. Indonesien) 507 268,3 101,9 100 – 977,3

Norwegen Norwegen 101,1 89,5 46,1 16,8 – 253,5

Portugal Portugal – 38,8 11,7 – – 50,5

Schweden Schweden 45,4 51,9 21,2 -11,4 – 107,1

Jugoslawien Jugoslawien – – 29 80,3 50,0 159,3

Türkei Türkei 49 58,5 45 70 20 242,5

Vereinigtes Königreich 1619,7 907,9 298,4 350 266,9 3442,8

Flagge Triest Triest 17,9 12,5 2,1 – – 32,6

Indonesien Indonesien 64,1 37,3 – – – 101,4

Allg. Frachtvorauszahlungen – – – 33,5 – 33,5

EZU-Kapitalfonds – – 350 11,4 – 361,4

Insgesamt 5953 3523 2405,9 1486,2 540,8 13908,9
                                    • herbjelita Re: PS.NARESZCIE 09.04.12, 09:37

Grass to niy Niymcy, on je pisarz zaangarzowany w sprawy pokojowe.
                                      abo?

Uon je zaangazowany, ale leider jeno na jedne oko. Sniego se socjalista zrobiou:

fzp.salon24.pl/406772,blad-g-ntera-grassa
                                      • bratjakuba Re: PS.NARESZCIE 09.04.12, 11:25
                                        Nie miyszać sie bo my żyjymy w pokoju!

A coż to je tyn pokoj? to jest stan w kierym wojny durch toczom sie kaj indzi a my pomogomy
                                        rouz jedne to zaś drugej stronie.
                                        A jeszcze trza dodać,ze to,to sie toczy w imie obrony demokracji.
                                        Demokracja Ludowa też była i walczyła o Pokoj a wojny toczyły sie cołki czas po 1945 roku.
                                        Korea,Wietnam,Afganistan,Seszele, tyn rest to już możno eście zachowali w pamiynci.
                                        Krew z tych wojen je na rynkach tych "wzorcowych" demokracji a sumiynia i stressy psychiczne jednej wojny gasi sie rozpoczyńciym drugej i nastympnych.

Przeca tych wojen nie wywołuje narod amerykanski.

No toż kto?-Rusy sie dziepro przigotowujom zaś na nejgorsze.
                                        No toż kto?
                                        Widać som jeszce jacyś inksi rozkazodawcy. Właściciele Ameryki, Niemiec i inkszych panśtw.

Bez to należy głośno wołać o tych machinacjach Bo mocka krajow z EU już robi w tych wojnach za mitläuferow a jak pudzie na ostro to bydom w piyrszej linni.

• hans-jurgen Re: PS.NARESZCIE 09.04.12, 12:26
                                          bratjakuba napisał:

> Widać som jeszce jacyś inksi rozkazodawcy. Właściciele Ameryki, Niemiec
                                          i inkszych panśtw.
                                          Swiynte slowa, jak to padajom gorole, zes Bracie Jakuba pedziol, wystarczy ino
                                          isc " po nitce do klebka ", a chnet wylundujesz u tych ( z nazwiska ) kierzy na
                                          tym nojwiynkszy profit zbiyrajom.

Ponizy trocha " zabronionyj lektury ", moze jeszcze sie niktorzy tu obudzom
                                          i przestanom pitolic o tym wto mo moralne prawo Izrael krytykowac,
                                          a wto niy.

www.7stern.info/holocaustluege.htm
                                          • ballest Re: PS.NARESZCIE 09.04.12, 14:31
                                            Wiekszosc wojen i incydentow swiatowych ostanich 200 lot wywolaly USA

tu jedna z nich
                                            "3. Juli 1988 Iran – Ein Passagierflugzeug vom Typ Airbus A300 der Iran Air wird über der Straße von Hormuz vom Lenkwaffenkreuzer USS Vincennes (CG-49) abgeschossen. 290 Menschen sterben. Nach amerikanischen Angaben war es der Besatzung nicht möglich, den zivilen Airbus von einem iranischen Kampfflugzeug zu unterscheiden oder mit dem Piloten Kontakt aufzunehmen. Die USS Vincennes hielt sich zu diesem Zeitpunkt im Rahmen der Operation Earnest Will in iranischen Hoheitsgewässern auf. Der Kapitän der USS Vincennes erhielt eine Auszeichnung. Die Vereinigten Staaten entschädigten später die Angehörigen der Opfer."

a tu wszystkie:

de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Milit%C3%A4roperationen_der_Vereinigten_Staaten
                                            • ballest Re: PS.NARESZCIE 09.04.12, 14:40
                                              ten Tom Buhrow, to je jednak Deppppppppppppp !

