Dodaj do ulubionych

Apple vs Adobe - wojna o Flasha

11.05.10, 13:22
1. wersja beta flash playera 10.1 na androida faktycznie jest, ale w tym momencie to zamknieta beta
2. z tego co widzialem na tej becie, flash player radzi sobie z animacja 5-6x szybciej niz canvas html5
Obserwuj wątek
    • tomek854 Re: Apple vs Adobe - wojna o Flasha 11.05.10, 15:05
      był taki kawał kiedyś "Ilu pracowników Microsoftu potrzeba, żeby zmienić żarówkę? Ani jednego. Jak światło nie działa, Bill Gates oznajmia że nowym standardem jest ciemność".

      Teraz trzeba to przerobić na Apple?
    • kaaarooll Re: Apple vs Adobe - wojna o Flasha 11.05.10, 15:25
      www.androidpolice.com/2010/05/10/a-video-of-an-adobe-evangelist-showcasing-flash-10-1-smoothly-running-on-a-nexus-one-with-android-2-2-froyo/

      Polecam 1. filmik.

      Pozatym, wszyscy w Apple stawiaja na HTML a moze sie okazac, ze strony WWW z JavaScript i HTML5 robiace te SAME efekty wideo co Flash beda dzialac wolniej i bardziej zzerac baterie laptopow niz Flash. Dodatkowo moze wystawic problem wielu implementacji HTML5, Flash jest jeden i dziala wszedzie bardzo podobnie. Jak jest z JavaScript i HTML wiedza wszyscy, ktorzy tworza zaawansowane strony...

      Zatem nie ma sie co rajcowac HTML5 zanim sie nie okaze, czy warto. A, ze Jobs nie chce Flasha to naturalne, nie chce dodatkowej konkurencji...
    • designgang Re: Apple vs Adobe - wojna o Flasha 11.05.10, 15:32
      Apple i jego urządzenia mobilne to najbardziej zamknięty dla programistów sprzęt jaki powstał. Gdy HTML 5 dogoni możliwości jakie obecnie daje Flash, to Flash będzie już dużo dalej.. ale to dobrze, że jest konkurencja, dzięki temu i HTML5 i Flash będzie się dynamicznie rozwijał :)
    • qpnqp Re: Apple vs Adobe - wojna o Flasha 11.05.10, 15:44
      Prawda jest taka, że na unix'ach animacje flasha potrafią (podczas oglądania filmu na youtube) zabrać sobie nawet 50-100% jednego rdzenia. W dużej mierze winny jest temu Adobe, który dba o to by flash otwarty nie był (czemu nikt nie powinien się dziwić). Flash jest jednak bardzo nieoptymalny i potrafi zamulić nawet bardzo mocne komputery.

      Apple od początku nie chciało umieszczać obsługi Flash'a na IP. Również im dziwić się nikt nie powinien - wyobraźcie sobie setki aplikacji flash'owych dostępnych online dla wszystkich użytkowników IP (zero zysku dla Steve'a). Niewątpliwie jednak aplikacje takie bardzo szybko zjadałyby baterię, zatem nikt nie podwarza oficjalnego stanowiska Apple w ochronie baterii. html5 jest przez apple przepychane na zasadzie - "adobe jest złe, flash jest zły, to my apple wpadliśmy na to jak powinny wyglądać standardy web'owe". Prawda jest jednak taka, że chcą mieć pełną kontrolę nad własnym sprzętem i oprogramowaniem.

      Gdyby Adobe popracowało troche na flash'em i go odpowiednio zoptymalizowało sprawa wyglądałaby zupełnie inaczej i Apple nie miałoby słowa do powiedzenia. W chwili obecnej jednak gry flash'owe o grafice znanej ze starych gier DOSowych przycinają się na komputerach z 4-rdzeniowymi procesorami i ramem przewyższajacym wielokrotnie pojemność dysków twardych z tamtych czasów.