Co za glupie pytania, tylko chroniace Israel, taj jak Grass pedziou, tylko zeby Grass,Tabuisierung des Themas fortzusetzen!
                                              • ballest Re: PS.NARESZCIE 09.04.12, 14:51
                                                Die Zeit odmowilo drukowaniou, tak jest dzisiej we Niemcach, w Ameryce tez nie wydrukowano, choc podobno chcieli.
                                                Jak se juz noblisty cenzuruje, to wiemy w jakim Swiecie zyjemy!
      • cirano Re: Holokaust luege 10.04.12, 13:31
        ...co to tak richtig jes? Jake som na nie byweise?
        Jak by my poszli tom drogom i dali by my niyftorym "odkrywcom prawdziwyj prowdy" medialnego luftu, usłyszeli by my niydugo, że to niydobre Żydy (zasługujom na potympiynie), wymordowali grzecznych SS-manow, tych tsza ciyrpistami ogłosić, może nawet świyntymi, i pomniki jym stawiać...
        Naczytołech sie doś tych "bombołow", filmy tysz bouy pokozane i jakbych bou nawalony może bych i uwierzył...
        • firiduri Re: Holokaust luege 10.04.12, 13:50
          Zirankiewitchz!? No oczom nie wierzę? Na co to już ci przyszło, że ty na Günterka Grassa (Niemca i Kaszuba!) nalatujesz i wyraźnie trzymasz stronę Izraela. Musieli ci te Araby w Bundystanie dobrać się do skóry?.. A rozmnażają się w takim tempie, że zawsze te parę "dziecek" mogą przeznaczyć na bombkę. Popatrz na Francję...
        • erka-4 Re: Holokaust luege 13.04.12, 09:12
          cirano napisał:

> ...co to tak richtig jes? Jake som na nie byweise?
          > Jak by my poszli tom drogom i dali by my niyftorym "odkrywcom prawdziwyj prowdy
          > " medialnego luftu, usłyszeli by my niydugo, że to niydobre Żydy (zasługujom na
          > potympiynie), wymordowali grzecznych SS-manow, tych tsza ciyrpistami ogłosić,
          > może nawet świyntymi, i pomniki jym stawiać...
          > Naczytołech sie doś tych "bombołow", filmy tysz bouy pokozane i jakbych bou na
          > walony może bych i uwierzył...

...płakać nie mogę ze śmiechu jak to niektóre Slonzoki piszą piknie po slonsku,konieczne są te śląskie szkoły,należy to pilnie uchwalić w tym POLSKIM SEJMIE.
            • firiduri Re: Holokaust luege 15.04.12, 14:45
              Zrankiewitz. Ty sobie ubzdurałeś w tej chorej łepetynie, że jesteś wyrazicielem europejskich poglądów? Te "tfoje" poglądy podszyte faszystowską myślą nie mają nic wspólnego z dzisiejszą Europą. Przegnali cię z Bundystanu za te ksenofobiczne przemówienia ziejące nienawiścią do goroli, a myślisz, że tu jesteś bezkarny, bo ci jeszcze nikt w swojej dobroci nie zechciał skopać dupska. Wszystko do czasu bełkoczący palancie.
            • erka-4 Re: Holokaust luege 28.04.12, 08:38
              cirano napisał:

> Zapłaczcie durnie polackie, bo macie i o co. Niechęć do was w Europie coraz wię
              > ksza...i ta rośnie

...mógłbyś mi przybliżyć na czym to ta niechęć antypolska w tej Europie polega,czyżby już przestali zatrudniać Polaków na zmywakach,czy innej pietruszce i do opieki przy opuszczonych niemieckich staruszkach ?

p.s.
              no i mam jeszcze takie pytanie do ciebie,mój drogi.
              Jak ta antypolska niechęć osiągnie już apogeum swe to jakie przewidujesz tego skutki dla Polaków,pozostaną oni jeszcze w tej Europie czy też znikną na amen.
              Aha,wytłumacz mi jeszcze pojęcie "EUROPA",co to jest twoim zdaniem ?
          • firiduri Re: Holokaust luege 15.04.12, 15:01
            erka-4 napisał:

> ...płakać nie mogę ze śmiechu jak to niektóre Slonzoki piszą piknie po slonsku,
            > konieczne są te śląskie szkoły,należy to pilnie uchwalić w tym POLSKIM SEJMIE.