      Byłby to jednak wielki sukces, gdyby działania Apple przyczyniło się do jednej rzeczy - otwarcia Flash'a.
    • wd_07 Re: Apple vs Adobe - wojna o Flasha 11.05.10, 15:46
      Jeżeli post się dubluje to sorry

      Nie rozumiem czemu głos zabierają osoby które się na rzeczy w ogóle nie znają się na rzeczy. To chyba pierwszy artykuł w którym ktoś wspomniał (i tak baaaardzo ogólnikowo), że video to tylko skromna część możliwości flasha.

      I nie będę się zarzekał, że do video internetowe==flash player. Jeżeli powstaną lepsze, szybsze i darmowe alternatywy to będę pierwszy, który je poprze.

      Niemniej jednak ci którzy już wieszczą koniec flasha opowiadają bzdury. Flash się ciągle rozwija. Ostatnia, trzecia już wersja ActionScript jest już praktycznie samodzielnym zorientowanym obiektowo językiem programowania. Kiedyś skrypty jedynie wspomagały animacje, teraz sytuacja się praktycznie odwróciła i to programowanie wypiera pracę grafików i animatorów (co jest korzystne jeżeli chodzi o wydajność).

      Śmieszą mnie malkontenci twierdzący albo, że super efekty graficzne są niepotrzebne, albo znowuż, że JavaScritp+CSS+HTML załatwiają wszystko.

      Sorry Batory, ale internet już od paru dobrych lat nie jest miejscem dla nerdów, ale miejscem gdzie się zarabia. Tam gdzie się zarabia, podstawą marketingu jest reklama, a jedną z podstaw dobrej reklamy jest wygląd. I tu właśnie wkracza często (ale nie zawsze!!!) Flash
    • kretynofil Re: Apple vs Adobe - wojna o Flasha 11.05.10, 15:51
      Przy calej niecheci do polityki Apple (zreszta, niechec to za duze slowo - dynda mi to tak jak polityka cenowa salonow Adidasa z wyjsciowymi dresami), przyznaje Jobsowi racje. Uzywanie Flasha w wiekszosci wypadkow jest kompletnie bezzasadne a sama technologia sprawdza sie tylko w przegladarkowych gierkach i bannerach.

      Do calej reszty zastosowan znacznie lepszy jest HTML (nawet bez nowosci wersji 5) + JS + CSS. Jesli ktos potrzebuje flasha do czegos innego niz gierki i bannery - to w ogole nie powinien sie zajmowac web developmentem.

      A przyklady kwiatkow mozna znalezc w poprzedniej dyskusji na ten temat - najbardziej spodobal mi sie idiota ktory twierdzi ze Flash jest konieczny do mozliwosci uploadu kilku plikow i wyswietlania postepu tego procesu:

      forum.gazeta.pl/forum/w,30,110971179,110971179.html?v=2&f=30&w=110971179&a=110971179&wv.x=2
    • kretynofil Re: Apple vs Adobe - wojna o Flasha 11.05.10, 15:58
      @wd_07:

      "Śmieszą mnie malkontenci twierdzący albo, że super efekty graficzne są niepotrzebne"

      Puknij sie w glowe, odpal sobie dowolny program ktorego uzywasz i poszukaj efektow graficznych. Odkryjesz cos niesamowitego - wiekszosc oprogramowania nie korzysta z zadnych cholernych animowanych wku*wiaczy, nie gada na glos, nie skacze po ekranie jak dziecko neo po kafejce internetowej...

      I od razu tlumacze: czasy kiedy Internet opieral sie na blyskotkach, bajerach, animacjach na szczescie sie juz skonczyly - a coraz wiecej stron przypomina dzialaniem aplikacje desktopowe - i tak powinny byc konstruowane.

      Chyba sobie nie wyobrazasz swiata w ktorym kazda jedna aplikacja ma swoj wlasny interfejs, wlasny schemat przyciskow, inny uklad menu - i do tego wszystko jest animowane, z bajerami i w ogole...

      Wraz ze wzrostem popularnosci Cloud Computing pojawia sie pierwsze glosy dotyczace standaryzacji webowych interfejsow - i to bedzie poczatek konca flasha.

      I bardzo dobrze ;)
    • qpnqp Re: Apple vs Adobe - wojna o Flasha 11.05.10, 16:04
      update po chwili zabawy z html5 na chrome, safari i firefox'ie:
      * gigantyczne zużycie ramu, obydwa rdzenie na 100% (w przypadku chrome, pozostałe przeglądarki używają tylko jednego rdzenia)...
      * na chwile obecną - wielka klapa
    • tastes_like_chicken Re: Apple vs Adobe - wojna o Flasha 11.05.10, 16:36
      Zgadzam sie z kretynofilem (choc ten czesto gada glupoty). Flash to w 50% zastosowan wku...jace reklamy uciekajace przed kursorem, wiekszosc z pozostalej polowy to wideo ktore wcale nie musi byc publikowane we flashu. Pozostaly ulamek to bzdety typu paski postepu i gry typu FarmVille. Jezeli nie mozecie bez tego zyc to coz... Szkoda gadac.
      Nie zgodze sie natomiast z gadaniem o obchodzeniu App Store przez programistow we flashu bo jezeli Adobe nie poprawi wydajnosci swoich pluginow dla sprzetu Apple to w ogole nie ma to sensu odpalanie flasha na sprzecie bez kilkug gigahercow pod maska. Filmik YouTube (nie, wcale nie HD) na pelnym ekranie na C2D 2.4 GHz, 4 GB RAM i komputer ledwo zipie. Przestancie robic z Adobe kozla ofiarnego bo od lat zlewaja jakosc swoich produktow na OS X.
    • kretynofil Re: Apple vs Adobe - wojna o Flasha 11.05.10, 16:45
      @qpnqp:

      Wysokie zuzycie procka - na czym robiles testy? Ja zrobilem test pod Chrome 4.0.249.78 na procesorze C2D E4500@2.20GHz - i uzycie procesora nie przekroczylo 20% - a w tle mam jeszcz Outlook 2007, kilka zakladek w Chrome (GMail, Google Calendar, Gazeta), jakiegos cholernego korporacyjnego "anty"wirusa (McAfee) itd.
    • kaaarooll Re: Apple vs Adobe - wojna o Flasha 11.05.10, 16:48
      No i to jest to o czym pisalem. Zanim HTML5 bedzie mial takie mozliwosci jak obecnie Flash (nawet ze swoimi wadami) to minie kolejne 4-5 lat. I nie mowie tylko o koncowym wygladzie, ale o narzedziach dla developerow tworzacych takie animacje itp.



    • babaqba Re: Apple vs Adobe - wojna o Flasha 11.05.10, 16:49
      Nikt nic nie wie, a każdy pyszczy. "Jobs z uporem maniaka twierdzi..." - głupota aż bije ze słów pana redaktora. Apple tylko nie umieściło pluginu Flash w iPhoneOS, który ma tak mały procent rynku, że pomijalny. Nic więcej. Nikt z Flashem nie walczy, nikt go wam nie chce zabrać czy zabronić. Tylko nie ma go na iPhone. Skąd ten jęk i bek?

      "Ostatnio Jobs dorzucił dodatkowy argument - tłumaczył, że Flash jest zły, bo to zamknięta technologia. Ta teza też brzmi w jego ustach dość niestosownie, bo obecnie nie ma chyba drugiej tak zamkniętej instytucji jak Apple"

      Panie redaktorze, jeśli tak kompletnie nie rozumie się tego, co stwierdził Steve, to po co o tym pisać? Szczuć? Tylko objawia pan swą głupotę i niedojrzałość. Jobs przeciwstawiał Flasha htmlowi i cssowi. Ten zamknięty, tamte otwarte. Czy naprawdę pan tego nie wie, nie zrozumiał, nie doczytał, czy to intencjonalne kłamstwo?

      (...)firma zachęca twórców stron WWW do zastępowania treści flashowych multimediami w innych formatach. Ale czy to wystarczy by wyprzeć z rynku Flasha i zastąpić go własnym rozwiązaniem? (...)

      Jakie "własne rozwiązanie" głupiutka redaktorzyno? O czym ty bredzisz? Spisek, co?