Zaczyna też popierać to stanowisko, a nawet teraz myślę, że uznanie śląskiej godki za język byłoby ostatecznym dowodem, że jednak nie jest to język, ale gwara. Przede wszystkim nauczanie godki w szkołach, (albo podwójne napisy) wymagałyby jakiejś standaryzacji śląskiej godki, a takiej nawet na horyzoncie nie widać. Prawdopodobnie skończyłoby się to na zabawnym zjawisku. Na przykład szyld nad sklepem "Pokarm dla rybek", a obok "Wasserflkuje", czyli kabaret w stylu Bercika
              • firiduri Re: Holokaust luege 16.04.12, 12:09

> firiduri tak juz zescie godali z naszom narodowosciom
                >
                > i co?
                Szwagierku z lambambam.
                Otwórzcie tutaj kurs tego śląskiego języka, żeby gorole mogli trafić do właściwego sklepu. Jak to będzie po Śląsku "mydło i powidło" oraz "pokarm dla kanarków"?
                • bratjakuba Re: Holokaust luege 16.04.12, 12:40
                  firiduri napisał:

> szwager_z_laband napisał:
                  >
                  > > firiduri tak juz zescie godali z naszom narodowosciom
                  > >
                  > > i co?
                  > Szwagierku z lambambam.
                  > Otwórzcie tutaj kurs tego śląskiego języka, żeby gorole mogli trafić do właściw
                  > ego sklepu. Jak to będzie po Śląsku "mydło i powidło" oraz "pokarm dla kanarków
                  > "?
                  ========================================================
                  Ty sie sam zaś tak nie mondruj,bo jak sie bliży podziwosz i poszpyrosz we starych cajtongach
                  to znejdziesz take napisy reklamowe.
                  Downi były pisane kredom na czornych drzewiannych tabulach wystawianych przed sklepym.

Czynsto tak na nich stoło:
                  Świyże harynki, słone,Bismarki i Matiasy!
                  Szuwaks,mydło i powidło a i cukru małowiela,wszycko kupisz bei Popella!

A w inkszym : Original vogelfuter dlo kanarkow, prosto ze Kanarow.

Toż jak widzisz tyn ślonski nie je ani taki dzisiejszy,ani taki ciynżki,jak taki jak Ty już go połowica spokopioł.
                  A niekiere okryślynia som bardzi oryginalne i starsza niż te dzisiejsze niby polske,literacke.
                  Przikład: Cześnia abo Strześnia po ślonsku. Po polsku Czereśnia -ewidentny rusycyzm od черешень,czyt. czereszeń.
                  A niekierych mianow,choby tych harynkow,kiere we ślonskim fungujom od stuleci,Tyś sie dowiedzioł dziepro przedwczora we nimieckim supermarkecie
                    • berncik Re: Holokaust luege 17.04.12, 11:21
                      ballest napisał:

> Hm, a Gabriel go stracic nie chce:
                      >
                      > www.badische-zeitung.de/dpa-news/gabriel-verteidigt-grass-gegen-hysterische-kritik--58276420.html
                      >
                      Gabriel by se napewno nie odezwou ,jakby nie wybory we NRW i obserwacji roznych programow we Tv.On widzi ganz genau za kym ludzie idom i komu wierzom.
                    • bratjakuba Re: Holokaust luege 17.04.12, 15:04
                      ballest napisał:

> Hm, a Gabriel go stracic nie chce:
                      >
                      > www.badische-zeitung.de/dpa-news/gabriel-verteidigt-grass-gegen-hysterische-kritik--58276420.html
                      +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
                      Tu cytay z wypowiedzi Gabriela.
                      Es sei absehbar gewesen, «dass sich die selbsternannten Hüter der Political Correctness die Chance nicht entgehen lassen würden, endlich mal die große Keule gegen Grass auszupacken»

Wytłumaczcie mi w zwionzku z tym,kto wymuszo na społeczyństwie nimieckim tyn konformizm,czy oportynizm? Po niemiecku "Mitläufer Zwang abo Gruppenzwang,że ludzie podzielajom opinie,kierych powinni sie wstydzić a robiom to aby sie nie wyrózniać z ogłupiałego tłumu.
                      • ballest Re: Holokaust luege 17.04.12, 15:58
                        Wpierw, Niemcy potrzebuja Zwangu, bo inaczy nie robiom tego co se od nich zondou, tak bylo przez wieki, tak bouo za Hitlera i tak je do dzisiej.
                        Tylko dzisiej to jest taki Zwang niby bez Zwangu, ale uon je wiekszy jak we latach 30' bo jak teraz nie robisz tak jak "rzondzoncy" tego chca, to wylecisz z elity, Cie osmieszom albo zamorduja.
                        CDU jest tego najlepszym przykladym, jak tym ftos muknie zaroz wyleci z Partii, podobnie jest z innymi partiami jak SPD, FDP, czy Grüne , jedynie Linke i Piraty tego Zwangu jeszcze nie maja, ale ich tez nie dopuszczono do rzadzenia.
                        Dodom, ze wiekszosc Niemcow jest stworzonou do roboty a nie do mysleniou.
                        Grassa probuja teraz tysz osmieszyc, ale najlepsze jest to, ze Israel tera nie wie co mou robic, zeby se Swiat nie myslou, ze Grass recht mou.
                        • bratjakuba Re: Holokaust luege 17.04.12, 20:13
                          ballest napisał:

> Grassa probuja teraz tysz osmieszyc, ale najlepsze jest to, ze Israel tera nie
                          > wie co mou robic, zeby se Swiat nie myslou, ze Grass recht mou.
                          =============================================
                          No bo mo!
                          Osmieszyć sie go nie bardzo udo a zamordować sie już nie opłaci.

Przi okazji . Kukni na czołowka dzisiejszej GW o wspołpracy Rosnieftu z Exxonem.
                          Sam fakt już eś możno zauważoł ale kukni jeszcze rouz na ta mapa z podziałym łupow.
                          Widać tam jak na patelni jako przeszkoda w tym przedsięwzięńciu stanowi nieprzijazny Iran.

Grass wytroncioł swoim adwersarzom jedyny akceptowalny argument polityczny aby to zmiynić.
                          Widać bezpieczyństwo Izraela jest jedynie pretekstem politycznym a wojny prowadzi sie dlo zdobyczy-zyskow a nie z powodu ludzi,kim by tam nie byli.
                  • erka-4 Re: Holokaust luege 28.04.12, 08:53
                    bratjakuba napisał:
                    Toż jak widzisz tyn ślonski nie je ani taki dzisiejszy,ani taki ciynżki,jak taki jak Ty już go połowica spokopioł.
                    A niekiere okryślynia som bardzi oryginalne i starsza niż te dzisiejsze niby polske,literacke.

...tyn ślonski nie je ani taki dzisiejszy,co fakt to fakt taki starodawny i staropolski,czyli fundament tego polskiego i literackiego zarazem,tylko ty w to nie chcesz uwierzyć.
                    Moje ciotki z Galicji staropolskiej polskie literackie czereśnie po staropolsku czyli galicyjsku nadal cześniami zwą na codzień,całkiem podobnie jak te staropolskie slonskie Slonzoki.
                      • erka-4 Re: Holokaust luege 28.04.12, 12:21
                        ballest napisał:

> a to wszystko przez Glagolica ;)

...no nie jestem tego tak pewien,bo te moje ciotki te cześnie od stuleci po swemu nazywają,a gdybyś je spytał co to jest ta jakaś glagolica czy inna cyrylica to one ci odpowiedzą,że Galicja to jest Galicja a nie jakaś glagolica.
                        I podobnie jest u Slonzoków,że mówić od wieków potrafią jedynie zapisać nie umieją,bo nie chcą uczyć się godać jak przykładowo Konopnicka,i dziś wymyślają dla siebie pismo no i język także,czyli zatrzymują się w rozwoju.
                        A nawet można stwierdzić,że pragną się cofnąć w czasie i wrócić do tego co już minęło a było zarazem podwaliną polskiego języka.
                        Dla mnie to osobiście nie przeszkadza,będzie urozmaicenie a więc ciekawiej nieco,problem jedynie będą mieli Ślązacy,bo coby nie mówić,to urzędowy język w Polsce i tak się nie zmieni,gdyż trudno rządać od reszty Polaków aby dla przyjemności Ślązaków zaczęli się uczyć godać,no i pisać także,po śląsku.
                          • erka-4 Re: Holokaust luege 29.04.12, 12:47
                            ballest napisał:

> To, ze Turcy dzisiaj "Slowianami" czytaj Sclawi sa to tez glagolica sprawila ;

...także bym się nie w pełni z tym zgodził,gdyż jasyr to sprawił a nie glagolica,no a dziś ci słowiańscy Turcy z Germanów robią Słowian.
                            Ale się namieszało.
                              • erka-4 Re: Holokaust luege 29.04.12, 13:38
                                Może i tak,ale ja mówię o czasie obecnym,który jest pod wpływen tego dawniejszego.
                                A zatem skoro polskie jasyrskie branki sclawinizowały tureckich Arabów,to oni dziś z Germanów robią Słowian,trudno zaprzeczyć.
                                • szwager_z_laband Re: Holokaust luege 29.04.12, 13:49
                                  do mie natura dzisiejszego Poloka je bardzo podobno do ruskyj - to sie tysz niy wzionuo z niczego.

jak idzie o kobiyty u Turkow to zapomij - kozdo cera musi spokojnie czekac aze synek we familii najpszod wszyskego dostompi - tak ze zodno branka tam dopiyro nic do godoania niy miaua i dalyj niymo.

• erka-4 Re: Holokaust luege 29.04.12, 16:37

do mie natura dzisiejszego Poloka je bardzo podobno do ruskyj - to sie tysz niy wzionuo z niczego.

...gdyby tak było jak mówisz to nie byłoby tego naprzykład:
                                    filmpolski.pl/fp/index.php/1217616
                                    ...i wielu innych przyjemności z ich strony.
                            • ballest Protobulgarzy 29.04.12, 20:09
                              erka-4 napisał:

> ballest napisał:
                              >
                              > > To, ze Turcy dzisiaj "Slowianami" czytaj Sclawi sa to tez glagolica spra
                              > wila ;

>
                              > ...także bym się nie w pełni z tym zgodził,gdyż jasyr to sprawił a nie glagolic
                              > a,no a dziś ci słowiańscy Turcy z Germanów robią Słowian.
                              > Ale się namieszało.

pl.wikipedia.org/wiki/Protobu%C5%82garzy
                    • bratjakuba Re: Holokaust luege 28.04.12, 18:00
                      erka-4 napisał:

> bratjakuba napisał:
                      > Toż jak widzisz tyn ślonski nie je ani taki dzisiejszy,ani taki ciynżki,jak tak
                      > i jak Ty już go połowica spokopioł.
                      > A niekiere okryślynia som bardzi oryginalne i starsza niż te dzisiejsze niby po
                      > lske,literacke.

>
                      > ...tyn ślonski nie je ani taki dzisiejszy,co fakt to fakt taki starodawn
                      > y i staropolski,czyli fundament tego polskiego i literackiego zarazem,tylko ty
                      > w to nie chcesz uwierzyć.
                      > Moje ciotki z Galicji staropolskiej polskie literackie czereśnie po star
                      > opolsku czyli galicyjsku nadal cześniami zwą na codzień,całkiem podobnie
                      > jak te staropolskie slonskie Slonzoki.
                      ===================================================
                      Ani taki fundament ani taki polski.
                      Jak sie przijrzysz historii a bydziesz umioł poprawnie i obiektywnie mysleć to dondziesz do wniosku,ze tego polskigo wcale jeszcze nie było jak już był ślonski.
                      Jak wiysz, nejstarszy zapis pochodzi ze Ksiyngi Henrykowskej i je na pewno slonski ale nie polski choć tak twierdzom uczyni i chcieli by go adoptować do swojej historii literatury.
                      Tym czasym jynzyk tej ksiyngi wskazuje na żrodła morawskie(czeskie) i take też som żrodła ślonskej mowy wzbogacone z czasym o wstawki niemiecke a w ostatnim połwieczu coroz bardzi polonizowanej.
                      Bez to historia literatury polskiej operuje właśnie cyrylicom,głagolicom i staro-cerkiewno -słowiańskim jako żrodłami swojego jynzyka.
                      A komunikacyjny jynzyk historyczny Polski jak istniała to była łacina,potyn makaronizmy łacińsko -polskie wreszcie Francuski jako jynzyk dworski.
                      Jak godo plebs to żodnego nie obchodziyło,śnimi sie godało tak jak z koniym.
                      Tak sie przipadkym złożyło,ze kodyfikatorzy jynzyka polskiego pochodziyli
                      prawie bez wyjontku z kryngów kulturowych Rosji i bez to jynzyk polski mo wiyncy naleciałości
                      rosyjskich niż tych starych czeskich,czy morawskich. I co jeszcze ciekawsze,pomogali im w tym Polocy o dziwnych nazwiskach.Lelewel, Brückner,Gloger itp.
                      A teraz à propos Twoich Ciotek. Czy wiysz,że w XIX wieku, aby funkcjonować normalnie w
                      miastach galicyjskich trzeba było operować co najmniej trzema szprachami.
                      Nie darmo sie godo,że ktos szprecha po lwowsku.
                      Najważniejszy był tam ruski(dzisiejszy ukrainski) dziepro po tym polski i niemiecki jako jynzyk uczonych,kupcow i żydow. Aleksander Brückner urodzony w Brzeżanach!

W takich Czerniowcach,kiere były w tym czasie wschodnio europejskim centrum monarchii
                      Habsburskiej,było w obiegu aż siedem jynzykow. Niemiecki na piyrszym miejscu wśrod miejskich burżujow. Ruski wsrod pospólstwa i dziepro polski o nie wiadomej proweniencji
                      na trzecim miejscu.Jak posłuchosz swoich Ciotek to zauważysz,że pochodzenie(proweniencja)
                      ich mowa mo mało wspólnego z jynzykym Mickiewicza.
                      Dalej panowoł tam obiegowo Jidisz,też rodzaj niemieckiego,rumuński,węgierski i marginalnie liczbowo ale ważny gospodarczo ormiański.
                      Jak byś tak poszukoł pośrod wielkich uczonych niemieckich tego XIX a i poczontkow XX wieku
                      to byś sie zdziwioł wiela ich pochodziyło z Galicji,w tym znaczonco czyńść z Czerniowiec.

Jak widzisz nasze dzisiejsze wyobrażenia o pochodzyniu jynzyka majom bardzi podłoże polityczne,niż rzetelne uzasadniynie historyczno naukowe.
                      • ballest Re: Holokaust luege 28.04.12, 20:17
                        BJ, tys je najlepszy, jesli chodzi o to, jak dokladnie komus cos wytuplikowac, a tos zrobiou fantastycznie, ale jou by nie bou ballest, jak bych Cie nie sprawdzou!
                        "A komunikacyjny jynzyk historyczny Polski jak istniała to była łacina,potyn makaronizmy łacińsko -polskie wreszcie Francuski jako jynzyk dworski."
                        Hm, o niemieckim we SREDNIOWIECZU ues zapomniou, abo ues zapomniec chciou, bo wtedy na przyklad we wszystkich miastach, nie yno we Krakau po niemiecku szprechano!
                        • bratjakuba Re: Holokaust luege 28.04.12, 22:15
                          ballest napisał:

> BJ, tys je najlepszy, jesli chodzi o to, jak dokladnie komus cos wytuplikowac,
                          > a tos zrobiou fantastycznie, ale jou by nie bou ballest, jak bych Cie nie spra
                          > wdzou!
                          > "A komunikacyjny jynzyk historyczny Polski jak istniała to była łacina,potyn ma
                          > karonizmy łacińsko -polskie wreszcie Francuski jako jynzyk dworski."
                          > Hm, o niemieckim we SREDNIOWIECZU ues zapomniou, abo ues zapomniec chciou, bo w
                          > tedy na przyklad we wszystkich miastach, nie yno we Krakau po niemiecku szprech
                          > ano!
                          Wiym,że to jest Twoje hobby ale był to jynzyka jednej warstwy społecznej.
                          Do niedowna jynzykym lekarskim abo prawniczy była łacina ale prziwoływanie tego faktu jako
                          przikładu wpływow rzymskich nikomu nie prziszło by do głowy.

Jo rozprowiom o jynzykach w Galicji,to som czasy przinależności tych ziem do monarchii
                          Austro -Węgierskej,kiero jako jedyna w historii nie narzucała swoim wielonarodowym poddanym oficjalnego jynzyka panstwowego.

A o niemieckim ech spomnioł wymiyniajonc jynzyki obiegowe w tej Galicji.
                          Te jynzyki kupiecko -rzemieślniczo-handlowe były roztomańte w róznych miejscach i czasie.
                          Jynzyk niemiecki nie był tu dominujoncym.
                          We Lwowie od piyrszej lokacji zapanowoły jynzyki Włoski i Ormianski a zasiedlenie niemiecke tego nie zmiyniyło bo doszoł jynzyk plebsu a tyn był Ruski(Rusiński,dzisiej Ukrainski)a dziepro znacznie nieskorzi polski.
                          W średniowieczu w polskim Krakowie rzeczywiście przez chwila wsrod mieszczaństwa dominowoł niemiecki ale rychło ustompioł polskiymu jak Krakow obrostoł w peryferia zasiedlane ludnościom miejscowom.
                          Za to jak Polski nie było to w ruskej gubernii Łowickiej (dzisiej łodzkie) z jynzykym oficjalnym rosyjskim, jynzykiem komunikacyjnym mieszczaństwa i przemysłowcow był niemiecki wroz z Jidisz a jynzykiem powszechnym pospolstwa polski.
                          Zaczło sie to w na poczontku XIX wieku i tak zostało aż do lot trzidziestych XX wieku.
                          Jest to tyn namacalny przikład miyndzy funkcjami roztomańtych jynzykow w tych samych miejscach,wsrod zróżnicowanych warstw społecznych pod roztomańtymi rzondami.
                          Zresztom podobnie było na Ślonsku.
                          Oficjalnym jynzykiem od poczontkow XIX wieku był niemiecki
                          Cesarski pełnomocnik wysłany dlo zbadania fatalnych warunkow zdrowotnych i socjalnych na Ślonsku w 1848 roku, skarżył sie w swoim raporcie,ze po miniyńciu Wrocławia może sie porozumiewać z ludzmi jedynie przi pomocy tłumacza.
                          Winom za to obarczo nieskuteczny system szkolny i niedbałość urzyndnikow,kierzi som ludzmi
                          inkszej sfery społecznej i jynzykowej i przez to głusi na zaistniałe problemy.

• bratjakuba Re: Holokaust luege 29.04.12, 15:36

> we Lwowoie ormianski to se poradza forsztelowac dobrze, ale jak tam trefiou ita
                              > liynski?
                              ===================================================
                              Włosi prziwyndrowali do Lwowa zaroz po Ormianach pora lot po jego drugim założyniu.
                              Piyrszy grod jak wiadomo wkrotce po założyniu zostoł rozgrzebany do rownej ziymi przez tatarow abo na rozkaz tatarski jak chcom niekierzi.
                              Jak piszom dziejopisy, domy belka po belce i takoż palisady i wały ziemne.

Ci włosi prawdopodobnie pochodziyli z t.zw kolonii genueńskej na Krymie i już tam
                              byli w zażyłych zwionzkach z Ormianami wygnanymi z Armenii kolejno przez Grekow a potyn wielokrotnie przez Turkow.
                              To wszystko odbywało sie przed piyrszom lokacjom miasta, kiro przeprowadzono dziepro pod
                              panowaniym Każimierza Wilkiego w roku 1356.(polski Lwów, poprzedni był ruski)
                              Trzeba jeszcze przipomnieć,ze Lwów był lokowany trzykrotnie.
                              Ta Kazimierzowska lokacja na prawie Magdeburskim wprowadziyła podział Lwowa na dzielnice . Mowa jest o ruskej , żydowskiej i tatarsko-ormiańskim kiere istniały na pewno jeszcze przed lokacjom.
                              Po roku 1356 jest już też mowa o "osadzie Niemców"i nadaniu wojtostwa nad miastem rodzinie Bertolda Stechera.
                              Prawdopodobnie i ta gmina istniała już przed lokacjom bo Stecherowie powoływali sie na
                              przywileje nadane jeszcze przez "księcia Lwa".
                              Mogło by to dotyczyć Lwa Jurowicza panujoncego w latach 1308 do 1343,44.
                              Mimo wójtowstwa Stecherow dotyczoncego przewodniczenia radzie miejskiej,w kierej byly reprezentowane wszystkie wspomniane wyżyj frakcje mieszczan,
                              Ormianie zachowali dlo siebie własny samorzond.
                              Powoływali sie przi tym na staroruski dokument nadajoncy im prawo wojtowstwa i oddzielnej
                              rady starszyzny ormiańskiej.
                          • ballest Powstanie Lwowa 29.04.12, 10:24
                            BJ, mylisz sie z Lwowem i to ogromnie, zaroz poszukom linku, wprawdzie te opracowanie jest bardzo stare, ale najlepi przedstawiou historia Lwowa, do tego tam tysz jest napisane, czemu sie niemieckou godka z miast straciouam, zresztom Pappe gynau na ten temat to samo pisze co jou tu juz pisou.

www.lwow.com.pl/historia/papee.html#4

"W czasach starodawnych władza monarchy, a więc i władza powierzona przezeń jego urzędnikom, była w Polsce, jak wszędzie zresztą, nieograniczoną. Później dopiero wyrobiły sobie poszczególne stany swoje swobody. Działo się to zapomocą przywilejów, któremi królowie i książęta przelewali dobrowolnie część własnych praw na obdarzonych. Najprzód uzyskało przywileje duchowieństwo, potem szlachta, aż nareszcie przyszła też kolej na mieszczan. Po przerzedzeniu się i tak jeszcze nielicznej ludności w Polsce skutkiem napadu Tatarów, sprowadzali monarchowie polscy nowych osadników z Niemiec, szczególnie do miast. Ale miasta uzyskały naprzód we Włoszech, a potem też w Niemczech swoje swobody, więc nowi osadnicy przybywali tylko pod warunkiem, że im takowe będą zachowane. Ponieważ te wolne urządzenia miejskie przychodziły do nas z Niemiec, gdzie kwitły szczególnie w Magdeburgu, przeto objęto je u nas nazwą niemieckiego albo magdeburskiego prawa. W Polsce przy końcu XIII wieku już było niemieckie prawo pełnie rozwiniętem, kiedy na Rusi, gdzie wogóle władza książęca pozostała dość samowolną, zaledwie było w początkach. We Lwowie za ruskich czasów żyli mieszkańcy pod nieograniczoną władzą księcia i jego urzędników, a tylko garstka Niemców i Ormian miała część samorządu, mianowicie udzielne sądownictwo. Dopiero Kazimierz Wielki obdarzą Lwów prawem niemieckiem, czyli zupełnym samorządem miejskim. Odtąd osada ta z paska książęcej opieki uwolniona samodzielne dopiero zaczyna życie — z wielkiej wsi staje się miastem w właściwem tego słowa znaczeniu. Nastąpiło to w r. 1356. ..."

"Najdawniejszym dostojnikiem miejskim był jak wiadomo sędzia gminy, zwany wójtem (Vogt), z łacińskiego wyrazu advocatus, co znaczy obrońca prawny. Pierwszym wójtem był najczęściej ten przedsiębiorca, biegły w niemieckiem prawie, który za wolą księcia lub króla rozgraniczał i urządzał nową osadę. To prawo mianowania wójta zachowywał sobie panujący zwykle i nadal. Tak też było z początku we Lwowie: wójtostwo otrzymywano przez nadanie monarchy. Za ruskich czasów sprawowała ten urząd rodzina Stecherów, począwszy od Bertolda Stechera. Dopiero Władysław Opolczyk pozwolił mieszczanom na wolny wybór wójta. .."
                            • bratjakuba Re: Powstanie Lwowa 29.04.12, 16:04
                              ballest napisał:

> BJ, mylisz sie z Lwowem i to ogromnie,
                              ============================================
                              A w czym sie tak myla. Przeca godom o poczontkach powstania Lwowa a nie o jego lokacji,kiero nastympowała aż trzi razy.
                              Ci Włosi to był epizod a idzie jedynie o fakt,że byli tam piyrwyj niż Niemcy.
                              Obecność Niemcow po lokacji na prawie Magdeburskim jest czymś naturalnym.
                              Lokacje powierzano ludziom obeznanym z tym prawem,przeważnie Niemcom.
                              Ale ostatnim zasadźcom był jak zapewne wiysz ślonzok z Nysy.
                              Narodowość wójta nie oznaczała jednak,że pod jego władzom miasto stało sie niemieckie.
                              Był on jedynie przełozonym rady miejskiej i czerpoł z tego profity.
                              We Lwowie mimo władzy sprawowanej przez "Niemcow" i mniejszej Ormian dycki przeważali Rusini,Tatarzy i Żydzi i trzeba sie było z nimi liczyć. Zresztom wszyjscy procz żydow sie nieskorzi polonizowali.
                              Chciołbych jeszcze przipomnieć,ze ta ścisło prowda historyczno mo w tej dyskusji nie wielke znaczynie
                              Idzie przeca o wykazanie żrodeł wielojynzyczności miast galicyjskich przetrwałej do najnowszych czasow.

• ballest Re: Powstanie Lwowa 29.04.12, 22:10
                                "Narodowość wójta nie oznaczała jednak,że pod jego władzom miasto stało sie niemieckie.
                                Był on jedynie przełozonym rady miejskiej i czerpoł z tego profity. "

Wlasnie narodowosc Wojta i mieszczan, robila z niego miasto niemieckie, bo nie bylo wolnych Polakow, Rusinow czy Tartarow .
                      • erka-4 Re: Holokaust luege 29.04.12, 12:58
                        bratjakuba napisał:
                        Jak sie przijrzysz historii a bydziesz umioł poprawnie i obiektywnie mysleć to dondziesz do wniosku,ze tego polskigo wcale jeszcze nie było jak już był ślonski.

...chyba logiczne,że tego polskiego być nie mogło,skoro ten śląski był jednym z wielu innych protoplastą tegoż polskiego,zwanego dziś literackim lub urzędowym,jak kto woli.
                        Wszak o tym wcześniej wspomniałem.