      I na koniec: "Dodawał też zwykle przy okazji, że "jeśli jakiś Mac wiesza się częściej niż powinien, to zwykle jest to wina wtyczki Adobe Flash" (co, swoją drogą, jest dość niefortunnym argumentem, bo nienajlepiej świadczy o stabilności Mac OS X)." - czego nie wiesz? Ja ci wytumaczę - to wtyczka flash się wiesza, nie cały system, ale małe kłamstwo nigdy nie zaszkodzi, co? Zawsze można u niezaznajomionych z tematem stworzyć wrażenie o niestabilności Mac OS X, nie?
    • h4r4d4 Re: Apple vs Adobe - wojna o Flasha 11.05.10, 16:53
      w każdym języku można napisać aplikacje kiepsko, tak, że będzie zasobożerna, albo dobrze, że będzie śmigać nawet na starych gratach czy sprzętach przenośnych. flash nie jest tu wyjątkiem. przez jego powszechność i łatwość tworzenia bannerów i programów (przynajmniej do epoki as3), wielu średnio kompetentnych flashowców zrobiło na nim wiele zasobożernych stronek. ale są też perełki - np ecodazoo.com - rendering 3d na żywca w engnie wydajniejszym od papervision 3d - niestety jak na razie chyba nie dostępnym na licencji open source - napisanym przez pewnego japończyka. stronka hula nawet na przenośnym nexusie w androidzie z testową wersją flasplayera 10.1 - wideo można znaleźć w komentarzach powyżej. flash nie zniknie mimo propagandy jobsa. jego przekleństwem są reklamy - ale można się ich pozbyć bez blokowania flasha w przeglądarce - wystarczy adblock plus.
    • kretynofil Re: Apple vs Adobe - wojna o Flasha 11.05.10, 16:57
      @kaaarooll:

      Wiesz, nie kazdy robi strony dla Gminnego Osrodka Pomocy Spolecznej - i nie kazda strona musi wygladac jak choinka w burdelu...

      Natomiast co do mitycznych mozliwosci Flasha - zapytam po raz setny: do czego ten flash jest potrzebny i co on ma takiego czego nie dostarczaja inne technologie.

      Biblioteki obiektowe? Do HTML jest tego od jasnej cholery i troche. Wizualizacje? Znowu - tego tez nie brakuje. Animacje? Oprocz tego ze niepotrzebne - to mozna je zrobic latwo w JS (czego dowodem sa strony tu prezentowane) itd.
    • h4r4d4 Re: Apple vs Adobe - wojna o Flasha 11.05.10, 17:05
      ps. no i we flashu 10 można już tworzyć animacje 3d bez żadnych skryptowych enginów, w dodatku animacja może być wspierana przez kartę graficzną. flash ma wiele dziur (najbardziej absurdalny jest chyba bug z brakiem polskiej czcionki w przezroczystych flashach w polach tekstowych input - adobe wie o tym błędzie od wersji chyba flasha 5 czy 6 i do tej pory go nie usunął), błędy w bezpieczeństwie itd., ale w tym momencie nie ma technologii o podobnej popularności i podobnych możliwościach. we flashu można też tworzyć normalne aplikacje desktopowe, po odpowiednim przetrawieniu swf-a np programem zinc - z dostępem do lokalnych plików, możliwości systemu operacyjnego itd itp. flash jest teraz tak naprawdę uniwersalną platformą programistyczną i tylko od flash developerów zależy, jak wykorzystają jego możliwości - tworząc kiepskie zasobożerne aplikacje czy stronki takie jak ecodazoo. żeby zobaczyć, co da się zrobić we flashu, polecam stronkę thefwa.com.
    • dsone Re: Apple vs Adobe - wojna o Flasha 11.05.10, 17:16
      "Ostatnio Jobs dorzucił dodatkowy argument - tłumaczył, że Flash jest zły, bo to zamknięta technologia. Ta teza też brzmi w jego ustach dość niestosownie, bo obecnie nie ma chyba drugiej tak zamkniętej instytucji jak Apple i jego AppStore."

      Technologia porównana do działania firmy? Co ma piernik do wiatraka? A może Gazeta Wyborcza jest "instytucją otwarta", gdzie każdy może pisać co mu ślina na język przyniesie? To by w sumie tłumaczyło poziom waszych artykulików... Ręce opadają :)

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka